Evidensbaserad barnuppfostran

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
JackBlack

Re: Evidensbaserad barnuppfostran

Inlägg av JackBlack » sön 27 jan 2013, 04:31

UR Samtiden har material från konferensen "Nationell konferens om barns psykiska hälsa". Jag tyckte det var mycket intressant forskning som presenterades där.
UR Samtiden - Barns och ungas psykiska hälsa skrev:
Det är viktigt att samhället tidigt ger stöd och hjälp till barn och unga med psykisk ohälsa. För att lyckas med det behöver man samla in kunskap som sedan sprida den till vård, skolor, föräldrar och barn. Heldagen om de här frågorna har samlat en stor del av denna kunskap och en rad erfarna forskare.

Moderator: Anne Bylund.
Arrangör: Socialstyrelsen.
Inspelat oktober 2012.
Originaltitel: Nationell konferens om barns psykiska hälsa.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 19 mar 2013, 09:02

Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Har nu (äntligen) läst den. Mycket bra, mycket referenser, litet tyckande, pedagogiskt upplägg
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

nukleofil

Inlägg av nukleofil » tis 10 dec 2013, 19:18

Tänkte komma med en liten uppdatering:

Vi har haft en sånär på ideal graviditet, förlossning och första månader nu. Inga större problem under graviditeten förutom en lätt hypotyreos med lite trötthet för sambon. Det blev tillslut en snabb förlossning (två timmar från att vattnet gick tills ungen var född) utan komplikationer två dagar efter beräknat datum, tidig hemgång, väl fungerande amning, ingen kolik och en tillväxtkurva följd med millimeterprecision än så länge. ;) Nu är busungen 3,5 månader och har börjat blir riktigt härlig att ha att göra med.

Vill passa på att tacka för tipsen i denna tråden, speciellt tipset om boken fem gånger mer kärlek.

Sen vill jag passa på att tipsa om en riktigt bra svensk blogg, http://www.barnakuten.nu, där två läkare som kallar sig Doktor Cecilia och Doktor Lina bloggar.
Helt klart den bästa svenska ickemyndighetsdrivna webbsidan för vetenskaplig information relaterad till barn, om man frågar mig.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » ons 11 dec 2013, 09:26

Gratulerar! Både till föräldraskapet och till de goda erfarenheterna.

Låt mig dra mitt strå till stacken: Lär dig älska blöjor. Allvarligt - blöjbytena är kvalitetstid för min tvååring och mig själv. Vi skrattar, busar, kittlar, pussas... Jag har en kollega som stolt berättat att han minsann aldrig bytt en blöja; upprepa inte hans misstag.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Inlägg av Ripper » tis 17 dec 2013, 14:32

nukleofil skrev:Barnets mor och jag har fattat beslutet att ge vårt förhållande en ny chans och försöka ta oss igenom det här som en familj, men ett problem kvarstår - hur fan uppfostrar man ett barn egentligen? Just nu känner jag mig ungefär såhär, och ångrar gravt att jag inte valde att utbilda mig till barnpsykolog.

Tyvärr verkar det dock som det här med graviditet och barnuppfostran är två områden där irrationalitet och myter frodas. Så, vad finns det för sunda kunskapskällor att söka sig till?

Det bästa jag hittat hittils är webbsidan parenting science, men det lär ju finnas fler guldkorn där ute.

Det är en sak att skaffa sig kunskap om sina barn, ex. genom att studera relevanta vetenskaper (som psykologi) och lära kärna barnen som individer genom att vara empatiskt närvarande. Det är en annan sak att applicera någon slags metod på sina barn, må den vara "evidensbaserad" eller ej. Att tillämpa metoder på sina barn förefaller mig lika kallt och befängt som att göra det samma på sin partner eller sina vänner.

Men några allmänna tips:

* Lär känna dina barn. Det är en ständig process då de är i konstant utveckling. Läs böcker och teorier för all del, men det viktigaste är att vara lyhörd.

* Barnen formar sin självbild och identitet, samt förstår sina känslor, tankar osv. utifrån hur de speglas i människor omkring dem (framför allt då föräldrarna). Så var väldigt medveten med hur du bemöter dem (givetvis inte enbart verbalt).

* Acceptera dina barn som de personer de är, snarare än att döma dem utifrån hur du förväntar dig (ex. utifrån kön) eller önskar dig att de skulle vara. Älska dem villkorslöst, ge dem trygghet, kärlek, frihet och respekt.

* Behandla aldrig dina barn som mindre värda och signalera aldrig att de skulle vara det. De förtjänar att lyssnas på och tas på lika stort allvar även fast de är små, okunniga och omogna. Att behandla dem som lika värda innebär inte att man måste ge efter för deras alla önskningar (även om man bör erkänna att de har dem), för de är inte nödvändigtvis mer värda än någon annan önskningar inklusive dina egna. Respektera barnens integritet, upplevelser, önskningar, behov osv. men glöm för allt i världen inte bort dina egna. Ingen mår bra av att leva i en familj där föräldrarna offrar sitt eget välmående för barnen.

* Var autentisk mot dina barn. Spela inga spel eller roller, må de vara "fadersfiguren", "modersrollen", "pedagogen", "psykologen" eller vad helst. Var en auktoritet, men var en auktoritet i dig själv - inte någon typ av "objektiv auktoritet". Barn som inte möter en människa av kött och blod, med känslor, sårbarheter och behov kommer sannolikt att bli besvärliga och bråkiga.

* Barn förstår inte koncept som handling och konsekvens, brott och straff. De kan lära sig rent behavioristiskt att de inte ska göra ett visst beteende för då händer något obehagligt, men det är usel pedagogik då det inte signalerar varför de inte ska göra så. Dessutom är regler kategoriska medan rätt och fel sällan är kategoriskt utan kontextuellt. Och man önskar väl inte att ens barn ska lyda auktoriteter för sakens skull? Det man önskar är väl att de ska respektera människor? Det är en helt annan sak. Alltså: Kommunicera autentiskt och empatiskt snarare än opersonligt och "objektivt". Markera gränserna runt dig själv och andra snarare än att sätta upp dem runt dina barn. Säg "jag vill inte..." snarare än "man får inte".

Sen vill man såklart kultivera dygder och förmågor hos sina barn. Mod, empati, klokhet, förnuft, ansvar, fantasi, självständighet, integritet, lekfullhet, kreativitet, omtänksamhet, nyfikenhet etc. Detta görs nog bäst genom att vara ett bra föredöme.
Vid ingången till vetenskapen, liksom vid ingången till helvetet måste emellertid det kravet ställas:

Qui si convien lasciare ogni sospetto
Ogni viltà convien che qui sia morta.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 18 dec 2013, 17:49

Grattis TS till tillskottet i familjen!

Håller med om ovanstående inlägg men vill ju som erfaren besserwisserförälder förtydliga litet. :)
Ripper skrev:Säg "jag vill inte..." snarare än "man får inte".
Gäller förstås bara för saker som gäller dina egna gränser. "Jag vill inte att du slår mig", funkar. Men "jag vill inte att du står på stolen och äter" funkar inte, eftersom barnet i så fall också har en vilja som skall respekteras. Där är "Sitt ner och ät!" bättre! Och självklart funkar, i rådande curlingdebatt: Jag vill inte laga en extra måltid för att du inte gillar maten som jag har gjort. Viktigt! :)

Och säg inte "inte" när det går att undvika. "Sitt på stolen" istället för "stå inte på stolen". Klassiskt.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 18 dec 2013, 18:33

Picea: helt rätt det där med att försöka säga vad/hur barnen bör göra, istället för en massa inte-n.

/kämpar m att få storebrorsorna att göra annat än att hoppa och studsa kring fem dagar gamla lillasysters säng.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 18 dec 2013, 18:40

kaxiga Z skrev:fem dagar gamla lillasyster.
Oj, du skall också ha ett grattis! :)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 18 dec 2013, 19:33

fem dagar gamla lillasysters säng.
Grattis!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 18 dec 2013, 22:03

Tack, hörni! Är allvarligt intresserad av evidensbaserade tips på hur man gör storebrorsorna (21 mån gamla) mer lugna. Gnager i magen av oro för lillans säkerhet.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » ons 18 dec 2013, 22:59

Grattis!

Hur många barn per år av gissningsvis 50-100 000 födda dör på grund av ouppfostrade syskon ;-) Få om ens någon.

Njut. Snart är de tonåringar.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » tor 19 dec 2013, 07:33

kaxiga Z skrev:Tack, hörni! Är allvarligt intresserad av evidensbaserade tips på hur man gör storebrorsorna (21 mån gamla) mer lugna. Gnager i magen av oro för lillans säkerhet.
I sanning världens äldsta problem som sysselsatt människan i långt större utsträckning än bagateller som "vad är meningen med livet?".
Tvillingar är kul och jättegrattis till att det blev en lillasyster också :smile2:
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 19 dec 2013, 07:34

Tack, hörni! Är allvarligt intresserad av evidensbaserade tips på hur man gör storebrorsorna (21 mån gamla) mer lugna. Gnager i magen av oro för lillans säkerhet.
Som Hans sade, ytterst få barn lider allvarlig skada av sina syskon. Du får väl prata med dem. Och oron hör väl till föräldrarollen :)

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 19 dec 2013, 11:13

Men ... men ... har ni inte sett läskiga löpsedlar (Aftonbladet, Expressen) genom åren?

Oj :oops: De har iofs i regel handlat om folk som haft spädbarn och stora hundar samtidigt.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 19 dec 2013, 11:16

Jag gissar att den lilla kommer att bli en fena på att hantera aktiva killar. Det är ingen dum förmåga att ha!

Grattis!
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar