Vardagsrasim

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Vardagsrasim

Inlägg av Vitnir » mån 07 okt 2013, 09:17

Vardagsrasim verkar vara väldigt beroende på vilken arbetsplats man befinner sig på enligt min erfarenhet. På universitet kunde jag på sin höjd få höra ett onödigt förtydligande att någon var invandrare som om det var den primära mänskliga egenskapen. Nu får jag höra allt möjligt, alltifrån att en kund berättar om att ett medborgargarde fångar en zigenare och torterar fram var gömman är till att både platschef och vd använder uttryck som "chokladtomte".
Det är ju lätt att säga att man skall sluta på det jobbet men hur kan man mer realistiskt göra på ett jobb som man trots allt är beroende av. Ofta är det ju inga specifika fördomar som tas upp utan ett språkbruk.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Vardagsrasim

Inlägg av kipphebel3 » mån 07 okt 2013, 09:19

Det beror väl på situationen och vilket förhållande man har till de som uttrycker sig så? Jag brukar nog påpeka det olämpliga i sådant språkbruk.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 07 okt 2013, 10:12

Nu gäller det trots allt folk som har varit med och tagit fram likabehandlingsplaner och allt vad det heter. Det är folk som tittar sig omkring och sen säger "svarting", så att det är fel vet de. Men visst borde man kunna säga något om man kommer sig för.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » mån 07 okt 2013, 12:23

Tycker de så i verkligheten eller är det någon sorts misslyckad humor de försöker sig på? I det senare fallet är det väl bara att försöka fortsätta visa att det inte är roligt och hoppas att det går in till slut.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 07 okt 2013, 13:21

Du har en poäng där. I många fall är det säkert missriktad humor.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 07 okt 2013, 13:53

Jag upplever att klimatet på våra lärosäten är väldigt annorlunda mot resten av samhället. Det är betydligt mer tolerant men ofta i den grad att det bildas naiva verklighetsföreställningar. Är man van vid den miljön kan jag förstå att det kan bli en enorm kontrast mot den vardagliga främlingsfientligheten, rasismen och intoleransen.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 07 okt 2013, 14:21

Picea skrev:Tycker de så i verkligheten eller är det någon sorts misslyckad humor de försöker sig på? I det senare fallet är det väl bara att försöka fortsätta visa att det inte är roligt och hoppas att det går in till slut.
Nej, bara humor är det inte även om det ofta presenteras som en rolig anekdot. Det vore iofs intressant att helt enkelt fråga vad de menar. En chokladtomte verkar till exempel vara begränsat till afrikaner som märker ut sig med avvikande beteende eller klädsel.
Att personer som drabbas av kringresande kriminalitet tycker det är roligt att nån åker på stryk och avslöjar gömman med stulna fyrhjulingar kan jag på ett intellektuellt plan förstå men att personer som i en vidare bemärkelse känner att de också är drabbade fastän de knappt känner de inblandade kan inte bara avfärdas med skadeglädje.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 07 okt 2013, 22:15

Du befinner dig i en besvärlig situation, och jag kan tyvärr bara gissa att du inte kan göra så mycket åt den när det verkar vara majoriteten av kollegorna som känner på det viset. På ett ställe jag jobbade på hade jag bara EN person som var öppet fördomsfull, och eftersom vi jobbade ihop ganska mycket så gick det att ha diskussioner om saker och ting utan grupptryck. Att ställa frågor och problematisera fördomar har nog länge varit min metod att handskas med vardagsrasism, för det har jag mer stött på i vänkretsen än i karriären. Har det varit framgångsrikt? Det vete tusan...
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 08 okt 2013, 00:44

Vitnir skrev: Nej, bara humor är det inte även om det ofta presenteras som en rolig anekdot. Det vore iofs intressant att helt enkelt fråga vad de menar. En chokladtomte verkar till exempel vara begränsat till afrikaner som märker ut sig med avvikande beteende eller klädsel.
Att personer som drabbas av kringresande kriminalitet tycker det är roligt att nån åker på stryk och avslöjar gömman med stulna fyrhjulingar kan jag på ett intellektuellt plan förstå men att personer som i en vidare bemärkelse känner att de också är drabbade fastän de knappt känner de inblandade kan inte bara avfärdas med skadeglädje.
Roten till dessa mänskliga beteenden ligger sannolikt i det kraftfulla hormonet oxytocin. Det är detta hormon som bedöms styra grupptillhörighet och sannolikt även främlingsfientlighet. Att känna en gemenskap med andra i samma grupp (i detta fall etniska svenskar eller svenska medborgare) och att driva med personer från främmande kulturer är exempel på detta.

Egentligen är dessa beteenden sannolikt mer i linje med våra naturliga beteenden och de normer som sprids i samhället är egentligen bara kulturella påfund. Det gör det också svårt att komma åt dessa beteenden men det går genom uppfostran, utbildning, erfarenheter, mm. Sen behöver det inte nödvändigtvis vara värderingar som ska spridas, det kan också vara viktigt att sprida kritiskt tänkande och logiska resonemang. Det är inte ovanligt att människor som växer upp en dag överger eller stöter ifrån sig de värderingar de präglats av och utan kritiskt eller logiskt tänkande kan de då lätt dras till andra mindre önskvärda värderingar.

När det gäller vuxna människor så säger min erfarenhet att det är svårt att förändra deras värderingar och beteenden. Ska man göra det så krävs det ofta att man har ett starkt förtroende hos dem men även då kan det vara svårt. Det finns åtminstone forskning som pekar på att förtroende är en viktig faktor.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 09 okt 2013, 08:55

JackBlack skrev:Roten till dessa mänskliga beteenden ligger sannolikt i det kraftfulla hormonet oxytocin. Det är detta hormon som bedöms styra grupptillhörighet och sannolikt även främlingsfientlighet. Att känna en gemenskap med andra i samma grupp (i detta fall etniska svenskar eller svenska medborgare) och att driva med personer från främmande kulturer är exempel på detta.
Du menar att främlingsfientliga personer helt enkelt lider av oxytocinbrist? Medan däremot "mångkulturalister" har en hög nivå oxytocin?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 09 okt 2013, 17:56

Har du några länkar till studier om oxytocin? Det kan kanske förklara en del men allmän bildningsnivå och attityder i kulturen låter som större faktorer. Där ligger vi i framkanten i Sverige där ett flertal är positiva till invandring.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 11 okt 2013, 16:43

Den klart minst rasistiska arbetsplats jag jobbat på, att dömma av fikakonversationerna, var den i mellanöstern.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

JackBlack

Inlägg av JackBlack » lör 12 okt 2013, 05:11

Dûrion Annûndil skrev:
JackBlack skrev:Roten till dessa mänskliga beteenden ligger sannolikt i det kraftfulla hormonet oxytocin. Det är detta hormon som bedöms styra grupptillhörighet och sannolikt även främlingsfientlighet. Att känna en gemenskap med andra i samma grupp (i detta fall etniska svenskar eller svenska medborgare) och att driva med personer från främmande kulturer är exempel på detta.
Du menar att främlingsfientliga personer helt enkelt lider av oxytocinbrist? Medan däremot "mångkulturalister" har en hög nivå oxytocin?
Nej det menar jag inte. Dels förstärker oxytocin vår grupptillhörighetskänsla vilket innebär att förhållandet till oxytocin är det motsatta till det som antyds av dina frågor. Sedan är detta naturliga beteende inget som är skrivet i sten. Exempel på andra faktorer som påverkar är vår förmåga till logiskt tänkande, vilka värderingar vi formats av, individuella skillnader i aktiviteten hos amygdala samt våra erfarenheter av andra etniciteter och kulturer.

Forskningen kring amygdala är också intressant i sammanhanget.
Amygdala sensitivity to race is not present in childhood but emerges over adolescence skrev:Results suggest that differential amygdala response to African American faces does not emerge until adolescence, reflecting the increasing salience of race across development. In addition, greater peer diversity was associated with attenuated amygdala response to African American faces, suggesting that intergroup racial contact may reduce the salience of race.
Individer som har positiva erfarenheter av andra etniska grupper kommer inte betrakta dem som främmande eller åtminstone som mindre främmande. Det blir svårt att vara främlingsfientlig mot någon som inte är främmande. Men i samhället har vi många som saknar dessa positiva erfarenheter.
Mångfaldsbarometern 2012 skrev: På frågan om hur ofta den svarande umgås med personer som invandrat från andra länder visar det sig att 32,8 procent aldrig interagerar med utomeuropeiska invandrare.
Våra lärosäten är ganska mycket "skyddad verkstad" i förhållande till resten av samhället. De flesta som läser vidare kommer dessutom rakt ifrån skolan där de präglats av toleranta (och ibland naiva) värderingar. Sannolikt har de i snitt även andra egenskaper som är fördelaktiga för att utveckla en mer tolerant syn på andra etniska grupper.

I kontrast till detta är det många som vuxit upp i en annan skola och i ett annat samhälle. Man behöver bara gå tillbaks till 90-talet för att hitta ett Sverige där medier, nöjesbranschen och allmänheten var betydligt mer frispråkig mot olika etniska grupper. Titta exempelvis på detta klipp från Rena rama Rolf eller läs denna artikel av Jan Guillou. Jag minns det väl för jag tog illa vid varje gång någon använde sig av rasistiska uttryck, det gör jag visserligen också fortfarande men inte lika mycket som då.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » lör 12 okt 2013, 15:31

Vitnir skrev:Har du några länkar till studier om oxytocin? Det kan kanske förklara en del men allmän bildningsnivå och attityder i kulturen låter som större faktorer. Där ligger vi i framkanten i Sverige där ett flertal är positiva till invandring.
Ett exempel är studien jag länkat till i inlägget ovan. Sen kan jag väl hålla med om att min ursprungliga beskrivning var lite väl enkel. Dock får man inte glömma bort vikten de biologiska faktorerna eftersom de är mer fundamentala än miljöfaktorer. Alla har säkert potential att genom bildning och annan yttre påverkan motverka att rasism och främlingsfientlighet träder fram, problemet är dock att alla inte får de rätta förutsättningarna eller har fått de rätta förutsättningarna. Vi fastnar ofta i nuet och de värderingar som förmedlas idag men då glömmer vi bort att de flesta som lever i vårt land är präglade av normer och värderingar som skiljer sig en hel del från dagens.

Att vi människor föredrar det som är bekant och därmed indirekt undviker eller ogillar det som är främmande är dock ett mänskligt beteende som det finns minst ett par hundra psykosociala experiment som ger stöd till. Detta sätter ju även sin prägel i vår kultur. Den normer och värderingar som medier, skola och politiskt aktiva förmedlar är ju inte helt i linje med den som finns bland medborgarna. Exempelvis visar den senaste SOM-undersökningen från Göteborgs universitet att 45 procent av svenskarna vill ha en minskad flyktinginvandring, det skiljer sig väldigt mycket från den bild som förmedlas av medier.

Sen behöver man skilja på rasism/främlingsfientlighet och attityder till invandring. Medan rasism och främlingsfientlighet är baserat på fördomar och bristande logiska resonemang så är inte invandringskritik nödvändigtvis detta. Det finns många logiska resonemang och vetenskapliga grunder till varför invandring kan vara väldigt negativt för ett samhälle. Att många i Sverige är positiva till invandring kan mycket väl vara ett resultat av bristande kunskaper och den vinklade bild som sprids i medier och av politiskt engagerade.

Min slutsats är att invandringsdebatten länge präglats av två obildade läger. Det ena lägret består av rasister och främlingsfientliga som kommer med negativa och ogrundade generaliseringar. Det andra lägret består av medier, kultureliten och politiskt engagerade som ser invandringen i sin helhet som något positivt. På senare år har dock ett tredje läger fått mer plats och det är de som faktiskt försöker lyfta flera av de verkliga problem som finns kring invandringen. Detta har dock resulterat av att denna kritik fångats upp av de mer rasistiska, främlingsfientliga och nationalistiska krafter som även drar nytta av dem. Samtidigt har försvararna av invandringen inte tagit till sig av denna sakliga kritik utan förkastar den ofta med osakliga och ologiska resonemang.

Tyvärr är det många som inte har insyn i exempelvis de påfrestningar som våra kommuner idag påverkas av. Kommunerna har svårt att uppfylla de behov som flyktinginvandrarna kräver. Det är svårt att hitta bostäder, kommunerna har ett växande problem med kostnaderna för försörjningsstöd eftersom många invandrare inte kommer i arbete (vilket främst kan förklaras av deras låga utbildningsnivå), på skolorna saknas det enorma resurser - exempelvis saknas det språklärare vilket gör att invandrarungdomar inte kan spridas ut mellan skolor på ett sätt som skulle vara mycket bättre för integration och skolresultat. Större grupper invandrarungdomar gör även att alla individer drabbas när de får konkurrera om begränsade resurser. Alltså är invandring i sig negativt för befintliga invandrare, det gäller inte bara skolan utan även arbetsmarknad och annat.

Skolresultatet för invandrarungdomar (och även andra generationens invandrare) är så dåligt att det blivit en delförklaring till varför hela skolans resultat försämrats. Detta bidrar inte bara till ett utanförskap för invandrarna själva utan gör också att det riskerar att ta flera generationer innan de långsiktiga effekterna av den ursprungliga invandraren genererar en positiv nettoeffekt för den offentliga ekonomin eller att den positiva nettoeffekten aldrig kommer. Det finns exempelvis belägg för att invandringen idag bidragit till att skapa ett pyramidspel eftersom den i framtiden kommer att öka andelen åldringar i Sverige. För att upprätthålla välfärdsnivån skulle vi därför behöva ännu mer invandring vilket i slutändan skulle bidra till en ännu större grupp åldringar. Den enda hållbara lösningen är att höja pensionsåldern, anpassa samhället till en lägre nivå av välfärd alternativt förändra samhällssystemen. Detta är bara några exempel som visar på problemen med invandring och detta talas det väldigt lite om i media.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 12 okt 2013, 15:54

JackBlack skrev:Ett exempel är studien jag länkat till i inlägget ovan. Sen kan jag väl hålla med om att min ursprungliga beskrivning var lite väl enkel. Dock får man inte glömma bort vikten de biologiska faktorerna eftersom de är mer fundamentala än miljöfaktorer.
Inte ens i närheten av att vara korrekt.

Du kan förvisso separera biologiska faktorer och miljöfaktorer i en akademisk diskussion, men ute i verkligheten är de, för att använda ditt ord, fundamentalt integrerade. Gener är riskfaktorer, men miljö modifierar genuttryck. En gen som i en viss miljö har effekt X kan ha effekt Y i en annan miljö och effekt X och Y kan skilja sig åt enormt mycket. I vissa fall kan de vara de exakt motsatta. I en uppväxtmiljö med många stressfulla livshändelser ökar vissa alleler av serotonintransportörer risken för depression, men i frånvaro av stressfulla livshändelser är dessa samma alleler skyddande mot depression.

Det är biologiskt meningslöst att prata om effekten av gener i isolation, för en sådan isolation finns aldrig.
Sen behöver man skilja på rasism/främlingsfientlighet och attityder till invandring. Medan rasism och främlingsfientlighet är baserat på fördomar och bristande logiska resonemang så är inte invandringskritik nödvändigtvis detta. Det finns många logiska resonemang och vetenskapliga grunder till varför invandring kan vara väldigt negativt för ett samhälle.
Presentera gärna, säg, fem exempel på saklig "invandringskritik" som inte begår elementära statistiska felslut eller baserade på falska empiriska premisser.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Skriv svar