Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Knurd

Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Inlägg av Knurd » tis 05 feb 2013, 16:35

Uppdrag Granskning den 6 februari ägnas åt en demografisk grupp som näthatar en annan. http://www.svt.se/ug/man-som-nathatar-kvinnor

Problemet finns, och förtjänar att uppmärksammas. Men det är tyvärr tunt med analys och lösningsförslag. Finns det några lämpliga politiska åtgärder mot näthat?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Re: Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Inlägg av JemyM » tis 05 feb 2013, 16:42

Skattepengar åt forskning. Sluta spekulera.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 05 feb 2013, 17:48

All heder åt dem som träder fram och berättar om vad de genomlevt.

Men frågan är varför det problemlösande perspektivet saknas i debatten.

Jag vill inte relativisera eller flytta fokus från det intensiva hat som skildras i UG-reportaget. Men det kan vara intressant att jämföra med den politiska fraktion i Sverige som är mest utsatt för hot: sverigedemokrater och andra invandringsmotståndare. Dessa brukar sällan presentera några förslag för att stävja hoten, snarare brukar de ta upp hoten för att skuldbelägga sina politiska motståndare. Man får intrycket att sverigedemokrater vill vara utsatta för hot och grova tillmälen.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 05 feb 2013, 18:37

Knurd... Sverigedemokraterna/smånazzarna äger tidningarnas kommentarsfält, så till den grad att de inte längre fyller någon vettig funktion för civiliserat folk. Kommunist-pack och smånazzar hotar ömsesidigt varandra, ja, torgmöten etc är inte trevlig längre. MEN: det massiva näthatet är en SD/nazzegrej.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 05 feb 2013, 18:38

Oavsett om målgruppen är kvinnor eller SD:are finns två konkreta motåtgärder:

1: Insats av säkerhetspolisen, proffesssionell analys av hotläge, etc.

2: Uthängning av näthatarna. Passerar man en viss gräns har man fan i mig förlorat rätten att vara anonym på nätet.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 05 feb 2013, 18:55

Ett problem med debatter om hotbilder mot kvinnor och barn, är att det sedan urminnes tid har funnits ljusskygga grupper som stämmer in i kören, för att bättra på sin image.

Den organiserade brottsligheten spöar upp sexualförbrytare, särskilt pedofiler. Rasistiska organisationer driver anti-våldtäktskampanjer. Powerpoint-nassarna Nordisk Ungdom vandaliserade ett gym för att de hade kurser i poledance. Frågan är vilka av alla dem som länkar till UG-reportagen, som har en dold agenda.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 05 feb 2013, 18:58

Uthängning kanske är effektivast. Med litet mer systematiskt efterforskande borde det kunna göras.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 05 feb 2013, 19:17

Ok, om jag gör detta fullkomligt normlöst så påminner problematiken strukturellt om spam och nätbedrägeri. Ny teknik sammanför gärningsperson och potentiellt offer på ett sätt som inte tidigare existerar. De två kan befinna sig på helt olika platser och ändå kostar gärningen nästan inget i insats.

Det lönar ingenting till att moralisera offret. Det är alltid någon som irriterar sig på någon oavsett hur de beter sig.

Det lönar ingenting till att moralisera gärningspersonen. Detta är ett strukturellt problem som inte kan bemötas på individnivå. Gärningspersonen är i regel av sådan typ att den inte kalkylerat risker med sin gärning och med tanke på problemets omfattning kommer resurser i att hitta och straffa en gärningsperson inte att lösa övriga tusentals av samma kaliber.

Spam har man försökt att bearbeta med filter, det fungerar dåligt i det här fallet. Jag tror dock att en början kan vara något liknande spamcop med rapportsystem. Rapportsystem har många problem med t.ex. falskrapporter och dyligt, men det är förmodligen det effektivaste sättet att få en översikt på problematiken och hitta lösningar.

Hur det än är måste risken att åka fast ökas och finnas en tydlig kostnad med att skicka sånt här.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 05 feb 2013, 19:23

Ett problem med den vinkeln är hatare som använder anonymiseringstjänster.

De är svåra att sätta dit. Jag vet inte hur man skulle kunna komma åt såna.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 05 feb 2013, 19:26

micke.d skrev:Ett problem med den vinkeln är hatare som använder anonymiseringstjänster.
De är svåra att sätta dit. Jag vet inte hur man skulle kunna komma åt såna.
Jag har en misstanke över att de flesta inte är såpas sofistikerade, så principen största möjliga bortgallring bör nog gälla för att successivt arbeta sig ner till de ovanligare. De som vet med sig hur man använder anonymiseringstjänster kommer vi nog få svårt att bearbeta inom snar framtid och det är nog samma åtgärder som krävs som med klassiska anonyma hotbrev.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 05 feb 2013, 19:41

Näthatarna hatar journalister. Journalisterna ingår i någon slags världsomspännande konspiration (oklart syfte/mål). Näthatarna har överöst redaktioner med sina alster under många år. Varje lokaltidningsredaktion sitter rimligen på en enorm databas över identitet på smånazzar i trakten. Ser vi några spår av att journalisterna använder denna kunskapsmassa? Nej, jag ser inget iaf.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 05 feb 2013, 19:44

micke.d skrev:Ett problem med den vinkeln är hatare som använder anonymiseringstjänster.
Än värre är sådana som skriver under annans namn eller med en signatur som är lätt att spåra till fel person. Skall man börja hänga ut folk blir det svårt med rättssäkerheten.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 05 feb 2013, 19:48

Anders G skrev:Näthatarna hatar journalister. Journalisterna ingår i någon slags världsomspännande konspiration (oklart syfte/mål). Näthatarna har överöst redaktioner med sina alster under många år. Varje lokaltidningsredaktion sitter rimligen på en enorm databas över identitet på smånazzar i trakten. Ser vi några spår av att journalisterna använder denna kunskapsmassa? Nej, jag ser inget iaf.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9911 ... nazi2.html
https://www.flashback.org/t683473

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 05 feb 2013, 19:51

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 05 feb 2013, 20:00

Ja, de sammanställningarna över dömda och aktiva välkända kriminiella motsäger inte vad jag skrev.

Skriv svar