Gällande ungdomens förfall

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Pär C

Re: Gällande ungdomens förfall

Inlägg av Pär C » ons 23 okt 2013, 17:30

Gambit skrev:
Pär C skrev:Tillmälen som "CP" och "mongo" hade väl sin storhetstid på 70- och 80-talet men nu ersatts av helt andra. Det går väl inte att entydigt hävda att det var bättre förr.
Säg inte det. CP, mongo och bög var legio långt in på 90-talet, enligt välinformerade källor.
Den generationen har alltid levt i det förflutna.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 24 okt 2013, 09:47

Spiff00 skrev:
Tryggve skrev:Jag tror att filmen gör anspråk på att vara tidsenlig. Intervju i Skavlan med huvudrollsinnehavarna. Där säger de att de fick lära sig att prata tidsenligt.
Där ser man. Då återstår väl bara att reda ut om det är en bra och korrekt representation. Själv har jag inte några minnen av att dödshot var speciellt frekvent förekommande.
Nu har jag inte sett filmen än (men jag ska), men handlar den inte om en viss arbetarsubkultur, punkare? Jag kan mycket väl tänka mig att jargongen bland dem var hårdare än bland många andra barn/ungdomar.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 24 okt 2013, 09:52

Merko skrev:Jag får intrycket att det är mycket bättre nuförtiden. På min tid (80-talet) så fick vi speciellt i lågstadiet ständigt stryk av de äldre barnen. Nåja, jag fick förstås extra mycket stryk eftersom jag (även då) var extremt uppkäftig, men det gick väl knappt en dag utan att det hände något. Det hade nog blivit polisanmälningar varenda vecka om det sett ut så idag, men på den tiden ansågs det att man skulle tåla det mesta, och det kändes som att det var helt normalt att det skulle vara så.
Jag är inte alls säker på det. Barn mobbas och blir slagna frekvent även idag. Dessutom har dagens skola fått in ett amerikanskt påfund kallat bötning. Det där förekom, mig veterligen, inte alls under min skolgång (1983-1995).
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 24 okt 2013, 12:21

Jag ser högstadieelever rätt ofta och de verkar mer politiskt korrekta, mer sportiga, ha mer trafikvett, mer hövlighet och vara allmänt mindre råa än jag minns min högstadietid. Däremot kan de inte tala. De verkar kommunicera genom att grymta, peka, prutta och SMSa.

Sensemaker

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 24 okt 2013, 12:32

Jag ser högstadieelever rätt ofta och de verkar mer politiskt korrekta, mer sportiga, ha mer trafikvett, mer hövlighet och vara allmänt mindre råa än jag minns min högstadietid
Det är även min uppfattning. De flesta elever är bra människor och skolans hantering av och nolltolerans mot olika otyg verkar fungera.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 24 okt 2013, 12:44

Sensemaker skrev:Jag ser högstadieelever rätt ofta och de verkar mer politiskt korrekta, mer sportiga, ha mer trafikvett, mer hövlighet och vara allmänt mindre råa än jag minns min högstadietid. Däremot kan de inte tala. De verkar kommunicera genom att grymta, peka, prutta och SMSa.

Sensemaker
Ungdomar förefaller dessutom stjäla mindre idag än förr.....

http://www.dn.se/nyheter/sverige/stolde ... i-sverige/

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 27 okt 2013, 18:23

Jag kommer inte ihåg några direkt dödshot från min tid i skolan på tidigt 80-tal. Däremot ett par misshandelsfall, men jag gav igen så det blev väl inga direkta men på någon sida.

Hur det ser ut i skolan idag vet jag lite om. Men det finns säkert folk på forumet som har barn i den åldern i skolan idag, som kanske kan berätta mer?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 27 okt 2013, 18:27

Tryggve skrev:
Sensemaker skrev:Jag ser högstadieelever rätt ofta och de verkar mer politiskt korrekta, mer sportiga, ha mer trafikvett, mer hövlighet och vara allmänt mindre råa än jag minns min högstadietid. Däremot kan de inte tala. De verkar kommunicera genom att grymta, peka, prutta och SMSa.

Sensemaker
Ungdomar förefaller dessutom stjäla mindre idag än förr.....

http://www.dn.se/nyheter/sverige/stolde ... i-sverige/
En möjlig förklaring kanske kan vara att många invandrarungdomar har lite bättre moral än svenska ungdomar. I många kulturer är stöld ett ganska allvarligt brott.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » mån 28 okt 2013, 11:13

Enligt en pensionerad gymnasielärare har gymnasieungdomen blivit sämre på att studera, men detta beror i första hand på att alla går i gymnasiet numera, även de ordentligt skoltrötta.

Ett annat problem han hade observerat var att tråkighetströskeln hade sjunkit rejält, rimligtvis orsakat av mycket, mycket bättre utbud på underhållning. Detta hade dock även fördelar -en hel del av denna underhållning var rätt allmänbildande (man lär sig framför allt engelska och att läsa). Det gjorde även att ungdomar var mindre benägna att hitta på dumheter av ren tristess så han tyckte klotter och vandalism med mera hade sjunkit.

Att tråkighetströskeln sjunkit var för övrigt inget nytt. Som ung lärare på 60-talet hörde han äldre lärare klaga på att den nya tidens realskole- och gymnasieelever var lätt uttråkade på grund av utökat nöjesutbud.

Sensemaker

Skriv svar