Evidensbaserad barnuppfostran

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Evidensbaserad barnuppfostran

Inlägg av amandaduregard » mån 14 jan 2013, 16:03

Det är så sjukt kul att ha ett barn!

Jag tror en bra grej som vi gjorde när Mod var liten var att bygga upp rätt mycket självförtroende, vi kände oss säkra på att vi fixade det där. Medan andra vi träffade frågade hur man "borde" göra, och generellt var ganska ängsliga, så lyckades vi känna oss som världens bästa föräldrar redan från början. Slapp därmed massor med oro, skulle jag gissa.

Utöver det har vi nog inte tänkt igenom så mycket. Eller jo, vi behandlar henne som en jämlike så gott det går; erkänner när vi inte vet saker, förklarar varför det är klokt att smaka på den nya läskiga maten istället för att muta eller tvinga (hon hade därmed koll på kolhydrater och protein när hon var 2 år), involverar henne i aktiviteter vi själva gillar istället för att lägga lotto och lida.

Och så säger vi att vi älskar henne flera gånger om dagen. Det gör hon med, till alla möjliga. :)
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 14 jan 2013, 16:17

amandaduregard skrev:hon hade därmed koll på kolhydrater och protein när hon var 2 år
En stor del av karaktärsdragen är ju ärftliga till viss del, tex intelligens.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 14 jan 2013, 16:39

Det speciella med människan (och t ex kråkfåglar) är att en hel by (släktingar/klanen etc) brukar vara med och uppfostra henne som barn (det är därför bl a jag ser dagis per se - alltså där de sköts på ett bra sätt - som något positivt), förutom föräldrarna. Det är förmodligen en stor pusselbit till hennes många kunskaper och intellekt, på ett sätt som väldigt få andra arter besitter. Jag tror att det är positivt att låta sina barn träffa andra vuxna, och barn, då och då. Så att dessa kan ge lite andra perspektiv på tillvaron än vad morsan/farsan lär.

+ att mycket utomhusaktiviteter enligt statistik minskar risken för senare depressioner och minskar risken för närsynthet.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: Evidensbaserad barnuppfostran

Inlägg av amandaduregard » mån 14 jan 2013, 16:51

kaxiga Z skrev: + att mycket utomhusaktiviteter enligt statistik minskar risken för senare depressioner och minskar risken för närsynthet.
Ahaaa!
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 14 jan 2013, 17:24

Apropå öppningsinlägget, en passande illustration och bildtext av konstnären Theresa Ahlman:

Bild

När man blir förälder blir man Gud och rymdvarelse på samma gång.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 14 jan 2013, 17:51

att mycket utomhusaktiviteter enligt statistik minskar risken för senare depressioner och minskar risken för närsynthet.
Träffade dotterns dagisfröken i somras, många är efter att dottern börjat skolan och hon sade att hon fortfarande mindes komplimangen jag gav henne att det var ett bra dagis eftersom de jagade ut barnen, oberoende av väder :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Massa

Inlägg av Massa » tis 15 jan 2013, 13:14

kaxiga Z skrev: + att mycket utomhusaktiviteter enligt statistik minskar risken för senare depressioner och minskar risken för närsynthet.
Skulle du vilja länka den statistiken? :)

/En till som behöver föräldrapoäng
Atheism is a non-prophet organization

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 15 jan 2013, 14:13

Massa skrev:
Skulle du vilja länka den statistiken? :)

/En till som behöver föräldrapoäng
Jag har sett en hel del statistik i ämnet genom åren, men hittade snabbt detta nu:

http://www.livescience.com/16693-outdoo ... -risk.html

/mina fyller tio mån. imorgon, behöver också poäng

nukleofil

Inlägg av nukleofil » ons 16 jan 2013, 12:48

Tack för lyckönskningar och bra respons. :)

Om någon har tips på en bra grundbok i utvecklingspsykologi (tänk modell kurslitteratur, engelskspråkig går bra) som man kan ta sig igenom med en 30-poängs grundkurs i psykologi och en del begåvning så får ni gärna skriva.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tor 17 jan 2013, 10:50

devadatta skrev:Har två lästips:

The Nurture Assumption av Judith Harris
Den går ut på vilken påverkan föräldrar inte har över sitt barn. I korthet så lär sig barn av föräldrar, men det "skrivs över" när det härmar sina kompisar. Att välja och ha koll på social miljö för sina barn kan alltså vara viktigare än uppfostringsstil. (Finns på svenska, på bibliotek & antikvariat antar jag).

Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
KBT-psykolog som med utgång i forskning säger vilka tekniker som fungerar för att få barnen att göra som man vill och ha en bra relation till dem. Titeln syftar till att för att ha en långsiktigt bra relation bör man som tumregel belöna dem minst fem gånger oftare än man straffar dem (tex genom att skälla). En viktig sak i boken är om, när och hur man ska ge vilken uppmärksamhet till barnen.
Håller med i rekommendationen av Forsters bok. Harris bok ligger tyvärr fortfarande i att-läsa-högen. Om du nu läst både böckerna devadatta, har då någon kommentar kring den spänning jag fått intrycket finns mellan båda dessa böcker? Där ena boken tycks mena att vad föräldrarna gör (hur de uppfostrar) inte spelar särskilt stor roll, medan Forsters bok ger flera bra skäl att tro att det föräldrar gör spelar väldigt stor roll (med reservation för att jag inte läst Harris bok än och kan ha missuppfattat budskapet).
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 17 jan 2013, 12:48

FudoMyoo skrev:Håller med i rekommendationen av Forsters bok. Harris bok ligger tyvärr fortfarande i att-läsa-högen. Om du nu läst både böckerna devadatta, har då någon kommentar kring den spänning jag fått intrycket finns mellan båda dessa böcker? Där ena boken tycks mena att vad föräldrarna gör (hur de uppfostrar) inte spelar särskilt stor roll, medan Forsters bok ger flera bra skäl att tro att det föräldrar gör spelar väldigt stor roll (med reservation för att jag inte läst Harris bok än och kan ha missuppfattat budskapet).
Jag har bara läst delar av Forsters bok, fast med det i tanke när jag läste den. Harris tar mest upp personlighet, men även andra saker som rökning, dialekt mm. Forster verkar vara inriktad på betingning. En viktig skillnad här är att Forsters bok (om jag minns rätt) handlar främst om familjerelationerna och beteende i familjen, medan Harris tar upp beteende dels i familjen och dels utanför (som ofta skiljer sig åt). Man kan tänka sig att föräldrarna kan påverka beteendet i sin relation med barnen men inte så mycket mer. I det perspektivet blir det intressant om föräldrarna kan påverka barnets beteende när det befinner sig bland sina kompisar, tex när de är hemma. Man kan också tänka sig att ordningssamma och lydiga föräldrar får liknande barn, även om betingning är en annan sak än att lyda. En av forskningsreferenserna i Forster var till gammal forskning av Maccoby (som verkar vara en ledare inom utvecklingspsykologi) som jag har för mig Harris avfärdat för att hon inte tog hänsyn till genetiskt arv.

Det är lite röriga reflektioner det här, men det är troligt att det finns vissa krockar mellan dem. Vore roligt att veta vad de har att säga om varandras böcker!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 17 jan 2013, 15:45

nukleofil: en grej till, liten praktisk detalj, men: Om du får väldigt aktivt barn, så finns tumregeln: Ju närmare matdags/hungerdags, desto större risk att barnet stoppar vad det nu är det har fått tag på, i munnen.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » tor 17 jan 2013, 16:01

Två böcker från den här författaren har vi, de är mycket bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Penelope_Leach

Your Baby and Child tex är verkligen en grundbok för allt. (Den är nog kurslitteratur här och var)

Vårt BVC reagerade med kommentar i stil med -Ahaaa, min kurslitteratur, när vi råkade nämna dem. (En av böckerna har funnits i evinnerliga tider men uppdateras hela tiden med senaste forskningen så den är väldigt modern (iofs stötte jag faktiskt senast jag läste den på en kommentar i stil med -och film kan ju barnet inte se i väntrummet. Så det är nog dags för ny uppdatering 8-) .), väldigt konkret, inget hittepå. Vår är engelskspråkig men den finns översatt, vet inte om det är senaste upplagan översatt.

(Kritiken som nämns i wiki artikeln känner jag inte igen, sannolikt har de reviderat bort de bitarna i den mån de funnits. a) Den var tydlig med positivt med många anknytningspersoner och huvudpersonerna inte behöver vara mamma, pappa eller biologisk förälder såvitt jag förstod. b) dagis nämns i positiva termer.)

aruru08

Inlägg av aruru08 » tor 17 jan 2013, 16:43

Det första du måste lära dig är att ditt barn kommer inte att passa in i något som skrivits i någon bok men håll koll på att barnet ryms inom tillväxtkurvorna och bli inte alltför orolig om ditt barn inte hamnar i mitten. Snart nog när ni börjar gå till barnavårdscentralen så kommer mamman att komma hem gråtande för de är rätt elaka och märkliga på dessa inrättningar. För barn nr 2 - 4 använde jag mig aldrig av någon bvc för jag hade fått nog. Personalen kan få för sig att ditt barn har blivit kortare sedan besöket två veckor tidigare.

Var beredd på att ingenting kommer att bli som du tror mer i ditt liv. För själva uppfostran kan man titta på hur hundar och katter gör. Gosa med dem så mycket som möjligt så länge de vill, det tar slut efter cirka 10 år. Kom ihåg att barn gör som föräldrarna gör och inte vad föräldrarna säger att de ska göra. Lägg märke till hur kattungar tittar på sin mamma hur de ska göra när de t ex träffar på en hund första gången. Tala mycket med barnet. Barn förstår mycket redan vid åtta månaders ålder under förutsättning att man talar med barnet nästan hela tiden. Allt eftersom ska gränser sättas men enbart med att prata med barnet. Katter har en utomordentlig förmåga att sätta gränser med små medel så ta lärdom från djuren. Och kom ihåg: Man kan inte skämma bort spädbarn.

Du kommer att få både positiva och negativa överraskningar, mer åt båda hållen än du kan föreställa dig. Var beredd på att inte få sova en hel natt på de närmaste tre åren. Men på något sätt orkar man igenom detta och det du får vara med om senare får sömnbristen att te sig som en mild västanfläkt men man vänjer sig.

Ha det bra!

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tor 17 jan 2013, 18:32

nukleofil skrev:men ett problem kvarstår - hur fan uppfostrar man ett barn egentligen?
Frågar du mig så handlar detta väldigt mycket om tacit knowlege. Det är mycket svårt att förmedla kunskap och information i manualens eller handbokens form. Det är så väldigt personbundet. Man får lappa efter läge. Se vad som funkar och inte funkar. Tror det eller ej, men det är både kul och berikande!

Över mina äldre syskons uppväxt svävade Dr. Spocks ande , han ansågs tydligen vara state-of-art på 1950-talet. När jag som sladdbarn senare skulle fostras så hade Dr. Spock kastats ut till förmån för eget omdöme. Jag tror att alla inblandade, möjligtvis Dr Spock undantaget, är rörande ense om att det blev mycket bättre så.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Skriv svar