Ekonomisk spelteori: Ska man gå på grannens bostadsvisning?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Knurd

Ekonomisk spelteori: Ska man gå på grannens bostadsvisning?

Inlägg av Knurd » fre 20 sep 2013, 20:19

Häromdagen hade jag 10 minuter på mig innan bussen gick hemifrån. En mäklare höll visning av ett radhus i närheten, och för att fördriva tiden gick jag in och tog en titt. Mäklaren insisterade på att anteckna mitt namn och telefonnummer, fast jag sa att jag bara var en nyfiken granne, utan minsta tanke på att köpa huset.

En mäklare kanske vill visa för försäljaren att visningen har varit välbesökt. Men man börjar fundera över om man som granne påverkar försäljningsprocessen marginellt, genom att gå på visning.

Som i många andra experiment, kan man gå till ytterligheter; säg att 10 seriösa spekulanter får sällskap av 20 grannar. Driver en välbesökt visning upp priset? Eller skrämmer man bort köpare, så att priset faller?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Ekonomisk spelteori: Ska man gå på grannens bostadsvisni

Inlägg av Vitnir » sön 22 sep 2013, 07:34

Givetvis får andra spekulanter en uppfattning att objektet är eftertraktat och kanske värt ett högt pris om det är flera på visningen. En visning jag var på där vi var de enda som dök upp gav inte direkt det intrycket.
There is no spoon.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 22 sep 2013, 08:15

Vitnir skrev:Givetvis får andra spekulanter en uppfattning att objektet är eftertraktat och kanske värt ett högt pris om det är flera på visningen. En visning jag var på där vi var de enda som dök upp gav inte direkt det intrycket.
Om det är för många besökare kan å andra sidan sådana som är intresserade få intryck av att det kommer bli budgivning så priset trissas upp långt över vad de vill betala så de inte ens bryr sig om att försöka.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 22 sep 2013, 15:15

Den verkliga ytterligheten är visserligen att det kommer hundratals grannar. Då får inte de seriösa spekulanterna plats i huset.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 22 sep 2013, 16:21

Thomas P skrev:
Vitnir skrev:Givetvis får andra spekulanter en uppfattning att objektet är eftertraktat och kanske värt ett högt pris om det är flera på visningen. En visning jag var på där vi var de enda som dök upp gav inte direkt det intrycket.
Om det är för många besökare kan å andra sidan sådana som är intresserade få intryck av att det kommer bli budgivning så priset trissas upp långt över vad de vill betala så de inte ens bryr sig om att försöka.
Allt är en balans, en mäklare är i första (enda?) hand en försäljare och kommer att bearbeta alla för att locka ur dem ett bud om de inte själva har koll på budgivningen.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 25 sep 2013, 06:24

Knurd skrev:Häromdagen hade jag 10 minuter på mig innan bussen gick hemifrån. En mäklare höll visning av ett radhus i närheten, och för att fördriva tiden gick jag in och tog en titt. Mäklaren insisterade på att anteckna mitt namn och telefonnummer, fast jag sa att jag bara var en nyfiken granne, utan minsta tanke på att köpa huset.

En mäklare kanske vill visa för försäljaren att visningen har varit välbesökt. Men man börjar fundera över om man som granne påverkar försäljningsprocessen marginellt, genom att gå på visning.

Som i många andra experiment, kan man gå till ytterligheter; säg att 10 seriösa spekulanter får sällskap av 20 grannar. Driver en välbesökt visning upp priset? Eller skrämmer man bort köpare, så att priset faller?
Det beror väl på om det vet om att man är granne, och hur illa man luktar?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 25 sep 2013, 12:03

Homestaging på kvartersnivå?

Det kanske lönar sig för kvarterets prisutveckling om alla grannar hyr varsin BMW eller Mersa till visningsdagen, och parkerar dem på garageuppfarten.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 25 sep 2013, 12:04

Knurd skrev:Homestaging på kvartersnivå?

Det kanske lönar sig för kvarterets prisutveckling om alla grannar hyr varsin BMW eller Mersa till visningsdagen, och parkerar dem på garageuppfarten.
Får man inte tanken hos folk då att befolkningssammansättningen liknar den på Järvafältet?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Multipower
Avstängd

Inlägg av Multipower » fre 27 sep 2013, 23:50

Har sett på en massa hus och de med många tittare drar snabbast iväg i buden, därav lockpriser. Kommer det få och mäklaren begärt mycket kan man snarare pruta.

Skriv svar