"Krigets Unga Hjärtan" och den Polska Antisemitismen

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
kipphebel3

"Krigets Unga Hjärtan" och den Polska Antisemitismen

Inlägg av kipphebel3 » tis 25 jun 2013, 11:56

Vet inte om någon annan sett den tredelade serien "Unsere Mutter, unsere Väter", men tydligen har det brutit ut en mindre storm på nätet gällande hur antisemitismen i de ockuperade områdena (Polen, Ukraina, Baltikum) porträtteras. Speciellt verkar Polackerna vara upprörda över hur de Polska partisanerna antyds vara antisemiter.

Nu skall man kanske inte ta serien som något tyngre historiskt dokument, men jag tycker ändå att den målar en trovärdig bild av den tidens "Zeitgeist".

Gällande antisemitismen så finns det en ganska bra bloggpost, Jewish Partisan Educational Foundation, som jag tycker att belyser det hela ganska objektivt. Dvs antisemitismen var utbredd och väl rotad, men trots detta fanns det individer som hade integritet att, trots personlig risk, skydda judar.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Alekanderu

Re: "Krigets Unga Hjärtan" och den Polska Antisemitismen

Inlägg av Alekanderu » tis 25 jun 2013, 19:35

Jag har inte sett serien, men jag trodde det var rätt allmänt känt att antisemitismen var utbredd i Polen på den tiden (för att inte tala om hur det var i Ryssland).

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 25 jun 2013, 19:48

kipphebel3 skrev:Speciellt verkar Polackerna vara upprörda över hur de Polska partisanerna antyds vara antisemiter.
För de som inte sett serien så anfaller en grupp partisaner ett tåg på väg till ett koncentrationsläger för att komma över vapen. I tåget finns även flera vagnar med judar, dessa vill man dock lämna kvar eftersom de ses som ohyra. När en tysk som halkat in i gruppen räddar judarna avslöjar han sig själv som jude och han tror han skall bli skjuten, men blir bara utslängd (vilket visar sig lika bra eftersom en lokal informatör tipsat tyskarna om gruppens gömställe).

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 25 jun 2013, 20:04

För de som inte sett serien så anfaller en grupp partisaner ett tåg på väg till ett koncentrationsläger för att komma över vapen
Det var dock inte enda incidenten. Det var för övrigt en scen som jag tyckte var osannolik och onödig. I flera tidigare scener så figurerar partisaner som uttrycker sig nedlåtande om judar.

Det är möjligt att jag reagerat annorlunda om jag varit Polack, men jag anser inte att det är frågan om ngn svartmålning av AK (Partisanerna). I själva verket räddar ju partisanernas ledare honom.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 27 jun 2013, 07:51

Jag reagerade inte över polackernas antisemitism, tyckte inte den verkade överdrivas. Däremot reagerade jag på lite andra grejer, som att tyskarna framställdes som så oskyldiga. De som var antisemiter var en och annan rabiat nazist, alla andra var bara kuvade till att lyda eller för fürher-frälsta för att ifrågasätta Lagen, inga egentliga antisemitiska fördomar där inte.

Sen lite orealistiska stridsscener, och det att det tydligen kryllade av Tiger-stridsvagnar. :smile2:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 27 jun 2013, 07:54

Plus att de ryska soldaterna sköt en tysk Panzerfaust...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 27 jun 2013, 09:56

Ja, även det reagerade jag på... Men det kan väl kanske förklaras hjälpligt med att de erövrat något tyskt förråd...

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 27 jun 2013, 10:04

Jo, det är hursomhelst en detalj.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tor 27 jun 2013, 10:35

Dûrion Annûndil skrev:Sen lite orealistiska stridsscener, och det att det tydligen kryllade av Tiger-stridsvagnar. :smile2:
Eh? Tigrar förekom i en kort scen som illustrerade slaget vid Kursk 1943, där det var en stor insats av bl.a. Tigervagnar.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 27 jun 2013, 12:51

B Hellqvist skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Sen lite orealistiska stridsscener, och det att det tydligen kryllade av Tiger-stridsvagnar. :smile2:
Eh? Tigrar förekom i en kort scen som illustrerade slaget vid Kursk 1943, där det var en stor insats av bl.a. Tigervagnar.
Tigrar rullade förbi på tåget som passerade tåget med utrotningslägerfångarna, och sedan hamnar huvudkaraktären just där 45 tigrar av ca 1000 andra typer stridsvagnar koncentrerats. Världen är liten.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tor 27 jun 2013, 13:50

Dûrion Annûndil skrev:
B Hellqvist skrev:
Tigrar rullade förbi på tåget som passerade tåget med utrotningslägerfångarna, och sedan hamnar huvudkaraktären just där 45 tigrar av ca 1000 andra typer stridsvagnar koncentrerats. Världen är liten.
Om det var CGI i båda fallen, var det antagligen rent praktiska faktorer som styrde; istället för att göra en datormodell av PzKpfW IV:or, så återanvände man dem i tågscenen.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 27 jun 2013, 14:13

Dûrion Annûndil skrev:Jag reagerade inte över polackernas antisemitism, tyckte inte den verkade överdrivas. Däremot reagerade jag på lite andra grejer, som att tyskarna framställdes som så oskyldiga. De som var antisemiter var en och annan rabiat nazist, alla andra var bara kuvade till att lyda eller för fürher-frälsta för att ifrågasätta Lagen, inga egentliga antisemitiska fördomar där inte.

Sen lite orealistiska stridsscener, och det att det tydligen kryllade av Tiger-stridsvagnar. :smile2:
Modern forskning på avlyssnade samtal i krigsfångeläger visade snarare att tyska soldater utan större betänkligheter begick krigsbrott vilket går igen i Milgramexperimenten. En auktoritär regim med onda avsikter kan utan större problem övertala normala människor att begå hemskheter.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 27 jun 2013, 16:09

B Hellqvist skrev:Om det var CGI i båda fallen, var det antagligen rent praktiska faktorer som styrde; istället för att göra en datormodell av PzKpfW IV:or, så återanvände man dem i tågscenen.
Precis vad min hjärna skrek i bakgrunden: Specialeffekter! It's not real!!! :smile2:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 27 jun 2013, 16:17

Vitnir skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Däremot reagerade jag på lite andra grejer, som att tyskarna framställdes som så oskyldiga. De som var antisemiter var en och annan rabiat nazist, alla andra var bara kuvade till att lyda eller för fürher-frälsta för att ifrågasätta Lagen, inga egentliga antisemitiska fördomar där inte.
Modern forskning på avlyssnade samtal i krigsfångeläger visade snarare att tyska soldater utan större betänkligheter begick krigsbrott vilket går igen i Milgramexperimenten. En auktoritär regim med onda avsikter kan utan större problem övertala normala människor att begå hemskheter.
Min invändning vara att antisemitism saknades.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 27 jun 2013, 17:26

Dûrion Annûndil skrev:Tigrar rullade förbi på tåget som passerade tåget med utrotningslägerfångarna, och sedan hamnar huvudkaraktären just där 45 tigrar av ca 1000 andra typer stridsvagnar koncentrerats. Världen är liten.
Enlig Wikipedia var 270 av ca 3000 stridsvagnar i slaget vid Kursk tigrar. Vare sig det var CGI eller verkliga stridsvagnar man använde är dessutom naturligt att man återanvänder dem för att spara pengar. Bara nördar bryr sig ändå.
Modern forskning på avlyssnade samtal i krigsfångeläger visade snarare att tyska soldater utan större betänkligheter begick krigsbrott vilket går igen i Milgramexperimenten.
Det framgår även i serien, typ när de skjuter en grupp civila (ryssar?) som misstänkta partisaner och en ny soldat efteråt frågar befälet om de alla var partisaner och befälet bara konstaterar att det var de troligen inte.

Skriv svar