Kan Sverige försörja sig självt med livsmedel?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Re: Kan Sverige försörja sig självt med livsmedel?

Inlägg av ulltand » tis 22 jan 2013, 19:31

Thomas P skrev:Till sist kan vi alltid erövra Norge för tillgången till olja och fiske. Om det går åt lite folk på kuppen så ger det dessutom färre munnar att föda :twisted:
Om vi lurar i folk att vaccin är farligt, så ryker en del. Och en hel del "botar" man med homeopatika. Dom som fortfarande lever efter det kan få köpa en e-cat för sina besparingar.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 22 jan 2013, 19:32

Under andra världskriget kunde Sverige föda cirka 6 miljoner invånare utan hungersnöd.

Från Tyskland importerades framför allt stenkol. Genom lejdtrafiken importerades bland annat kraftfoder.

Stenkolet har idag ersatts med vatten- och kärnkraftsel. Går det att producera mer kraftfoder i Sveriges gränser?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 22 jan 2013, 19:37

Knurd skrev:Går det att producera mer kraftfoder i Sveriges gränser?
Det borde man väl kunna göra: "Det utgörs vanligen av spannmål, rapskaka, soja med mera, men även biprodukter från livsmedelsindustri såsom melass, drav, och vassle." (Wikipedia).

Skulle man, till livsmedel, kunna starta storproduktion av saker vi i dag inte äter? Tänkte på mjölmask etc.
Knurd skrev:Under andra världskriget kunde Sverige föda cirka 6 miljoner invånare utan hungersnöd.
Det var en ganska kort tidsperiod, slaktade man mycket? Tog extra mycket vilt osv? Och även om det inte var hungersnöd i ordets rätta bemärkelse, så hade vi ransonering på mycket.
Senast redigerad av 1 ulltand, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 22 jan 2013, 19:39

Vi hade också ett mer hästintensivt jordbruk då.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 22 jan 2013, 19:42

Anders G skrev:De gärden som är tagna ur odling härikring skulle jag gärna vilja se några stadsbor försöka odla upp.
Stadsborna kan börja försöka odla upp sina egna parker och villaträdgårdar först. Det är en lagom ambitionsnivå.

http://www.ink.su.se/utbildning/alla-ut ... hp-1.90411
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 22 jan 2013, 19:45

Det borde gå att minska jordbrukets oljeberoende genom eldrivna traktorer. Inom Sveriges gränser finns gott om uran, och utrymme för fler vindkraftverk.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 22 jan 2013, 19:53

Suresh skrev:
Anders G skrev:De gärden som är tagna ur odling härikring skulle jag gärna vilja se några stadsbor försöka odla upp.
Stadsborna kan börja försöka odla upp sina egna parker och villaträdgårdar först. Det är en lagom ambitionsnivå.
Man skulle kunna skapa något och kalla det kolonilotter :-)

Tanken att få odla små "rutor" inne (nästan) i stan, som där jag bor, har slagit mig några gånger. Det finns knappast något behov försörjningsmässigt, men det finns andra fördelar.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 22 jan 2013, 20:08

Knurd skrev:Stenkolet har idag ersatts med vatten- och kärnkraftsel. Går det att producera mer kraftfoder i Sveriges gränser?
Frågan är om vi alls kan hålla uppe vår elproduktion om det blir stopp på all import. Vi är inte i närheten av att kunna producera alla delar som behövs i ett kärnkraftverk så när reservdelarna tar slut får vi problem.
Suresh skrev:Stadsborna kan börja försöka odla upp sina egna parker och villaträdgårdar först. Det är en lagom ambitionsnivå.
Jag har börjat odla lite kryddväxter och liknande på fönsterbänken. Det är lagom ambitionsnivå för mig. Men visst, kärvar det har vi lite gräsytor kvar i grannskapet, även om man byggt igen/skuggat det mesta för att få plats med fler bostäder. Runt Bromma flygfält finns en del mark i den mån den inte är för förorenad. Kanske duger den till energigröda i alla fall.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 22 jan 2013, 20:49

ulltand skrev:
Suresh skrev:
Man skulle kunna skapa något och kalla det kolonilotter :-)
Villaträdgårdarna i den första egnahemsgenerationen låg på många ställen upp emot 1000 kvm. Det var inte tanken att man skulle spela krocket på hela den ytan.

Själv har jag 1400 kvm, med intilliggande svamp- och bärmarker. Det räcker gott för mitt husbehov.

Bild

Bild

Bild

Bild
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

skogaliten

Inlägg av skogaliten » tis 22 jan 2013, 23:05

Knurd skrev:Det borde gå att minska jordbrukets oljeberoende genom eldrivna traktorer. Inom Sveriges gränser finns gott om uran, och utrymme för fler vindkraftverk.
Det behövs inte använda eldrivna traktorer. Dessutom finns en risk att de blir vansinnigt tunga, om inte batteritekniken utvecklas fantastiskt mycket. Tunga fordon medför problem med markpackning bl.a.

Se vad jag skrev tidigare: dagens traktorer kan konverteras till biogas-drift, som dessutom kan produceras i närområdet, i flera mindre biogasanläggningar. Bara i mitt närområde, så känner jag till 4 lokala biogas projekt.

Dessutom så produceras det redan idag (otillräckliga) mängder med rapsolje bränsle, och inte minst, diesel baserat på skogsråvara. Dessa två bränslen kan användas till dagen traktorer, utan några som helst större ingrepp.

lite utanför trådens egentliga ämne:
Jag förstår inte den fixering som finns vid jordbrukets dieselberoende lite här och var. Om bara tillverkningsvolymerna skulle höjas av "alternativ diesel", och ett distributionsnät utvecklas, så skulle jordbrukets bränslebehov snabbt vara fixat.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » tis 22 jan 2013, 23:15

ulltand skrev:
Knurd skrev:Går det att producera mer kraftfoder i Sveriges gränser?
Det borde man väl kunna göra: "Det utgörs vanligen av spannmål, rapskaka, soja med mera, men även biprodukter från livsmedelsindustri såsom melass, drav, och vassle." (Wikipedia).

Skulle man, till livsmedel, kunna starta storproduktion av saker vi i dag inte äter? Tänkte på mjölmask etc.
Knurd skrev:Under andra världskriget kunde Sverige föda cirka 6 miljoner invånare utan hungersnöd.
Det var en ganska kort tidsperiod, slaktade man mycket? Tog extra mycket vilt osv? Och även om det inte var hungersnöd i ordets rätta bemärkelse, så hade vi ransonering på mycket.
Om vi tänker igenom hela kedjan runt djuruppfödning, så är det inget problem att inom Sveriges gränser odla sådant som fungerar som kraftfoder.
Dessutom, så har vi numera möjlighet att göra ensilage, vilket innebär att man kan ta flera skördar med grovfoder under en växtsäsong, och även styra näringsvärdena i detta mycket bättre än vi kunde under andra världskriget t.ex. Det krävs även mindre (inomhus)utrymme för lagring av grovfoder än för dåtidens hö.
Nackdelen är att den plast som ligger runt ensilagebalarna kan bli en bristvara. Men eftersom mat är viktigt, så får vi nog prioritera den användningen av olja tills vi tagit fram "plaster" med annan bas än fossil olja.

Här i trakterna, så tar de flesta 3, ibland 4 skördar med grovfoder. Vi tar två skördar, eftersom det räcker för våra behov i nuläget, med den djurbesättning vi har.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » tis 22 jan 2013, 23:22

Från Tyskland importerades framför allt stenkol. Genom lejdtrafiken importerades bland annat kraftfoder.

Stenkolet har idag ersatts med vatten- och kärnkraftsel. Går det att producera mer kraftfoder i Sveriges gränser?
Jag har läst någonstans (var? minne som ett såll ibland), att Sveriges befolkning var extremt frisk under andra värlsdkriget. Folkhälsan var tydligen på topp, bl.a. tack vare ransoneringarna av onyttigheter som t.ex. socker och matfetter. Dessutom, så tvingades man på extra motion, eftersom (fossila) drivmedel till privat bilar knappt fanns att tillgå.
Dåtidens gengasaggregat drevs med ved, så någon var tvungen att hugga den innan man kunde ladda den till bilen.
Någon hungersnöd var det inte frågan om, utan snarare en "tråkig" men nyttig kost, med lågt köttinnehåll, lite socker och måttligt med fett, samt hög andel rotfrukter ocg spannmål.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 22 jan 2013, 23:31

Ur bränslesynvinkel, skulle man inte kunna använda DME, utvunnet från svartlut? Eller är det mer effektivt att använda RME?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dimetyleter

skogaliten

Inlägg av skogaliten » tis 22 jan 2013, 23:41

Tryggve skrev:Ur bränslesynvinkel, skulle man inte kunna använda DME, utvunnet från svartlut? Eller är det mer effektivt att använda RME?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dimetyleter
Det är klart att man kan! Konvertarar man traktorena, och ser till att det finns produktion och distribution, så är det bara att köra.

Som sagt, det rullar ett antal biogaskonverterade traktor redan här och där i landet. Men än kan man inte gå till traktorförsäljaren och köpa en färdig standardtraktor för gasdrift.

RME finns ju delvis tillgängligt, och kräver i stort sett ingen förändring av traktorerna. Däremot så kräver den odling av oljeväxter, vilket ger en konkurrenssituation med odling av livsmedel.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » ons 23 jan 2013, 02:08

Kwh drivmedel per hektar är ju betydligt lägre vid raps än med spannmål. Dessutom har man i spannmålsfallet kvar en foderblandning efter jäsningen. Däremot är det svårare att köra traktorn på etanol än RME.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Skriv svar