Kvinnors våld mot män

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Blenda
Avstängd
Kontakt:

Kvinnors våld mot män

Inlägg av Blenda » ons 13 feb 2013, 18:08

I den här tråden tänkta jag att vi skulle diskutera mäns utsatthet för kvinnor, deras rädslor för att bli slagna, misshandlade och eventuellt mördade av kvinnor och vad man kan göra åt det. Det är också intressant att fundera över i vilka sammanhang män känner sig extra hotade - är det inom hemmets väggar eller är det att bli nedslagen och få en batong uppkörd i analen av en våldsam kvinna då man är på väg hem från t.ex. krogen? Vilka försiktighetsåtgärder bör män vidta så att de inte omedvetet provocerar fram ett övergrepp från kvinnor o.s.v.

Användarvisningsbild
SmartCookie
Kontakt:

Re: Kvinnors våld mot män

Inlägg av SmartCookie » ons 13 feb 2013, 20:24

Har en man i min närhet som var ett offer för i alla fall psykisk misshandel av sin dåvarande fru som fortfarande terroriserar honom så här ett år efter skilsmässan.

Jag skulle vara väldigt intresserad av att höra mer om mannens situation i såna här fall, då det inte är lika uppmärksammat som motsatsen.
"If electricity comes from electrons, does morality come from morons?"

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » ons 13 feb 2013, 22:21

SmartCookie skrev:Har en man i min närhet som var ett offer för i alla fall psykisk misshandel av sin dåvarande fru som fortfarande terroriserar honom så här ett år efter skilsmässan.

Jag skulle vara väldigt intresserad av att höra mer om mannens situation i såna här fall, då det inte är lika uppmärksammat som motsatsen.
Ja, jag också eftersom män aldrig tar upp detta ämne själva, utan enbart om man tar upp mäns våld mot kvinnor - då har man tusen saker att framföra om att kvinnor minsann är lika hemska som män och det är också¨ett intressant fenomen: Varför är kvinnors våld mot män bara aktuellt då man vill tala om att kvinnor inte ska komma och komma och prata om sina erfarenheter, känslor etc?
Vore kvinnors våld mot män ett verkligt och upplevt problem, så nog sjutton skulle män lyfta det på egen hand, men som du kan se här så är inte intresset så stort och jag kan inte erinra mig en enda gång under alla år jag debatterat de här ämnena på nätet, att någon enda en av dem som träder fram för att "jämställdisera" våldet när det kommer till våld mot kvinnor, själva lyft frågan för att faktiskt konkretisera det våld de själva anser sig vara utsatta för av kvinnor.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 13 feb 2013, 22:46

Det våld jag utsatts för av en kvinna sträcker sig till en spark på axeln av en sambo när hennes argument tröt. Hade hon inte tränat karate kanske det inte hade gjort mig så mycket.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » ons 13 feb 2013, 22:54

L. Mäkinen skrev:Det våld jag utsatts för av en kvinna sträcker sig till en spark på axeln av en sambo när hennes argument tröt. Hade hon inte tränat karate kanske det inte hade gjort mig så mycket.
Jag ska nog också börja träna karate...

Användarvisningsbild
Markus

Re: Sv: Kvinnors våld mot män

Inlägg av Markus » ons 13 feb 2013, 23:27

Jag har inte skrivit i någon annan tråd att män blir lika slagna av kvinnor som kvinnor blir av män eller något liknande.

Här kommer iaf mina erfarenheter av våld från kvinnor.

Jag har tagit emot någon örfil och fått någon sak kastad mot mig. Då förövaren inte skulle haft en chans ifall jag hade stegrat våldet har jag inte känt rädsla. Detta är precis hur män förväntas känna inför våld från kvinnor. Man tar det som en man.
Jag tänker mig att en man som känner sig hotad av en kvinna har svårt att få förståelse både från polis och omgivning.

Mina erfarenheter av våld från en kvinna i överläge handlar om en dagmamma med gammelmodiga metoder.

Känslan av att utarbeta strategier för att undvika våld kan nog många pojkar som gått i skolan känna igen sig i. Man förväntas ju där annars tåla eller ge igen. Men den diskussionen kanske man ska ta i en tråd om mäns våld mot män.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 00:15

Markus skrev:
Jag tänker mig att en man som känner sig hotad av en kvinna har svårt att få förståelse både från polis och omgivning.
Det tror jag också och möjligen är en del av det motstånd man kan känna då man tar upp mäns våld mot kvinnor och möjligen är det en förklaring till att en del män blir så provocerade om man pratar om mäns våld mot kvinnor.

Jag kan också läsa ut ur en del av svaren i flera av dessa relaterade trådar att de män som vill förminska våldet mot kvinnor tror att kvinnor i gemen inte anser det vara någon big deal om män blir slagna, att vi också tycker att de ska tåla och stå för en dos arsenik, men så är det ju självklart inte! Är man emot våld mot kvinnor så är man självklart emot allt våld och på det rent personliga planet så är det självfallet lika mycket en maktdemonstration då en storvuxen man misshandlar en mindre svagare - man slår...inte så mycket för att man tappat besinningen som för att man vet att man kan gå i land med det utan att drabbas själv i någon nämnvärd grad.

Rent generellt är det ändå så att kvinnor drabbas mer av mäns våld mot kvinnor än vice versa och det handlar inte bara om storleksförhållanden - storvuxna kvinnor med objektivt sett fysiskt överläge använder sig sällan av detta och varför gör de inte det? Jag har sett stora kvinnor stå och skaka inför sin lille spelevink till man bara för att han höjt rösten - varför? Hur ska det förklaras?

Och hur ska det förklaras att så många män automatiskt och nästan reflexmässigt tar en diskussion om mäns våld mot kvinnor som ett avfärdande av det våld män utsätts för...av andra män eller av andra kvinnor?

Handlar det om att "Ska vi tåla, så ska f-n i mig ni också tåla" och beror det då i sin tur på att man faktiskt inte tror att det går att förändra maktförhållanden - trots allt vad man säger om fostran, den öppna debattens möjligheter att förändra attityder etc?

iceaway

Inlägg av iceaway » tor 14 feb 2013, 08:20

Blenda skrev:Handlar det om att "Ska vi tåla, så ska f-n i mig ni också tåla" och beror det då i sin tur på att man faktiskt inte tror att det går att förändra maktförhållanden - trots allt vad man säger om fostran, den öppna debattens möjligheter att förändra attityder etc?
Personligen tror jag absolut inte att det handlar om det förstnämnda. Jag inbillar mig i alla fall att det är extremt få som tycker att någon ska behöva tåla våld. Däremot så upplever jag att så fort våld diskuteras med en könsvinkling så är det begreppet "mäns våld mot kvinnor" som tas upp. Jag kan inte dra mig till minnes att jag läst speciellt många artiklar, eller sett några rubriker, som tar upp män som offer (tar gärna emot motbevis på detta, det kan ju vara så att jag omedvetet filtrerar bort sådant), även fast män bevisligen även de drabbas i stor utsträckning (se länkar i den andra tråden om "mäns våld mot kvinnor"). Jag upplever också att det är på samma sätt inom många områden, kvinnor målas upp kollektivt som offer, och män kollektivt som förövare. I andra fall så förminskas mäns problem och viftas bort, medan man slår på stora trumman när något verkar drabba kvinnor. Så jag tror att det helt enkelt är en känsla av maktlöshet, att ingen står på ens sida, ens de problem som drabbar den egna könstillhörigheten aldrig tas upp eller förminskas. Detta gäller alltså inom den offentliga debatten genom media och politiker, och inte i forum på nätet.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 08:51

iceaway skrev:
Blenda skrev:Handlar det om att "Ska vi tåla, så ska f-n i mig ni också tåla" och beror det då i sin tur på att man faktiskt inte tror att det går att förändra maktförhållanden - trots allt vad man säger om fostran, den öppna debattens möjligheter att förändra attityder etc?
Personligen tror jag absolut inte att det handlar om det förstnämnda. Jag inbillar mig i alla fall att det är extremt få som tycker att någon ska behöva tåla våld. Däremot så upplever jag att så fort våld diskuteras med en könsvinkling så är det begreppet "mäns våld mot kvinnor" som tas upp. Jag kan inte dra mig till minnes att jag läst speciellt många artiklar, eller sett några rubriker, som tar upp män som offer (tar gärna emot motbevis på detta, det kan ju vara så att jag omedvetet filtrerar bort sådant), även fast män bevisligen även de drabbas i stor utsträckning (se länkar i den andra tråden om "mäns våld mot kvinnor"). Jag upplever också att det är på samma sätt inom många områden, kvinnor målas upp kollektivt som offer, och män kollektivt som förövare. I andra fall så förminskas mäns problem och viftas bort, medan man slår på stora trumman när något verkar drabba kvinnor. Så jag tror att det helt enkelt är en känsla av maktlöshet, att ingen står på ens sida, ens de problem som drabbar den egna könstillhörigheten aldrig tas upp eller förminskas. Detta gäller alltså inom den offentliga debatten genom media och politiker, och inte i forum på nätet.
Då kanske man måste börja på forum på nätet och seriöst föra fram de problem man upplever? Om män bara nämner sin egen utsatthet, för att (Som jag upplever det) sabotera diskussioner som handlar om mäns våld mot kvinnor, så blir det ju svårt att uppfatta att det är ett faktiskt problem och media färgas ju av den allmänna debatten idag - skrev män på riktigt om detta så nog skulle media nappa.

Sedan det här med att "målas ut som offer". Ja, enligt många män så ikläder ju sig kvinnor i den s.k. offerkoftan och bara det uttrycket gör ju, att många kvinnor bangar diskussionen därför att de inte vill bli uppfattade som klena våp - det är inte de själva som ser sig som offer eller gör sig till offer (sammantaget)- män har till stor del valt att se på det kvinnor uttalar och skriver som lite larvigt, överdrivet och fånigt och kanske är det en anledning till att män inte kan gå ut med sina egna problem - man har talat om att det är ynkligt att vara offer - hur ska man då kunna tala om sin egen utsatthet? Bättre då att spela Allan och skämta bort hur andra känner sig....

Män har också ett val och de kan ta upp handlsken och börja tala om sin egen ynklighet, om sig själva som offer och sluta vägra att se att det finns strukturer som kan förklara varför kvinnor är mer utsatta än män inom vissa områden, när man samtidigt är så himla benägen att själv förklara sin vägran att diskutera ämnet utifrån just strukturer (Det krävs av män att de ska vara starka, inte klaga o.s.v.)

Det är inte roligt att inte bli tagen på allvar, det är trist att bli hånad och få höra begrepp som "offerkofta" kastad efter sig, när man tar upp något som man ser är en realitet, men...om ett ämne är viktigt för en, så tar man det ändå. det kan män också göra - det finns ingenting i världen som hindrar dem mer än deras egna hämningar. Alternativt fortsätter man att stå upp för den rådande modellen - män ska tiga, lida och uthärda, inte visa att de tar åt sig, agera rationellt i alla lägen, inte må skit, ständigt palla trycket utåt och till slut gå och skjuta sig utan att första ha meddelat sig med någon. Hela det här John Wayne-komplexet tröttar ut mig!

iceaway

Inlägg av iceaway » tor 14 feb 2013, 09:31

Blenda skrev: Då kanske man måste börja på forum på nätet och seriöst föra fram de problem man upplever? Om män bara nämner sin egen utsatthet, för att (Som jag upplever det) sabotera diskussioner som handlar om mäns våld mot kvinnor, så blir det ju svårt att uppfatta att det är ett faktiskt problem och media färgas ju av den allmänna debatten idag - skrev män på riktigt om detta så nog skulle media nappa.
Är du säkert på att det inte görs någonstans? Jag rör mig inte i speciellt många forum på nätet, förutom detta och ett forum som har med datorer att göra, och kan tänka mig att det finns andra platser där såna diskussioner förs i större utsträckning. Detta är dock bara en gissning, jag har inte gett mig ut att leta. Och jag tror som flera andra också varit inne på tidigare, att det finns ett socialt tryck på män att "ta lite skit" och inte gnälla. Jag upplever det inte på samma sätt som du, att man försöker sabotera diskussionerna (med vissa undantag förstås). Så som jag ser det så försöker man bara påpeka att det finns två sidor av myntet och att våld förekommer åt båda hållen. Men när den åsikten förs fram så kommer den vanliga kritiken:
1) Män är faktiskt inte så drabbade
2) Du påstår att våld mot kvinnor inte är ett problem
Men jag tycker att de kommer med dessa inlägg ofta är väldigt noga med att påpeka att de faktiskt inte alls försöker vifta bort det enad eller det andra, bara belyser problemet från fler synvinklar än den gängse.
Blenda skrev: Sedan det här med att "målas ut som offer". Ja, enligt många män så ikläder ju sig kvinnor i den s.k. offerkoftan och bara det uttrycket gör ju, att många kvinnor bangar diskussionen därför att de inte vill bli uppfattade som klena våp - det är inte de själva som ser sig som offer eller gör sig till offer (sammantaget)- män har till stor del valt att se på det kvinnor uttalar och skriver som lite larvigt, överdrivet och fånigt och kanske är det en anledning till att män inte kan gå ut med sina egna problem - man har talat om att det är ynkligt att vara offer - hur ska man då kunna tala om sin egen utsatthet? Bättre då att spela Allan och skämta bort hur andra känner sig
Jag tycker att de som kommer med denna kritik ofta är väldigt tydliga med att det inte är kvinnor i allmänhet som klär sig i denna offerkofta, utan att det är feminister som iklär kvinnor den. Det är ju dessutom inte bara män som kommer med den typen av kritik, finns en hel del kvinnor också. Att män skulle se på det som kvinnor uttalar och skriver som larvigt osv. är inte något jag känner igen mig i, jag brukar i alla fall se till det som skrivs och inte vem som skriver det.
Blenda skrev: Män har också ett val och de kan ta upp handlsken och börja tala om sin egen ynklighet, om sig själva som offer och sluta vägra att se att det finns strukturer som kan förklara varför kvinnor är mer utsatta än män inom vissa områden, när man samtidigt är så himla benägen att själv förklara sin vägran att diskutera ämnet utifrån just strukturer (Det krävs av män att de ska vara starka, inte klaga o.s.v.)
Menar du att män som blir misshandlade är ynkliga? Eller att män i allmänhet är ynkliga? Vilka strukturer är det som gör att majoriteten av alla hemlösa och de som begår självmord är män?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 14 feb 2013, 09:45

Jag tror väl att det rätt allmänt finns ett stort mörkertal här. Vi killar skall ju vara "macho" och att medge att man blivit misshandlad av en kvinna kan kanske vara svårt?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 09:50

iceaway skrev:
Är du säkert på att det inte görs någonstans? Jag rör mig inte i speciellt många forum på nätet, förutom detta och ett forum som har med datorer att göra, och kan tänka mig att det finns andra platser där såna diskussioner förs i större utsträckning. Detta är dock bara en gissning, jag har inte gett mig ut att leta. Och jag tror som flera andra också varit inne på tidigare, att det finns ett socialt tryck på män att "ta lite skit" och inte gnälla. Jag upplever det inte på samma sätt som du, att man försöker sabotera diskussionerna (med vissa undantag förstås). Så som jag ser det så försöker man bara påpeka att det finns två sidor av myntet och att våld förekommer åt båda hållen. Men när den åsikten förs fram så kommer den vanliga kritiken:
1) Män är faktiskt inte så drabbade
2) Du påstår att våld mot kvinnor inte är ett problem
Men jag tycker att de kommer med dessa inlägg ofta är väldigt noga med att påpeka att de faktiskt inte alls försöker vifta bort det enad eller det andra, bara belyser problemet från fler synvinklar än den gängse.
Du kommer med en självmotsägelse här. Dels säger diu att du inte sett till den här formen av diskussioner på nätet, att de sällan förekommer och ändå vet du hur kritiken kommer att låta - det går inte ihop - det är en gissning.

iceaway skrev: Menar du att män som blir misshandlade är ynkliga? Eller att män i allmänhet är ynkliga? Vilka strukturer är det som gör att majoriteten av alla hemlösa och de som begår självmord är män?
Jag utgår ifrån att om män anser det vara offerkofteaktigt då kvinnor talar om problem i förhållande till män, så menar de också att män som beklagar sig bör känna sig "ynkliga, omanliga" etc. Det är inte jag som förnekar att det finns strukturer som styr människors beteenden, jag säger bara att man kan inte förneka att strukturer är eller kan vara en förklaring till mäns våld mot kvinnor om man samtidigt förklarar mäns beteenden utifrån strukturer. Man måste vara konsekvent.

Sedan det här med att vara "ynklig" - jag lägger ingen särskild värdering i det; att känna sig svag, värdelös, under isen, obetydlig, inte räknad med tror jag alla eller de flesta någon gång är med om, men...jag tror att män har svrare att erkänna det och att det är en del av problemet. tror man inte att man själv är tillåten detta så ligger det väl nära till hands att man inte vill tillåta andra svaghet?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 09:52

kipphebel3 skrev:Jag tror väl att det rätt allmänt finns ett stort mörkertal här. Vi killar skall ju vara "macho" och att medge att man blivit misshandlad av en kvinna kan kanske vara svårt?
Men vem säger att ni ska vara "macho" och varför bryr ni er om hur andra tycker att ni ska vara?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 14 feb 2013, 10:06

Blenda skrev:Vore kvinnors våld mot män ett verkligt och upplevt problem, så nog sjutton skulle män lyfta det på egen hand, men som du kan se här så är inte intresset så stort och jag kan inte erinra mig en enda gång under alla år jag debatterat de här ämnena på nätet, att någon enda en av dem som träder fram för att "jämställdisera" våldet när det kommer till våld mot kvinnor, själva lyft frågan för att faktiskt konkretisera det våld de själva anser sig vara utsatta för av kvinnor.
Jag kanske missförstår men i denna långa mening så framstår det som att du inte anser att kvinnors våld mot män är ett verkligt problem. Läser jag fel?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 14 feb 2013, 10:08

Blenda skrev:
kipphebel3 skrev:Jag tror väl att det rätt allmänt finns ett stort mörkertal här. Vi killar skall ju vara "macho" och att medge att man blivit misshandlad av en kvinna kan kanske vara svårt?
Men vem säger att ni ska vara "macho" och varför bryr ni er om hur andra tycker att ni ska vara?
Det har förmodligen med uppfostran att göra. Av föräldrar, vänner, släktingar m.fl. Av någon anledning så behandlas flickor och pojkar ofta på olika sätt av omgivningen. Detta medför en massa trassligheter senare i livet för båda könen.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Skriv svar