Rattfyllerist eller hjälte?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans S

Rattfyllerist eller hjälte?

Inlägg av Hans S » fre 01 nov 2013, 16:03

Jag behöver inte låtsas att fråga för någon annan då jag befann mig en sådär 150 mil ifrån Sverige när följande händer.

Person X sitte och festar med några kompisar när en annan person, kompis Y ringer. Ett virrigt samtal med "hjälp, älg, dike, ont och en plats typ fem minuter bort med bil". X tar beslutet att det är allvarligt och kastar sig in i bilen med förbandsmatriel och åker till platsen. Där finns mycket riktigt Y's bil i diket men också polisen. X blåser och har 1,3 promille. Y sitter i en annan polisbil med småskador. Finns det några förmildrande omständigheter för X?

Till saken hör kanske också att X räddade en kvinna med stroke för några år sedan - han såg symptomen kastade henne in i bilen och körde som en idiot till närmaste sjukhus - under färden ringde han 112 och anmälde att tänkte bryta mot alla trafikregler som fanns - efteråt tog polisen körkortet men efter typ några dagar fick han tillbaka det då läkarna hade sagt att hans kvicktänkthet och snabba färd troligtvis räddat hennes liv.

Någon?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Pär C

Re: Rattfyllerist eller hjälte?

Inlägg av Pär C » fre 01 nov 2013, 16:31

Jag tycker att verkar som att X hade förutsättningar att ta sig till platsen mycket fortare än ambulans ("typ fem minuter bort"). En kollission med älg kan leda till dödliga skador och det är svårt att lägga X till last att han inte lyckats reda ut per telefon att det bara var frågan om småblesyrer. Det låter m a o som en nödsituation där man ska gå fri. Det är nog viktigt att trycka på att det inte gått ta sig platsen på annat sätt lika snabbt, taxi uteslutet, övriga i sällskapet lika fulla, be en granne var inte aktuell av något skäl, och också att körsituationen och faktisk berusningsgrad inte var sådan det var någon reell fara för omgivningen uppkom.

Om det nu var så här det verkligen gick till...
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » fre 01 nov 2013, 16:37

Tack för svar. Jag var ju inte där men jag tror på historien då X inte brukar censurera dumheter han gör. Till saken hör också kanske att han bor mitt ute på landet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Krona

Inlägg av Krona » fre 01 nov 2013, 16:52

Under förutsättning att X körde någotsånär varsamt skulle jag nog säga potentiell hjälte men det hänger ju lite på hur situationen bedöms. Ex om det är ute i ödebygden eller om båda personerna befinner sig i dagistätt område.
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 02 nov 2013, 13:15

Krona skrev:Under förutsättning att X körde någotsånär varsamt skulle jag nog säga potentiell hjälte men det hänger ju lite på hur situationen bedöms.
Möjligt, men vid 1,3 ‰ är man rejält berusad såvida man inte är duktigt tillvand.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » lör 02 nov 2013, 18:08

pwm skrev:
Krona skrev:Under förutsättning att X körde någotsånär varsamt skulle jag nog säga potentiell hjälte men det hänger ju lite på hur situationen bedöms.
Möjligt, men vid 1,3 ‰ är man rejält berusad såvida man inte är duktigt tillvand.
Instämmer här. "I min krafts dagar" märktes det inte om jag hade 1,3. Hjälte med hjärtat men dåre med hjärnan är min åsikt.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
Tobbe J

Inlägg av Tobbe J » sön 03 nov 2013, 09:06

Även om risken att orsaka en trafikolycka är kraftigt förhöjd när man kör berusad, är den fortfarande ganska liten. De allra flesta fyllekörningar avlöper utan personskada. Självklart ska man inte köra berusad men vid nödfall som de beskrivna tycker jag det är självklart att möjligheten att rädda liv övertrumfar olycksrisken.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » sön 03 nov 2013, 11:36

Jag skulle rubricera X som helgalkoholist, i vardagen dricker han inte men fredag och lördag drar han i sig en halv till en flaska whiskey per kväll. Stort hjärta och dåligt omdömme mycket riktigt är en bra beskrivning på honom. Jag personligen tycker att det är mer hjälte än rattfyllerist men frågan är vad rättssystemet säger?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stollan

Inlägg av Stollan » sön 03 nov 2013, 15:37

Hans S skrev:Jag skulle rubricera X som helgalkoholist, i vardagen dricker han inte men fredag och lördag drar han i sig en halv till en flaska whiskey per kväll. Stort hjärta och dåligt omdömme mycket riktigt är en bra beskrivning på honom. Jag personligen tycker att det är mer hjälte än rattfyllerist men frågan är vad rättssystemet säger?

MVH

Hans
Dricker man en hel flaska whiskey låter det som att han har stora problem med alkoholen. Är det egna uppgifter han lämnat så kan man säkerligen lägga på en hel del. Låter lite för otroligt att nån som dricker så mycket på helgen inte dricker alls i veckorna. Spontant utan att känna personen så får jag vibbarna av att det är en kille som skulle kunna åka på fyllan och köpa mjölk för att det behövs till kaffet.

Att hjälpa en vän i nöd är kanske inget jag skulle kalla hjältemodigt utan något jag tror många skulle göra. Däremot känns det omdömeslöst att supa ner sig så mycket varje helg.

Det finns många fall där alkoholpåverkade personer klarat sig från straff och säkerligen motsatsen också. Det är som sagt skillnad på att hjälpa någon i någon liten håla långt ifrån hjälp eller om man ska hjälpa någon som krockat in i akutmottagningens entré. Det går inte att svara på rakt av om det är ok eller inte utan det får prövas i domstol.

Jag tror det är bättre att själv ringa räddningstjänst och polis innan man sätter sig bakom ratten och förklara läget och vad som hänt. Det tror jag skulle öka trovärdigheten om man blir kontrollerad senare.

http://www.dn.se/motor/friad-fran-rattf ... ade-i-nod/
http://www.dagensjuridik.se/2012/05/rat ... d-frikanns

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » sön 03 nov 2013, 16:00

Stort tack för svar och länkar Stollan.

MVH

Hans

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » mån 04 nov 2013, 09:25

Här är relevant lagtext ifall han vill kräva ansvarsfrihet under hänvisning till nöd (Brottsbalken 22 kap 4§ och 6§):

4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458).

6 § Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig.

Den åtalade gjorde den rimliga bedömningen att fara för liv och hälsa förelåg. Då återstår frågan ifall handlingen är försvarlig, det vill säga ifall nyttan han kunnat antas göra står i rimlig proportion till skadan på allmänheten, det vill säga risken han tog genom att köra berusad.

Även ifall man finner att det var en för stor skada på allmänheten för den nytta den kunnat göra, kan den åtalade åberopa 6§ och hävda att när man hör en vän som verkar vara i förtvivlat och akut nödläge är det orimligt att kräva att man kallt skall kunna sitta ner och väga pro et contra.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Stollan

Inlägg av Stollan » mån 04 nov 2013, 22:45

Vad gäller excess så ska den användas mycket restriktivt (prop. 93/94:190 sid 35) och jag har svårt att se att det skulle bli tal om det i fall som beskrivits ovan.

När det gäller nödexcess läste jag om en person som blivit knivskuren och körde rattfull och orsakade en olycka. Handlandet var oförsvarligt vilket gjorde att nöd inte var aktuellt, han friades dock då det var tal om excess.

Här hittade jag ett intressant arbete som tar upp många intressanta fall och annan info om nöd och nödexcess.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=2342902

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » tis 05 nov 2013, 12:44

Stollan skrev:Vad gäller excess så ska den användas mycket restriktivt [...]
Måttlöshet ska användas restriktivt!
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Skriv svar