Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Re: Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Inlägg av pax » fre 17 maj 2013, 11:46

Det är oacceptabelt, och kan leda till avstängning, att ägna sig åt identitetsspekulationer på forumet. Att dessutom hänga ut potentiellt oskyldiga människor med bild är synnerligen osmakligt. Tråden förblir låst idag och ytterligare åtgärder kommer att övervägas.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 31 maj 2013, 13:07

Knurd skrev:
piotrr skrev:En demokrafisk grupp i allmänhet med svag till mycket svag överrepresentation, eller gruppen män med en extremt stor överrepresentation för sexuella övergrepp
Gruppen män utgör 51% av befolkningen, och begår drygt 90% av alla sexualbrott; överrepresentationen är alltså något mindre än 100 procent.

Vissa demografiska grupper, såsom personer med mycket låg utbildning, personer med vissa psykiatriska diagnoser, och personer i åldern 18-25 år, står för en överrepresentation i vissa brott som är över 100 procent.
Hur har du det med matten egentligen? Överepresentationen är 765% med dina siffror.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » fre 31 maj 2013, 13:54

Zartax skrev:
Knurd skrev:
piotrr skrev:En demokrafisk grupp i allmänhet med svag till mycket svag överrepresentation, eller gruppen män med en extremt stor överrepresentation för sexuella övergrepp
Gruppen män utgör 51% av befolkningen, och begår drygt 90% av alla sexualbrott; överrepresentationen är alltså något mindre än 100 procent.

Vissa demografiska grupper, såsom personer med mycket låg utbildning, personer med vissa psykiatriska diagnoser, och personer i åldern 18-25 år, står för en överrepresentation i vissa brott som är över 100 procent.
Hur har du det med matten egentligen? Överepresentationen är 765% med dina siffror.
Överrepresentationen är (90-51)*100/51 = 76,5%.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 31 maj 2013, 14:02

Nja. Enkel rimlighetskontroll. Män och kvinnor borde göra lika många brott. Män gör 9 gånger fler brott än kvinnor, dvs, 8 gånger fler än de borde. Överrepresentationen är alltså runt 800%.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » fre 31 maj 2013, 14:15

OK. Vi har olika definition på överrepresentation, och jag har inte kollat upp vilken som är den rätta.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Anders

Näthat

Inlägg av Anders » mån 08 jul 2013, 08:42

Hitflyttat härifrån. /micke.d

Microsoft kanske har en bra lösning för mot näthat, se här.
Bakom detta lilla helvete ligger det nya ryktessystemet som kopplas till din användarprofil på Xbox Live. Borta är stjärnorna från Xbox 360 som visade hur pass pålitlig du är som spelare. I dess plats träder data fram, data som samlas in dels via andra spelare som kan rekommendera eller anmäla dig, dels via andra faktorer. De andra faktorerna tillhör saker som hur du interagerar med andra, om människor väljer att stänga av ditt ljud i chatkanalen, om du skickar nakenbilder till andra utan tillåtelse och så vidare.
Ryktessystemet låter som en av de bättre aspekterna med Xbox One. Vi som spelar är nog alla bekanta med de stunder och onlinematcher vi tvingas lyssna på en överdrivet verbal tonåring med rasistiska värderingar och på tok för många glåpord i sitt vokabulär. Om Microsoft lyckas eliminera, eller åtminstone minska, problemet kan ryktessystemet bli stilbildande för framtida sociala tjänster.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Re: Peratts serie om näthat

Inlägg av Anders » mån 08 jul 2013, 09:22

Unni Drugge hotar borglig minister...är det inte näthat, eller är det så sällan det sker att det inte behöver tas upp? Är det bara vänstern som näthatas på riktigt?

Tackar Knurd för tipset!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » mån 08 jul 2013, 09:54

Anders skrev:Unni Drugge hotar borglig minister...är det inte näthat, eller är det så sällan det sker att det inte behöver tas upp?
Det tas ju uppenbarligen upp, i den artikel du länkar till...
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 08 jul 2013, 10:04

Spiring skrev:
Anders skrev:Unni Drugge hotar borglig minister...är det inte näthat, eller är det så sällan det sker att det inte behöver tas upp?
Det tas ju uppenbarligen upp, i den artikel du länkar till...
Jag hörde vid något tillfälle en kvinna som blivit utsatt för näthat som sade att vänsterns näthat mot högern var så begränsat att det inte var något att bekymmra sig för. Frågan är om det är så eller om det själva verket är ett lika stort problem för alla politiker.

Ja tycker ofta att man får uppfattningen att enbart kvinnor råkar ut för näthat. Denna tråd visar att så är det inte. Och det borde vara så att även borgliga debatörer och politiker råkar illa ut.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 08 jul 2013, 16:20

Som i många skandaler, är det inte Drougges ursprungliga tweetar, utan hennes försvar av dem, som skaver.

Det händer att offentliga personer uttryckt sig olämpligt, är det brukligt att visa ånger och be om förlåtelse. Men Drougge använder mobbarens beprövade metod att skylla på offret, genom att kalla mordhotet för humor, och reaktionerna för humorlösa.

Det kanske går att tolka aggressiva utfall från vänstern som satir på metanivå, likt många gjort med SCUM, Lars Hillersbergs teckningar och den skränigaste punken. Men den analysen är krystat välvillig; det ligger närmare till hands att betrakta det svarta blockets medmänskliga respekt som selektiv.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 09 jul 2013, 22:10

Knurd skrev: Det händer att offentliga personer uttryckt sig olämpligt, är det brukligt att visa ånger och be om förlåtelse. Men Drougge använder mobbarens beprövade metod att skylla på offret, genom att kalla mordhotet för humor, och reaktionerna för humorlösa.

Det kanske går att tolka aggressiva utfall från vänstern som satir på metanivå, likt många gjort med SCUM, Lars Hillersbergs teckningar och den skränigaste punken. Men den analysen är krystat välvillig; det ligger närmare till hands att betrakta det svarta blockets medmänskliga respekt som selektiv.
Ibland undrar jag hur ni inom nazist-stureplanssnobbs-fundamentalist-anarkokapitalisthögern egentligen tänker. Ja för ni är ju alla höger och det vet man ju att höger, det är fascister och en massa rika slynglar som inte gjort ett ärligt handtag i hela sitt liv och föraktar folk som arbetar och vill avskaffa staten. Och en gång hörde jag om en präst som var höger och som våldtog små barn. Fy fan så ni håller på alltså, i högern.

Nej men allvarligt talat, kan vi höja den intellektuella nivån några millimeter kanske?

Till att börja med, på vilket vis är Unni Drougge vänster? Är hon representant för någon vänsterorganisation? Är hon inte snarare en kontroversiell författare med tämligen väl kända missbruksproblem?
För det andra, har hon fått något som helst stöd för sina hotkommentarer från verkliga representanter för den politiska vänstern?

Jag vågar påstå att näthat från sympatisörer till S, Mp och V ligger på samma nivå eller lägre som näthat från sympatisörer till C, Kd, M och Fp. Det vill säga att det händer men det är ganska ovanligt.

Jag vågar påstå att den allra största delen av näthat som drabbar borgerliga politiker i själva verket kommer från extremhögern. Annie Lööf får säkert mängder av näthat för att hon till skillnad från många andra politiker tydligt tar avstånd från rasism. Hon får säkerligen också massor av näthat för att hon är kvinna och syns och tar plats. Detta näthat kommer inte från vänstern.

Jag tror inte att Annie Lööf får särskilt mycket näthat för att hon är en stollig nyliberal. De som hatar nyliberalismen, inklusive de mest fanatiska inom den autonoma rörelsen, har vanligtvis inte den synen på politik att de ägnar sig åt sådant. Det finns undantag, absolut, men generellt fokuserar även de mer extrema grupperna på strukturella problem. De ser inte samhällets problem som följden av individuella moraliska tillkortakommanden hos våra politiska företrädare.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 11 jul 2013, 07:47

Merko skrev:Nej men allvarligt talat, kan vi höja den intellektuella nivån några millimeter kanske?
Åsa Linderborg håller med dig till 100%. Bra att vi har rett ut nu att du har rätt. Skönt att ha en måttstock i denna debatt.

Sensemaker

Re: Näthat

Inlägg av Sensemaker » tor 11 jul 2013, 11:26

Anders skrev:Hitflyttat härifrån. /micke.d

Microsoft kanske har en bra lösning för mot näthat, se här.
Bakom detta lilla helvete ligger det nya ryktessystemet som kopplas till din användarprofil på Xbox Live. Borta är stjärnorna från Xbox 360 som visade hur pass pålitlig du är som spelare. I dess plats träder data fram, data som samlas in dels via andra spelare som kan rekommendera eller anmäla dig, dels via andra faktorer. De andra faktorerna tillhör saker som hur du interagerar med andra, om människor väljer att stänga av ditt ljud i chatkanalen, om du skickar nakenbilder till andra utan tillåtelse och så vidare.
Ryktessystemet låter som en av de bättre aspekterna med Xbox One. Vi som spelar är nog alla bekanta med de stunder och onlinematcher vi tvingas lyssna på en överdrivet verbal tonåring med rasistiska värderingar och på tok för många glåpord i sitt vokabulär. Om Microsoft lyckas eliminera, eller åtminstone minska, problemet kan ryktessystemet bli stilbildande för framtida sociala tjänster.
Jag har för mig att något liknande förekom i Sims online. Det uppstod grupper som hotade att totalpaja folks rykten ifall man inte gav dem spelpengar.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 11 jul 2013, 19:50

Anders skrev: Åsa Linderborg håller med dig till 100%. Bra att vi har rett ut nu att du har rätt. Skönt att ha en måttstock i denna debatt.
Jaha, har du något att invända i sak?

Vad jag tycker är den intressanta frågan är denna: varför gör den svenska högern här gemensam sak med Sverigedemokraterna?

Det är inte en retorisk fråga. Jag vet inte svaret. Den mest uppenbara hypotesen, att de gillar SD, verkar inte ha empiriskt stöd. Enligt de opinionsundersökningar jag kan hitta så möts SD av ett massivt ogillande från borgerliga sympatisörer.

Kanske är min fråga fel ställd? Men jag har svårt att hitta någon högerskribent som behandlar frågan utan att hävda antingen att problemet inte är så stort, eller att "vänstern" (som för ändamålet exempelvis kan bestå av centerpartisten, fd folkpartisten, Alexander Bard) minsann är värre. Eller att anonyma hot på något vis är jämförbart med när vänsterskribenter helt rakt och öppet kommer med besvärliga sakargument som högerskribenterna inte gillar.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 12 jul 2013, 13:24

Merko skrev: Jaha, har du något att invända i sak?
Du skiver väldigt mycket, en del håller jag inte med om.

Vad jag tycker är den intressanta frågan är denna: varför gör den svenska högern här gemensam sak med Sverigedemokraterna?
På vilket sätt gör dom det? Har du sett någon tendens från "högern", eller vänstern, beroende på hur man definierar "Liberalismen" som höger eller vänster.

Det är inte en retorisk fråga. Jag vet inte svaret. Den mest uppenbara hypotesen, att de gillar SD, verkar inte ha empiriskt stöd. Enligt de opinionsundersökningar jag kan hitta så möts SD av ett massivt ogillande från borgerliga sympatisörer.
Ja?

Kanske är min fråga fel ställd? Men jag har svårt att hitta någon högerskribent som behandlar frågan utan att hävda antingen att problemet inte är så stort, eller att "vänstern" (som för ändamålet exempelvis kan bestå av centerpartisten, fd folkpartisten, Alexander Bard) minsann är värre. Eller att anonyma hot på något vis är jämförbart med när vänsterskribenter helt rakt och öppet kommer med besvärliga sakargument som högerskribenterna inte gillar.
Kan man inte använda samma argumentation mot Bard som du gör om Drougge?

Min poäng, precis som Kurds, är att man inte får glömma bort att "vänstern" inte är bättre, snällare, bussigare, mer välkomnande, än "högern". Vad jag vet är att medlemmar ur vänsterrörelsen skickar samma sorts hat mot höger-representanter som högerrörelsen gör mot vänster-representanter

Vi måste se näthat som någon universellt som går över partigränserna, och måste bekämpas så gott det går. Banning och moderering är mycket bra verktyg, tex.

Det är helt meningslöst att försöka reda ut vilken sida som är "värst". De som drabbas, drabbas lika hårt vilken sida hoten och oförskämdheterna än kommer från.

Skriv svar