Kvinnors våld mot män

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Blenda
Avstängd
Kontakt:

Re: Kvinnors våld mot män

Inlägg av Blenda » tor 14 feb 2013, 11:31

SmartCookie skrev:
Jag är också kvinna och det känns som det finns en macho-kultur för män, och det är inte bara män som driver på det, utan även vi kvinnor spär på den, dels omedvetet men också säkert lite medvetet.

Då jag har haft de män i min närhet som råkat illa ut i sin relation skulle jag gärna få lite "insider information" vad jag som utomstående kan göra för att hjälpa. För att höra "Hon slår mig, men jag vet att hon älskar mig egentligen" och allt man vill göra är att leka räddaren i nöden så anar jag att det är inte bästa lösningen.
Att vi hjälper till att späda på - ja det tror jag säkert, men som du skriver - man behöver få veta hur man gör detta och på vad sätt från de som känner sig drabbade. Jag kommer i alla fall från och med den här diskussionen att ha ett öga öppet för möjligheten att det som jag hittills uppfattat som ett gigantiskt försvar MOT kvinnor kanske åtminstone i vissa fall handlar om ett försvar FÖR något annat som ännu inte formulerats tydligt nog för at jag ska kunna uppfatta det.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 14 feb 2013, 11:38

iceaway skrev:
Blenda skrev: Men vem gör det? Jag som startat den här tråden är kvinna och det utifrån ett intresse av att komma underfund med, dels varför begreppet "Mäns våld mot kvinnor" är så laddat för en del män men också för att ge chansen åt dem som sitter och trycker på något att få klämma ut det, eftersom jag tror att det kommer att dröja innan någon man själv lyfter diskussionen. Det är lättare att gå i svaromål än att själv behöva ta ansvar för att gå i bräschen för något som kanske faktiskt är väldigt känsligt att tala om.
Varför det är så laddat blev tycker jag förklarades väldigt väl i den andra tråden, och som jag tolkar den allmänna bilden är det att man som man känner sig kollektivt skuldbelagd och utpekad en del av en våldsgrupp (även fast det bara är en liten minoritet inom gruppen som ägnar sig åt det).
Vilka pekar ut alla män som kvinnomisshandlare eller i alla fall en del av problemet vid kvinnomisshandel? De enda jag kan tänka mig är en del tokfeminister, men vad de säger bryr jag mig föga om och tar inte alls åt mig om de skulle försöka ge mig skulden.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 14 feb 2013, 11:43

Crysis skrev:Jag har aldrig blivit misshandlad, jag har inte blivit slagen sedan jag lämnade lågstadiet. Ändå känner jag mig väldigt utsatt i vissa situationer och de situationerna involverar uteslutande män. Det är inte kvinnor som gör mig obehagliga till mods när jag är på väg hem från jobbet. Som kvinna har jag anpassat mitt liv för att minska risken för att bli utsatt för våld av en man. Gör män på samma sätt? Dominerar kvinnors våld mot män mäns beteende på ett liknande sätt som mäns våld mot kvinnor dagligen påverkar kvinnors beteenden?
Nej, knappast. Däremot så försöker nog de flesta män bete sig så att de inte råkar ut för våld från andra män. Man rör sig kanske inte gärna i miljöer där man vet att det förekommer mycket våld (undantaget krogen, även om jag i alla fall inte gärna går på svartklubbar). man är ovillig att blanda sig i bråk där många yngre män beter sig aggressivt o.s.v. Personligen så är jag inte särskilt sugen på att tjafsa med missbrukare, även om de håller på och verbalt antastar andra.

Jag kan dock tänka mig att män som blir slagna av sin partner utveckar ett visst beteende för att inte bli slagna igen.

iceaway

Inlägg av iceaway » tor 14 feb 2013, 11:48

Urquhart skrev:
iceaway skrev:
Blenda skrev: Men vem gör det? Jag som startat den här tråden är kvinna och det utifrån ett intresse av att komma underfund med, dels varför begreppet "Mäns våld mot kvinnor" är så laddat för en del män men också för att ge chansen åt dem som sitter och trycker på något att få klämma ut det, eftersom jag tror att det kommer att dröja innan någon man själv lyfter diskussionen. Det är lättare att gå i svaromål än att själv behöva ta ansvar för att gå i bräschen för något som kanske faktiskt är väldigt känsligt att tala om.
Varför det är så laddat blev tycker jag förklarades väldigt väl i den andra tråden, och som jag tolkar den allmänna bilden är det att man som man känner sig kollektivt skuldbelagd och utpekad en del av en våldsgrupp (även fast det bara är en liten minoritet inom gruppen som ägnar sig åt det).
Vilka pekar ut alla män som kvinnomisshandlare eller i alla fall en del av problemet vid kvinnomisshandel? De enda jag kan tänka mig är en del tokfeminister, men vad de säger bryr jag mig föga om och tar inte alls åt mig om de skulle försöka ge mig skulden.
Det jag försöker säga är att begreppet "Mäns våld mot kvinnor" av många tolkas som en kollektiv skuldbeläggning, att någonting som är generellt för gruppen "män" gör att dom har en benägenhet att vara våldsamma mot kvinnor. Att egenskapen "man" har mycket större betydelse för sannolikheten att vara våldsam mot en kvinna än t.ex. psykisk sjukdom eller någon annan bakomliggande faktor. Detta gäller ju uppenbarligen inte alla, eftersom du själv inte verkar se det på det sättet.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 14 feb 2013, 11:54

iceaway skrev:Det jag försöker säga är att begreppet "Mäns våld mot kvinnor" av många tolkas som en kollektiv skuldbeläggning, att någonting som är generellt för gruppen "män" gör att dom har en benägenhet att vara våldsamma mot kvinnor. Att egenskapen "man" har mycket större betydelse för sannolikheten att vara våldsam mot en kvinna än t.ex. psykisk sjukdom eller någon annan bakomliggande faktor. Detta gäller ju uppenbarligen inte alla, eftersom du själv inte verkar se det på det sättet.
Folk i allmänhet kanske skulle sluta med att vara så känsliga och lättkränkta hela tiden? Så länge som "mäns våld mot kvinnor" inte betyder att alla män slår skvinnor (eller i alla fall är ansvariga för den kvinnomisshandel som sker) så ska man inte behöva ta åt sig bara för att man är man. När det däremot kommer en tomte som ändå påstår att alla män är ansvariga, då kan man däremot starta artilleriet och bomba dem med argument.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 14 feb 2013, 12:00

Problemet är väl att uttrycket "Mäns våld mot kvinnor" antyder att våldet kommer sig av att de är män och att främsta anledningen till att de är våldsamma är att motparten är kvinna. För mig är en del av ordet "man" att bete sig vuxet och då slår man inte andra. Det är ett beteende som hör hemma bland individer med begränsad självkontroll/bristande uppfostran oavsett könstillhörighet.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
humanisten

Inlägg av humanisten » fre 15 feb 2013, 13:29

En fråga som tangerar ämnet är vad som anses vara våld. Helt klart är att fysiskt beröring som vållar skada eller smärta är våld. Ofta används dock begreppet på ett sätt som innefattar dels knuffar m.m. som inte vållar smärta eller skada, utan mest är obehagliga, dels "Psskiskt våld", dvs. verbala yttranden ens nödvändigtvis är kopplade till hot om våld utan bara kränkande/förringande.

På grund av storlek m.m. så har jag aldrig känt rädsla för fysiskt våld från en kvinna. Jag har kanske blivit utsatt för knuff (eller försök därtill). Jag gissar att det nog känna betydligt otrevligare om den som utsätts är klart fysiskt underlägsen.

Vad gäller s.k. psykisk våld är situationen en annan. Jag har blivit utsatt för det någon gång (det tror jag att mångagräl), men ser detinte som ett problem. Dock vet jag män som lever i rädsla för detta. Paradoxalt nog tror jag dessutom att det är mer accepterat att en man anpassar betende för att undvika gräl med en skarptungad kvinna än att han är rädd för fysiskt våld. Att inkludera psykiskt våld kan dock leda till det absurda resulatatet att även väldigt många män utsätts för våld från kvinnor, vilket nog inte är fallet om definitionen begränsas till fysisk misshandel (och möjligen verbala hot om våld). Samtidigt skulle nog en sådan definition minska antalet kvinnor som har utsatts för våld (även om det nog tyvärr inte är ett litet problem).
Ingen har blivit fattig på att överskatta mänsklig dumhet!

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 16 feb 2013, 07:04

humanisten skrev:En fråga som tangerar ämnet är vad som anses vara våld. Helt klart är att fysiskt beröring som vållar skada eller smärta är våld. Ofta används dock begreppet på ett sätt som innefattar dels knuffar m.m. som inte vållar smärta eller skada, utan mest är obehagliga, dels "Psskiskt våld", dvs. verbala yttranden ens nödvändigtvis är kopplade till hot om våld utan bara kränkande/förringande.

På grund av storlek m.m. så har jag aldrig känt rädsla för fysiskt våld från en kvinna. Jag har kanske blivit utsatt för knuff (eller försök därtill). Jag gissar att det nog känna betydligt otrevligare om den som utsätts är klart fysiskt underlägsen.

Vad gäller s.k. psykisk våld är situationen en annan. Jag har blivit utsatt för det någon gång (det tror jag att mångagräl), men ser detinte som ett problem. Dock vet jag män som lever i rädsla för detta. Paradoxalt nog tror jag dessutom att det är mer accepterat att en man anpassar betende för att undvika gräl med en skarptungad kvinna än att han är rädd för fysiskt våld. Att inkludera psykiskt våld kan dock leda till det absurda resulatatet att även väldigt många män utsätts för våld från kvinnor, vilket nog inte är fallet om definitionen begränsas till fysisk misshandel (och möjligen verbala hot om våld). Samtidigt skulle nog en sådan definition minska antalet kvinnor som har utsatts för våld (även om det nog tyvärr inte är ett litet problem).
Nu tror ju jag att rädslan och erfarenheten av att bli utsatt för våld av någon som man vet lätt tar till nävarna också kan rubriceras som psykiskt våld och jag har funderat lite på det efter liknande dissussioner jag haft under åren.

Jag marginaliserar verkligen inte det psykiska våld som kvinnor kan utsätta män för (jag har växt upp i en familj där min far var något av en toffel (och nej...jag smittades inte av min mor utan stod alltid på hans sida och jag sökte mig också alltid till "hårda män" för att inte ens få chansen att trycka ner någon) men...

Om man gör en undersökning och frågar efter vilken typ av våld man själv blir/blivit utsatt för så är det väl det värsta våldet man talar om, inte det näst värsta och jag kan tänka mig att en kvinna som är van att åka på stryk ser just stryket som det värsta, inte rädslan för det - oro är underordnat en bruten käke eller vad det nu kan handla om.

Därför är det nog svårt att hävda (trots statistik) att män är mer utsatta för psykiskt våld än kvinnor, eftersom man inte tycks utgå ifrån att allt fysiskt våld också inrymmer det psykiska utan att man gör en boskillnad emllan de två (det psykiska och det fysiska våldet) som känns ytterligt konstruerad.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 16 feb 2013, 07:12

Urquhart skrev:
Folk i allmänhet kanske skulle sluta med att vara så känsliga och lättkränkta hela tiden? Så länge som "mäns våld mot kvinnor" inte betyder att alla män slår skvinnor (eller i alla fall är ansvariga för den kvinnomisshandel som sker) så ska man inte behöva ta åt sig bara för att man är man. När det däremot kommer en tomte som ändå påstår att alla män är ansvariga, då kan man däremot starta artilleriet och bomba dem med argument.
Helt rätt och här har vi en annan grov generalisering - alla kvinnor som ger sig in i jämställdhetsdebatten och bara andas om att det finns könsnackdelar för kvinnor betraktas som "tokfeminister" även om man som t.ex. jag själv varit minst lika ivrig att debattera mot dessa. Man blir snabbt etiketterad (På det här forumet också) som "manshatare" om man fokuserar på kvinnofrågor. Det är också oerhört irriterande men inte något jag tar personligen åt mig av eller identifierar mig med.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 16 feb 2013, 07:31

L. Mäkinen skrev:Problemet är väl att uttrycket "Mäns våld mot kvinnor" antyder att våldet kommer sig av att de är män och att främsta anledningen till att de är våldsamma är att motparten är kvinna. För mig är en del av ordet "man" att bete sig vuxet och då slår man inte andra. Det är ett beteende som hör hemma bland individer med begränsad självkontroll/bristande uppfostran oavsett könstillhörighet.
Fast nu tror ju jag att skälet till att vissa män är våldsamma handlar just om att motparten är kvinna, att hon generellt är svagare och att han inte riskerar att åka på stryk själv och att han samtidigt kan ursäkta sitt beteende med hänvisning till hur hon är, ser ut, beter sig och att han anser att det är hans rätt att avgöra hur hon ska vara utifrån att han är man, den som bestämmer var skåpet ska stå o.s.v.

Jag håller helt med dig om att definitionen av en man borde vara någon med god självkontroll, ovilja att ge sig på en fysiskt svagare o.s.v. och jag vet att då jag växte upp på femtiotalet så tyckte alla killar att det var fegt att slå tjejer - det gav inte precis någon status att göra det.

Idag tror jag att det finns grupper av män, som faktiskt ser det som "manligt" att "sätta kärringar på plats" och vad det kommer sig av vet jag inte. Möjligen går det att förklara med att kvinnor idag är mer oberoende av män, kan klara sig själva och att det upplevs som hotfullt av en del män - han får inte längre vara den som står för tryggheten, försvaret, inkomsten och att det i sin tur kan få honom att känna sig kastrerad och onödiggjord.

Bara mina spekulationer givetvis. Jag vet väldigt lite om män inser jag och män tycks veta lika lite om kvinnor, kanske för att man förr aldrig diskuterade sina roller -de var så självklara och det är först nu med all valfrihet, som det har blivit ett problem. Och...en del vill inte ha problem, de tycker att det vore bättre att vrida klockan tillbaka, att det nog var mer "naturligt" förr därför at det på vissa sätt var enklare att födas in i en roll än att välja bland en massa tänkbara roller.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » lör 16 feb 2013, 12:44

Då jag träffade min exsambo var hon mycket aggressiv. Det var helt naturligt för henne och banka och slå. Som simmare var hon ganska stark och hon hade en betydligt kraftigare kropphydda än jag så det gjorde ganska ont. När hon märkte att jag aldrig slog tillbaka utan mest kurade ihop mig och blev ledsen upphörde hon efter något år eller så i skamkänslor. Men är hennes beteende representativt för kvinnor? Är hennes kön relevant för att förklara beteendet? Jag tycker inte uttrycket "kvinnors våld mot män" fyller någon funktion eftersom det är en ledande hypotes som säger att det är könet som ligger bakom våldet. Det orsakar ett aktivt feltänk där våld associeras till ett attribut vilket hindrar oss att söka andra och mer generella faktorer bakom varför en människa baserat på arv och miljö brukar våld av olika skäl.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 16 feb 2013, 13:42

JemyM skrev:Då jag träffade min exsambo var hon mycket aggressiv. Det var helt naturligt för henne och banka och slå. Som simmare var hon ganska stark och hon hade en betydligt kraftigare kropphydda än jag så det gjorde ganska ont. När hon märkte att jag aldrig slog tillbaka utan mest kurade ihop mig och blev ledsen upphörde hon efter något år eller så i skamkänslor. Men är hennes beteende representativt för kvinnor? Är hennes kön relevant för att förklara beteendet? Jag tycker inte uttrycket "kvinnors våld mot män" fyller någon funktion eftersom det är en ledande hypotes som säger att det är könet som ligger bakom våldet. Det orsakar ett aktivt feltänk där våld associeras till ett attribut vilket hindrar oss att söka andra och mer generella faktorer bakom varför en människa baserat på arv och miljö brukar våld av olika skäl.
Bästa jag läst på länge när det kommer till detta ämnesområde.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » lör 16 feb 2013, 14:01

Moridin skrev:Bästa jag läst på länge när det kommer till detta ämnesområde.
Tackar. Att diskutera de här fraserna parallellt med bedömningsstrategier och representationsheuristik får mig mest att fasa vilka absurda nivåer av feltänk sådana här fraser både introducerar och förstärker.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 16 feb 2013, 14:10

Frågan är också vad man menar med könsbaserat våld, i så fall. Att det sitter inbyggt i östrogenet/testosteronet? Är testosteron vetenskapligt belagt länkat till våld?

Moridin, har du någon ref-uppgift om detta?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 16 feb 2013, 14:11

Jag vill bara ytterligare en gång poängtera att jag inte känner många som ifrågasätter att män kan drabbas av kvinnors våld. Dock hävdar jag fortfarande att frekvensen av mäns våld mot kvinnor måste uppfattas som en faktor (Inte som den enda faktorn) och att det inte går att bortse ifrån denna och rakt av tala om att det är "personer" som väljer att ta till våld. Och jag kan fortfarande inte se det kontroversiella i att just då det kommer till könsfrågor bortse ifrån frekvensen, graden av våld etc - finns det någon annan fråga där detta inte anses som viktigt, alltså frekvens och grad?

Skriv svar