Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Merko

Re: Näthat, apropå Uppdrag Granskning

Inlägg av Merko » fre 12 jul 2013, 17:54

Anders skrev:
Merko skrev: Vad jag tycker är den intressanta frågan är denna: varför gör den svenska högern här gemensam sak med Sverigedemokraterna?
På vilket sätt gör dom det? Har du sett någon tendens från "högern", eller vänstern, beroende på hur man definierar "Liberalismen" som höger eller vänster.
Åsa Linderborg gav en rad exempel. Jag har försökt hitta motexempel, och jag har sett inlägg från mer eller mindre framstående borgerliga skribenter av olika slag, och de faller in i samma mönster. Om det i själva verket finns många som inte gör det, så är min fråga fel ställd. Men jag har inte sett sådana exempel. Om jag ska kritisera Linderborg lite så tycker jag också att det kan bli lite av en självuppfyllande profetia. Om man börjar utmåla det som en strid mellan "höger" och "vänster" i bred bemärkelse, så kan ju det avskräcka personer från "högern" att inta en ståndpunkt som kan ses som alltför nära "vänstern". Bättre då att lämna dörren öppen.

Men för att återgå till grundfrågan lite. Jag tror inte, och jag har inte sett någon "vänster"-debattör hävda, att moderater, folkpartister, kristdemokrater och centerpartister skulle ägna sig åt näthat i större utsträckning än socialdemokrater, vänsterpartister och miljöpartister. Det som har hävdats av många, och som jag menar dokumenterats tämligen väl, är att sverigedemokrater hatar mer. Och det som då hävdats från en rad sinsemellan ganska olika debattörer med hemvist inom de borgerliga partierna, är att "vänstern" minsann är värre.
Anders skrev: Kan man inte använda samma argumentation mot Bard som du gör om Drougge?
Jo absolut. Det var inte jag som ville göra halva det politiska spektrat ansvarigt för Bard, det var Paulina Neuding som tog honom som första exempel på hur hemsk "vänstern" (!!) minsann var. Jag tycker att Bard är en stundtals djupt obehaglig person, men han har ju vad jag vet inga politiska uppdrag för Centerpartiet som de kan avsätta honom från, så det är ju inget som partiet kan lastas för. Jag tycker inte heller att man bör dra för stora växlar på någon handfull anekdotiska fall.
Anders skrev: Min poäng, precis som Kurds, är att man inte får glömma bort att "vänstern" inte är bättre, snällare, bussigare, mer välkomnande, än "högern". Vad jag vet är att medlemmar ur vänsterrörelsen skickar samma sorts hat mot höger-representanter som högerrörelsen gör mot vänster-representanter
Och det är precis vad jag skrivit tidigare, med ett undantag, nämligen SD. Det går att hitta enstaka personer från alla partier som går över gränsen på olika sätt. Sedan skulle jag i och för sig definiera näthat som något som sker anonymt, så sådana här haverier från personer som skriver under med sina riktiga namn ser jag inte riktigt som näthat. De är ju också mycket lättare att reglera och det tycker jag också att sju av våra riksdagspartier på det hela taget gör ganska bra.

Men det är ganska väl kartlagt tycker jag hur SD använder näthat på ett systematiskt vis, och jag menar att det är uppenbart att detta är tolererat och till och med sanktionerat av den högsta ledningen. Då tycker jag att borgerliga skribenter borde kunna göra gemensam sak med "vänstern" mot detta och inte gå i försvarsställning. Kanske upplevs det som svårt att behöva argumentera åt både höger och vänster. Men Socialdemokraterna markerade ju väldigt tydligt mot den Sovjettrogna delen av vänstern och det gick ju ganska bra för dem rent politiskt, så det är ju uppenbarligen ingen omöjlighet.
Anders skrev: Vi måste se näthat som någon universellt som går över partigränserna, och måste bekämpas så gott det går. Banning och moderering är mycket bra verktyg, tex.
Jo absolut.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 12 jul 2013, 18:33

Vanligt näthat. Ingen vänster, ingen höger.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 7119362.ab
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 12 jul 2013, 18:46

Om någon är äcklig så är det tyvärr du. Puss”

Bara tolv. Och redan klokare än de flesta.
Bra rutet!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 12 jul 2013, 18:54

kipphebel3 skrev:
Om någon är äcklig så är det tyvärr du. Puss”

Bara tolv. Och redan klokare än de flesta.
Bra rutet!
Innerligt hoppas man att hon också känner så här i sitt innersta.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tis 30 jul 2013, 07:36

Dawkins hanterar näthatet på ett förtjänstfullt sätt.

http://www.youtube.com/watch?v=RGMRULqDums

vid 4:50
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 03 sep 2013, 10:08

http://rickardsoderberg.se/wp/2013/09/hall-kaften-tack/
Lite vanligt näthat som åskådningsexempel.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 03 sep 2013, 10:30

Lite vanligt näthat som åskådningsexempel.
Vilket igen får mig att må fysiskt illa över de som (inga namn nämnda) försöker rida på detta för att tysta sina kritiker.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 03 sep 2013, 12:27

Baws är en nättidning för en manlig publik, som häromdagen publicerade ett satiriskt blogginlägg med titeln 25 saker kvinnor kan bättre än män.

http://baws.se/25-saker-kvinnor-kan-battre-an-man/

Roligt? Kanske inte.
Plumpt och omoget? Förvisso.
Så provocerande att det är ursäktat att vilja skära halsen av författaren? Det är en fråga värd att besvara.

Kommentarsfältet fylldes av bland annat sexuella förolämpningar, och hot, riktade mot skribenten. De grova personangreppen formulerades i feminismens och jämställdhetens namn.

Här är skribentens svar: http://baws.se/hall-kaften/
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 14 nov 2013, 01:38

Regeringen tänker göra det lättare att komma åt de som hotar på nätet.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/harda ... t-pa-natet
Internetrelaterade hot och kränkningar ökar och all ny teknik har gjort att lagstiftningen hamnat på efterkälken. Därför ändrar nu regeringen lagen kring ärekränkning, i morgon presenteras en ny lagproposition.

[...]

Ärekränkningar får i dag oftast drivas av offret själv som ett enskilt åtal, vilket innebär att offret själv får ordna med kostnader för bland annat ombud. Med det nya förslaget skulle i stället åklagare vara skyldig att driva fall om hot och kränkning som allmänt åtal.
Gissningsvis ett steg i rätt riktning, det ska bli intressant att läsa förslaget.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar