Kan Sverige försörja sig självt med livsmedel?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
tonyf

Re: Kan Sverige försörja sig självt med livsmedel?

Inlägg av tonyf » ons 23 jan 2013, 02:54

Även om man klarar odlingen och drivmedlen och kanske kraftfoder och gödningsmedel (bekämpningsmedel?).
Hur blir det med reservdelar?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » ons 23 jan 2013, 08:42

tonyf skrev:Även om man klarar odlingen och drivmedlen och kanske kraftfoder och gödningsmedel (bekämpningsmedel?).
Hur blir det med reservdelar?
Bild
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » ons 23 jan 2013, 09:46

skogaliten skrev: Dessutom, så har vi numera möjlighet att göra ensilage, vilket innebär att man kan ta flera skördar med grovfoder under en växtsäsong, och även styra näringsvärdena i detta mycket bättre än vi kunde under andra världskriget t.ex. Det krävs även mindre (inomhus)utrymme för lagring av grovfoder än för dåtidens hö.
Nackdelen är att den plast som ligger runt ensilagebalarna kan bli en bristvara. Men eftersom mat är viktigt, så får vi nog prioritera den användningen av olja tills vi tagit fram "plaster" med annan bas än fossil olja.
Man kan alltid gå tillbaka till plansilovarianten, dvs frakta hem det nyslagna gräset och lägga i hårt packad (med traktor) hög. Täck med presenning.

/Anders

Gugge

Inlägg av Gugge » ons 23 jan 2013, 09:58

ulltand skrev:
Suresh skrev:
Anders G skrev:De gärden som är tagna ur odling härikring skulle jag gärna vilja se några stadsbor försöka odla upp.
Stadsborna kan börja försöka odla upp sina egna parker och villaträdgårdar först. Det är en lagom ambitionsnivå.
Man skulle kunna skapa något och kalla det kolonilotter :-)

Tanken att få odla små "rutor" inne (nästan) i stan, som där jag bor, har slagit mig några gånger. Det finns knappast något behov försörjningsmässigt, men det finns andra fördelar.
Så här har de använt en öde fotbollsplan i stan (och området) där jag bor:
http://turebergsodlarforening.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » ons 23 jan 2013, 10:02

Klokt. Man skall inte förstöra benen genom att spela fotboll.

Det där blir ett fint utflyktsmål i sommar. Tips om andra stadsjordprojekt i Västra Götaland mottages tacksamt.

Gugge

Inlägg av Gugge » ons 23 jan 2013, 10:15

Suresh skrev:
Det där blir ett fint utflyktsmål i sommar. Tips om andra stadsjordprojekt i Västra Götaland mottages tacksamt.
Här är ett antal skatteunderstödda projekt i Göteborg: http://www.stadsnaraodling.se/vara-projekt/

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » ons 23 jan 2013, 10:23

Gugge skrev:
ulltand skrev:Tanken att få odla små "rutor" inne (nästan) i stan, som där jag bor, har slagit mig några gånger. Det finns knappast något behov försörjningsmässigt, men det finns andra fördelar.
Så här har de använt en öde fotbollsplan i stan (och området) där jag bor:
http://turebergsodlarforening.blogspot.se/
Precis så, snyggt. Kan tänka mig att det är en trevlig samlingsplats.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » ons 23 jan 2013, 10:50

Svaret är givetvis, det beror på hur stor blockad och hur fort den kommer.

Det var kritiskt läge under första världskriget men hanterbart under andra ("vår beredskap är god" var i stort sett sant).

Sedan måste man ställa sig frågan, vad krävs för ett totalt importstopp när inte ens världskrig hittills satt stopp? Det skulle förmodligen kräva något som skulle ha så stor påverkan på förmågan att producera att det oavsett blir en konstig diskussion, tänk asteroider, atomkrig, yellowstone goes boom eller zombies/aliens :)
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » ons 23 jan 2013, 11:26

Tryggve skrev:Ur bränslesynvinkel, skulle man inte kunna använda DME, utvunnet från svartlut? Eller är det mer effektivt att använda RME?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dimetyleter
Sveriges stora satsning på DME från svartlut vid Domsjö fabriker i Örnsköldsvik lades ner av de nya indiska ägarna 24 maj 2012. domsjös-miljardprojekt-avblåst
Men Hallå, globalisering fuck! :evil:

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 23 jan 2013, 13:06

dunkelbrink skrev:Svaret är givetvis, det beror på hur stor blockad och hur fort den kommer.

Det var kritiskt läge under första världskriget men hanterbart under andra ("vår beredskap är god" var i stort sett sant).

Sedan måste man ställa sig frågan, vad krävs för ett totalt importstopp när inte ens världskrig hittills satt stopp? Det skulle förmodligen kräva något som skulle ha så stor påverkan på förmågan att producera att det oavsett blir en konstig diskussion, tänk asteroider, atomkrig, yellowstone goes boom eller zombies/aliens :)
Bra poäng. T.ex. att i många realistiska scenaria så har vi dessutom mycket stoft i atmosfären som ger kraftigt minskad solinstrålning. Ökar ytterligagre problemen att få en fungerande livsmedelsförsörjning.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » ons 23 jan 2013, 14:40

Sverige har aldrig haft så många biodlare, så många bisamhällen och så mager honungsskörd som under andra världskrigets ransoneringsår. Anledningen var att biodlare fick extratilldelning av socker per kupa för invintringen, varpå de istället för att producera honung började producera nya bisamhällen.

Förövrigt kan ni i jämförelser med andra världskriget fundera på det här diagrammet:

Bild

samt det här:

Bild

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 23 jan 2013, 15:44

"självförsörjning" i Stockholms innerstad, s.k gerillaodling

Det är odlingstäppor på en sådär 1 kvadratmeter. Räcker för ett par potatisplantor, några dillkvistar och litegrann sallad typ. Räcker hela vintern? Hmmm.

Detta är den senaste trenden blanbd innerstadens hipsters, och eftersom det är hipster det är fråga om är de extremt skickliga på att få sina egna små fritidssysselsättningar att framstå som något ytterst märkvärdigty och principiellt revolutionerande. Intresset för själförörning är i praktiken minimal. Om man talar om något mer konkret än tidningsartiklar, böcker, idebattnlägg, diskussionsaftnar etc.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » ons 23 jan 2013, 15:47

VeVeN skrev:"självförsörjning" i Stockholms innerstad, s.k gerillaodling

Det är odlingstäppor på en sådär 1 kvadratmeter. Räcker för ett par potatisplantor, några dillkvistar och litegrann sallad typ. Räcker hela vintern? Hmmm.

Detta är den senaste trenden blanbd innerstadens hipsters, och eftersom det är hipster det är fråga om är de extremt skickliga på att få sina egna små fritidssysselsättningar att framstå som något ytterst märkvärdigty och principiellt revolutionerande. Intresset för själförörning är i praktiken minimal. Om man talar om något mer konkret än tidningsartiklar, böcker, idebattnlägg, diskussionsaftnar etc.
I beg to disagree. Omställningsarbetet startar med attitydförändringar

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » ons 23 jan 2013, 15:53

På biodlingsfronten görs det mycket för att medvetandegöra stadsborna om behovet av uthållig självhushållning.

http://www.dn.se/sthlm/svarmande-bin-i-stockholms-city

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 23 jan 2013, 15:59

Suresh skrev:
VeVeN skrev:"självförsörjning" i Stockholms innerstad, s.k gerillaodling

I beg to disagree. Omställningsarbetet startar med attitydförändringar
I realiteten en mediegrej, där de som bryr sig mest är de redan frälsta. Utomlands har dety här funnits ett tag, men nån början på en självförörjningsvåg syns inte till.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Skriv svar