åldersgränser på filmer

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Skriv svar
astronut

åldersgränser på filmer

Inlägg av astronut » fre 09 aug 2013, 00:09

Angående de åldersgränser som sätts på filmer som släpps i Sverige. Bygger de på moderna vetenskapliga studier av psykologiska reaktioner hos olika ålderskategorier eller hur har dessa riktlinjer tagits fram?
Finns det risk att vissa av direktiven i dag skulle anses förlegade? Hur uppdateras de m.a.p. ny forskning på området?

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re: åldersgränser på filmer

Inlägg av B Hellqvist » fre 09 aug 2013, 08:04

Mitt intryck är att det snarare är godtycke som styrt åldersgränserna och censuren. Några exempel:

- "Rymdimperiet slår tillbaka" hade en 15-årsgräns vid premiären, vilket sög för de som var 11 när de såg "Stjärnornas krig" tre år tidigare... En nedklippt version tillåten från 11 år släpptes ett par år senare.

- "Terminator" var på vippen att totalförbjudas, men tilläts för biografvisning efter att filmbolaget vädjade hos regeringen.

- "Robocop" drabbades av flera klipp som gjorde handlingen ryckig. Motiveringen var tydligen att ett par andra actionfilmer släppts utan klipp, så att man behövde minska mängden filmvåld totalt.

- En av "Polisskolan"-filmerna (jag tror det var 2:an) har en 40-sekunders shootout i en lampaffär, där enda offren är ett antal lampor och polisens värdighet. Scenen kortades med 30 sekunder med motiveringen att det var en "utdragen våldshandling", så att den kunde få en 11-årsgräns.

80-talet var en enda stor moralpanik när det gällde "filmvåld", och det var väl snarare bristen på vetenskaplighet som var problemet. Filmcensuren - ursäkta Statens biografbyrå (enligt byråkratiskt nyspråk) - gav i princip upp på 90-talet, när Peter Jacksons "Braindead" släpptes igenom utan klipp, med motiveringen att den var så överdriven så den inte gick att ta på allvar, och att det inte skulle bli något kvar om man började klippa...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 09 aug 2013, 09:42

Statens medieråd

Statens medieråd ska följa medieutvecklingen när det gäller barn och unga samt sprida information och ge vägledning om barns och ungas mediesituation. Myndigheten ska fastställa åldersgränser för film som är avsedd att visas för barn under 15 år enligt lagen (2010:1882) om åldersgränser för film som ska visas offentligt.

Statens medieråd ska inom sitt verksamhetsområde särskilt beakta och utveckla myndighetens expertroll, tillvarata forskning och annan kunskap samt barns och ungas egna erfarenheter, verka för mediebranschernas självreglering samt följa och delta i internationellt arbete.

Statens medieråd har övertagit Statens biografbyrås omfattande filmregister, som omfattar alla filmer som granskats av biografbyrån och sedan medierådet, sedan 1 januari 1956. I juli 2012 omfattade registret drygt 38 900 filmer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_medier%C3%A5d
Förordning (2010:1923) med instruktion för Statens medieråd

Handläggningen av ärenden om fastställande av åldersgränser

7 § Frågan om godkännande av en framställning i en film som avses att visas offentligt för barn under 15 år ska prövas av filmgranskare.

Framställningen ska alltid prövas av två filmgranskare. Minst en av dem ska ha kvalificerad utbildning och erfarenhet i barnpsykologi, sociologi, pedagogik, barnpsykiatri eller något annat ämne som är av värde vid prövningen. Kan filmgranskarna inte enas om beslutet ska även en tredje filmgranskare pröva framställningen.

När ett ärende prövas av tre filmgranskare gäller den mening som majoriteten är enig om som myndighetens beslut eller, vid tre olika meningar, den mening som den i tjänsten äldste filmgranskaren har.

8 § Myndigheten får hämta in yttranden från någon som har särskild sakkunskap.
https://lagen.nu/2010:1923

I slutändan handlar det väl om godtycklig moralism. Det borde ju vara upp till föräldrarna vad man låter ungarna gå och se.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

astronut

Inlägg av astronut » fre 09 aug 2013, 10:08

Har det gjorts kopplingar på om huruvida åldersgränserna har gjort skillnad i samhället exempelvis om antalet våldsdåd påverkas?
Jag misstänker att en stor bieffekt i så fall är att så länge man sitter framför tv:n eller datorn och spelar så gör man inga våldsdåd, vilket man kanske i större utsträckning hade gjort om man gått sysslolös på stan.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » fre 09 aug 2013, 10:20

Det är väl inte alltför djärvt att anta att våldsamma personer konsumerar helst våldsamma spel och filmer, men att våldsamma spel och filmer inte automatiskt skapar våldsamma personer. Det är väl det som resonemangen om filmers och spels "förråande" verkan har gällt. Sedan så har vi ju värderingen vad som är skrämmande för vissa åldersgrupper, som väl har varit en minst lika stor faktor när det gäller åldersgränserna. Ska jag jämföra med mina egna barn, så är det högst varierande vad de kan tåla i en viss ålder.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 10 aug 2013, 12:55

Det borde ju vara upp till föräldrarna vad man låter ungarna gå och se.
Naturligtvis, men skall man då som förälder de alla filmer före? Då kan en klassificering vara bra och jag tycker att den vi har här i nprden funkar ganska bra, jämfört med den i USA där man sätter R på en film där en brösvårta skymtar fram, men släpper igenom grovt sadistiskt våld...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

ScepticalDad

Inlägg av ScepticalDad » sön 11 aug 2013, 18:01

astronut skrev:Har det gjorts kopplingar på om huruvida åldersgränserna har gjort skillnad i samhället exempelvis om antalet våldsdåd påverkas?
Jag misstänker att en stor bieffekt i så fall är att så länge man sitter framför tv:n eller datorn och spelar så gör man inga våldsdåd, vilket man kanske i större utsträckning hade gjort om man gått sysslolös på stan.
Enligt dagens svd är dagens ungdomar skötsamma.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 11 aug 2013, 18:14

kipphebel3 skrev:Då kan en klassificering vara bra och jag tycker att den vi har här i nprden funkar ganska bra, jämfört med den i USA där man sätter R på en film där en brösvårta skymtar fram, men släpper igenom grovt sadistiskt våld...
För att inte tala om att det är ett privat system styrt av de stora filmbolagen vilket påstås leda till att filmer av oberoende bolag bedöms hårdare.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 11 aug 2013, 18:43

För att inte tala om att det är ett privat system styrt av de stora filmbolagen vilket påstås leda till att filmer av oberoende bolag bedöms hårdare.
Källa på det, även om jag inte vore ett dugg överraskad över det.

Edit: Och jag frågar, inte för att jag misstror dig, utan för att jag är intresserad då jag pratar ganska mycket med Amerikaner.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 11 aug 2013, 18:55

kipphebel3 skrev:
Källa på det, även om jag inte vore ett dugg överraskad över det.
Wikipedia är som vanligt en bra startpunkt.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » sön 11 aug 2013, 19:04

Wikipedia är som vanligt en bra startpunkt.
Du har rätt. Fanns en del konkreta exempel där tack! Att det Amerikansla systemet var privat visste jag, men inte att det användes för att diskriminera mot vissa filmer.

Å andra sidan kan jag tänka mig att exemplet "Spielberg" även kan inträffa här, dvs att en känd regissör bedöms annorlunda än en mindre känd.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tis 13 aug 2013, 13:15

B Hellqvist skrev:
- "Rymdimperiet slår tillbaka" hade en 15-årsgräns vid premiären, vilket sög för de som var 11 när de såg "Stjärnornas krig" tre år tidigare... En nedklippt version tillåten från 11 år släpptes ett par år senare.
Inte nog med det, även i femtonårsversionen klippte man bort scenen där Luke får handen avhuggen, om jag minns rätt. Det blev lite obegripligt i nästa scen när Lukes hand plötsligt var borta...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 13 aug 2013, 17:02

kipphebel3 skrev:
Det borde ju vara upp till föräldrarna vad man låter ungarna gå och se.
Naturligtvis, men skall man då som förälder de alla filmer före? Då kan en klassificering vara bra och jag tycker att den vi har här i nprden funkar ganska bra, jämfört med den i USA där man sätter R på en film där en brösvårta skymtar fram, men släpper igenom grovt sadistiskt våld...
Förvisso. Kanske kunde myndigheterna ge en rekommenderad ålder, som vägledning, sen är det upp till biobesökaren om den vill gå in.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 13 aug 2013, 17:04

Johannes skrev:
B Hellqvist skrev:
Inte nog med det, även i femtonårsversionen klippte man bort scenen där Luke får handen avhuggen, om jag minns rätt. Det blev lite obegripligt i nästa scen när Lukes hand plötsligt var borta...
Jag minns att jag såg Jedins Återkomst som 8-åring, med föräldrasällskap. Så det fanns väl genvägar?

Skriv svar