Kan Sverige försörja sig självt med livsmedel?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Kan Sverige försörja sig självt med livsmedel?

Inlägg av Anders » tis 22 jan 2013, 09:59

tonyf skrev:I det förindustriella Sverige klarade vi bara att försörja 10^1 människor
Jag är ganska säker på att det förindustriella Sverige klarade att försörja långt fler än 10 personer.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

tonyf

Inlägg av tonyf » tis 22 jan 2013, 16:13

Anders skrev:
tonyf skrev:I det förindustriella Sverige klarade vi bara att försörja 10^1 människor
Jag är ganska säker på att det förindustriella Sverige klarade att försörja långt fler än 10 personer.
Ja, ursäkta. Fel igen. Kunde vi leva på fel istället för på mat skulle vi inte ha några försörjningsproblem. 10^6 skulle det vara.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 22 jan 2013, 18:31

ulltand skrev:Vi har ungefär 30 000 000 ha odlingsbar mark (inkl skog). 9 000 000 personer genom det blir drygt 3 ha/person. Man kan kanske utan konstgödsel etc få fram 2 ton vete/ha. Alltså 6 ton/person.
1kg vete innehåller ca 3 000 kcal.
6 miljoner kcal/person och år, per dag blir det drygt 15 000 kcal.
Vi kan alltså mer än äta oss mätta på pizzadeg.
Räknade visst lite fel, vi får ännu mer pizzadeg.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 22 jan 2013, 18:38

ulltand skrev:
ulltand skrev:Vi har ungefär 30 000 000 ha odlingsbar mark (inkl skog).
Sveriges jordbruksareal är ungefär 3 000 000 ha, alltså 10 % av din siffra. Är resten skog som du har tänkt svedjeröja?

http://books.google.se/books?id=nqNFKw0 ... al&f=false
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 22 jan 2013, 18:45

Suresh skrev:Sveriges jordbruksareal är ungefär 3 000 000 ha, alltså 10 % av din siffra. Är resten skog som du har tänkt svedjeröja?
Jepp. Har du eld?

Här hittade jag en siffra som var något lägre din. Och här lite funderingar om att 1 ha ska kunna räcka för 4 personer.

Det känns som att det kan bli väldigt tajt, och som flera redan nämnt, en hel del transporter för att få in livsmedlen till städerna, vilket kommer kräva odlingsarealer för att få energi.
Senast redigerad av 1 ulltand, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 22 jan 2013, 18:49

ulltand skrev:
Suresh skrev:Sveriges jordbruksareal är ungefär 3 000 000 ha, alltså 10 % av din siffra. Är resten skog som du har tänkt svedjeröja?
Jepp. Har du eld?
Ja, men jag är inte dum. Det finns en anledning till att de tio procenten är röjda, men inte resten. Kan du räkna ut den?

TIllägg: Jag ser att du har gjort tillägg och då faller min fråga.

Jordbruksarealen har varit större än idag.Den gårsäkert att pressa upp till typ 4 000 000 hektar om alla tänkbara åkerlappar som legat i träda eller granplanterats sedan 1800-talet bryts upp igen, samt att en del industriområden på lämplig slättmark sprängs bort. Men sen är det nog stopp. Kostnaden för attförvandla resterande pinnmo, myr och impediment till produktiv jordbruksmark är nog inget att fundera över ens i kristid.
Senast redigerad av 2 Suresh, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 22 jan 2013, 18:57

Suresh skrev:Ja, men jag är inte dum. Det finns en anledning till att de tio procenten är röjda, men inte resten. Kan du räkna ut den?
Jag tror att betydligt mer var röjt och odlingsbart (inte skog) på 17- och 18-talet när det fortfarande var lönsamt att odla säd på ganska svårtillgänglig mark.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 22 jan 2013, 19:03

ulltand skrev:
Suresh skrev:Ja, men jag är inte dum. Det finns en anledning till att de tio procenten är röjda, men inte resten. Kan du räkna ut den?
Jag tror att betydligt mer var röjt och odlingsbart (inte skog) på 17- och 18-talet när det fortfarande var lönsamt att odla säd på ganska svårtillgänglig mark.
Se mitt svar ovan. Ja, det var mer mark uppodlad. Jag har gått med en arkeolog som har pekat ut några av de överväxta styckena åt mig. Inga stora slätter var det de övergav mellan tallhedarna i utmarkerna

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 22 jan 2013, 19:03

ulltand skrev:Det känns som att det kan bli väldigt tajt, och som flera redan nämnt, en hel del transporter för att få in livsmedlen till städerna, vilket kommer kräva odlingsarealer för att få energi.
Om du räknar på 3 miljoner hektar jordbruksmark har du gott om övrig mark att hämta biobränslen från. I praktiken torde vi kunna utöka jordbruksmarken en hel del om det kniper. Det blir synd om våra rovdjur, men sen kan vi återgå till skogsbete för boskap också (givet att vi har tid att ta fram en större stam av våra gamla lantraser).

De som äger gamla tåliga får, kor eller arbetshästar lär i alla fall kunna bli rika, de blir kanske inte värda sin vikt i guld men inte långt därifrån.

Till sist kan vi alltid erövra Norge för tillgången till olja och fiske. Om det går åt lite folk på kuppen så ger det dessutom färre munnar att föda :twisted:

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 22 jan 2013, 19:07

Suresh skrev:
ulltand skrev:
Se mitt svar ovan. Ja, det var mer mark uppodlad. Jag har gått med en arkeolog som har pekat ut några av de överväxta styckena åt mig. Inga stora slätter var det de övergav mellan tallhedarna i utmarkerna
Jag vet inte vart du vill komma. Har det med utdikning att göra? Jag kan se att det skiljer enormt i produktion mellan olika länder, jag räknade med väldigt låg produktion.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 22 jan 2013, 19:14

ulltand skrev:Jag vet inte vart du vill komma. Har det med utdikning att göra? Jag kan se att det skiljer enormt i produktion mellan olika länder, jag räknade med väldigt låg produktion.
Mycket av Sveriges yta är dåligt lämpat för jordbruk. För stenigt, för kuperat, för sankt, torvigt, surt, kargt eller magert. Det finns anledningar till att 70 % av Storbritannien men bara 7 % av Sverige är uppodlat. Och det är inte att de gamla kungarna eller bönderna var rädda om den orörda skogsmarken. Permafrosten i norr är också en bitch som du han läsa om här

Det andas högteknologiska drömmerier över markspekulationerna här tycker jag,men OK, om vi tapetserar bergsskrevorna i Sydsvenska höglandet med växthus kanske vi kan få ut en och annan tomat vid sidan av vetesäckarna.

Rättelse: c:a 30 % av Storbritannien är uppodlat, resterande 40 % av jordbruksarealen är betesmark mm.
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 22 jan 2013, 19:23

Vad gäller alla bruttoberäkningar om vad Sveriges yta i jämförelse med andra nationer kan användas till i jordbrukshänseende råder jag dig att först dra ifrån dessa 25 %.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 22 jan 2013, 19:26

Suresh skrev:Vad gäller alla bruttoberäkningar om vad Sveriges yta i jämförelse med andra nationer kan användas till i jordbrukshänseende råder jag dig att först dra ifrån dessa 25 %.
Min uträkning var inte jätteseriös.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 22 jan 2013, 19:27

De gärden som är tagna ur odling härikring skulle jag gärna vilja se några stadsbor försöka odla upp.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » tis 22 jan 2013, 19:28

Under sommaren anlade jag en liten viltåker (havre, ärt) "mitt i skogen". Lokaliseringen var naturligtvis enligt mitt tycke väl genomtänkt där jag verkligen hade sonderat relativt stora områden avseende markförhållanden och klimat. Vad som tidigt slog mig var att den lilla åkermark som fanns i närområdet främst verkade ha "hamnat där den hamnat" dvs så nära boningshuset som möjligt (förenklat). Det var inga som helst problem att hitta enorma arealer betydligt bättre mark än de uppodlade. Nu pratar vi tornedalen och ett ganska risigt odlingsklimat men enorm odlingspotential jfr med det tidigare uppodlade (idag är jordbruket i stort sett borta här).

Skriv svar