"Krigets Unga Hjärtan" och den Polska Antisemitismen

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Hans S

Re: "Krigets Unga Hjärtan" och den Polska Antisemitismen

Inlägg av Hans S » tis 02 jul 2013, 10:46

Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 02 jul 2013, 11:04

Aha, det verkar vara så att tösnö kan ha förekommit... om nu den där grafen är efter västerländsk tideräkning.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 02 jul 2013, 11:27

Västerländsk och Sovjetisk tideräkning är väl samma?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 02 jul 2013, 12:02

Johannes skrev:Västerländsk och Sovjetisk tideräkning är väl samma?
De hade nog julianska datum (ca tretton dagar efter oss) tills alldeles nyligen. Firar bl a julafton 6 januari, vilket är 24 december för dem.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tis 02 jul 2013, 12:09

En tråd som startar i frågan om polsk antisemitism bland partisaner övergår snart i vapennörderi. Lite tråkigt kanhända.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 02 jul 2013, 12:31

Johannes skrev:Västerländsk och Sovjetisk tideräkning är väl samma?
Ja, du har nog rätt. De ser ut att ha bytt till den gregorianska redan 1918 (även om de hade en egen skum kalender på 30-talet). Den rysk-ortodoxa kyrkan verkar fortfarande ha den julianska kalendern, men jag tvivlar på att sovjetiska meterologer 1941 brydde sig om vad prästerna sa.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 02 jul 2013, 12:41

djembelelle skrev:En tråd som startar i frågan om polsk antisemitism bland partisaner övergår snart i vapennörderi. Lite tråkigt kanhända.
Vi får väl återgå till ursprungsämnet då. Jag har bara sett avsnitt ett än så länge, så jag kan inte uttala mig om vad den polska hemarmén gör i senare avsnitt. Däremot så är var det sannolokt så att vissa grupper inom Armia Krajowa var antisemiter. Det finns rapporter om våld från AK mot judar och frågan är tydligen känslig i Polen. I stort så tror jag dock inte att AK var antisemitsk. Det fanns många judar med i AK, de spelade en avgörande roll för att få USA och Storbritannien att förstå vad som pågick i framförallt dödslägren och de hjälpte judarna under upproret i Warszawas getto 1943.

Frågan är dock, som sagt, känslig i Polen och jag förstår att det förekommit klagomål på serien.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 02 jul 2013, 12:51

Tågincidenten (som jag alltså inte sett) verkar, som jag förstår det, inte alls vara orealistisk. Det vore dock taskigt om bilden av AK i serienb enbart förmedlas i dylika negativa sekvenser, men så verkar det inte vara... eller?

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tis 02 jul 2013, 12:54

Urquhart skrev:
Frågan är dock, som sagt, känslig i Polen och jag förstår att det förekommit klagomål på serien.
Vilka är det som klagar då? Är det fel att anta att antisemitismen fortfarande är utbredd i Polen?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 02 jul 2013, 12:59

djembelelle skrev:
Urquhart skrev:
Vilka är det som klagar då? Är det fel att anta att antisemitismen fortfarande är utbredd i Polen?
Enligt wikipedia så verkar de klaga på att AK smutskastas. Jag antar att de som klagar är helt vanliga polacker som inte gillar att deras hjältar framstår som arslen.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 02 jul 2013, 13:32

Urquhart skrev:Enligt wikipedia så verkar de klaga på att AK smutskastas. Jag antar att de som klagar är helt vanliga polacker som inte gillar att deras hjältar framstår som arslen.
Det är dock en läxa som är bra att lära sig emellanåt. Gränsen mellan hjälte och arsle är ofta inte så skarp. Ett sentida exempel är Julian Assange.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 02 jul 2013, 13:36

Thomas P skrev:
Urquhart skrev:Enligt wikipedia så verkar de klaga på att AK smutskastas. Jag antar att de som klagar är helt vanliga polacker som inte gillar att deras hjältar framstår som arslen.
Det är dock en läxa som är bra att lära sig emellanåt. Gränsen mellan hjälte och arsle är ofta inte så skarp. Ett sentida exempel är Julian Assange.
Jag håller med. Få människor eller organisationer är ofelbara.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » ons 03 jul 2013, 02:09

Frågan är väl om den AK-grupp som skildras i serien var typisk i sin attityd gentemot judar. Enligt vad jag förstått så kunde man få intrycket att AK var antisemitisk, när detta inte riktigt var fallet. Andra polacker i serien var kollaboratörer, eller uppvisade civilkurage, eller försökte mest balansera på knivseggen mellan tyska ockupanter och motståndsmän.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Skriv svar