Bli vän med din stress?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Picea

Bli vän med din stress?

Inlägg av Picea » lör 05 okt 2013, 08:14

Kelly McGonigal håller ett tal om hur vår syn på stress påverkar om stressen är farlig eller ej:

http://www.youtube.com/watch?v=RcGyVTAoXEU

Det är 15 minuter långt och börjar med att det inte är stressen som är farlig utan att det är vår tro att stress är farlig för oss, som är farlig för oss. Sen går hon in på hur stress kan hjälpa oss att öka våra prestationer och att vi skall se stressen som en hjälp, och att den även hjälper oss att hjälpa andra, och att vi lever längre om vi hjälper andra människor.

Vad är det som är så nytt med det sista? Är det inte sedan länge känt att stress kan hjälpa oss prestera, att stress inte är farlig när vi kan påverka situationen och om den sker under en begränsad tid, och att vi mår bra om vi har ett meningsfullt socialt umgänge? Frågan är om hon utelämnar den typ av stress som uppkommer av situationer som vi inte kan påverka, under tidsperioder som vi inte kan överblicka, och av utanförskap. Kan vår tro på att stress inte är farlig hjälpa oss även i dessa situationer? Kan frågor till folk om hur mycket stress de upplever och om de tror att den är farlig verkligen tillämpas på enkla stresstester där det gäller att lösa problem under en begränsad tid?

Användarvisningsbild
Anders

Re: Bli vän med din stress?

Inlägg av Anders » lör 05 okt 2013, 10:09

Jag vet som gäller för mig. Jag får fruktansvärd migrän efter långa stressperioder. Därför undviker jag numera alltid stress under lång tid. Jag tror inte det finns bra stress, det är alltid dålig stress. Om någon mår bättre av ovan metoder, gott så. Men det gäller inte alla.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

skogaliten

Inlägg av skogaliten » lör 05 okt 2013, 16:12

Den enda stress som är funktionellt nyttig för oss, är den som handlar om att på kort sikt öka vår prestationsförmåga för att fly, eller om det krävs, fäkta.

Efter min TBE-infektion, så blir jag helt dränerad om jag tvingas in i en stressande situation. Återhämtningen till en låg, men ändå rimlig nivå av prestationsförmåga tar löjligt lång tid.

Jag har haft mycket kontakt med både vårdpersonal som jobbar med stressjukdomar, samt med drabbade, eftersom en del effekter av TBE (på mig i varje fall) liknar de som uppstår hos personer som drabbats av "utbrändhet", och jag har mycket svårt att tro att det finns stress som enbart är "god".

Hur förklara PTSD? Är det bara att tänka bort tortyr eller krigssituationer, och se dessa som positiva, och så blir man enkelt rehabiliterad?

Jag får "positivt tänkande" vibbar...

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » mån 07 okt 2013, 11:16

Ja, det var just det där "positivt tänkande"-eländet jag kände också när jag såg filmen. Om det stämmer som hon säger, att folk dör av stress endast om de har svarat i en enkät att de tror att stress är farlig verkar inte som något särskilt starkt stöd för att det är tron som är farlig, eftersom folk förmodligen känner hur de mår av stressen och svarar utifrån det.

"Nyttig stress" kan väl vara t.ex. rampfeber inför en teaterföreställning, tentastress på en rolig och spännande kurs, eller hinna klart med en intressant uppgift på utsatt, tillräckligt lång tid. Om jag kan kontrollera situationen mår jag inte dåligt av stress, men det är långt ifrån alltid man kan det. Och stress kan väl aldrig hjälpa en att få kontroll över en situation som man inte har kontroll över?

Skriv svar