En fråga kring lämpligt metodval

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
jonizen

En fråga kring lämpligt metodval

Inlägg av jonizen » ons 24 jul 2013, 15:23

Hej!
Jag snubblade över detta forum och hittade mycket intressanta diskussioner. La märke till att det fanns mycket duktiga personer här med förankring i forskning. Så jag tänkte helt enkelt ställa en fråga kring metodval i mitt examensarbete.

Jag tillsammans med en vän skriver ett arbete om dynamiska programmeringsspråk. Det vi gör är helt enkelt att forska i hur dynamiska program skrivna i programmeringsspråket Python. Vad forskningen går ut på är att svara på frågeställningen "Används dynamiska features i dagens program, skrivna i Python?" Då vi blev tilldelad forskningen av en Lärare och forskare på vår universitet, var vi lite godtrogna och antog att det fanns ett tänk bakom metoden, ännu dummare var vi när vi lyssnade på vår lärare som tyckte att datainsamlingen var det viktigaste och att metod och frågeställning kunde göras i ett senare skede.

Så vi började med ett urval av program vi ville titta på.
Vi skapade usecase för programmen vi valde ut.
Vi modifierade en loggning som loggar allt som händer när man kör ett program.
Vi manipulerade programkoden till samtliga program där vi en kodrad som agerar som flagga för att en specifik rad i vår logg för att kunna skilja på programstart och när ett program har startat upp.
Vi körde samtliga program enligt usecase och fick massa textfiler(ett par GB rena loggfiler.)
Skapade ett script för att plocka ut alla unika dynamiska features. (Plocka ut de textrader i loggfilen som är intressanta.)

Och nu sitter vi och skriver resterande av arbetet. Mycket av det vi behövt göra är klart men vi sitter med det viktigaste: Metoden.
Efter att ha läst Bryman, kvarstår fortfarande en del frågetecken då allt går i termer av intervjuer, enkäter eller någon form av observation. Efter att ha studerat ett par kapitel närmare har jag kommit fram till att experiment inte fungerar då vi inte manipulerar data för att sedan titta på verkan. Inte heller verkar en fallstudie lämpligt då den riktar sig åt ett specifikt fall, där man vill gå mer djupgående. Men det går ju göra en kvantitativ fallstudie, men då ser jag problemet med att försöka plocka fram ett Pythonprogram som ska agera representant åt hur ett bra dynamiskt program ska se ut och sen jämföra med andra program för att dra en slutsats. Mitt andra alternativ är tvärsnittsdesign, om man på något sätt kan få de 5 dynamiska features vi letar efter att vara 5 fall eller liknande. Men inte heller denna verkar gå att använda i ren form, så vad kan jag göra? Jag sitter och funderar på att kombinera två olika metoder. Men jag är väldigt osäker.

Då forskningen vi gör är är väldigt unik finns endast ett arbete gjort inom samma område och de använde hypotesprövning, men vår handledare ansåg inte att det var en bra ide då man redan från början kan anta att hypotesen är sann, och att vi vill veta hur mycket/hur många det finns inte bara om det är sant. Så jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas med detta. Så jag skulle vara jätte tacksam för alla förslag jag kan få!

//Jonathan

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: En fråga kring lämpligt metodval

Inlägg av amandaduregard » ons 24 jul 2013, 18:54

Ni har ju använt en metod. Det du skriver i slutet av ditt inlägg låter mer som att du inte vet vad du ska kalla den. Tack och lov behöver man inte använda en färdig metod, om man bara tydligt kan redovisa vad man gjort och motivera de val och urval som skett på vägen.

Jag har dock väldigt grunda kunskaper i just datavetenskaplig metod. Välkommen till forumet förresten!
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: En fråga kring lämpligt metodval

Inlägg av micke.d » ons 24 jul 2013, 19:29

Du behöver nog inte bekymra dig så mycket om metodfrågan här, vad jag förstår. Av din beskrivning är det ganska klart vad det är ni har gjort. Den bok du läst verkar inte vara inriktad på den typ av undersökning som ni gör - det handlar nog mer om hur man ska lägga upp undersökningar där frågor och svar är mindre precisa än vad de är i tekniska sammanhang som ert, för att ändå få ut något vettigt ur undersökningen. Den sortens problematik verkar ni inte ha.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

jonizen

Re: Sv: En fråga kring lämpligt metodval

Inlägg av jonizen » ons 24 jul 2013, 19:54

amandaduregard skrev:Ni har ju använt en metod. Det du skriver i slutet av ditt inlägg låter mer som att du inte vet vad du ska kalla den. Tack och lov behöver man inte använda en färdig metod, om man bara tydligt kan redovisa vad man gjort och motivera de val och urval som skett på vägen.

Jag har dock väldigt grunda kunskaper i just datavetenskaplig metod. Välkommen till forumet förresten!

Tack för svaret. Jo vi har ju gjort en kvantitativ metod, som du säger är ju frågan hur vi sätter ett namn på den. Vi har ju inte lyckats med det och har istället varit väldigt noga med att förklara väldigt detaljerat hur vi går tillväga och vilka val vi gjort. Tack! Väldigt trevligt forum och väldigt hög nivå mot vad jag är van vid! Tackar ödmjukast för ditt svar!
micke.d skrev:Du behöver nog inte bekymra dig så mycket om metodfrågan här, vad jag förstår. Av din beskrivning är det ganska klart vad det är ni har gjort. Den bok du läst verkar inte vara inriktad på den typ av undersökning som ni gör - det handlar nog mer om hur man ska lägga upp undersökningar där frågor och svar är mindre precisa än vad de är i tekniska sammanhang som ert, för att ändå få ut något vettigt ur undersökningen. Den sortens problematik verkar ni inte ha.
Härligt att höra att du uppfattar det som tydligt! Vi har ju verkligen försökt vara väldigt tydliga med vad vi gör. Du har helt rätt i det, Bryman är jättebra och i vår metodkurs när vi gjorde enkäter var den guldvärd, nu kunde han tyvärr inte hjälpa mig. Tackar så mycket för svaret, känns ju genast lite bättre nu.

Vi har skrivit vilka metoder som delvis kan fungera och avgränsat vilka delar som gör att metoden inte är fullt användbar. Är det ett bra sätt att hantera "situationen" på?

//Jonathan

Skriv svar