Hedersförtryck, religion, etnicitet: 70 000 unga drabbade?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Knurd

Hedersförtryck, religion, etnicitet: 70 000 unga drabbade?

Inlägg av Knurd » fre 14 jun 2013, 17:48

Ungdomsstyrelsen publicerade år 2009 en rapport om att 70 000 ungdomar inte upplever att de fritt kan välja vem de ska gifta sig med.

http://www.ungdomsstyrelsen.se/att-bli- ... -sin-vilja
http://www.newsmill.se/artikel/2012/01/ ... rsf-rtryck

Vissa debattörer associerar siffran 70 000 med utbredningen av islam i Sverige. Men räcker antalet muslimer i Sverige?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Islam_i_Sverige
Den högsta befolkningssiffran som nämns för muslimer i Sverige, är att det år 2010 fanns 451 000 personer med rötter i muslimska länder. Det finns flera invändningar till detta höga antal:
* En betydande del av invandrarna från dessa länder till Sverige, traditionellt tillhör andra religioner än islam (kristna irakier, kristna albaner etc).
* Huvuddelen av befolkningen i länder som till exempel Turkiet, är lika sekulariserad som den genomsnittlige medlemmen i Svenska kyrkan.
* Definitionen är tillräckligt vidlyftig för att räkna in adoptivbarn, och barn som är födda i Sverige med en utländsk pappa som de aldrig träffat.

110 000 muslimer deltog år 2010 i moskéverksamhet, enligt Nämnden för statligt stöd till trossamfund. Låt oss räkna högt från den siffran, och säga att det finns 30 000 unga i åldern 16-25 år, vars föräldrar är muslimer. Räkna högt en gång till, med att samtliga dessa, pojkar/män så väl som flickor/kvinnor, inte upplever att de fritt kan välja vem de ska gifta sig med.

Då är det fortfarande en majoritet av de 70 000 ungdomar som Ungdomsstyrelsen pekar på, som inte lever i muslimska familjer.

Är det fel på Ungdomsstyrelsens undersökning?
Eller förekommer hedersförtryck i Sverige framför allt bland ickemuslimer?
Eller är det acceptabelt att föräldrar har åsikter om deras 16-åriga barns val av sexualpartner?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
tanto

Re: Hedersförtryck, religion, etnicitet: 70 000 unga drabbad

Inlägg av tanto » fre 14 jun 2013, 18:23

Det var ganska vanligt bland dom kristna syrianer med traditionella föräldrar där jag växte upp. En klasskamrat kördes ned till Tyskland för att bli bortgift direkt efter grundskolan. Familjen går före den individuella friheten att välja partner, inte direkt religiöst bundet.
Honey Badger doesn't give a shit

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 14 jun 2013, 18:41

I Sverige finns cirka 100 000 assyrier/syrianer. Förmoda att 15 000 av dessa är ungdomar, hälften killar, hälften tjejer. Så även när man räknar ihop muslimerna med assyrier/syrianer, är det fortfarande en bra bit kvar till 70 000.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 14 jun 2013, 19:39

Arrangerade äktenskap är ett större problem bland vissa romska grupper än bland muslimer. Vad det handlar om absoluta tal vågar jag dock inte säga.

Lite beroende hur man frågar så kan jag gott tänka mig att ungdom med anknytning till Jhv, pingstkyrkan eller dyl också svarar "nej".
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 14 jun 2013, 19:56

http://www.agnesbergsfhsk.se/kulturvast ... x?id=57724
Det fanns år 1999 drygt 20 000 personer med romsk bakgrund i Sverige, förutom resandefolket.

Resandefolkets ursprung är höljt i dunkel. Men i vilket fall har de funnits i Sverige i århundraden, och utgör alltså inte "invandrare" i någon mening.

Både när det gäller romer, muslimer och andra etniska grupper, finns det intresse från de egna, och från deras motståndare (sverigedemokrater etc) att använda höga skattningar. Siffror som "450 000 muslimer" och "55 000 romer" ska alltså tas med en nypa salt.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 17 jun 2013, 17:19

Har du något exempel på statistik där flickor och pojkar med kristen bakgrund blir mördade på grund av hedersförtryck?
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 17 jun 2013, 18:33

Ungdomsstyrelsens rapport handlade inte om mord, utan unga som upplever att de blir kontrollerade. Om det stämmer, så är det värt att uppmärksamma, oavsett om ungdomar blir mördade eller inte.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 17 jun 2013, 22:47

Angående antalet muslimer i Sverige så kan man från senaste SOM-undersökningen få en skattning på cirka 200000 personer som betecknar sig själva som muslimer. Av dessa är drygt tio procent ateister (tror inte på Gud) och bara knappt 25% uppger att de besöker ett religiöst möte minst en gång per kvartal.

Nu kan man förvisso mycket väl tänka sig att det finns betydande grupper av socialt djupt konservativa men inte starkt religiöst praktiserande. Och det är helt klart så att hedersförtryck även förekommer hos en del betydande icke-muslimska grupperingar, såsom assyrier/syrianer, kristna irakier och kristna palestinier.

Men jag delar nog ändå känslan av att siffran 70000 verkar vara mycket hög.

Dock vill jag ändå säga att även om den verkliga siffran är betydligt lägre så är det helt klart så att det rör sig om många tusentals, troligen tiotusentals ungdomar som i bettydande grad utsätts för tvång eller så starka påtryckningar att det inte kan betraktas som acceptabelt. Och med tanke på de enorma konsekvenserna av att exempelvis tvingas leva samman med en person man inte tycker om så är det helt klart att detta är ett mycket stort problem.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 17 jun 2013, 22:50

Vitnir skrev:Har du något exempel på statistik där flickor och pojkar med kristen bakgrund blir mördade på grund av hedersförtryck?
Det finns inte tillräckligt med kända svenska hedersmord för att göra någon vettig statistik på det. Men det finns åtminstone ett känt fall där en kristen palestinsk familj mördade sin dotter på grund av att de inte kunde tåla hennes livsval.

Kanske går det att hitta statistik över tvångsäktenskap någonstans. Har inte tid att leta just nu.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 18 jun 2013, 06:58

Med tanke på att det finns siffror på hur många tusen personer som mördas i den muslimska världen och den hinduiska av hedersskäl försökte jag leta lite skit på katolska kyrkan för en tid sedan, främst i Latinamerika. Anledningen var att jag ville se hur religionen behandlar frågan om kvinnors rättigheter där det finns lite hårdare religiöst styre men hemsidorna från kvinnorättsgrupperna var bara på spanska eller portugisiska. I ett land som Pakistan kan familjen komma undan med att flickan har rymt, eller pojken, i en tredjedel av hedersmord som kommer till myndigheternas kännedom är det pojkar som mördas i Pakistan. I länder som Turkiet som har försökt ta itu med hedersmord tvingas flickorna till självmord istället. Självmordstalen för flickor steg till tre gånger pojkarnas när lagstiftning kom som slog ned på hedersmord.
I Latinamerika är det ofta en försvarslinje att mannen blev provocerad av en inbillad eller verklig otrohet men jag kunde inte se att domstolarna tog intryck av det. Jag kunde heller inte se att katolska kyrkan gjorde något för kvinnors rättigheter i dessa länder utom att möjligen låta kvinnor som har bekänt otrohet i bikten få en icke synlig botgöring i motsats till i Europa där det var offentligt bekännelse i kyrkan som gällde. Någon statistik finns givetvis inte från offentligt håll från några av dessa länder utan det blir till att bläddra i dagstidningar om någon är intresserad av att göra statistik.
I allmänhet verkar religionen vara mycket ointresserad av att göra livet bättre för kvinnor. I många länder består samhällets skydd för kvinnor i att de kan gå till polisstationen och begära att få sitta i skyddshäkte några dagar.
There is no spoon.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 18 jun 2013, 08:06

Knurd skrev:Ungdomsstyrelsen publicerade år 2009 en rapport om att 70 000 ungdomar inte upplever att de fritt kan välja vem de ska gifta sig med.
Klart man inte får. Andra parten måste ju också vara med på det.

Sensemaker

AndersGabrielsson

Inlägg av AndersGabrielsson » tis 18 jun 2013, 15:18

Lägger man till alla homosexuella ungdomar eller unga vuxna med mer eller mindre religiösa föräldrar så känns siffran 70 000 inte orimligt hög. Lägg sedan till sådana som förväntas gifta sig inom sin egen kyrka/sekt/församling.

Jag kan tänka mig att muslimer är överrepresenterade i gruppen eftersom en stor andel av de muslimer som finns i Sverige har kommit hit under sin egen livstid och det bland dem troligen finns en större medveten önskan om att föra vidare sin egen kultur till nästa och nästnästa generation än hos de flesta svenskar, som säkert har samma önskan men mer omedvetet och mer sällan knutet till religionen.

Tror jag.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 19 aug 2013, 15:32

Då borde man egentligen diskutera hur det är att växa upp som homosexuell i en svennebanan-familj.

Glömmer jag BTQ? Nja, undersökningen handlar ju om att uppleva påtryckningar kring val av partner. Typiskt att familjen förväntar sig att partnern ska vara av motsatt kön.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » mån 19 aug 2013, 16:24

Stort feltänk i tråden. Vem fan säger att sekulära "etniskt svenska" föräldrar inte kan sätta press på sina straighta barn ang vem de får gifta sig med?

Lite som att tro att hederskultur inte finns i Sverige "inhemskt". Ett enkelt exempel på detta är tonåringar som muckar gräl med varandra och hotar varandra vid minsta lilla. Dessa barn försöker upprätthålla sin heder.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 19 aug 2013, 18:49

Det är ju inte jag som gör tolkningen att de 70 000 ungdomarna framför allt skulle vara muslimer. Det är folk som ogillar muslimer som ser saken så.
Adrumdrum.

Skriv svar