Ryss lurade banken genom att ändra i avtalet.

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Procentaren

Ryss lurade banken genom att ändra i avtalet.

Inlägg av Procentaren » lör 10 aug 2013, 12:11

Det här tyckte jag var intressant. Undrar hur det slutar.
Om det hade hänt i Sverige. Kan det anses brottsligt ?
Han har visserligen medvetet vilselett banken, men sånt händer ju dagligen på andra hållet.
I en rättegång är man väl rätt chanslös om man skrivit på ett dåligt avtal utan att förstå hela innebörden ?
Ryssen Dmitrij Agarkov, 42, lyckades lura banken med ett enkelt trick: Han skrev ett eget förmånligt avtal utan varken avgifter eller ränta till sitt kreditkort. Först två år senare upptäckte banken sitt misstag.

Går det verkligen att lura en bank? I fallet med Dmitrij Agarkov från Voronezj i sydvästra Ryssland blir svaret onekligen: Ja.

Det hela började 2008 då nätbanken Tinkoff Credit Systems skickade ut ett opåkallat erbjudande till honom om ett kreditkort. Agarkov gillade inte villkoren i avtalet som var kopplat till kortet utan beslutade sig för att helt enkelt ändra det, till sin fördel.
http://www.dn.se/ekonomi/han-lurade-ban ... -miljoner/

Användarvisningsbild
C-J

Re: Ryss lurade banken genom att ändra i avtalet.

Inlägg av C-J » lör 10 aug 2013, 13:50

Det finns en massa undantag
Avtalslagen 3 kap. Om rättshandlingars ogiltighet särskilt 36 §
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19150218.HTM

IANAL
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 10 aug 2013, 15:49

Jag tror inte det har så mycket med lagen att göra. Banker är stora och mäktiga, individer är små och maktlösa.

Lagen fungerar för att reglera förhållanden mellan likvärdiga parter, eller i undantagsfall, för att skydda svagare parter mot väl kända och mycket noga definierade former av utnyttjande från en starkare part.

I normalfallet, det vill säga allt som inte specifikt reglerats, gäller att den starkare parten vinner.

Användarvisningsbild
peterj

Inlägg av peterj » sön 11 aug 2013, 19:01

Borde falla på den här paragrafen,

30 § Där den, gent emot vilken en rättshandling företagits, framkallat densamma genom svikligt förledande eller ock insett eller bort inse, att den, som företog rättshandlingen, blivit svikligen förledd därtill av annan, vare rättshandlingen icke gällande mot den förledde.
Har den, gentemot vilken rättshandlingen företogs, svikligen uppgivit eller förtegat omständigheter, som kunna antagas vara av betydelse för rättshandlingen, skall han anses hava därigenom framkallat densamma, såframt det ej visas, att det svikliga förfarandet icke inverkat å rättshandlingen.

Rättshandlingen är ogiltig om man borde insett att den som skrev under rättshandlingen blev förledd.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 11 aug 2013, 20:28

peterj skrev:Rättshandlingen är ogiltig om man borde insett att den som skrev under rättshandlingen blev förledd.
Kanske, men å andra sidan tenderar domstolar acceptera finstilta paragrafer i kontrakt gentemot privatpersoner med hänvisning till att de har skyldighet att läsa dem. Då är det svårt att hävda att banker inte har någon skyldighet att läsa kontrakt innan de går med på dem. Den där ryssen bredde på väl tjockt och skadeståndet för att de sade upp kortet skulle kunna falla som oskäligt, men räntefri kredit tycker jag är ett villkor som är tillräckligt rimligt för att banken skall vara bundet av det.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » sön 11 aug 2013, 23:42

Thomas P skrev:Den där ryssen bredde på väl tjockt och skadeståndet för att de sade upp kortet skulle kunna falla som oskäligt, men räntefri kredit tycker jag är ett villkor som är tillräckligt rimligt för att banken skall vara bundet av det.
Ja, grundregeln för kontrakt är ju ändå att kontrakt gäller. Om jag vore bankens advokat skulle jag dock argumentera såsom att det här avtalet som han skickat tillbaka tycks ha innehållit bankens logotyper osv. De har alltså antagit att det varit det avtal som de själva skickat ut, snarare än ett erbjudande som kommit till dem från honom. Det kan ju betraktas som bedrägligt.

Ett bättre sätt om man vill göra något liknande kan nog vara att skicka tillbaka, men med vissa delar av avtalet överstrukna, och möjligen några enskilda tillägg skrivna för hand. Det tror jag är ett ganska vanligt att avtal ser ut så, förvisso inte mellan konsumenter och storbolag, men i andra fall. Så det tycker jag nog att domstolen borde godkänna, om de nu skriver på.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 12 aug 2013, 09:42

Kul fall! Det hör ju till god ton att vara tydlig med att man gjort ändringar, framför allt om det handlar om andra partens standardavtal, men det blir lite svårbedömt vad som gäller när man inte varit tydlig. En intressant detalj är banken, vad det verkar, faktiskt agerat utifrån det hemmasnickrade avtalet under en tid, inte debiterade avgift eller ränta, så det är åtminstone i sina stycken accepterat med öppna ögon. Vill man fundera över juridiken så måste man nog börja i änden att fundera om kreditavtalet gäller fast med ett helt eller delvis annat innehåll än ordlydelsen, eller om avtalet (i sin helhet) är ogiltigt.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 12 aug 2013, 19:06

Amerikanska bankers bedrägerier har varit uppe förut. Här är en ny artikel om hur långt man gått med att förfalska dokument till lånehandlingar. Får den där ryssen att verka som en ängel i jämförelse.
http://www.salon.com/2013/08/12/your_mo ... _are_fake/

Skriv svar