Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Inlägg av kaxiga Z » tor 28 feb 2013, 22:51

Blenda, det räcker väl om trollen sticker härifrån? Synd om även du gör det! Du skriver ju vad du menar.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Sv: Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Inlägg av devadatta » fre 01 mar 2013, 07:44

Xantippa skrev:Han har på forumet rakt ut sagt att våldtäkt inte borde anmälas och att han hatar kvinnor.
Har du länkar till dessa (och ev liknande) uttalandena?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 01 mar 2013, 08:12

devadatta skrev:
Xantippa skrev:Han har på forumet rakt ut sagt att våldtäkt inte borde anmälas och att han hatar kvinnor.
Har du länkar till dessa (och ev liknande) uttalandena?
Xantippa avser detta uttalande:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f ... vt#p633664
Jag hatar kvinnor intensivt och det på fler plan än ett. Och krogtafsat , det har jag. Men jag skickar inte meddelanden till dem om att jag skall straffknulla och stycka dem för att de har vissa politiska åsikter. Så något saknas i förklaringsmodellen och det är den saknade beståndsdelen jag är ute efter.
Det var ett svar på Blendas insinuation om att jag har en bedrövlig kvinnosyn:
Sedan kan man ju näthata mer eller mindre sofistikerat. Din nya signatur står väl för något också - inte sant? Efter lite aktivt motstånd från ca summarum tre kvinnor i den här tråden så kände du att du måste slänga in en blänkare om "den kollektiva kvinnliga smärtkroppen" och bara du själv kan ju förklara varför det kändes angeläget. Mig säger det onekligen en hel del om dina egentliga värderingar.
För att slippa ytterligare argumentation ad hominem tyckte jag det var lika bra att lägga korten på bordet och erkänna att jag hatar kvinnor å det yttersta. Hat är en av de starkaste känslorna i det emotionella maskineriet och jag tycker om att använda hela mitt känsloliv. Det är fint att visa känslor och vi män måste bli bättre på detta.

Vad mer är tror jag att alla män hatar kvinnor. Det går inte att älska utan att hata. Inte om man talar om det passionerade kärleken i alla fall, möjligen att den spirituella, byggd på medkänsla är fri från mörka övertoner, men för att komma dit måste var och en kämpa sig igenom själens alla lager, därför törs jag utan omsvep påstå att varje man i djupet av sin själ uttryckt hat mot någon kvinna under loppet av sin levnad.

För övrigt gäller samma sak för kvinnorna med, eller som Xantippa och Blenda uttryckte det:
Blenda skrev:
Xantippa skrev: Menar du med det att du hatar män?
Självklart
Vad Xantippa menar med att jag inte tycker man skall anmäla våldtäktsbrott vet jag inte. Jasg tror att hon försöker göra en halmgubbe av att jag ogillar att allt fler brott rubriceras som våldtäkt, samt att jag som anarkistisk tycker att man skall försöka lösa så många konflikter man kan utan att blanda in ordningsmakten.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » fre 01 mar 2013, 10:18

Suresh skrev:Vad mer är tror jag att alla män hatar kvinnor. Det går inte att älska utan att hata. Inte om man talar om det passionerade kärleken i alla fall, möjligen att den spirituella, byggd på medkänsla är fri från mörka övertoner, men för att komma dit måste var och en kämpa sig igenom själens alla lager, därför törs jag utan omsvep påstå att varje man i djupet av sin själ uttryckt hat mot någon kvinna under loppet av sin levnad.
Jag tvivlar på att det är denna form av hat som avses i tråden.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 06 mar 2013, 22:06

JemyM skrev:
VeVeN skrev:Det ena är att släppa tanken på att ett socialt forum skall vara till för alla. Om man enbart kan komma in via en inbjudan kan man effektivt hålla fåntrattarna borta.
Många av hoten går dock via E-post.
Om vi tittar på hur olika nätbaserade kommunikationsteknologier har utvecklats kan vi se att filtreringsfunktioner blir allt viktigare. När nätet växer, ökar behover av att på ett effektivt sätt kunna stoppa tokskallar från att besvära en.
JemyM skrev:
VeVeN skrev:Det andra sättet, som den enskilde användaren kan göra, är att lämna det aktuella forumet. Det är vad jag gör jag när jag blir hotad.
Detta är ingen lösning i sig, bara att vika sig för problemet.
Min egen personliga säkerhet går naturligtvis före det mesta annat. Det är därför jag är alltid är rätt restriktiv med att uppge mitt riktiga namn. Ifall problem skulle uppstå.
JemyM skrev:
VeVeN skrev:Det som definitivt INTE fungerar är det som tidigare gick under beteckningen "offentlig debatt". Företeelsen finns kvar på papperet, men är numera i praktiken en angelägenhet bara för de etablerade, skötsamma och ordentliga. Fåntrattarna skiter fullständigt i gammelmedia och dess feministtfittor, negerälskare och folkförrädare.
Det är en annan diskussion. Jag skulle inte sagt att den offentliga debatten försvunnit, den går bara inte att städa. Det blir därav tvunget för alla som skall delta att dels vara mer vässade, dels alliera sig.
Jag tycker att man kan observera att kommunikationen över åsiktsbarriärerna krymper allt mer. De gemensamma debattarenorna antingen försvinner eller blir en angelägenhet bara för vissa. Det är inget plötsligt fenomen, utan en mer gradvis utveckling.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

garozzo

Inlägg av garozzo » tis 23 apr 2013, 16:49

Suck nu är det ammande mammor, ibland undrar man om det där med internet var en så bra ide,
med tanke på alla j***a idioter som finns där.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16655373.ab

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 23 apr 2013, 18:06

ibland undrar man om det där med internet var en så bra ide,
Jag undrar om dethär med människan var en så bra idé....
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Perfekt

Inlägg av Perfekt » tor 09 maj 2013, 04:47

Nu har jag inte läst hela tråden, men är det ingen som reagerat över att många av de fall som togs upp i UG berörde vänsterpack och invandrare?

Den mest ökända och osmakliga näthataren är ju en adopterad sosse.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 09 maj 2013, 15:39

Det finns åtminstone ett starkt skäl att specifikt ta upp främlingsfientligt och islamofobiskt näthat.

Det beror på att Avpixlat, som beskriver sig själva som Sveriges största alternativa nyhetsmedium, och samarbetar med ett riksdagsparti, aktivt uppviglar till trakasserier mot meningsmotståndare, samtidigt som de använder pressetiska regler som dasspapper.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 09 maj 2013, 19:39

Det är "de arga vita männen" vi måste de upp med i första hand.
  • De är många
  • De är tvärarga
  • De är argumentimmuna
  • De är gränsöst okunniga
  • De är bottenkorkade
En fullkomligt livsfarlig kombination

Perfekt

Inlägg av Perfekt » fre 10 maj 2013, 05:29

VeVeN skrev:Det är "de arga vita männen" vi måste de upp med i första hand.
  • De är många
  • De är tvärarga
  • De är argumentimmuna
  • De är bottenkorkade
Det där är en beskrivning av en annan grupp.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » fre 10 maj 2013, 10:29

• De är många
  • De är tvärarga
  • De är argumentimmuna
  • De är bottenkorkade
Den tredje punkten är den enda viktiga. Allt annat följer av den.

När det gäller att förstå näthat generellt tror jag en förbisedd faktor är att inse att nästan ingen alls ser sig själv som en näthatare. Enligt dem själva är de bara "sanningssägare" och har "starka åsikter" och vågar använda "ett mustigt språk" till skillnad från alla räddhågsna pk-mesar. Det är alltid någon annan som är det, företrädesvis ens politiska motståndare.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » fre 10 maj 2013, 11:23

• De är många
  • De är tvärarga
  • De är argumentimmuna
  • De är bottenkorkade
De har låg socioekonomisk status och låg utbildning på grund av ökande sociala och ekonomiska klyftor varför de är enkla att moralisera över på samma sätt medelklassen/överklassen alltid häcklat den inte fullt så sofistikerade arbetarklassen, dvs som ett symptom av dålig karaktär snarare än ett symptom för samhällsproblem där allt för många tvingas konkurrera i osäkra förhållanden.

Den ekonomiska liberalismens största vinst är att vi idag pratar om ras och kön istället för klass och socioekonomisk status. Det låter oss att titta åt ett annat håll, fokusera på de som med osofistikerad svenska och lågutbildade logiska felslut överbetonar gruppkategorier, inte de som för en politik som skapar den osäkra sociala miljö och det lågutbildade samhälle som gör det nödvändigt att söka sig till förstärkta gruppkategorier för att få trygghet.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 10 maj 2013, 14:08

Perfekt skrev:
  • De är många
  • De är tvärarga
  • De är argumentimmuna
  • De är bottenkorkade
Det där är en beskrivning av en annan grupp.
Jag gör en korrekt beskrivning av den värsta sortens näthatare vi har idag.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 10 maj 2013, 14:14

JemyM skrev:
  • De är många
  • De är tvärarga
  • De är argumentimmuna
  • De är bottenkorkade
De har låg socioekonomisk status och låg utbildning på grund av ökande sociala och ekonomiska klyftor varför de är enkla att moralisera över på samma sätt medelklassen/överklassen alltid häcklat den inte fullt så sofistikerade arbetarklassen, dvs som ett symptom av dålig karaktär snarare än ett symptom för samhällsproblem där allt för många tvingas konkurrera i osäkra förhållanden.

Den ekonomiska liberalismens största vinst är att vi idag pratar om ras och kön istället för klass och socioekonomisk status. Det låter oss att titta åt ett annat håll, fokusera på de som med osofistikerad svenska och lågutbildade logiska felslut överbetonar gruppkategorier, inte de som för en politik som skapar den osäkra sociala miljö och det lågutbildade samhälle som gör det nödvändigt att söka sig till förstärkta gruppkategorier för att få trygghet.
Kopplingen mellan liberalism och rasism är otroligt märklig egentligen. Men, allt är väl dessa hemska liberalers, och den där vidriga medelklassens fel. Nån annans fel.

De långsiktiga konsekvensera är däremot inte svåra att räkna ut. De resursstarka kommer att skaffa sig de verktyg de behöver för att hålla tokarna borta från sina reella och virtuella bakgårdar. Och de kommer att tvinga fram de lagliga medel som låter dem göra det. Det kommer ochså att läggas väldigt mycket energi på att hålla dem borta från "finare" utländska besökare som är av vitalt intresse för svensk ekonomi, turister, experter, kunder, forskare, investerare, etc.

Skriv svar