vad är din tankar när du läser den här petitionen

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
MBY

Re: vad är din tankar när du läser den här petitionen

Inlägg av MBY » lör 16 nov 2013, 23:12

Thomas P skrev:
MBY skrev:Jag lovar dig, om jag hade en knapp som jag kunde trycka på som omedelbart raserade Kinas politiska system skulle jag inte ens avsluta denna mening utan trycka direkt, sedan skulle folk få gapa bäst de ville om "stabilitet".
Jo, vi vet hur bra den inställningen fungerade för USA neokonservativa i Irak. Bara störta regimen så blir allt omedelbart så mycket bättre. Har du några fler regimer du skulle vilja störta när du ändå är igång, och känner du i så fall något ansvar för konsekvenserna av vad som händer efteråt? Nu har du tur nog inte någon sådan där knapp, men den revolutionära inställning du ger uttryck för är livsfarlig i händerna på folk som verkligen har möjligheten.
Bäst att låta saken bero då alltså. Status quo is the shit. Speciellt diktaturer. Lill-Matte har talat.

tonyf

Inlägg av tonyf » sön 17 nov 2013, 03:39

MBY skrev:Jag lovar dig, om jag hade en knapp som jag kunde trycka på som omedelbart raserade Kinas politiska system skulle jag inte ens avsluta denna mening utan trycka direkt, sedan skulle folk få gapa bäst de ville om "stabilitet".
Man kan fråga sig om det är bra eller dåligt att kommentera alla felaktigheter på internätet. Detta är egentligen off-topic kanske, men i detta fallet är kanske frågan för viktig för att inte ett allvarsord trots allt måste läggas in.

Du har ingen sådan knapp. Som tur är. Det är helt oansvarigt att utelämna en stor befolkning till våld, kaos, anarki, svält, och med tämligen stor sannolikhet större också politiskt förtryck än idag. Man kan diskutera i vad mån det är oansvarigt också för en liten befolkning. Du ogillar den kinesiska kommunistregeringen och sätter din egenegoistiska skadeglädje i att utplåna den med en knapptryckning högre än någon som helst omtanke om kinas befolknings liv, säkerhet, välfärd och frihet. Det som gör det ännu allvarligare är att det skulle också få globala följder.

1) Det finns klara brister hos den kinesiska regeringen.
2) Alltså (från 1): Vi måste göra något.
3) Detta är något.
4) Alltså (från 2 och 3): Vi måste göra detta.

Problemet i världen idag är inte så mycket de onda människornas ondska,
som de goda världsförbättrar-wannabe-nas aktivism.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 17 nov 2013, 09:56

MBY skrev:Bäst att låta saken bero då alltså. Status quo is the shit. Speciellt diktaturer. Lill-Matte har talat.
Du kanske helst skulle trycka på en knapp och bli av med mig också? Sättet du uttalar dig om diktaturer blir också ironiskt givet hur du just uttalat dig om hur du diktatoriskt utan något som helst mandat från Kinas folk skulle avsätta (mörda?) Kinas ledning om du fick chansen.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » sön 17 nov 2013, 10:17

Sanning skrev:
MBY skrev:kanske vi bör läsa på om Kinas kommunistparti via partiets egna alster. .
Om du vill bli lurad, kan du göra det.
Detta är så ironiskt att jag knappt står ut. Förstår du verkligen inte MBY:s poäng? Du inser inte det självmotsägande i att hävda att man måste läsa Falun Gongs egna texter för att hitta sanningen om Falun Gong, men att man inte kan läsa kommunistpartiets egna texter för att hitta sanningen om kommunistpartiet?
(Och jag vet, du kommer nu att svara nåt i stil med "nej, för kommunistpartiet står inte för Sanning, Godhet och Tålamod" och så är vi tillbaks på ruta ett igen...)
Sanning skrev:
...text från Falun Gong-sida...
Varför Falun Gong inte är någon "sekt"
Det är självklart att Falun Gong inte vill beskriva sig som en sekt, oavsett om det är sant eller inte? Du kan inte hänvisa till deras egna texter som något slags bevis för hur det faktiskt är.
Den här informationssidan om Falun Gong från organisationen Fri tycker jag var intressant att läsa.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Sanning

Inlägg av Sanning » sön 17 nov 2013, 10:44

Flabbergasted skrev: att läsa.

Det är bra att man läser här:

Beskrivning av Falun Gong
Falun Gong (även benämnd Falun Dafa) är en urgammal form av qigong. Utövningen förfinar kropp och sinne, genom genom långsamma övningsrörelser och meditation. Vissa har kallat qigong för "kinesisk yoga".
Dock skiljer sig Falun Dafa från andra qigongformer då den går bortom syftet att förbättra hälsan och må bra. Utövningen grundas på de tre principerna: Sanning, Godhet och Tålamod (Zhen, Shan, Ren). Genom att göra övningarna och studera undervisningen inom Falun Dafa, vill utövare förbättra sig och vara goda personer, genom att i sin vardag följa dessa principer.
http://falungonginfo.net/files/fairness ... eskrivning av Falun Gong

Sanning

Inlägg av Sanning » sön 17 nov 2013, 10:52

Flabbergasted skrev: att man inte kan läsa kommunistpartiets egna texter för att hitta sanningen om kommunistpartiet?

Om du vill få hjärntvätt av kommunistpartiet, kan du läsa kommunistpartiets propaganda.
KKP:s hjärntvättstekniker utvecklas från ”oförställda” till ”raffinerade”
Man hör ofta människor säga: ”Jag vet att KKP ljög för ofta i det förgångna, men denna gång talar det sanning.” Ser man tillbaka så är detta ironiskt nog vad människor sagt varje gång efter att partiet gjort ett stort misstag i det förflutna. Detta speglar förmågan att använda lögner för att lura människor som partiet skaffat sig under decennier.

Människor har utvecklat en viss motståndskraft mot partiets storslagna historier. Som svar på det har partiets fabrikationer och propaganda blivit alltmer subtila och ”professionella”. KKP:s lögner har utvecklats från tidigare propaganda i slagordsstil till att bli alltmer raffinerade och subtila. Särskilt under den informationsblockad som partiet har byggt upp över hela Kina hittar partiet på historier som, för att vilseleda allmänheten, delvis är baserade på fakta, vilket är ännu mer skadligt och bedrägligt än storslagna historier.
http://www.epochtimes.se/articles/2007/02/20/11455.html

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » sön 17 nov 2013, 12:22

Sanning skrev:
Flabbergasted skrev: att läsa.
Det är bra att man läser här:
Beskrivning av Falun Gong
ytterligare en text direkt från en Falun Gong sida
Tog du överhuvudtaget till dig något av det jag skrev? Jag skrev precis att man INTE kan läsa deras egna texter för att kunna göra en bedömning av sanningsvärdet.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » sön 17 nov 2013, 12:25

Sanning skrev:
Flabbergasted skrev: att man inte kan läsa kommunistpartiets egna texter för att hitta sanningen om kommunistpartiet?
Om du vill få hjärntvätt av kommunistpartiet, kan du läsa kommunistpartiets propaganda.
Och vill du få hjärntvätt av Falun Gong, kan du läsa Falun Gongs propaganda.
Fattar du verkligen inte att det argumentet slår tillbaks lika hårt på dig och Falun Gong? Snälla, försök använda lite logik och resonemangsförmåga här!

Sanning

Inlägg av Sanning » sön 17 nov 2013, 17:24

Flabbergasted skrev: Snälla, försök använda lite logik och resonemangsförmåga här!

Falun Gong grundas på de tre principerna: Sanning, Godhet och Tålamod. Så är det bra för man att läsa
http://falungonginfo.net/files/fairness ... eskrivning

men kommunist parti lurar hela tiden.

Stor skillnaden.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 17 nov 2013, 17:53

Sanning skrev:Falun Gong grundas på de tre principerna: Sanning, Godhet och Tålamod. Så är det bra för man att läsa
http://falungonginfo.net/files/fairness ... eskrivning.
Är ditt mål att ge intryck av att Falun Gong hjärntvättar folk så att de bara kan upprepa slagord gör du ett gott jobb, har du annat syfte kanske du bör finslipa din taktik.

tonyf

Inlägg av tonyf » sön 17 nov 2013, 18:34

Sanning,
ja som flera användare ovan påpekat så ser det ut som om du inte har tänkt igenom det här på ett korrekt kritiskt sätt. Jag tror det bästa skulle vara om du först satte dig in i litet grunderna om hur vi kan erhålla kunskap om världen, och sedan, endast efter det, kritiskt går igenom ditt förhållningssätt till falunggong? Om det skall kunna ske några framsteg så måste du lägga in en seriös studieinsats själv, det fungerar inte att bara läsa falunggongsidor och ranta runt litet i en tråd på ett diskussionsforum. Du måste gå tillbaka och lära dig litet mer grundläggande innan en meningsfull diskussion blir möjlig. Det är inte enkelt utan ett hårt arbete, men det är värt det om du verkligen är seriös och gör det. Tyvärr har jag ingen riktigt bra studielista för dig. En start skulle kanske kunna vara "Att resonera logiskt: en introduktion till logikens grundbegrepp och metoder" som jag rekommenderade här i en annan tråd (den är ganska populärt hållen, men kanske inte riktigt för en helt nybörjare så kanske om du får något ännu mer grundläggande tips av någon annan här så ta det innan "logikens grundbegrepp"). Förmodligen kan du få några ytterligare tips av andra häritråden. Läs och försök ordentligt förstå grunderna om kunskap och återkom sedan, efter det, hit till denna tråden med dina tankar på innehållet i dessa tips!
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » sön 17 nov 2013, 18:59

Sanning skrev:
Flabbergasted skrev: Snälla, försök använda lite logik och resonemangsförmåga här!
Falun Gong grundas på de tre principerna: Sanning, Godhet och Tålamod. Så är det bra för man att läsa
http://falungonginfo.net/files/fairness ... eskrivning
men kommunist parti lurar hela tiden.
Stor skillnaden.
Nej, jag misstänkte att det var för mycket att hoppas på... :roll:

Sanning

Inlägg av Sanning » sön 17 nov 2013, 20:12

tonyf skrev: Läs och försök ordentligt förstå grunderna om kunskap och återkom sedan, efter det, hit till denna tråden med dina tankar på innehållet i dessa tips!
Tack för tips.
Jag tycker att om man tänker enligt ens samvete, då är det mycket enkelt.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » sön 17 nov 2013, 20:17

Sanning skrev:
tonyf skrev: Läs och försök ordentligt förstå grunderna om kunskap och återkom sedan, efter det, hit till denna tråden med dina tankar på innehållet i dessa tips!
Tack för tips.
Jag tycker att om man tänker enligt ens samvete, då är det mycket enkelt.
Det räcker dessvärre inte alltid. Jag hoppas du verkligen tar till dig tipsen du har fått, och förstår varför ditt resonemang inte är särskilt övertygande.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » sön 17 nov 2013, 20:24

Sanning skrev:Jag tycker det finns ingen kinesiska lagen om "forced organ harvesting", tycker du kommunistpartiet vågar att skriva ner dess ondska på lagen?
Va?

Låst