När försvinner människor för alltid?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Skriv svar
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

När försvinner människor för alltid?

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 20 jun 2013, 13:13

Jag undrar ofta hur lång tid människor har kvar på denna planet och faktiskt i detta universum. Carl Sagan hade sådana där funderingar också men han sa "we humans are capable of greatness". Men det blir alltmer klart att människor har svårt att hantera denna planet (se nedan), för att inte tala om kolonier i rymden; vi får ignorera Sagans cannabis-färgade optimism.

Min uppskattning är att tre scenarion är mest sannolika med vår exponentiell teknik:
  • Människor ersätts av något bättre. Tidsram: flera århundraden.
  • Existentiell katastrof. Tidsram: flera århundraden.
  • Mindre än existentiell men extremt destruktiv katastrof (som i Riddley Walker). Tidsram: ???
I det sista fallet beror allt på när/om en andra industriella revolution sker osv. Det är fattbart att människor har miljontals år kvar om vi ådrar sig en cykel av utveckling och destruktion som utesluter evakueringen av jorden. (Jag tror inte att människor kommer kolonisera rymden med framgång.) Annars har vi nog bara ett par århundraden kvar!

En rapport i vårt underrättelse-samhälle, The Age of Consequences, ger en grym beskrivning av världen under "severe" klimatförändring, som nu är helt möjligt. Bl.a. "Human fertility may collapse in economically advanced regions, as the consequence of increasingly difficult living conditions and of general loss of hope for the longer term." Men det är precis vad jorden behöver—under dessa omständigheter kan idén att människor borde ersättas med något bättre få den seriösa värderingen som det förtjänar. Framtiden av det självförstående universum här på jorden beror på det.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: När försvinner människor för alltid?

Inlägg av kaxiga Z » tor 20 jun 2013, 13:19

Jag undrar ofta hur lång tid människor har kvar på denna planet och faktiskt i detta universum.
En sak är uppenbar. Människan kommer att försvinna innan hon har hunnit utveckla en tidsmaskin från vilken man kan färdas till 2013, och tidigare, i historien (På ett sätt så att hon kan interagera/träffa på människor från den historiska tiden ifråga).

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 20 jun 2013, 13:20

Är praktiska tidsmaskiner möjliga?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 20 jun 2013, 13:25

NeuraltNätverk skrev:Är praktiska tidsmaskiner möjliga?
Vet ej säkert, vet bara att vi hittills inte träffat på nyfikna resenärer från framtiden, t ex till JFK-mordet, Dallas 1963 (borde ju stå horder och åter horder av framtidsnissar som vill dokumentera där och då, men inga sådana nissar alls finns dokumenterade), ergo, någon tidsmaskin med t ex den destinationen kommer aldrig att hinna uppfinnas under människans framtid.

Så där har du iaf en begränsning/randvärde på människans framtid.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tor 20 jun 2013, 15:38

Att människor ersätts av nåt bättre lär inte gå på några århundraden. Snarare miljontals år. Om vi nu inte pratar om invasion från världsrymden istället för evolution.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 20 jun 2013, 17:24

kaxiga Z skrev:En sak är uppenbar. Människan kommer att försvinna innan hon har hunnit utveckla en tidsmaskin från vilken man kan färdas till 2013, och tidigare, i historien (På ett sätt så att hon kan interagera/träffa på människor från den historiska tiden ifråga).
Innan och innan. Det den första tidsresenären inte riktigt hinner upptäcka är att universum går under när han startar den.

Användarvisningsbild
swooch

Inlägg av swooch » tor 20 jun 2013, 18:57

http://www.smbc-comics.com/index.php?db ... 3014#comic

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tor 20 jun 2013, 18:59

När jag har spritt viruset jag håller på att tillverka i källaren.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 20 jun 2013, 19:16

Tony skrev:När jag har spritt viruset jag håller på att tillverka i källaren.
Hälsa Mr Drone när han kommer på besök med en last napalm. NSA har ingen humor.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 20 jun 2013, 19:56

kaxiga Z skrev:
Vet ej säkert, vet bara att vi hittills inte träffat på nyfikna resenärer från framtiden, t ex till JFK-mordet, Dallas 1963 (borde ju stå horder och åter horder av framtidsnissar som vill dokumentera där och då, men inga sådana nissar alls finns dokumenterade), ergo, någon tidsmaskin med t ex den destinationen kommer aldrig att hinna uppfinnas under människans framtid.
Drar mig till minnes en novell som gick ut på att ett företag erbjöd turistresor tillbaka till Jesu korsfästelse, där det visar sig att alla de faktiska judarna/romarna ville släppa honom fri, men att han blev korsfäst pga turisternas rop, för det var ju så "det skulle vara"... En lite rolig twist, och en tankvärd novell.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 21 jun 2013, 01:54

Blafsen skrev:Att människor ersätts av nåt bättre lär inte gå på några århundraden. Snarare miljontals år. Om vi nu inte pratar om invasion från världsrymden istället för evolution.
http://en.wikipedia.org/wiki/Transhumanism

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » fre 21 jun 2013, 03:36

NeuraltNätverk skrev:
Blafsen skrev:Att människor ersätts av nåt bättre lär inte gå på några århundraden. Snarare miljontals år. Om vi nu inte pratar om invasion från världsrymden istället för evolution.
I den där Wikipediaartikeln står bl a att idéerna är influerade av banbrytande science fiction-verk. Men den som lever får se, vilket knappast du eller jag gör ens om några århundraden.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 21 jun 2013, 03:49

Blafsen skrev:
NeuraltNätverk skrev:
I den där Wikipediaartikeln står bl a att idéerna är influerade av banbrytande science fiction-verk.
"Once the machine thinking method has started, it would not take long to outstrip our feeble powers. ... At some stage therefore we should have to expect the machines to take control, in the way that is mentioned in Samuel Butler's Erewhon." — Alan Turing

Jag tror att ersättningen redan har börjat.
  • Automatisering är möjligen redan en orsak till ständig strukturell arbetslöshet.
  • Det finns ökande ingripande i mänsklig biologi (och annan biologi).
  • Förkroppsligande tas på allvar i AI / robotik, varav BigDog, LittleDog, Crusher, Google driverless cars osv.
Förändringen kommer bli mycket påtaglig vid 2050.

Skriv svar