Kvinnors våld mot män

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Blenda
Avstängd
Kontakt:

Re: Kvinnors våld mot män

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 10:13

Urquhart skrev:
Blenda skrev:Vore kvinnors våld mot män ett verkligt och upplevt problem, så nog sjutton skulle män lyfta det på egen hand, men som du kan se här så är inte intresset så stort och jag kan inte erinra mig en enda gång under alla år jag debatterat de här ämnena på nätet, att någon enda en av dem som träder fram för att "jämställdisera" våldet när det kommer till våld mot kvinnor, själva lyft frågan för att faktiskt konkretisera det våld de själva anser sig vara utsatta för av kvinnor.
Jag kanske missförstår men i denna långa mening så framstår det som att du inte anser att kvinnors våld mot män är ett verkligt problem. Läser jag fel?
Nej - jag var mest frustrerad av att de som så gladeligt försökt förminska debatten om mäns våld mot kvinnor så nogsamt undvek att diskutera i denna tråd. Nu har det ju dock ramlat in en del svar som jag ser som seriösa och jag är intresserad av hur män upplever sin situation, men det jag funnit är att detta (oftast) bara kommer fram då kvinnor ventilerar sina problem och då som ett slags försvar. Jag har också varit med om att någon man yttrat att "Varför engagerar ni er aldrig i oss" och ställt mig helt frågande eftersom jag ju omöjligen kan veta hur det är att vara man om inte någon man sticker ut hakan och beskriver det och tar risken att någon idiot häcklar honom för att han vågar vara ärlig om sig själv. Jag kan inte gissa mig till andras upplevelser om de inte själva uttrycker dem.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 10:15

Urquhart skrev:
Blenda skrev:
kipphebel3 skrev:Jag tror väl att det rätt allmänt finns ett stort mörkertal här. Vi killar skall ju vara "macho" och att medge att man blivit misshandlad av en kvinna kan kanske vara svårt?
Men vem säger att ni ska vara "macho" och varför bryr ni er om hur andra tycker att ni ska vara?
Det har förmodligen med uppfostran att göra. Av föräldrar, vänner, släktingar m.fl. Av någon anledning så behandlas flickor och pojkar ofta på olika sätt av omgivningen. Detta medför en massa trassligheter senare i livet för båda könen.
Och det är väl detta alla behöver medvetandegöra sig om? Och hur medvetandegör man sig om något om man inte byter erfarenheter? Vad är lösningen om inte en ökad medvetenhet?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 14 feb 2013, 10:25

Ja, jag håller med. Om alla familjer uppfostrade sina barn till att vara snälla mot alla i sin omgivning och dessutom uppfostrade flickor och pojkar på samma sätt så skulle man förmodligen slippa en massa tråkigheter i framtiden. Jag tvivalr dock på att de flesta familjer kommer att göra detta inom den närmsta framtiden. Mobbning i skolan och skilda könsroller bland barn verkar inte direkt vara på nedgång.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 10:34

Urquhart skrev:Ja, jag håller med. Om alla familjer uppfostrade sina barn till att vara snälla mot alla i sin omgivning och dessutom uppfostrade flickor och pojkar på samma sätt så skulle man förmodligen slippa en massa tråkigheter i framtiden. Jag tvivalr dock på att de flesta familjer kommer att göra detta inom den närmsta framtiden. Mobbning i skolan och skilda könsroller bland barn verkar inte direkt vara på nedgång.
Nej, det ökande våldet bland tjejer är ju inte precis den väg man vill jämställdheten ska gå, för att ta ett exempel men i en värld där hårdhet och känslokyla prioriteras och där blyghet, tafatthet och lågmäldhet bestraffas - vad kan man vänta sig?

Användarvisningsbild
SmartCookie
Kontakt:

Inlägg av SmartCookie » tor 14 feb 2013, 10:38

Det som jag tycker är mest störande är att om man pratar om att kvinnors våld mot män är fel så ser en del det som om man säger att mäns våld mot kvinnor inte är fel.
Bara för att visa män tyvärr slår kvinnor, betyder inte det att andra män får tåla att bli slagna.

Folk är individer, inte bara ett kön.
"If electricity comes from electrons, does morality come from morons?"

iceaway

Re: Sv: Kvinnors våld mot män

Inlägg av iceaway » tor 14 feb 2013, 10:42

Blenda skrev:
iceaway skrev:
Är du säkert på att det inte görs någonstans? Jag rör mig inte i speciellt många forum på nätet, förutom detta och ett forum som har med datorer att göra, och kan tänka mig att det finns andra platser där såna diskussioner förs i större utsträckning. Detta är dock bara en gissning, jag har inte gett mig ut att leta. Och jag tror som flera andra också varit inne på tidigare, att det finns ett socialt tryck på män att "ta lite skit" och inte gnälla. Jag upplever det inte på samma sätt som du, att man försöker sabotera diskussionerna (med vissa undantag förstås). Så som jag ser det så försöker man bara påpeka att det finns två sidor av myntet och att våld förekommer åt båda hållen. Men när den åsikten förs fram så kommer den vanliga kritiken:
1) Män är faktiskt inte så drabbade
2) Du påstår att våld mot kvinnor inte är ett problem
Men jag tycker att de kommer med dessa inlägg ofta är väldigt noga med att påpeka att de faktiskt inte alls försöker vifta bort det enad eller det andra, bara belyser problemet från fler synvinklar än den gängse.
Du kommer med en självmotsägelse här. Dels säger diu att du inte sett till den här formen av diskussioner på nätet, att de sällan förekommer och ändå vet du hur kritiken kommer att låta - det går inte ihop - det är en gissning.
Jag ber om ursäkt för otydligheten, det är två olika sorters diskussioner jag talar om. I ena fallet (det första) skulle exemplifieras av t.ex. män som kommer ut med vilka problem som drabbar dom (som exempelvis denna tråd skulle kunna utmynna i i fallet våld), och i det andra fallet diskussioner som "mäns våld mot kvinnor". Det är det första fallet som jag inte har sett något av, däremot har jag varit sett en hel del av det senare fallet.
Blenda skrev:
iceaway skrev: Menar du att män som blir misshandlade är ynkliga? Eller att män i allmänhet är ynkliga? Vilka strukturer är det som gör att majoriteten av alla hemlösa och de som begår självmord är män?
Jag utgår ifrån att om män anser det vara offerkofteaktigt då kvinnor talar om problem i förhållande till män, så menar de också att män som beklagar sig bör känna sig "ynkliga, omanliga" etc. Det är inte jag som förnekar att det finns strukturer som styr människors beteenden, jag säger bara att man kan inte förneka att strukturer är eller kan vara en förklaring till mäns våld mot kvinnor om man samtidigt förklarar mäns beteenden utifrån strukturer. Man måste vara konsekvent.

Sedan det här med att vara "ynklig" - jag lägger ingen särskild värdering i det; att känna sig svag, värdelös, under isen, obetydlig, inte räknad med tror jag alla eller de flesta någon gång är med om, men...jag tror att män har svrare att erkänna det och att det är en del av problemet. tror man inte att man själv är tillåten detta så ligger det väl nära till hands att man inte vill tillåta andra svaghet?
Jag anser inte att ta upp problem i förhållande till män i sig är offerkoftigt, utan när man tar på sig en roll som offer även fast man själv inte är drabbad (och att man då som "offer" kan kollektivt anklaga och kasta skit på den grupp man anser vara förövare). Vad "män" har för uppfattning kan jag dock inte svara på, då vi inte direkt är en homogen grupp med samma åsikter om allting.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 10:46

SmartCookie skrev:Det som jag tycker är mest störande är att om man pratar om att kvinnors våld mot män är fel så ser en del det som om man säger att mäns våld mot kvinnor inte är fel.
Bara för att visa män tyvärr slår kvinnor, betyder inte det att andra män får tåla att bli slagna.

Men vem gör det? Jag som startat den här tråden är kvinna och det utifrån ett intresse av att komma underfund med, dels varför begreppet "Mäns våld mot kvinnor" är så laddat för en del män men också för att ge chansen åt dem som sitter och trycker på något att få klämma ut det, eftersom jag tror att det kommer att dröja innan någon man själv lyfter diskussionen. Det är lättare att gå i svaromål än att själv behöva ta ansvar för att gå i bräschen för något som kanske faktiskt är väldigt känsligt att tala om.

Jag tror att män har en massa fördomar om kvinnor och tror att vi tycker en uppsättning saker som omöjliggör för dem att uttrycka känslor och farhågor och jag kan ju givetvis inte garantera att det inte finns någon kvinna som skulle håna en man för att han uttryckte svaghet, men jag skulle inte göra det utan snarare ta det som lärdomar, men hur kan jag övertyga någon om det?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 10:53

iceaway skrev:
Jag anser inte att ta upp problem i förhållande till män i sig är offerkoftigt, utan när man tar på sig en roll som offer även fast man själv inte är drabbad (och att man då som "offer" kan kollektivt anklaga och kasta skit på den grupp man anser vara förövare). Vad "män" har för uppfattning kan jag dock inte svara på, då vi inte direkt är en homogen grupp med samma åsikter om allting.
Och det jag har svårt att förstå är att så många män kan känna sig anklagade för att man talar om "Mäns våld mot kvinnor". Som någon sa till mig häromdagen: Om man menade alla män så skulle ju i så fall den meningen inkludera även alla kvinnor och så har väl ändå ingen tagit det? Alltså att man i meningen "Mäns våld mot kvinnor" uttrycker att varenda evig kvinna är utsatt?

Vad man försöker säga är väl att det finns en speciell komponent i våldet mot kvinnor som har med kön att göra, könet hos båda, att det handlar om makt, om överordning och underordning och att man inte kan ta bort den här könsaspekten utan att förlora en viktig variabel.

iceaway

Inlägg av iceaway » tor 14 feb 2013, 10:55

Blenda skrev: Men vem gör det? Jag som startat den här tråden är kvinna och det utifrån ett intresse av att komma underfund med, dels varför begreppet "Mäns våld mot kvinnor" är så laddat för en del män men också för att ge chansen åt dem som sitter och trycker på något att få klämma ut det, eftersom jag tror att det kommer att dröja innan någon man själv lyfter diskussionen. Det är lättare att gå i svaromål än att själv behöva ta ansvar för att gå i bräschen för något som kanske faktiskt är väldigt känsligt att tala om.
Varför det är så laddat blev tycker jag förklarades väldigt väl i den andra tråden, och som jag tolkar den allmänna bilden är det att man som man känner sig kollektivt skuldbelagd och utpekad en del av en våldsgrupp (även fast det bara är en liten minoritet inom gruppen som ägnar sig åt det).

Crysis

Inlägg av Crysis » tor 14 feb 2013, 10:56

kipphebel3 skrev:Jag tror väl att det rätt allmänt finns ett stort mörkertal här. Vi killar skall ju vara "macho" och att medge att man blivit misshandlad av en kvinna kan kanske vara svårt?
Det behöver man ju inte göra? Det går ju att tala om hur man anpassar sitt beteende för att undvika att utsättas för våld lika gärna.. Vilka strategier tar män till för att undvika våld från kvinnor? Låter man bli att ta konflikter? Låter man bli att följa med krogragget hem? Har ni 4 olika vägar ni alternerar mellan för att undvika att någon lär sig dina vanor när ni går hem från jobbet på kvällarna?

Jag har aldrig blivit misshandlad, jag har inte blivit slagen sedan jag lämnade lågstadiet. Ändå känner jag mig väldigt utsatt i vissa situationer och de situationerna involverar uteslutande män. Det är inte kvinnor som gör mig obehagliga till mods när jag är på väg hem från jobbet. Som kvinna har jag anpassat mitt liv för att minska risken för att bli utsatt för våld av en man. Gör män på samma sätt? Dominerar kvinnors våld mot män mäns beteende på ett liknande sätt som mäns våld mot kvinnor dagligen påverkar kvinnors beteenden? Tar det sig uttryck på andra sätt?

Jag förstår att den man som blivit misshandlad av sin flickvän kan ha oehört svårt att anmäla detta pga. det sociala stigmat, att bli sett som en mespropp som inte kunde stå upp mot en kvinna. Tyvärr bemöts ju män av en sådan attityd även från polisen och det är fruktansvärt.

Kvinnor som blir våldtagna har också ofta svårt att anmäla (även fast det blir bättre) och då mycket pga. det bemötande de är rädda för att få från myndigheterna.

Dessa två kan väl jämföras med varandra, men är ju bara delar av den stora bilden.

Utvecklar män i allmänhet strategier för att undvika våld från kvinnor på det sätt som kvinnor gör för att undvika våld från män eller handlar det om helt olika saker som inte kan jämföras med varandra?

iceaway

Inlägg av iceaway » tor 14 feb 2013, 11:02

Blenda skrev:
iceaway skrev:
Och det jag har svårt att förstå är att så många män kan känna sig anklagade för att man talar om "Mäns våld mot kvinnor". Som någon sa till mig häromdagen: Om man menade alla män så skulle ju i så fall den meningen inkludera även alla kvinnor och så har väl ändå ingen tagit det? Alltså att man i meningen "Mäns våld mot kvinnor" uttrycker att varenda evig kvinna är utsatt?

Vad man försöker säga är väl att det finns en speciell komponent i våldet mot kvinnor som har med kön att göra, könet hos båda, att det handlar om makt, om överordning och underordning och att man inte kan ta bort den här könsaspekten utan att förlora en viktig variabel.
För att åter ge ett exempel från den andra tråden, tycker du att t.ex uttrycket "Invandrares kriminalitet" är lika oproblematiskt? Är det underförstått att det bara gäller vissa invandrare? Ingen risk att majoriteten av alla invandrare som inte är kriminella tar illa upp?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 11:03

iceaway skrev:
Varför det är så laddat blev tycker jag förklarades väldigt väl i den andra tråden, och som jag tolkar den allmänna bilden är det att man som man känner sig kollektivt skuldbelagd och utpekad en del av en våldsgrupp (även fast det bara är en liten minoritet inom gruppen som ägnar sig åt det).
Men är det verkligen så? Talar du för alla män eller talar du för dig själv? Åtminstone några män har ju förklarat att de inte känner sig personligen utpekade av begreppet "Mäns våld mot kvinnor" och missförstå mig rätt - om det så bara är en enda man som tar åt sig utan att ha anledning till det så är det illa, men det jag undrar över är hur allmän denna uppfattning är? Är begreppet så känsligt att det inte alls går att diskutera det utan att hundratusen missförstånd uppstår - ja då får man väl försöka hitta ett annat begrepp, men är det verkligen där skon klämmer? Jag har så svårt att förstå det.

iceaway

Inlägg av iceaway » tor 14 feb 2013, 11:13

Blenda skrev:
iceaway skrev:
Men är det verkligen så? Talar du för alla män eller talar du för dig själv? Åtminstone några män har ju förklarat att de inte känner sig personligen utpekade av begreppet "Mäns våld mot kvinnor" och missförstå mig rätt - om det så bara är en enda man som tar åt sig utan att ha anledning till det så är det illa, men det jag undrar över är hur allmän denna uppfattning är? Är begreppet så känsligt att det inte alls går att diskutera det utan att hundratusen missförstånd uppstår - ja då får man väl försöka hitta ett annat begrepp, men är det verkligen där skon klämmer? Jag har så svårt att förstå det.
Som jag precis skrev så är det så jag tolkar det, men jag kan ju omöjligen tala för alla män i Sverige. Det hade ju faktiskt varit intressant med någon stor enkätundersökning bland svenska män hur de upplever saken. Men utifrån vad jag har läst (och jag har läst väldigt mycket kommentarsfältsinlägg för artiklar som behandlar ämnet) så verkar det i alla fall vara många som känner på detta sätt, men om det är en majoritet av oss vet jag inte.

Det kanske är så att du inte kan förstå det eftersom det inte är din egen könstillhörighet som blir påklistrad dessa egenskaper dag ut och dag in i media. Jag kan egentligen inte säga att jag tar åt mig personligen , för rent rationellt förstår jag ju att det inte är alla män som menas, men känslan av skuldbeläggandet finns ju där lika väl.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 11:14

iceaway skrev:

För att åter ge ett exempel från den andra tråden, tycker du att t.ex uttrycket "Invandrares kriminalitet" är lika oproblematiskt? Är det underförstått att det bara gäller vissa invandrare? Ingen risk att majoriteten av alla invandrare som inte är kriminella tar illa upp?
Jag ska fundera lite på din fråga men rent spontant känns det inte som att det är två likartade generaliseringar. relationen man kvinna rör något universellt medan hopklumpandet av alla invandrare bara är aktuellt i en viss given situation - att befinna sig i ett land där man inte är född eller anses höra hemma - det är inte en situation man föds in i. Men som sagt - jag ska fundera.

Användarvisningsbild
SmartCookie
Kontakt:

Inlägg av SmartCookie » tor 14 feb 2013, 11:20

Blenda skrev:
SmartCookie skrev:Det som jag tycker är mest störande är att om man pratar om att kvinnors våld mot män är fel så ser en del det som om man säger att mäns våld mot kvinnor inte är fel.

Men vem gör det? Jag som startat den här tråden är kvinna och det utifrån ett intresse av att komma underfund med, dels varför begreppet "Mäns våld mot kvinnor" är så laddat för en del män men också för att ge chansen åt dem som sitter och trycker på något att få klämma ut det, eftersom jag tror att det kommer att dröja innan någon man själv lyfter diskussionen. Det är lättare att gå i svaromål än att själv behöva ta ansvar för att gå i bräschen för något som kanske faktiskt är väldigt känsligt att tala om.

Jag tror att män har en massa fördomar om kvinnor och tror att vi tycker en uppsättning saker som omöjliggör för dem att uttrycka känslor och farhågor och jag kan ju givetvis inte garantera att det inte finns någon kvinna som skulle håna en man för att han uttryckte svaghet, men jag skulle inte göra det utan snarare ta det som lärdomar, men hur kan jag övertyga någon om det?
Jag är också kvinna och det känns som det finns en macho-kultur för män, och det är inte bara män som driver på det, utan även vi kvinnor spär på den, dels omedvetet men också säkert lite medvetet.

Då jag har haft de män i min närhet som råkat illa ut i sin relation skulle jag gärna få lite "insider information" vad jag som utomstående kan göra för att hjälpa. För att höra "Hon slår mig, men jag vet att hon älskar mig egentligen" och allt man vill göra är att leka räddaren i nöden så anar jag att det är inte bästa lösningen.
"If electricity comes from electrons, does morality come from morons?"

Skriv svar