Var går gränsen för vad du diskuterar

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
garozzo

Var går gränsen för vad du diskuterar

Inlägg av garozzo » fre 08 nov 2013, 19:23

I en annan tråd diskuteras om att sätta sig in i andras åsikter.
Jag skulle vilja ställa en lite annan fråga?
Om någon framför en åsikt som du ogillar: försöker du alltid bemöta den åsikten
eller finns det en gräns när du tycker att åsikten är så vansinnig att du avstår.
Ett exempel om någon skulle säga att Reinfeldt är en större landsförrädare än Palme,
skulle du bemöta den personen?
(det finns faktiskt en tråd på Flashback med den titeln)

Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Var går gränsen för vad du diskuterar

Inlägg av VeVeN » fre 08 nov 2013, 20:29

Jag kan gärna ta en diskussion om tillfället är det rätta. Men jag flyger inte upp för varje tokighet jag stöter på. Det är ingen mening i att göra sig omöjlig. Inte heller att kasta pärlor för svin.

Sen så är det naturligtvis så att jag, precis som många andra undviker ställen frekventerade av tokstollar. Både på nätet och IRL.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » fre 08 nov 2013, 20:37

garozzo skrev:Om någon framför en åsikt som du ogillar: försöker du alltid bemöta den åsikten
eller finns det en gräns när du tycker att åsikten är så vansinnig att du avstår.
Jag håller oftast tyst. Folk med tokiga idéer kommer ändå inte att ändra sig. Jag blir bara frustrerad, om jag försöker diskutera med dem.

garozzo

Inlägg av garozzo » fre 08 nov 2013, 21:06

Sen så är det naturligtvis så att jag, precis som många andra undviker ställen frekventerade av tokstollar. Både på nätet och IRL.
tack för den passningen :)
även om jag har en viss dragning till underliga trådar på Flashback så har jag aldrig varit inne på tråden om Reinfeldt och Palme.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 08 nov 2013, 21:21

garozzo skrev:
tack för den passningen :)
även om jag har en viss dragning till underliga trådar på Flashback så har jag aldrig varit inne på tråden om Reinfeldt och Palme.
Flashback kan vara ett ganska faschinerande kuriosakabinett. En digital freakshow.

Som underhållning skall detta forum nog konsumeras med viss måtta, då det tenderar att erodera tilltron till detta lands framtid alldeles.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 08 nov 2013, 21:27

En väninna som nyligen upptäckt denna det fria uttryckets tummelplats kommenterade:

- Neanderthalarna har inte dött ut!
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 08 nov 2013, 21:56

Jag brukar väl i alla fall markera att jag inte håller med -så att de inte tar min tystnad för samtycke. I vilken mån jag orkar argumentera mot dumheterna beror på hur stor jag bedömer chansen att knasbollen faktiskt tar till sig något, på hur mycket tid och ork jag har och på min dagsform.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » lör 09 nov 2013, 00:09

Om det är ett uppenbart nättroll som bara vill provocera beror det på humöret om jag nonchalerar eller ger ett raljant svar. Att bli upprörd eller att ta dem på allvar är bara att göra deras dag. De älskar om man ilsknar till eller lägger ner stor möda på att förklara hur fel de har, bara för att ge ännu dummare bemötanden. Ett nättroll försöker inte ens att diskutera utan driver bara med sina opponenter. Det de absolut inte gillar är att bli drivna tillbaka med,

Nu är det ju inte lätt att avgöra vilka som är troll och på riktigt, men vissa spelar ju över så enormt att det inte är någon tvekan. Inte minst den/de som kommer hit varje vecka. Man kan ju ge dem en chans och få några inlägg på sig att visa om de har några seriösa intentioner. Ofta syns det efter bara tre - fyra inlägg om det är ett fullblodstroll.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 09 nov 2013, 00:52

garozzo skrev:Om någon framför en åsikt som du ogillar: försöker du alltid bemöta den åsikten
Jag är en inbiten ångvält som alltid tar diskussionen mot pseudovetenskap specifikt och trams i största allmänhet. Ofta handlar det om att vända sig till de omkring en och inte att försöka övertyga personen som har den orimliga övertygelsen.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Skriv svar