Rösträtt och rösträttsålder

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Rösträtt och rösträttsålder

Inlägg av kipphebel3 » tis 06 aug 2013, 10:47

En hörnsten i min syn på demokrati är det eftersträvansvärda i att undvika att vissa grupper av människor monopoliserar makten genom att utestänga andra.
Håller helt med.
Jag tror helt enkelt inte tillräckligt gott om människan för få för mig att en upphöjd grupp experter, en elit, en samhällelig förtrupp eller någon annan grupp skulle bortse från sina egna högst egoistiska intressen om de ges mer makt att besluta om samhällets utformning än andra. Är inte det på sätt och vis rätt misantropiskt?
Håller med och Ja.
Därför bör makten i samhället spridas så mycket som möjligt och den bästa övningen i att delta i detta maktutövande är att uppmuntra ett tätt deltagande.
Sant, men min kommentar om att tro gott om människan var mera pga kommentaren om att "utvärdera ens tidigare förutfattade meningar och ändra sig" :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 06 aug 2013, 16:39

Krona skrev:
Vidugavia skrev:
Därför bör makten i samhället spridas så mycket som möjligt och den bästa övningen i att delta i detta maktutövande är att uppmuntra ett tätt deltagande.
Då bör vi alltså enligt Schweizisk förebild ha direktdemokrati.
Inte nödvändigtvis. Maktutövande i samhället är så mycket mer än det direkta beslutsfattandet. Beredande och diskuterande av beslut är också en slags deltagande. Schweitz är ett bra exempel på att demokratin måste kunna delegera för att undvika aktivisternas diktatur.

Själv är jag ganska nyfiken på att inspireras av den athenska modellen.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 06 aug 2013, 16:42

kipphebel3 skrev:
En hörnsten i min syn på demokrati är det eftersträvansvärda i att undvika att vissa grupper av människor monopoliserar makten genom att utestänga andra.
Håller helt med.
Jag tror helt enkelt inte tillräckligt gott om människan för få för mig att en upphöjd grupp experter, en elit, en samhällelig förtrupp eller någon annan grupp skulle bortse från sina egna högst egoistiska intressen om de ges mer makt att besluta om samhällets utformning än andra. Är inte det på sätt och vis rätt misantropiskt?
Håller med och Ja.
Sant, men min kommentar om att tro gott om människan var mera pga kommentaren om att "utvärdera ens tidigare förutfattade meningar och ändra sig" :)
Jo men läs gärna min mening igen:
Man kan ställa sig frågan om det är klokt att förkorta den livsperiod under vilken man i den demokratiska processen ges möjlighet att utvärdera ens tidigare förutfattade meningar och ändra sig.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 06 aug 2013, 16:59

Sant, men förvisso innefattar förhoppningen att någon skall omvärdera sina förutfattade meningar en viss positiv tro på mänskligheten :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 07 aug 2013, 09:10

kipphebel3 skrev:
Sant, men förvisso innefattar förhoppningen att någon skall omvärdera sina förutfattade meningar en viss positiv tro på mänskligheten :)
Fast å andra sidan så framgår även det av resultaten i den undersökning Vlachos redogör för. Om inte människor kan omvärdera sina förutfattade meningar så skulle resultaten se annorlunda ut.

Men visst, jag erkänner, jag är en humanist fylld av hopp om att mänskligheten kan lösa de problem den ställs inför. Även om det ibland sitter hårt inne. :smile2:

- Conan Cimmeriern

Etnavs

Inlägg av Etnavs » sön 11 aug 2013, 20:10

När man diskuterar detta med rösträttsålder så brukar det ofta komma fram att det ”självklart” borde vara samma ålder för ”allt”; oftast menar man då rösträtt, få gå på bolaget, ta körkort och ev straffmyndighet, moped och att bli ”byxmyndig”. Jag håller inte med, man kan titta på varje fråga för sig. Jag tror att man måste vara 25 år för att få adoptera. Att ha samma rösträttsålder för allt är lite som förslagen om platt skatt, att ha samma skattesats på allt.

Den flummiga verklighetsfrämmande Idén med rösträtt för spädbarn brukar poppa upp från enskilda miljöpartister då och då, det gjorde det redan för mer än 20 år sedan. Jag har inte läst vad Lorentz Tovatt har skrivit. Men annars så har det bl.a. motiverats med att tidigt få barn intresserade av politik och/eller att föräldrarna ska förvalta rösträtten tills barnet blir myndigt, åtminstone det senare innebär i praktiken att vi får graderad rösträtt efter hur många (omyndiga) barn man har. I själva verket har det väl handlat om att (MP) vill ha fler väljare och att de räknar med att de är populärare bland unga och barnfamiljer.

Oavsett var vi sätter åldersgränsen för rösträtt så blir det alltid så att det kommer att skilja fyra år mellan åldern när man får rösta första gången (förutsatt att vi har just fyra åriga mandatperioder). Det kommer vi inte ifrån om vi så ger spädbarn rösträtt. Jag ser inget problem med detta att det alltid kommer att skilja fyra år mellan förstagångsväljarna.

Tonyf 31/7 kl 19.05; var och en som röstar bestämmer väl själv vilka bevekelsegrunder och syften man har med sitt röstande.

Jag anser att det bästa är att ha som idag vad gäller rösträttsåldern, rösträtt från 18 år och framåt. I stort ska vi behålla dagens regler kring val och rösträtt.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 11 aug 2013, 21:11

Etnavs skrev:Den flummiga verklighetsfrämmande Idén med rösträtt för spädbarn brukar poppa upp från enskilda miljöpartister då och då, det gjorde det redan för mer än 20 år sedan. Jag har inte läst vad Lorentz Tovatt har skrivit. Men annars så har det bl.a. motiverats med att tidigt få barn intresserade av politik och/eller att föräldrarna ska förvalta rösträtten tills barnet blir myndigt, åtminstone det senare innebär i praktiken att vi får graderad rösträtt efter hur många (omyndiga) barn man har. I själva verket har det väl handlat om att (MP) vill ha fler väljare och att de räknar med att de är populärare bland unga och barnfamiljer.
Idén att låta föräldrar rösta för sina barns räkning har dykt upp öitet då och då. Motivet skulle vara, om jag förstått det rätt, att tvinga fram en mer barnvänlig politik när vi har ett samhälle där en allt större andel av befolkningen är äldre. Kufisk tanke likaväl.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 11 aug 2013, 21:26

Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Skriv svar