Uppmärksammade rättsfall - funkar nuvarande system?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Uppmärksammade rättsfall - funkar nuvarande system?

Inlägg av micke.d » mån 27 maj 2013, 08:42

Senaste veckorna har ett brott uppdagats i Norrbotten. Det handlar om en ung kvinna i Boden som först varit försvunnen i ett par veckor varefter Missing People sökt efter henne och till slut hittat kroppsdelar i ett övergivet hus, varefter polisen sökt i närområdet till detta hus och hittat fler kroppsdelar.

Det hela har gett upphov till massor av tidningsartiklar, nyhetsinslag och skvaller, bland annat en flashbacktråd med i dagsläget över 15000 inlägg.

Det är det senare, internetbaserat skvaller om pågående uppmärksammade rättsfall, jag skulle vilja diskutera. Nu har vi ju inte ett jurysystem i Sverige, så problemet här är kanske mindre än i t ex USA, men det potentiella problemet som introduceras av Internet är alltså att skvallret blir så väldigt mycket mer och också mycket mer lättillgängligt än tidigare.

Vilka problem leder det här till för rättsväsende, ordningsmakt och journalister? Behöver nuvarande regelverk ändras i det delvis nya medielandskapet?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Uppmärksammade rättsfall - funkar nuvarande system?

Inlägg av micke.d » mån 27 maj 2013, 13:32

Om man nu exempelvis tänker sig att ögonvittnen läser i flashbacktråden och deras berättelser färgas av det, hur ska man hantera det?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 27 maj 2013, 13:41

micke.d skrev:Om man nu exempelvis tänker sig att ögonvittnen läser i flashbacktråden och deras berättelser färgas av det, hur ska man hantera det?
Bra fråga. Hur hanterar man idag information från ögonvittnen som fått sina berättelser färgade av sådant som de läst i tidningar, eller sett på TV?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 27 maj 2013, 14:05

Skillnaden mot förut är ju att skvallret är så mycket snabbare, mycket lättåtkomligare och kanske framförallt kommer så många fler i kontakt med antagligen välplacerade källor.

(Visserligen även med trams.)

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 28 maj 2013, 08:48

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » tis 04 jun 2013, 19:50

Vittnesmål är färskvara. Framförallt blir det viktigare att dokumentationen av den första versionen av ett vittnesmål är tillförlitlig. Att en polis antecknar vad han förstår eller missförstår av ett vittnesmål, är ju inte Hi-tech precis.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 09 jun 2013, 12:45

De här exemplen verkar på mer på problem med Polisen. Och det har väl många förklaringar. Pensionsavgångar ersätts av gröngölingar verkar vara ett stort problem just nu.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Skriv svar