Skärmtid, TV och lärplattor i skola och förskola

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
mattias73
Inlägg: 1149
Blev medlem: tis 22 feb 2005, 16:50
Kontakt:

Skärmtid, TV och lärplattor i skola och förskola

Inlägg av mattias73 » tis 04 jun 2013, 18:33

Hur är det nu. Vet vi de? Är det dåligt rent generellt för barn under tre att se tv regelbundet. Att hålla på med iPads, smartphones och annat när de är små? Hämmar det uvecklingen av deras hjärnor?

I dagsläget introducerar en stor mängd skolor och förskolor 1-dator-per-elev och iPads på skolor/förskolor. Inte så att barn på förskolan sitter i timmar framför en iPad (så verkar det inte gå till) men det höjs samtidig röster som exempelvis påpekar att "tid framför en skärm, det får de tillräckligt därhemma".

En artikel som för några månader sedan tog upp några aspekter av detta hittar ni här: http://www.guardian.co.uk/society/2012/ ... television

Med länkar till olika publicerade artiklar, samt argument för och emot de olika åsikterna i frågan. Känner ni till fler artiklar? Kommentarer?
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com

Crysis
Inlägg: 376
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 10:26

Re: Skärmtid, TV och lärplattor i skola och förskola

Inlägg av Crysis » lör 15 jun 2013, 23:06

Jag är inte särskilt insatt i forskningen, men tycker väl rent generellt att argumentet att barnen får tillräckligt med skärmtid hemma är rätt klent. Det är väl då alldeles utmärkt att barnen redan från förskolan får lära sig att dator/surfplatta kan användas på pedagogiska sätt, inte bara för att döda tid.

Jag tvivlar på att det hämmar deras hjärnor, men det är väl knappast en höjdare att ersätta social aktivitet med ensamtid framför skärmen. Men de båda går ju att kombinera.

ScepticalDad
Inlägg: 548
Blev medlem: tor 29 nov 2012, 14:14

Re: Skärmtid, TV och lärplattor i skola och förskola

Inlägg av ScepticalDad » mån 17 jun 2013, 09:14

Jag skulle även vilja lägga till att med tanke på hur beroende vi börjar bli av teknologi så är det ett måste att man lär sig redan från tidig ålder att utnyttja teknologi på ett korrekt sätt.

Och när det gäller TV-tittande i små åldrar så undrar jag vad det är som är farligt? Gäller undersökningarna fortfarande med dagens teknologi? Och är det lika farligt när de själva interagerar med innehållet?
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Användarvisningsbild
Globus
Inlägg: 2353
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 15:12
Ort: Hälsingland

Re: Skärmtid, TV och lärplattor i skola och förskola

Inlägg av Globus » ons 19 jun 2013, 09:02

mattias73 skrev:Att hålla på med iPads, smartphones och annat när de är små? Hämmar det uvecklingen av deras hjärnor?
Barnen kan ju göra många saker med dylika tingestar, men när det gäller internetsurfande så har jag ett litet boktips på lager. Den amerikanske författaren Nicholas Carr har skrivit en tankeväckande bok (The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains) om hur internetanvändande kan påverka våra hjärnor. Han citerar mycket modern forskning om hjärnan och bjuder också på intressant historik kring hur vår teknologi påverkat vår mentala utveckling genom tiderna. Rekommenderas om man vill läsa något matnyttigt i ämnet.

Nu är ju tre år iofs fasligt ungt så jag vet inte om nåt av det jag skrivit är till någon nytta, men äh...

Bokbeskrivning från Amazon:
amazon.com skrev:Finalist for the 2011 Pulitzer Prize in General Nonfiction: “Nicholas Carr has written a Silent Spring for the literary mind.”—Michael Agger, Slate

“Is Google making us stupid?” When Nicholas Carr posed that question, in a celebrated Atlantic Monthly cover story, he tapped into a well of anxiety about how the Internet is changing us. He also crystallized one of the most important debates of our time: As we enjoy the Net’s bounties, are we sacrificing our ability to read and think deeply?

Now, Carr expands his argument into the most compelling exploration of the Internet’s intellectual and cultural consequences yet published. As he describes how human thought has been shaped through the centuries by “tools of the mind”—from the alphabet to maps, to the printing press, the clock, and the computer—Carr interweaves a fascinating account of recent discoveries in neuroscience by such pioneers as Michael Merzenich and Eric Kandel. Our brains, the historical and scientific evidence reveals, change in response to our experiences. The technologies we use to find, store, and share information can literally reroute our neural pathways.

Building on the insights of thinkers from Plato to McLuhan, Carr makes a convincing case that every information technology carries an intellectual ethic—a set of assumptions about the nature of knowledge and intelligence. He explains how the printed book served to focus our attention, promoting deep and creative thought. In stark contrast, the Internet encourages the rapid, distracted sampling of small bits of information from many sources. Its ethic is that of the industrialist, an ethic of speed and efficiency, of optimized production and consumption—and now the Net is remaking us in its own image. We are becoming ever more adept at scanning and skimming, but what we are losing is our capacity for concentration, contemplation, and reflection.

Part intellectual history, part popular science, and part cultural criticism, The Shallows sparkles with memorable vignettes—Friedrich Nietzsche wrestling with a typewriter, Sigmund Freud dissecting the brains of sea creatures, Nathaniel Hawthorne contemplating the thunderous approach of a steam locomotive—even as it plumbs profound questions about the state of our modern psyche. This is a book that will forever alter the way we think about media and our minds.

Skriv svar