Rösträtt och rösträttsålder

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Krona

Rösträtt och rösträttsålder

Inlägg av Krona » tis 30 jul 2013, 12:15

Då och då poppar det upp en diskussion om rösträtt och rösträttsålder. Senast nu genom MPs Lorentz Tovatt på Twitter.

Naturligtvis kan man avfärda idén om att ge spädbarn rösträtt, men vem ska egentligen ha rösträtt? Ska det styras av ålder...förmögenhet...IQtest? Ska det finnas en graderad rösträtt så att "omvittnat kloka människor" (läs skeptiker) har fler röster än andra.

Dagens system är ju okomplicerat även om det leder till att gravt dementa får rösta men samhällsengagerade ungdomar inte får det.

Även om det är orättvist tycker jag att det är bättre med en åldersgräns (eller två) än tester som kan vara kränkande. Jag kan mycket väl tänka mig en rösträtt från 15 års ålder av flera skäl: Det bör i sig ge ett större intresse för att sätta sig in i samhällsfrågor. Dessutom kommer de yngre att i högra grad än 90-åringarna att behöva leva i det samhälle de röstar om.

Jag kan också tänka mig en övre åldersgräns. Personer över 90 förlorar sin rösträtt. Säkert otroligt kontroversiellt men demokratiskt sett knappast mer problematiskt än en undre gräns.

Vad tycker ni andra? Bra som det är eller vilka förändringar är önskvärda?
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Crysis

Re: Rösträtt och rösträttsålder

Inlägg av Crysis » tis 30 jul 2013, 20:14

Jag är nog rätt ovillig att sänka rösträttsåldern, men jag vet inte vilka argument som brukar framföras heller. Öka samhällsengagemanget? Jag är inte så säker på att det är en naturlig effekt av en sänkning av åldersgränsen. När jag var 16 år tyckte jag absolut att man borde få rösta. När lillebrorsan fyllde 16 år (jag 28 år) insåg jag att jag inte alls skulle vilja det.

Jag är snarare än ivrare till att ha en myndighetsålder som gäller för allt: rösträtt, köpa alkohol och ta körkort. Sätt 20 år rakt av. Eller ha 18 på allt (helst det första tror jag).

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 30 jul 2013, 21:06

Varför kan man "naturligtvis" avfärda rösträtt för spädbarn? Barnet kan väl få rösta när det känner för det och rent praktiskt är kompetent nog att göra det? I detta har vi naturligtvis problemet med att föräldrar kommer att påverka sina barn men då ger vi helt enkelt barnfamiljer mer inflytande över samhället. Något jag inte har problem med.

Valdeltagare gör medborgaren delaktig i samhället och utbildar henne i dess styre.

Problemet med olika sorters tester och liknande uppnåendekriterier för rösträtten är inte att det skulle vara kränkande eller något sådant. Problemet är att det ger grupper i samhället möjlighet att monopolisera makten, att totaliteten av samhällssignaler som röstandet utgör försämras och att det minskar människors samhörighetskänsla. Den amerikanska söderns Jim Crow-system är ett bra exempel.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 31 jul 2013, 08:49

då ger vi helt enkelt barnfamiljer mer inflytande över samhället.
Även barnfamiljer med många barn? Typ Laestadianer? :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 31 jul 2013, 08:52

Med valperioder på 4 år så har man möjlighet att rösta första gången vid mellan 18 och 22 års ålder. Jag kan nog tycka att en sänkning till 15 eller 16 år är sin plats så att man istället får sin första chans vid 15 - 19 eller 16 - 20.

Vid 15 blir man straffmyndig. Vid 15 resp 16 får man köra moped resp lätt mc . Jag har svårt att se varför man i dessa åldrar kan anförstros detta ansvar men inte rösta.

Jag kan också se ett värde i att fler fortfarande går kvar i skola när de är röstberättigade första gången eftersom skolor brukar en förhållande vettig arena för politiska diskusioner och demokratifrågor rent generellt.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » ons 31 jul 2013, 18:15

Rösträtt till alla, men för minderåriga krävs målsmäns intyg.
Visst får det konsekvensen att barnfamiljer får mer inflytande i samhället och därmed kommer väl politikerna att satsa extra mycket på den gruppen, på bekostnad av andra grupper. Men skulle det vara fel? Beslut som berör familjer berör ju fler personer i barnfamiljer än barnlösa, så är det inte rimligt att dessa har större inflytande?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 31 jul 2013, 19:05

AndersY skrev:Beslut som berör familjer berör ju fler personer i barnfamiljer än barnlösa, så är det inte rimligt att dessa har större inflytande?
Nu är jag inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt, men jag har för mig att anledningen till att det skall vara orimligt är att tanken är att alla väljare skall rösta utifrån vad de bedömer som bäst för samhället i stort, oberoende av egoistiska aspekter på vad som mest eller minst gynnar just deras egen grupp.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Wierd Al Haglund

Inlägg av Wierd Al Haglund » tor 01 aug 2013, 10:29

Detta pajasförslag är det yttersta beviset på att Carl Hamilton hade rätt i sin bok Det infantila samhället: Barndomens slut. Vi lever i en kultur där barn ska bli vuxna (eller snarare unga vuxna) så tidigt som möjligt, medans de gamla uppmuntras att bete sig som unga vuxna. Och visst, Det infantila samhället: Barndomens slut är kanske inte den ultimata debattboken, men likväl säger Hamilton väldigt många sanningar som folk väljer att ignorera. Så därför uppmanar jag alla ni som inte har läst boken att läsa den.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 04 aug 2013, 23:04

tonyf skrev:
AndersY skrev:Beslut som berör familjer berör ju fler personer i barnfamiljer än barnlösa, så är det inte rimligt att dessa har större inflytande?
Nu är jag inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt, men jag har för mig att anledningen till att det skall vara orimligt är att tanken är att alla väljare skall rösta utifrån vad de bedömer som bäst för samhället i stort, oberoende av egoistiska aspekter på vad som mest eller minst gynnar just deras egen grupp.
Men den tanken bygger i sådana fall på fullkomligt verklighetsfrämmande föreställningar om hur människor fungerar så den kan vi väl ignorera.

Människor som tror att de kan göra yttranden om vad som är bäst för samhället som är fristående från "egoistiska aspekter på vad som mest eller minst gynnar just deras egen grupp" kan vara direkt samhällsfarliga då de har en förvriden syn på grunden för deras synsätt på samhället. Jämförbart med människor som tror att deras politik vägleds av Guds vilja snarare än deras egna preferenser.

En viktig fördel med demokrati är att den kan fungera som en sammanvägning av synsätt från många olika delar av samhället. Det är därför inte nödvändigtvis något problem att väljare utgår ifrån egoistiska aspekter på vad som mest eller minst gynnar just deras egen grupp.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 05 aug 2013, 02:55

Vlachos på Ekonomistas tar upp ett motargument till att sänka rösträttsåldern: att folk tenderar att rösta på samma kandidat som de gjorde första gången och blir mer okritiska till den.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

ingsve

Inlägg av ingsve » mån 05 aug 2013, 07:00

Att börja begränsa rösträtten är väldigt farligt teritorium. Se bara på USA där republikanerna systematiskt skapar lagar som hindrar folk att rösta bara för egen politisk vinning. Där handlar det inte om rösträtt per se utan restriktioner som gör det svårare för folk att utnyttja sin rösträtt men problematiken är densamma om man skulle prata rösträtt rakt av. Detta är en av de mest skrämmande utvecklingarna i USA just nu i min mening och hotar demokratin där.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 05 aug 2013, 12:07

devadatta skrev:Vlachos på Ekonomistas tar upp ett motargument till att sänka rösträttsåldern: att folk tenderar att rösta på samma kandidat som de gjorde första gången och blir mer okritiska till den.
Citat från artikeln:
Man kan dock ställa sig frågan om det vore klokt att låta väljarnas framtida politiska ställningstaganden färgas alltför starkt av vad man råkade tycka i 16-17-årsåldern. Kanske det är bra för den intellektuella utvecklingen att få tid att skaffa sig lite erfarenheter och fundera på världens tillstånd innan man avkrävs ett politiskt ställningstagande. Kanske vore det ur detta perspektiv till och med bra om rösträttsåldern höjdes några år?
Mitt perspektiv på detta är lite annorlunda. Man kan ställa sig frågan om det är klokt att förkorta den livsperiod under vilken man i den demokratiska processen ges möjlighet att utvärdera ens tidigare förutfattade meningar och ändra sig. Deltagande i den demokratiska processen ger intellektuella erfarenheter där man ges möjligheter att fundera lite över världens tillstånd genom sina politiska ställningstaganden. Kanske vore det ur detta perspektiv till och med bra om rösträttsåldern sänktes några år eller till och med tog bort åldersgränsen helt?

Måhända ska man kanske också vara försiktig med att lyssna på bloggare som vill ge andra människor mindre makt än sig själv.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 05 aug 2013, 12:11

Man kan ställa sig frågan om det är klokt att förkorta den livsperiod under vilken man i den demokratiska processen ges möjlighet att utvärdera ens tidigare förutfattade meningar och ändra sig
Du tror gott om människan :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 06 aug 2013, 09:05

kipphebel3 skrev:
Man kan ställa sig frågan om det är klokt att förkorta den livsperiod under vilken man i den demokratiska processen ges möjlighet att utvärdera ens tidigare förutfattade meningar och ändra sig
Du tror gott om människan :)
Måhända, men inte riktigt på det sätt som du kanske tror. En hörnsten i min syn på demokrati är det eftersträvansvärda i att undvika att vissa grupper av människor monopoliserar makten genom att utestänga andra. Jag tror helt enkelt inte tillräckligt gott om människan för få för mig att en upphöjd grupp experter, en elit, en samhällelig förtrupp eller någon annan grupp skulle bortse från sina egna högst egoistiska intressen om de ges mer makt att besluta om samhällets utformning än andra. Är inte det på sätt och vis rätt misantropiskt?

Existensen av personer som verkligen röstar utifrån vad de bedömer som bäst för samhället i stort, oberoende av egoistiska aspekter på vad som mest eller minst gynnar just deras egen grupp är ungefär lika konkret som existensen av jultomten.

Därför bör makten i samhället spridas så mycket som möjligt och den bästa övningen i att delta i detta maktutövande är att uppmuntra ett tätt deltagande.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Krona

Inlägg av Krona » tis 06 aug 2013, 09:51

Vidugavia skrev:
Därför bör makten i samhället spridas så mycket som möjligt och den bästa övningen i att delta i detta maktutövande är att uppmuntra ett tätt deltagande.
Då bör vi alltså enligt Schweizisk förebild ha direktdemokrati. Kanske kan det bli för mycket demokrati...
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Skriv svar