Närodlat/ekologiskt, & samtidigt hög export?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
JackBlack

Re: Närodlat/ekologiskt, & samtidigt hög export?

Inlägg av JackBlack » mån 22 jul 2013, 08:55

SvD-ledare om boken ”En hipsters dilemma, försvar för långväga mat” skrev:Den globala marknaden innebär dessutom att man inte lägger alla ägg i samma korg, en dålig skörd i det egna landet innebär inte en katastrof.
På ett sätt innebär det ändå att man lägger alla ägg i samma korg: Man gör sig helt beroende av att den globala handeln fungerar och att det finns ett tillräckligt överskott på livsmedel.

Ett annat perspektiv på närodlat:
Britain may need to 'dig for survival', minister says skrev:Britain faces an era of food shortages and the public may be forced to grow vegetables to survive, the government has suggested.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 22 jul 2013, 18:40

kaxiga Z skrev:Inspirerad av tråden 8 myter om ekologisk odling, så har jag en spaning (som jag hörde på något föredrag av en ekonom):

I många europeiska länder tycks man eftersträva två motsägande ting: Dels
1) hög export,
och dels
2) endast konsumera närodlade/närproducerade/inhemska livsmedel.

Hur går detta ihop? Hur ska fattiga länder kunna ta sig ur sin fattigdom om t ex Sverige slutar köpa deras produkter?
Inte helt säkert men det verkar vara ett annat exempel på n-person Prisoner's Dilemma, precis som the loudness war.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 23 jul 2013, 09:30

NeuraltNätverk skrev:
kaxiga Z skrev:Inspirerad av tråden 8 myter om ekologisk odling, så har jag en spaning (som jag hörde på något föredrag av en ekonom):

I många europeiska länder tycks man eftersträva två motsägande ting: Dels
1) hög export,
och dels
2) endast konsumera närodlade/närproducerade/inhemska livsmedel.

Hur går detta ihop? Hur ska fattiga länder kunna ta sig ur sin fattigdom om t ex Sverige slutar köpa deras produkter?
Inte helt säkert men det verkar vara ett annat exempel på n-person Prisoner's Dilemma, precis som the loudness war.
Ja, det är faktiskt ännu värre än att kombinera:

....jag vill aldrig i mitt grannskap eller min närhet höra ungdomar som klinkar falskt på piano/slår på trummor.

....härligt med ungdomar som kämpar och lyckas bli bra musiker, trots att de inte har råd/kontakter för att få replokal-tider. Verkligen skönt att höra sådana bra toner på tv/radio.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » ons 14 aug 2013, 15:12

Vidugavia skrev:
Grävling skrev:Jag vet också att import är bra för ett land och balans är bra (det är positivt om ett lands befolkning kan utifrån köpa en vara som ett annat land tillverkar mer effektivt än de själva).
Så om land A kan producera alla produkter utom bananer effektivare än land B så tjänar båda länderna på att land B importerar allting annat än bananer från land A?

Är import alltid bra för ett land?
Nej, men jag vet inte varför min del i diskussionen urartade från någonting intressant till att i ett forum kort försöka beskriva förklara vad jag menar med nationalekonomi (som jag bara läst 40 poäng av) för någon som säkert kan den utmärkt. Så jag skippar det ;) Hur mycket text jag än skulle lägga ned på att försöka förklara vad jag menade så vet du säkert redan precis och jag klarar inte att göra det utan hål att slå ned på.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 18 aug 2013, 23:06

"Närproducerat" är ett buzzword.

Samma ursprungsland är inte detsamma som kort transportavstånd. Fisk som fångas i Stockholms skärgård och säljs i Stockholm har i allmänhet mellanlandat på auktion i Göteborg. Möjligen kan fisk från Estland ha rest kortare väg.

Transportavståndet säger inte särskilt mycket om det ekologiska fotavtrycket. Bananbåtar över Atlanten konsumerar ganska lite olja per banan, jämfört med när man tar bilen en mil till stormarknaden för att köpa en klase bananer.

Det finns en uppfattning om att Sverige skulle hålla en högre standard för djurskydd, kemikalier och annat. Det är också en grov generalisering.

Och, som sagt, är protektionism ett klassiskt exempel på allmänningens tragedi.
Adrumdrum.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » sön 18 aug 2013, 23:40

Javisst kan ordet närproducerat användas som ett "buzzword" om man vill, och också gör, i viss form av marknadsföring.

Men, det kan också ha ett verkligt innehåll, t.ex. när jag säljer lammkött till kunder i närmaste stad, när man handlar på "bondens marknad" eller köper honung från orten...

På vilka punkter/vilket sätt är det svenska djurskyddet av "lägre standard" anser du? Jämfört med vad?
Det vore mycket intressant att få några konkreta exempel som avser jordbruksdjur.

Vad avser kemikalieregelverket, så har vi (=Sverige) blivit tvungna att harmonisera oss med EU:s regelverk på ett antal punkter, för inte hindra den fria rörligheten av varor och tjänster.
Idag är vi "tvingade" att tillåta sådant som tidigare varit förbjudet. Vissa regler har vi lyckats behålla eller införa.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » sön 18 aug 2013, 23:56

På något mysko vis så verkar "närproducerade" matvaror nästan alltid få någon slags skjuts i kvaliteten.

Har gjort en ovetenskaplig muntlig undersökning i europeiska länder jag besökt och kommit fram till att ALLA alltid tycker att landet i frågas jordgubbar är godast, att de har en smak som inte liknar något annat. I Polen är såklart polska jordgubbar mycket godare (och kanske t.o.m nyttigare) än alla andra, i England engelska, i Norge norska etc... Underligt det där.

Generellt tycker jag att många s k "lokala produkter" ofta inte är så speciella som de buzzar upp sig för att vara. Att lammkött är "lokalt" berättar ju inte något huruvida man fött och hanterat upp de små liven på ett sätt som gör att de smakar habilt (ofta brukar lokalodlaren svamla om att de betat backtimjan så det smakar typ timjan eller nått - mitt svar: om det inte smakar timjan kan man lägga på några kvistar under tillagningen :) ).

Rent estetiskt hade det ju varit roligt om fler områden hade velat nischat sig och vågat vara riktigt riktigt unika, nu känns det som många "lokala varor" ofta är lite tragiskt lika varandra oavsett vart man köper dem (gäller tyvärr också många restauranger som försöker visa på "lokal identitet). Och de lokala varorna känns ofta inte så olika storproducerade massvaror. Men vad vet jag, småproducenterna ligger kanske pyrt till ekonomiskt om de lyssnar på mig.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 19 aug 2013, 00:06

skogaliten skrev:På vilka punkter/vilket sätt är det svenska djurskyddet av "lägre standard" anser du? Jämfört med vad? Det vore mycket intressant att få några konkreta exempel som avser jordbruksdjur.
Svenska nötkreatur och får går inomhus en stor del av året. Jämför med frigående djur i till exempel Australien och Sydamerika.

Det finns en föreställning om att urbanisering av Sverige skulle öka avståndet mellan jordbruket och konsumenterna. Men befolkningen ökar i Mälardalsregionen, Västergötland, Skåne och fjärde storstadsregionen, där huvuddelen av jordbruket finns.
Adrumdrum.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » mån 19 aug 2013, 01:56

Knurd skrev:
skogaliten skrev:På vilka punkter/vilket sätt är det svenska djurskyddet av "lägre standard" anser du? Jämfört med vad? Det vore mycket intressant att få några konkreta exempel som avser jordbruksdjur.
Svenska nötkreatur och får går inomhus en stor del av året. Jämför med frigående djur i till exempel Australien och Sydamerika.
Det är väl inget exempel på "låg standard" i det svenska djurskyddet. Det är en klimatskillnad du beskriver. De exempel på områden du nämner har "sommar året runt", det har vi inte här.

Vi skyddar djuren från att fara illa genom att ge dem skydd mot regn, vind och snö under vintern, när inget bete finns. Om du tycker det är "dåligt" djurskydd så får du förklara hur du menar.

De flesta fåren i Sverige är normalt inte helt instängda (det finns rasthagar) någon del av året, utom vid själva lamningen, så att inte tackor och nyfödda lamm ska ta skada av det ofta bistra klimatet när de föds, lammen ska slippa födas i en snödriva eller lerpöl helt enkelt.

Lamm som föds sent på hösten - kring årskiftet kommer alltså inte ut på bete förrän snön töat bort, och det finns något att äta utomhus. Om den kategorin lamm har hunnit växa färdigt innan det finns bete, slaktas de utan att ha varit på bete, men ofta finns det rastgårdar, alltså utomhusvistelse tillgängligt.

Vad avser nötkreatur, så finns det ett beteskrav på mjölkdjur i Sverige, de måste alltså få möjlighet att beta under betessäsongen, där skiljer sig regelverket åt ganska kraftigt, många länders mjölkkor behöver inte alls få beta...
Viss del av nötköttsuppfödningen kan ske med djur som inte har tillgång till utomhusvistelse men det är inte särskilt vanligt, det är mer rationellt att låta djuren beta när det finns bete än att utfodra dem.

Feedlots finns i både Australien och delar av Sydamerika. Stora , ofta grusade, annars helt upptrampade inhägnader, där ett stort antal djur går på så liten yta som möjligt och äter onaturligt (för djurarten) foder för att växa så fort som möjligt. Skydd mot sol, eller dåligt väder saknas ofta, liksom möjligheten att bete sig naturligt.
De djuren är visserligen utomhus året om, men har det definitivt inte bättre än vad svenska djur har det i en modern lösdriftslagård.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » mån 19 aug 2013, 02:06

Knurd skrev:
Det finns en föreställning om att urbanisering av Sverige skulle öka avståndet mellan jordbruket och konsumenterna. Men befolkningen ökar i Mälardalsregionen, Västergötland, Skåne och fjärde storstadsregionen, där huvuddelen av jordbruket finns.
Den här utsagan begriper jag inte.

Urbanisering är ett förhållningsätt och ett sätt att ange hur/var man bor.

Att befolkningen i Linköping ökar, innebär inte att förståelsen mellan stad och land ökar, eller att distributionen av matvaror från Östgötaslätten till Linköping förenklas.

Det är snarare så att befolkningsökningen i städerna tränger bort jordbruket, sakta men säkert, med en ständig hunger efter mark att bebygga.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 19 aug 2013, 08:46

Öh? Tät stadsbebyggelse minskar användningen av mark per capita, jämfört med om alla bodde i friliggande enplanshus och har egen bil, med all infrastruktur det kräver. Om mark är en bristvara, så bör vi bygga skyskrapor och åka tunnelbana.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 19 aug 2013, 09:24

@Knurd:
Yxskaft?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 19 aug 2013, 09:56

Urbanisering är en variabel för hur/var man bor. Det är själva definitionen.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 19 aug 2013, 11:32

Knurd skrev:Det finns en föreställning om att urbanisering av Sverige skulle öka avståndet mellan jordbruket och konsumenterna. Men befolkningen ökar i Mälardalsregionen, Västergötland, Skåne och fjärde storstadsregionen, där huvuddelen av jordbruket finns.
Det är nog inte urbaniseringen som ökar avståndet mellan jordbruket och konsumenterna utan det faktum att andelen av befolkningen som arbetar i jordbruket är försvinnande liten. Flertalet av de som bor på landet har inte mer kontakt med jordbruket än de som bor i stan, förutom att de ser åkrarna och ladugårdarna lite oftare. Därmed spelar det heller ingen roll att fler flyttar in till storstadsområdena där även jordbrukslandskapet finns.

En liten anekdot: jag bor med det högindustriella jordbruket precis runt knuten i utkanten av Lund. Jag följer jordbruket någorlunda eftersom jag tycker det är intressant, som vilka grödor som odlas, växtföljden, hur vädret påverkar, hur markbearbetningen sker etc. Men häromveckan var det invasion av sädestrips i området vilket är vanligt torra somrar i slutet av juli. På kvarterets FB-grupp var det någon som frågade vad alla de små svarta djuren var för något. "Det är trips", svarade någon. "De brukar komma i samband med spannmålsskörden". "Jaha," svarar den första personen. "Och när är skörden?" Detta kom alltså från någon som bor 50 meter från en av Sveriges mest högavkastande jordbruksmarker.

Användarvisningsbild
Grävling

Inlägg av Grävling » tor 22 aug 2013, 14:36

Har gjort en ovetenskaplig muntlig undersökning i europeiska länder jag besökt och kommit fram till att ALLA alltid tycker att landet i frågas jordgubbar är godast, att de har en smak som inte liknar något annat. I Polen är såklart polska jordgubbar mycket godare (och kanske t.o.m nyttigare) än alla andra, i England engelska, i Norge norska etc... Underligt det där.
Det är inte alls konstigt, bananer o mango är väl också godast i det land där de odlats. Så ev är det helt enkelt godare med jordgubbar som inte transporterats långt. Kan vara olika sorter för hemmamarknad och transport också (vet att vissa sorter klarar knappt ens cykelturen från självplocken utan att bli mos)

Lammkött lokalt i Sverige var i alla fall tidigare väldigt ofta betesdjur, medan de i många andra länder ofta var uppfödda helt inomhus. Numera vet jag inte, det är ju ett mer populärt kött nu än tidigare, i Sverige.

Skriv svar