Kvinnors våld mot män

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Kvinnors våld mot män

Inlägg av Suresh » lör 16 feb 2013, 22:53

Blenda skrev:I den här tråden tänkta jag att vi skulle diskutera mäns utsatthet för kvinnor, deras rädslor för att bli slagna, misshandlade och eventuellt mördade av kvinnor och vad man kan göra åt det. Det är också intressant att fundera över i vilka sammanhang män känner sig extra hotade - är det inom hemmets väggar eller är det att bli nedslagen och få en batong uppkörd i analen av en våldsam kvinna då man är på väg hem från t.ex. krogen? Vilka försiktighetsåtgärder bör män vidta så att de inte omedvetet provocerar fram ett övergrepp från kvinnor o.s.v.
Jag är inte rädd för att bli slagen av kvinnor. Den psykiska misshandeln räcker. Jag låter dem inte komma i närheten av mig, jag kan försvara mig.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » sön 17 feb 2013, 00:54

Jag vet inte varför men när jag läser trådrubriken känner jag mig inte utpekad som våldsam
We are the dead

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 17 feb 2013, 09:24

Suresh skrev:

Jag är inte rädd för att bli slagen av kvinnor. Den psykiska misshandeln räcker. Jag låter dem inte komma i närheten av mig, jag kan försvara mig.

En fråga: Ska jag uppfatta meningen ovan: "Jag låter inte dem komma i närheten av mig" som att du talar om alla kvinnor som utövare av psykisk misshandel?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 17 feb 2013, 09:39

Blenda skrev:
Suresh skrev:

En fråga: Ska jag uppfatta meningen ovan: "Jag låter inte dem komma i närheten av mig" som att du talar om alla kvinnor som utövare av psykisk misshandel?
Generell försiktighet iakttages gentemot alla, synnerlig försiktighet gentemot de som på något sätt befinner sig i en maktposition gentemot mig. Nu blir de gudskelov allt färre, eftersom jag sett till att städa runtomkring mig och sätta mig själv i maktställning.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 17 feb 2013, 09:46

Suresh skrev:

Generell försiktighet iakttages gentemot alla, synnerlig försiktighet gentemot de som på något sätt befinner sig i en maktposition gentemot mig. Nu blir de gudskelov allt färre, eftersom jag sett till att städa runtomkring mig och sätta mig själv i maktställning.
Makt i förhållande till vad, vem?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 17 feb 2013, 09:50

Blenda skrev:
Suresh skrev:

Gentemot mig. Första person singularis. Jag analyserar min omgivning på det sättet.

Tillägg: Fast "Förmåga att skada" kanske är ett mer relevant begrepp än maktställning.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 17 feb 2013, 09:54

Suresh skrev:
Blenda skrev:
Suresh skrev:

Gentemot mig. Första person singularis. Jag analyserar min omgivning på det sättet.

Tillägg: Fast "Förmåga att skada" kanske är ett mer relevant begrepp än maktställning.
Frågan jag ställde var för att få förtydligat om det var så som du nu skrev eller om du talade om att du själv nu satt dig i maktposition i förhållande till en kvinna. Tackar för svar.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 17 feb 2013, 13:31

Moridin skrev:
kaxiga Z skrev:Frågan är också vad man menar med könsbaserat våld, i så fall. Att det sitter inbyggt i östrogenet/testosteronet? Är testosteron vetenskapligt belagt länkat till våld?

Moridin, har du någon ref-uppgift om detta?
Det jag känner till om testosteron och våld (nästan enbart från Stanford neuroforskaren och beteendeekologen Robert Sapolsky) är att det är extremt problematiskt att hävda ett enkelt orsakssamband i den riktningen.
Thank you. Och tack Blenda för svar, också.

I så fall, ifall ovanstående stämmer, undrar jag om inte detta avgör hela saken för mig. Det finns då inget könsbaserat medfött våld på det viset. Testosteronandel är ju vad som skiljer män från kvinnor. Och vad gäller y-kromosomen, det andra mansspecifika, så har jag inte sett någon undersökning som knyter den till våld.

x-kromosomen är en annan femma; den har båda könen. Syndrom och sjukdomar som ärvs genom X, är vanligare hos män eftersom de bara har en, istället för två, av varan. Man säger ju inte att färgblindhet är könsbaserat och 'medfött hos män'.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 17 feb 2013, 13:41

kaxiga Z skrev:
I så fall, ifall ovanstående stämmer, undrar jag om inte detta avgör hela saken för mig. Det finns då inget könsbaserat medfött våld på det viset. Testosteronandel är ju vad som skiljer män från kvinnor. Och vad gäller y-kromosomen, det andra mansspecifika, så har jag inte sett någon undersökning som knyter den till våld.

x-kromosomen är en annan femma; den har båda könen. Syndrom och sjukdomar som ärvs genom X, är vanligare hos män eftersom de bara har en, istället för två, av varan. Man säger ju inte att färgblindhet är könsbaserat och 'medfött hos män'.
Ja, jag lutar också alltmer åt att de flesta könsskillnader har med miljö och uppfostran att göra. Dock kan ju sådana faktorer vara nog så predestinerande - att se det sociala arvets betydelse innebär ju inte per automatik att det upphör att påverka och prägla en.

iceaway

Inlägg av iceaway » sön 17 feb 2013, 13:43

Jag tänkte bara slänga in ett tips om brittisk dokumentär jag nyligen såg angående skillnader mellan män och kvinnor.

Länk till första delen, under related videos kan man hitta till de två andra delarna.
http://www.youtube.com/watch?v=3dMvJY3FPkc

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 17 feb 2013, 13:46

iceaway skrev:Jag tänkte bara slänga in ett tips om brittisk dokumentär jag nyligen såg angående skillnader mellan män och kvinnor.

Länk till första delen, under related videos kan man hitta till de två andra delarna.
http://www.youtube.com/watch?v=3dMvJY3FPkc
Ska titta på dem senare, men kan du säga något om vad de kommer fram till?

Användarvisningsbild
pow
Kontakt:

Inlägg av pow » sön 12 maj 2013, 10:35

Blenda skrev:I den här tråden tänkta jag att vi skulle diskutera mäns utsatthet för kvinnor, deras rädslor för att bli slagna, misshandlade och eventuellt mördade av kvinnor och vad man kan göra åt det. Det är också intressant att fundera över i vilka sammanhang män känner sig extra hotade - är det inom hemmets väggar eller är det att bli nedslagen och få en batong uppkörd i analen av en våldsam kvinna då man är på väg hem från t.ex. krogen? Vilka försiktighetsåtgärder bör män vidta så att de inte omedvetet provocerar fram ett övergrepp från kvinnor o.s.v.
De värsta övergrepp jag sett från en kvinna mot man är nog i vårdnadstvister där mannen efter mycket slit varit på väg att vinna vårdnadstvisten (det krävs ganska så mycket bara det) och då kommer kvinnan i sammanhanget på att mannen nog utsatt barnen för övergrepp. Vilken tidsmässig tajming minst sagt.

ok, så klart vet jag inte om det fanns någon som helst grund för anklagelserna och kan därför bara bedöma de ikringliggande faktorerna.

Vid en konflikt så använder bägge sidorna sina starka sidor, i detta fallet som i många andra konflikter män och kvinnor emellan så är bara den ena sidan straffbar, vilket är intressant. Kan tänka mig att många män väljer att klippa banden med barnen vid sådana lägen eller ta livet av sig. Som vanligt vid ett krig är det kanske svårt att se att det fanns en verklig vinnare. Om man hör kvinnor som blir mobbade och utfrusna så är männen riktiga lammungar i sammanhanget och kvinnor de verkliga experterna på området, därmed inte sagt att alla är sådana.

Vill minnas ha sett en tråd med innehåll om män som hatar kvinnor, och handen på hjärtat har jag träffat en hel del män men aldrig någon som hatar kvinnor, tvärtom så är de flesta männen beroende av kvinnor, en del kanske inte vill erkänna det och uttrycker sig nedlåtande om kvinnor bara för att kompensera sitt beroende. I värsta fallet använder den svaga mannen sin enda sida som är starkare mot kvinnan och en sådan man har helt enkelt inga andra medel att ta till. Men jag har aldrig sett någon grupp i samhället som verkligen kan hata kvinnor som kvinnor kan hata kvinnor. Och här blir det ordentligt med psykiskt övervåld som kanske inte alltid framgår med större tydlighet för männen i sammanhanget har jag förstått.

Användarvisningsbild
gustaf-ols

Inlägg av gustaf-ols » sön 26 maj 2013, 09:43

Spännande ämne! Och, tänka sig, samtalet kom att handla om mäns våld mot kvinnor ändå...

Mina subjektiva reflexioner:
Jag (man, 25 år) har aldrig blivit utsatt för våld (minus en och annan snömulning under skolåren då), vare sig av kvinnor eller män, men visst är det så att jag i allmänhet är räddare för män. Inte av män i allmänhet, hur rädd jag blir av någon beror till största delen på hur mycket alkohol personen i fråga har intagit. Gå genom en stad en fredag- eller lördagkväll gör jag inte gärna (vare sig ensam eller med andra, jag tycker inte om fulla människor öht), men när det sker så undviker jag att göra väsen av mig, går rakt och beslutsamt med blicken rakt framåt eller något nedåt, reagerar inte när folk ropar åt mig et c. Det är för att inte riskera att bli utsatt för våld, det är i första hand de aggressiva männen jag vill undvika.
Det är främst en grupp kvinnor som jag uppfattar som obehagliga: kvinnor som är ute på krogrunda i större grupper och har fått i sig ett antal glas. De kan få för sig att en ensam ung man är lovligt byte och tillåter sig därför att bli väldigt närgångna. Alkoholen och antalet ger väl en styrka och tar bort spärrarna antar jag. Jag har dock aldrig råkat ut för vidare problem: det har varit lätt för mig att gå undan och trakasserierna har aldrig varit allvarligare än en hand på baken eller något oanständigt förslag.
Jag antar att detta beteende bottnar i föreställningen om att män "alltid" vill ha sex, att det är kvinnan som, när hon har sex med en man, ger honom en fin och ömtålig gåva, och att därför vissa kvinnor som vill ha sex med en man ser sig ha "rätt" till sex med honom och om mannen säger nej så kränker hon henne. (Jag vill minnas att Johanna Koljonen beskrev en situation då hon själv hade betett sig så i "prataomdet"-twittertråden. Kan också ha varit någon annan.) Den allmänna bilden av sexuella trakasserier av män som beter sig illa mot kvinnor gör att vissa kvinnor inte förstår när de själva beter sig illa, de anser sig kanske vara "coola", "frigjorda" eller något liknande. Och vice versa: män kanske inte uppfattar det som trakasserier när kvinnor beter sig på detta vis.

Eventuella försiktighetsåtgärder är väl att inte söka ögonkontakt, att visa att man är ointresserad, det har funkat för mig. Rädsla att det ska utvecklas till våld eller våldtäkt har jag aldrig känt.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 26 maj 2013, 16:15

Kvinnor begår våldshandlingar mot män, dels genom egen handling, dels genom anstiftan.

Mycket mer behöver man inte säga. Våld är alltid fel, säger Bamse.

Skriv svar