Evidensbaserad barnuppfostran

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
aruru08

Re: Evidensbaserad barnuppfostran

Inlägg av aruru08 » tor 17 jan 2013, 19:03

Du blivande pappa kan göra en studie innan barnet föds när du åker med kollektivtrafiken och när du står i kön till kassan i snabbköpet. Utifrån vad du ser kan du ju dra dina egna slutsatser om vad du tycker verkar vara ett bra sätt att ta hand om sina barn. Hur bär sig föräldrarna åt när barnen verkar nöjda och hur bär föräldrarna sig åt när barnen gråter eller på annat sätt visar missnöje?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 17 jan 2013, 19:08

Snart nog när ni börjar gå till barnavårdscentralen så kommer mamman att komma hem gråtande för de är rätt elaka och märkliga på dessa inrättningar.
Dåliga erfarenheter.... Men är det normen?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 17 jan 2013, 19:52

kaxiga Z skrev:
Massa skrev:
kaxiga Z skrev: + att mycket utomhusaktiviteter enligt statistik minskar risken för senare depressioner och minskar risken för närsynthet.
Skulle du vilja länka den statistiken? :)

/En till som behöver föräldrapoäng
Jag har sett en hel del statistik i ämnet genom åren, men hittade snabbt detta nu:

http://www.livescience.com/16693-outdoo ... -risk.html
Se även den här tråden: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=573299#p573299

Där finns flera referenser.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

aruru08

Inlägg av aruru08 » tor 17 jan 2013, 20:44

kipphebel3 skrev:
Snart nog när ni börjar gå till barnavårdscentralen så kommer mamman att komma hem gråtande för de är rätt elaka och märkliga på dessa inrättningar.
Dåliga erfarenheter.... Men är det normen?
Har hänt mig men har hänt också några arbetskamrater. Jag har också hjälpt ett föräldrapar när bvc med några penndrag förklarat att både barn och föräldrar hade ett onormalt utseende. Vi besökte läkaren och bad henne förklara sig men det kunde hon inte. Mamman hade mycket starka positiva glasögon och pappan hade ett medfött fel på ena ögonlocket och det hängde läkaren upp sig på och kallade det för onormalt utseende.

Problemet, när man fått barn, är att när man stöter på tokigheter på mvc, bvc, i skolan mm kan man inte bara vända på klacken och be dem dra som man kan när det gäller bara en själv. Råkar man få ett barn som inte ligger i mitten av allt får man problem. Ett av mina barn åt väldigt lite plus att vi är vegetariener och det räckte för att speciellt jag blev ett fredlöst villebråd trots att jag inte använde mig av bvc. Man skrev journalanteckningar om oss när vi råkat mötas i affären.

Alltför ofta beter sig bvc så att de förlorar färäldrarnas förtroende vilket medför att de inte kan fullgöra sin uppgift med att vara ett stöd för föräldrar. Samma kan hända på mvc också.

Jag ombes rätt ofta att följa med personer till myndigheter när de råkat ut för maktmissbruk och får därigenom kännedom om rätt mycket.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tor 17 jan 2013, 23:24

devadatta skrev:Det är lite röriga reflektioner det här, men det är troligt att det finns vissa krockar mellan dem. Vore roligt att veta vad de har att säga om varandras böcker!
Ja det vore det. Mejlade därför precis Forster och ställde frågan. Återkommer om och när jag får svar.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 18 jan 2013, 06:14

Att älska sina barn och se till att de föds rika tror jag är ett bra utgångsläge.

Kan vi få evidens på det?

(Pucktvåa)
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 18 jan 2013, 08:40

Har hänt mig men har hänt också några arbetskamrater.
Men är det normen? Dålig personal finns inom alla yrken och det är helt klart att missförhållanden skall påtalas. Personligen har jag/vi bara positiva erfarenheter av våra kontakter med BVC/MVC. De kollade alltid tillväxtkurvan, men påpekade alltid att det finns stora variationer och att man inte skulle oroa sig.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 18 jan 2013, 10:57

Här är Harris psykologiska modell med tre moduler. Såvitt jag vet är det bara en hypotes som hon grundat på annan forskning.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

aruru08

Inlägg av aruru08 » fre 18 jan 2013, 11:08

När man ska uppfostra barn är det bra att vara konsekvent utan att vara dogmatisk men i stället vara pragmatisk. Bra är också att välja sina strider och aldrig ta en strid när men inte kan vinna. Hot om att det ena eller andra ska ske om barnet gör/inte gör något ska inte heller användas. Se till att barnet förstår att man alltid tycket om det men att man inte inte tycker om allt som barnet gör. En bra idé är att plocka det som ens föräldrar gjort som man tycker är bra när det gäller uppfostran.

Men evidens? Hur skulle sådana studier/försök gå till som skulle kunna ligga som grund till att någon metod skulle vara evidensbaserad?

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 18 jan 2013, 11:47

Evidensbaserat? Har inte folk gjort folk av barn i alla tider?

Man inympar folksjälen i dem utan att grubbla såmycket.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » fre 18 jan 2013, 11:59

precis, låt inte vetenskapen stå i vägen för gamla traditioner.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 18 jan 2013, 13:34

FudoMyoo skrev:precis, låt inte vetenskapen stå i vägen för gamla traditioner.
Onödig uppmaning. Det kommer vetenskapen aldrig att lyckas med, d v s att göra uppfostran till en form av "human engineering".
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 18 jan 2013, 13:39

Jag tror de flesta av oss gillar de evidensbaserade tipsen, så länge dessa tips handlar om att ge barnen många möjligheter, livsrum och mer 'liberaliteter', om att föräldrarna ska acceptera att alla barn är olika etc. Det hållet, liksom.

Under de senaste tio åren handlar, vad jag förstått, exakt noll styck tips om att 'detta ska man inte låta barnen göra', 'gör de detta ska man säga till på skarpen'.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 18 jan 2013, 13:45

kaxiga Z skrev:Jag tror de flesta av oss gillar de evidensbaserade tipsen, så länge dessa tips handlar om att ge barnen många möjligheter, livsrum och mer 'liberaliteter', om att föräldrarna ska acceptera att alla barn är olika etc. Det hållet, liksom.
Det tror jag också.

Jag har faktiskt själv undervisat i utvecklingspsykologi för många år sedan och mitt inlägg var en nästan ordagrann upprepning av ett skrivningssvar jag fick av en äldre elev. Vad skulle du ha svarat honom?

K. Marx

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 18 jan 2013, 13:50

oj, vet ej vad jag skulle ha svarat, kanske: "Ja många har det blivit folk av, men de vetenskapliga tipsen kan hjälpa till så att barnen får fler möjligheter i livet, och kan uppträda socialt vänskapligt mot sin omgivning"

Bland annat ser jag en allvarligt positiv effekt av alla barnmorskans förklaringar om vad spädbarn inte kan rå för, inte har en aning om: Man blir själv bra på att i olika situationer reda ut på vilka sätt barnet inte kan rå för att det gråter/skriker just nu. Resultat: jag kan inte hittills på 10 månader minnas något tillfälle då jag tappat tålamodet/humöret på barnen. Inga: "Ah men sluta nu!" "Vad är det nu då??" eller liknande hittills. (beror säkert på andra tursamheter också)
Jag gissar att BVCs många olika förklaringar till förstagångsföräldrar om hur barns medvetande funkar och utvecklas, besparar en massa barnmisshandel, statistiskt.

Skriv svar