vad är din tankar när du läser den här petitionen

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Sanning

Re: vad är din tankar när du läser den här petitionen

Inlägg av Sanning » lör 16 nov 2013, 16:51

Flabbergasted skrev: Jag väljer därför att lägga min energi och mitt engagemang på andra samhällsfrågor.
Det betyder att du inte förstår vad Falun Gong är.

Du får läsa
http://faluninfo.net/topic/25/

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 16 nov 2013, 16:52

MBY skrev:
Sanning skrev:Kommunist parti förföljelser Falun Gong utövare som tror på Sanning, Godhet och Tålamod.
Jag tycker väldigt illa om Kinas kommunistparti,
Du får läsa mer om Kinas kommunistparti
http://www.epochtimes.se/nio-kommentare ... rtiet.html

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 16 nov 2013, 16:54

Flabbergasted skrev:Så organstöld är automatiskt förföljelse?
Tycker du att organstöld inte är förföljelse?

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » lör 16 nov 2013, 18:00

Sanning skrev:
Flabbergasted skrev:...
Det betyder att du inte förstår vad Falun Gong är.

Du får läsa
http://faluninfo.net/topic/25/
Ok, så en Falun Gong-sida om Falun Gong. Fair enough.
Sanning skrev:
MBY skrev:Jag tycker väldigt illa om Kinas kommunistparti,
Du får läsa mer om Kinas kommunistparti
http://www.epochtimes.se/nio-kommentare ... rtiet.html
Alltså, om vi ska läsa på om Falun Gong via deras egna alster kanske vi bör läsa på om Kinas kommunistparti via partiets egna alster.

Pajaskonster. Du är inte i en position där du kan hävda att folk behöver läsa på till höger och vänster. Den enda som behöver läsa på saker och ting är du. Du behöver ju avprogrammeras. Det är du som är indragen i en sekt, inte vi. Det är du som har ett sektfilter på verkligheten, inte vi. Det är du som inte kan bedöma information, inte vi.

Dessa "nio kommentarer" var dråpliga. Från självklarheter till att det är ett antidemokratiskt skurkparti drivet av antidemokratiska skurkar utan vanlig jävla anständighet till fysikaliska omöjligheter som att de arbetar "mot universum" eller bryter mot universum. Dessutom utmålas partiet som en sekt av en sekt. Men två fel gör inte ett rätt. Antagligen går det att finna rader av paralleller mellan ett parti och en sekt, men Falun Gong är en sekt. Det är alltså inte ens tu tal om "paralleller".

Problemet är att ditt jävla svammel kan göra det svårare att kritisera Kina och dess politik eftersom sund kritik kan misstas för sekterism. Jag lovar dig, om jag hade en knapp som jag kunde trycka på som omedelbart raserade Kinas politiska system skulle jag inte ens avsluta denna mening utan trycka direkt, sedan skulle folk få gapa bäst de ville om "stabilitet". Likaledes, om jag hade en knapp som fick din larviga sekt att upphöra hade skulle jag trycka på den omedelbums. I avsaknad av allsmäktiga knappar får jag i stället nöja mig med att be dig hålla truten.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » lör 16 nov 2013, 18:09

Sanning skrev:
Flabbergasted skrev: Jag väljer därför att lägga min energi och mitt engagemang på andra samhällsfrågor.
Det betyder att du inte förstår vad Falun Gong är. http://faluninfo.net/topic/25/
Nej, det är inte vad det betyder. Men jag vet att du är oförmögen att inse det. I övrigt håller jag fullständigt med MBY.
Sanning skrev:
Flabbergasted skrev:Så organstöld är automatiskt förföljelse?
Tycker du att organstöld inte är förföljelse?
Nej, organstöld är i sig är inte automatiskt förföljelse. Men jag är medveten om att du inte fixar att göra distinktionen.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 16 nov 2013, 19:01

MBY skrev:Jag lovar dig, om jag hade en knapp som jag kunde trycka på som omedelbart raserade Kinas politiska system skulle jag inte ens avsluta denna mening utan trycka direkt, sedan skulle folk få gapa bäst de ville om "stabilitet".
Jo, vi vet hur bra den inställningen fungerade för USA neokonservativa i Irak. Bara störta regimen så blir allt omedelbart så mycket bättre. Har du några fler regimer du skulle vilja störta när du ändå är igång, och känner du i så fall något ansvar för konsekvenserna av vad som händer efteråt? Nu har du tur nog inte någon sådan där knapp, men den revolutionära inställning du ger uttryck för är livsfarlig i händerna på folk som verkligen har möjligheten.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 16 nov 2013, 19:31

Sanning skrev:
pwm skrev:
Sanning skrev:Jag tycker påtvingad organstölder från Falun Gong-utövare är inte bara moraliskt fel, det är anti-human, anti-civilisationen brottslighet.
Vem/vilka är det moralisk rätt att sno organ ifrån?
Ingen.

Påtvingad organstölder från människor är fel (Det spelar ingen roll vem de är).
Då är det fan dags för dig att styra upp din tråd. Handlar den om Kinas aversion mot Falun Gong eller handlar den om organhandel?

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 16 nov 2013, 19:40

MBY skrev: kanske vi bör läsa på om Kinas kommunistparti via partiets egna alster. .
Om du vill bli lurad, kan du göra det.

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 16 nov 2013, 19:42

pwm skrev: Då är det fan dags för dig att styra upp din tråd. Handlar den om Kinas aversion mot Falun Gong eller handlar den om organhandel?

Har du läst?
Falun Gong practitioners, the largest group of prisoners of conscience in China, are the main targets of this crime against humanity.
http://www.dafoh.org/petition-to-the-un ... ct-form-13

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 16 nov 2013, 19:44

Sanning skrev:
pwm skrev: Då är det fan dags för dig att styra upp din tråd. Handlar den om Kinas aversion mot Falun Gong eller handlar den om organhandel?

Har du läst?
Falun Gong practitioners, the largest group of prisoners of conscience in China, are the main targets of this crime against humanity.
http://www.dafoh.org/petition-to-the-un ... ct-form-13
Det är en ny Falun Gong-tråd alltså. Vad var problemet med den förra?

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 16 nov 2013, 20:00

Flabbergasted skrev:Nej, organstöld är i sig är inte automatiskt förföljelse. Men jag är medveten om att du inte fixar att göra distinktionen.

Tycker du att organstöld inte är förföljelse? Vad är organstöld enligt dig?

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 16 nov 2013, 20:18

MBY skrev:Den enda som behöver läsa på saker och ting är du.
Jag har läst, men du har inte. Det är bra att man läser innan man kommenterar, eller hur?

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 16 nov 2013, 20:20

MBY skrev: Det är du som inte kan bedöma information

Det är bra att man får rätt information innan man bedöma den, eller hur?

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 16 nov 2013, 20:22

MBY skrev:
Dessa "nio kommentarer" var dråpliga.
Har du läst boken?

Sanning

Inlägg av Sanning » lör 16 nov 2013, 21:01

MBY skrev: sekt .

Varför Falun Gong inte är någon "sekt"
Det är mer korrekt, rättvisande och upplysande att använda termer som qigongmetod eller “andlig utövning” för att beskriva Falun Gong, i stället för att använda uttrycket ”sekt”. Falun Gong passar inte ihop med vare sig ordböckers definitioner av sekt eller med försök som har gjorts till kriterieindelning för att knyta fenomen till begreppet sekt, inte heller hjälper ordets negativa bibetydelse läsaren till en bra förståelse.
När Ian Johnson på Wall Street Journal, som fick Pulitzerpriset för sina reportage om Falun Gong i Kina, ombads definiera Falun Gong, svarade han: ”Jag anser att en sekt vanligtvis utgör en utbrytargrupp från en existerande religion. Falun Gong är dock inte en sådan…”
Falun Gong är verkligen ingen sidogren eller undergrupp till någon religion. Det är en metod som lärdes ut i enskildhet under tusentals år innan den offentliggjordes 1992. Den har sitt ursprung i traditionell kinesisk kultur, men är distinkt och åtskild från andra metoder i Kina, såsom religionerna buddhism och taoism. En del av terminologin är gemensam med dessa religioner, men Falun Gong har utvecklats oberoende av dem.
Kanske missuppfattningen ibland härrör från att utövare talar om att ha övertygelse eller tro på Falun Dafa. Ordet övertygelse/tro (belief och faith) kan direkt få människor att tänka på religion. Vad utövare refererar till är deras övertygelse om principerna Sanning, Godhet, Tålamod.
Många kristna i väst skulle tycka att det var besvärande och kanske till och med förolämpande om någon påstod att de tillhörde en ”luthersk sekt”, ”baptistisk sekt” eller ”romersk-katolsk sekt”. Ändå vore det en mer korrekt användning av ordet, enligt en av dess innebörder.
Det är värt att notera att ordet sekt bär en starkt negativ laddning inom vissa västerländska språk, såsom franska och tyska.
Bibetydelserna hos ordet sekt skapar ofta en psykologisk distans mellan läsaren och gruppen som avses. Ordet marginaliserar eller förringar en grupp. Om en sekt inte är mycket udda eller besynnerlig, anses den åtminstone befinna sig i samhällets utkant, inte helt respektabel eller tagen på allvar.
Falun Gong utövas idag av åtskilliga miljoner i över 100 länder. I Kina växte metoden till att omfatta ett stort antal människor inom alla segment i samhället. Enligt en undersökning som regimen beställde, beräknades antalet Falun Gong-utövare i början av 1999 vara över 70 miljoner, ett antal som översteg medlemmarna i kommunistpartiet. Falun Gong var inte någon marginalgrupp i Kina på den tiden, inte heller förtjänar metoden den negativa etiketten “sekt” när den tar plats internationellt.
http://falungonginfo.net/files/fairness ... orting.htm

Låst