Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Re: Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Inlägg av JemyM » tis 26 feb 2013, 12:39

Xantippa skrev:Kommer aldrig att ske. Det är OK att Suresh pratar om att han hatar en viss grupp och att han kan följa efter medlemmar ur denna grupp för att skrämma dem på mörka gator, och använda klassiska nedvärderande uttryck om denna grupp - så länge gruppen vi talar om är kvinnor.
Så är det. :smile2:
Och som jag tidigare skrivit - i sådana här trådar får ju faktiskt Suresh vara med, med samma argument som han blir utskrattad för i andra trådar. Här får han en bit av gemenskapskakan och guess what, för min del är det helt ok.
VoF har hög tröskel och det ger forumet en hård karaktär nära Flashback. När NN blev utkastad höjdes forumets kvalité över natten men det fick hålla på mycket länge. Mitt eget försök att bemöta vad jag ansåg var trollande slutade med att jag fick hot om avstängning. Det har krävts direkta personangrepp för att någon skall bli utkastad. Troll som endast triggar ett urval med korta subtila inlägg som inte enskilt går över gränsen kan fortsätta hur länge som helst. Jag tror dock att de flesta inte ser någon gemenskap med trollet. Det är enklare att dra mantrat "skitstövel" och gå vidare, varför trollets offer själv får ansvaret att hantera situationen. Det finns garanterat ett manligt bias på VoF och detta har förmodligen att göra med att de flesta forumbesökare är män vilket gör att män har enklare att strunta i att någon oskäligt angriper dem för kön. Kvinnor får inte automatiskt stöd då personer som har något investerat i deras sak är få och än färre varse om hur stort och omfattande problemet är.

Så istället för att folk inte reagerar pågrund av gemenskapsstöd så reagerar de inte pg.a. att de aldrig sett eller upplevt problemet. Folk kan dessutom vara rejält tröga i att acceptera bevis för att förändra sina antaganden. Jag har redan nämnt correspondence bias i denna tråd eftersom jag tror det är den bias som mest präglar skeptiker.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tis 26 feb 2013, 12:41

Suresh skrev:
JemyM skrev: Eller med utkastning. Utkastning fungerar bra också. Bättre faktiskt.
Jadå, det fungerar för den som vill ha lugn och ro på sajten. Jag blev tex. utslängd från http://www.feminetik.se. Min första exkommunicering. Pang bom utan förvarning, trots att regelverket föreskrev ett sådant. And it hurts, ooh it hurts.
Jag har överlevt på feminetik sen 2007. Survival of the fittest?
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 26 feb 2013, 12:48

JemyM skrev: Jag har överlevt på feminetik sen 2007. Survival of the fittest?
Helt säkert. Det var inte mitt naturliga habitat.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 26 feb 2013, 14:58

Då jag nu i debatten har blivit till en tomte som får folk att välja ignorans och prat över huvudet för att komma vidare drar jag mig sakteligen ur och återgår till att observera världen jag har omkring mig med de sinnen som står till mitt förfogande och världen inuti genom kroppens eget öga. Till tjejerna och feminissarna vill jag säga: Kämpa på systrar, en dag kommer Befrielsen. C U Later.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 26 feb 2013, 22:09

JemyM skrev:
VeVeN skrev:Det finns skitstövlar. Det har alltid funnits skitstövlar. Det kommer förmodligen alltid att finnas skitstövlar. Varje person som sticker ut näsan offentligt riskerar att bli drabbad av skitstövlar.

Det du är inne på är den specifika grupp av skitstövlar vi kan etikettera som aggressiva manliga misogyner. De borde, precis som alla andra skitstövlar stoppas på nåt sätt.
Hade det funnits samma mängd aggressiva kvinnliga misandrina så hade vi kanske kunnat ta ut dessa mot varandra och prata generellt om "dem som hatar ett av könen", men nu finns det en statistiskt flukturering från ena till andra sidan och denna statistiska flukturering kan inte förklaras på individnivå och troligen inte bearbetas på individnivå heller.
Det som gett så mycket utrymme åt dessa s.k. arga vita män är som bekant internet. Är man så oförskämd IRL får man alldeles för mycket skit för det. Dessa svinerier förtjänar ett antal rejäla utskällningar. Det vi kan lära av det sociala livet IRL är att det inte är poliser, ordningsvakter, väktare och andra som upprätthåller ett hyggligt socialt klimat, utan vi vanliga deltagare. Med fungerande informella nätverk borde man kunna anlägga mer effektiv moteld.

Sen så borde nätets sociala forum förses med mer effektiva sätt att hålla skitstövlarna stången, så att man kan efterlikna det mer effektiva sociala trycket i IRL relationer. Det räcker inte med att vbarje ensdkilt offer på egen hand måste spärra varje enskild skitstövel. Det behövs exempelvis en mekanism som låter användare "svartlista" varandra, för att göra dety enkare för hedertligt folk att få vara ifred.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » ons 27 feb 2013, 13:26

Det är sant som VeVen säger, men problemet är väl ofta att vi har inte ett fåtal kvinnohatar-rasist-skitstövlar per forum, ungefär som på arbetsplatser. De är lätta att handskas med (regler/moderatorer). Problemet är ju de forum där kvinnohatar-rasist-skitstövlarna är i majoritet - det är mainstream att vara det. På dessa forum hetsar man varandra mer och mer, lägger ut mejladresser, uppmanar till mejlbombning etc.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » ons 27 feb 2013, 16:44

VeVeN skrev:Det som gett så mycket utrymme åt dessa s.k. arga vita män är som bekant internet. Är man så oförskämd IRL får man alldeles för mycket skit för det. Dessa svinerier förtjänar ett antal rejäla utskällningar. Det vi kan lära av det sociala livet IRL är att det inte är poliser, ordningsvakter, väktare och andra som upprätthåller ett hyggligt socialt klimat, utan vi vanliga deltagare. Med fungerande informella nätverk borde man kunna anlägga mer effektiv moteld.

Sen så borde nätets sociala forum förses med mer effektiva sätt att hålla skitstövlarna stången, så att man kan efterlikna det mer effektiva sociala trycket i IRL relationer. Det räcker inte med att vbarje ensdkilt offer på egen hand måste spärra varje enskild skitstövel. Det behövs exempelvis en mekanism som låter användare "svartlista" varandra, för att göra dety enkare för hedertligt folk att få vara ifred.
Om du kollar mina första inlägg i den här tråden så har jag jämfört problemen med spam. Tekniken sammanför personer på stora avstånd och det är fullt möjligt så länge du har språket att "trolla" forum efter forum och svepa över sociala communities till du blir utkastad och går vidare. Det krävs en enda spammare för att frustrera miljontals och med tusen spammare blir det ett heltidsprojekt att rensa bort och bestraffa en och en (vilket ofta inte ens går). Telefonförsäljare fungerar likvärdigt och NIX-registret fungerar inte. Vi räcker alltså inte att hantera varje idiot var för sig heller, de är för många och det är för enkelt att angripa och för svårt att försvara.

Men via spamanalogin finns flera paralleller, inklusive uppslag för motstrategi. För min del tycker jag att uthängande är en viktig metod men det är samtidigt en funktion som kan slå fel rejält då det räcker att någon surnar till helt legitimt för att göra ett avtryck som kan citeras ur sitt sammanhang för att märka personen för all framtid, i synnerhet av en ideell moraliserande rörelse.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 27 feb 2013, 21:22

Faktum kvarstår: En viss andel av befolkningen saknar grundläggande social förmåga. Så har det alltid varit. De som drabbas av detta är ofta folk som sticker ut på ena eller andra sättet. Orättvis men sant.

Det nya är nätet. Problemet är att det finna för dåligt med verktyg för att med gemensamma ansträngningar täppa till truten på fåntrattar, utan varje enskild användare är tvungern att spätta varje enskild fåntratt. Det räcker inte.

Två andra sätt att lösa problemet praktisnt finns:

Det ena är att släppa tanken på att ett socialt forum skall vara till för alla. Om man enbart kan komma in via en inbjudan kan man effektivt hålla fåntrattarna borta.

Det andra sättet, som den enskilde användaren kan göra, är att lämna det aktuella forumet. Det är vad jag gör jag när jag blir hotad.

Det som definitivt INTE fungerar är det som tidigare ginck under beteckningen "offentlig debatt". Företeelsen finns kvar på papperet, men är numera i praktiken en angelägenhet bara för de etablerade, skötsamma och ordentliga. Fåntrattarna skiter fullständigt i gammelmedia och dess feministtfittor, negerälskare och folkförrädare.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 27 feb 2013, 21:30

VeVeN skrev:Faktum kvarstår: En viss andel av befolkningen saknar grundläggande social förmåga.
Brist i social kompetens är inte samma sak som idiot. Det är en stor björntjänst att sätta etiketter som "saknar grundläggande social förmåga" på folk som egentligen bara är idioter.

Lite tillspetsat, men hoppas budskapet går fram.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 27 feb 2013, 22:02

I det fallet då det handlar om fysiska hot hamnar vi iett helt annat läge naturligtvis. Den enda aktör som har kapacitet att hantera detta slags problem är statmakten, via säkerhetspolisen och den vanliga polisen. Att jaga inhemska terrorister kommmer förmodligen att bli säkerhetspolisens viktigaste uppgift i framtiden. Med tanke på det bloddrypande hat som sprids på vissa ställen på Nätet, skulle det vara mer förvånande om i så småningom INTe får en ny generation av "breivikare".

Vad som måste undvikas till varje pris är att utsatta grupper skulle bli tvugna att försöka ordna sin säkerhet på egen hand.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 28 feb 2013, 06:50

Xantippa skrev:
Damsel
Härskarteknik
Stereotyifiering
Manshatare
Kvinnohatare

Menar du att detta är vad du anser vara ok grepp i en debatt?
Vilka "grepp" menar du egentligen? Orden i listan har använts på olika sätt i debatten och jag har inte sett något fall där JemyM använt dem utan att ha argument för sitt bruk av dem. Vilka ojusta "grepp" du tycker att det inneburit får du nog förklara.

Jag uppfattar det som att JemyM bemödar sig om att vara öppen med sina argument medan Blenda tycker att det är oviktigt.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tor 28 feb 2013, 07:29

Då det i denna tråd inte framförts något hat mot någon av könen har jag väldigt svårt att förstå hur du kan se att JemyM har giltiga argument bakom sina beskyllningar. Att i samma diskussion komma fram till att någon är både mans- och kvinnohatare anser jag vara absurt.

Men nu är det ju så, matsw, att du ganska ofta dyker upp i diskussioner där jag deltar. I de diskussionerna kan en mängd åsikter ventileras men när du hoppar in gör du det ofta direkt till mig, där du anmärker med hög grad av sarkasm på någon mening jag skrivit. Sällan handlar meningen i fråga om själva trådfrågan. Tydligen har Blenda precis samma erfarenhet.

Så kanske borde du se över dina sympatier och dina bias och inte lura dig själv att tro att det är sakfrågan du diskuterar.
We are the dead

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 28 feb 2013, 09:26

matsw skrev:
Xantippa skrev:
Damsel
Härskarteknik
Stereotyifiering
Manshatare
Kvinnohatare

Menar du att detta är vad du anser vara ok grepp i en debatt?
Vilka "grepp" menar du egentligen? Orden i listan har använts på olika sätt i debatten och jag har inte sett något fall där JemyM använt dem utan att ha argument för sitt bruk av dem. Vilka ojusta "grepp" du tycker att det inneburit får du nog förklara.

Jag uppfattar det som att JemyM bemödar sig om att vara öppen med sina argument medan Blenda tycker att det är oviktigt.
Matsw - du och jag tål varandra inte och varje gång du hoppar in och kommenterar något av det jag skriver så uppfattar jag det enbart som att du tar chansen att basha mig ytterligare en gång. Jag anser själv att jag är väldigt öppen med vad jag tycker - jag bara inte orkar teoretisera allting utan är nog mer direkt och jag vet att det sällan passar sig på det här forumet, där så många är vana vid att dölja sina tankar och känslor bakom retorik.

Dina egna argument brukar för övrigt begränsa sig till att påtala att andra har fel - längre kommer du sällan. Du framför inte vad du själv anser i sakfrågor utan i dina uttalanden kan man bara utläsa ditt förakt för andra och jag kan inte tänka mig ett mer ohederligt och ojysst sätt att diskutera.

Hur som - vi föraktar varandra ömsesidigt och det är ingen bra grund för någon som helst kommunikation - därför skulle jag föredra om du undvek att besvara mig så ska jag också i fortsättningen ignorera dig.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tor 28 feb 2013, 09:52

Xantippa skrev:Då det i denna tråd inte framförts något hat mot någon av könen har jag väldigt svårt att förstå hur du kan se att JemyM har giltiga argument bakom sina beskyllningar. Att i samma diskussion komma fram till att någon är både mans- och kvinnohatare anser jag vara absurt.
Jag definierar och följer logiska premisser jag ofta utförligt beskriver. Anser du att begreppen nyttjas felaktigt så går det alltså bra att justera de premisser jag föreslagit. Jag uppdaterar mina premisser fort om de visar sig vara felaktiga och slutsatser ändras därav. Sen skulle jag vilja veta hur du definierar "hat" om du menar att det inte förekommit. Jag har definierat hat som en generaliserad negativ attityd riktat mot ett element och könshat är en generaliserad negativ attityd riktad mot kön. Detta har förekommit i tråden.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » tor 28 feb 2013, 09:58

VeVeN skrev:Det ena är att släppa tanken på att ett socialt forum skall vara till för alla. Om man enbart kan komma in via en inbjudan kan man effektivt hålla fåntrattarna borta.
Många av hoten går dock via E-post.
VeVeN skrev:Det andra sättet, som den enskilde användaren kan göra, är att lämna det aktuella forumet. Det är vad jag gör jag när jag blir hotad.
Detta är ingen lösning i sig, bara att vika sig för problemet.
VeVeN skrev:Det som definitivt INTE fungerar är det som tidigare gick under beteckningen "offentlig debatt". Företeelsen finns kvar på papperet, men är numera i praktiken en angelägenhet bara för de etablerade, skötsamma och ordentliga. Fåntrattarna skiter fullständigt i gammelmedia och dess feministtfittor, negerälskare och folkförrädare.
Det är en annan diskussion. Jag skulle inte sagt att den offentliga debatten försvunnit, den går bara inte att städa. Det blir därav tvunget för alla som skall delta att dels vara mer vässade, dels alliera sig.

Skriv svar