Gällande ungdomens förfall

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Gällande ungdomens förfall

Inlägg av Vidugavia » ons 23 okt 2013, 11:33

Nu när jag blir äldre så är det mycket lätt att bli anhängare av föreställningen om att en ungdomens urartning sedan mina egna unga år. Inte minst gällande att ungdomen idag skulle ha en hårdare och mer problematisk jargong än "förr". Efter att ha sett Lukas Moodyssons utmärkta nya film "Vi är bäst", där högstadieungdomarna, ca 1982, ofta och gärna hotar att "döda" varandra så började jag dock fundera lite mer över vad vi egentligen sa till varandra när vi var i den åldern.

Min fråga är om någon känner till forskning på ämnet gällande jargong hos högstadieungdom. Var det bättre förr?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Spiff00

Re: Gällande ungdomens förfall

Inlägg av Spiff00 » ons 23 okt 2013, 11:49

Vidugavia skrev:Efter att ha sett Lukas Moodyssons utmärkta nya film "Vi är bäst", där högstadieungdomarna, ca 1982, ofta och gärna hotar att "döda" varandra så började jag dock fundera lite mer över vad vi egentligen sa till varandra när vi var i den åldern.
Jag måste börja med att be om ursäkt för min okunskap men filmen är väl nyinspelad och gör den verkligen några anspråk på korrekt tidsenlig representation av ungdomligt språk?
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 23 okt 2013, 12:00

Jag tror att filmen gör anspråk på att vara tidsenlig. Intervju i Skavlan med huvudrollsinnehavarna. Där säger de att de fick lära sig att prata tidsenligt.

http://www.youtube.com/watch?v=dQwjO1R-woU

Den här intervjun är sevärd. :smile2:

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 23 okt 2013, 13:00

ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » ons 23 okt 2013, 13:19

Tryggve skrev:Jag tror att filmen gör anspråk på att vara tidsenlig. Intervju i Skavlan med huvudrollsinnehavarna. Där säger de att de fick lära sig att prata tidsenligt.
Där ser man. Då återstår väl bara att reda ut om det är en bra och korrekt representation. Själv har jag inte några minnen av att dödshot var speciellt frekvent förekommande.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 23 okt 2013, 13:46

Spiff00 skrev:
Tryggve skrev:Jag tror att filmen gör anspråk på att vara tidsenlig. Intervju i Skavlan med huvudrollsinnehavarna. Där säger de att de fick lära sig att prata tidsenligt.
Där ser man. Då återstår väl bara att reda ut om det är en bra och korrekt representation. Själv har jag inte några minnen av att dödshot var speciellt frekvent förekommande.
Precis. Frågan gäller bland annat hur korrekt representationen är. De haglande dödshoten i filmen uppfattas förmodligen inte som verkliga dödshot av de flesta av karaktärerna. "Du ska fan dö!" och "Jag ska döda dig!" verkar mest användas som motsvarigheter till "Du är dum i huvudet!", "Jag hatar dig!" och "Du ska få spö!".

För övrigt måste jag poängtera att "Vi är bäst!" faktiskt är en väldigt mysig, om än pinsam, film. Något som gör kontrasten med språkbruket rätt speciell.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » ons 23 okt 2013, 14:01

Det är de nya mediernas fel. Särskilt hällristningarna. Bara sex och våld och sådana sjuka kroppsideal sedan. Tacka fasen för att ungdomen blir förvirrad, fördummad och förråad.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » ons 23 okt 2013, 14:25

Vidugavia skrev:Frågan gäller bland annat hur korrekt representationen är. De haglande dödshoten i filmen uppfattas förmodligen inte som verkliga dödshot av de flesta av karaktärerna. "Du ska fan dö!" och "Jag ska döda dig!" verkar mest användas som motsvarigheter till "Du är dum i huvudet!", "Jag hatar dig!" och "Du ska få spö!".
Följande har en tydlig anekdotisk karaktär, men äger ändå en gnutta relevans i sammanhanget:

När jag 1981, inför nian, flyttade till Karlskrona från norr tog jag fascinerad del av alla nya tillmälen. Några jag minns tydligt är "idulaum?", "iduroubbad?" och "truten pau Digger Barnes". De två förstnämnda kan översättas till "är du lam?" och "är du rubbad?" med trolig betydelse "är du dum i huvudet", och den tredje betydde närmast "håll käften". Några dödshot, allvarligt menade eller som jargong, minns jag dock inte, men de kan säkert ha förekommit lokalt. Ovan nämnda tre exempel var ju synnerligen lokalt förekommande, "truten på Digger Barnes" ger inte en enda googleträff...
Folkhemmet har omärkligt förvandlats från strålande framtidsvision till oförglömligt minne. Frågan är om vi någonsin levde i det.
C. Palmaer

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » ons 23 okt 2013, 14:48

Spiring skrev:
Vidugavia skrev:Frågan gäller bland annat hur korrekt representationen är. De haglande dödshoten i filmen uppfattas förmodligen inte som verkliga dödshot av de flesta av karaktärerna. "Du ska fan dö!" och "Jag ska döda dig!" verkar mest användas som motsvarigheter till "Du är dum i huvudet!", "Jag hatar dig!" och "Du ska få spö!".
Följande har en tydlig anekdotisk karaktär, men äger ändå en gnutta relevans i sammanhanget:

När jag 1981, inför nian, flyttade till Karlskrona från norr tog jag fascinerad del av alla nya tillmälen. Några jag minns tydligt är "idulaum?", "iduroubbad?" och "truten pau Digger Barnes". De två förstnämnda kan översättas till "är du lam?" och "är du rubbad?" med trolig betydelse "är du dum i huvudet", och den tredje betydde närmast "håll käften". Några dödshot, allvarligt menade eller som jargong, minns jag dock inte, men de kan säkert ha förekommit lokalt. Ovan nämnda tre exempel var ju synnerligen lokalt förekommande, "truten på Digger Barnes" ger inte en enda googleträff...
Jo, det där kan nog variera väldigt mycket lokalt. En högstadieskola kan vara lite av en ö.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 23 okt 2013, 14:58

Tillmälen som "CP" och "mongo" hade väl sin storhetstid på 70- och 80-talet men nu ersatts av helt andra. Det går väl inte att entydigt hävda att det var bättre förr.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Nils D

Inlägg av Nils D » ons 23 okt 2013, 15:00

En sak var bättre förr, för att det faktiskt var sämre då.
Under min skoltid på 60 - 70-talen, höll vi inte på och retades genom att anklaga någon för att vara "bög". Det var ett så pass icke-existerande fenomen att det inte dög för sådant, det var något som inte alls var närvarande i vår värld så att ingen hade fattat vad de skulle ta åt sig av.
Men på den tiden så hade väldigt få homosexuella vågat sig ut ur sina garderober, den sociala acceptansen för bögar var mycket lägre då.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 23 okt 2013, 15:04

Pär C skrev:Tillmälen som "CP" och "mongo" hade väl sin storhetstid på 70- och 80-talet men nu ersatts av helt andra. Det går väl inte att entydigt hävda att det var bättre förr.
Säg inte det. CP, mongo och bög var legio långt in på 90-talet, enligt välinformerade källor.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 23 okt 2013, 15:05

Hur är det med "fobik"?
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 23 okt 2013, 16:04

Jag får intrycket att det är mycket bättre nuförtiden. På min tid (80-talet) så fick vi speciellt i lågstadiet ständigt stryk av de äldre barnen. Nåja, jag fick förstås extra mycket stryk eftersom jag (även då) var extremt uppkäftig, men det gick väl knappt en dag utan att det hände något. Det hade nog blivit polisanmälningar varenda vecka om det sett ut så idag, men på den tiden ansågs det att man skulle tåla det mesta, och det kändes som att det var helt normalt att det skulle vara så.

Användarvisningsbild
brutus

Inlägg av brutus » ons 23 okt 2013, 16:21

Spiff00 skrev:
Det säger att de fick lära sig att prata tidsenligt, vilket innebar att de inte fick använda orden typ, asså, liksom, s'är och ba. De två sista orden är ganska nya företeelser, men de andra har funnits länge anser jag.
Som stöd för min ståndpunkt anför jag ett citat ur Povel Ramels Jag diggar dig (som parodierar språket hos dåtidens ungdom) från 1976:

Liksom i princip asså om ja säger liksom vet du
Liksom liksom alltså alltså liksom alltså liksom alltså alltså alltså liksom liksom alltså liksom allabadam...

Skriv svar