Hur påverkar studier i statsvetenskap ens politiska åsikt?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Nemesis

Hur påverkar studier i statsvetenskap ens politiska åsikt?

Inlägg av Nemesis » sön 10 nov 2013, 19:22

Läste en gång i tiden en svensk skeptisk blogg där bloggaren hade pluggat (bland annat) statsvetenskap. Han beskrev det som att innan han började plugga så var han löst nyliberal i sin politiska uppfattning, men att han efter studierna rört sig mer mot mitten, och blivit socialliberal. Enligt honom så var det fler än han själv som i föreläsningssalarna blev delvis politiskt desillusionerade då man gick igenom alla politiska ideologier, deras ursprung, historiska kontext osv, och såg att alla ideologier, även de man själv stod längst ifrån (i hans fall konservatism och fascism), hade giltiga poänger. Han skrev också att det finns ytterst få statsvetare i ytterlighetspartier, däremot kan man ibland hitta dem i pragmatiska mittenpartier.

Är det någon här som har erfarenhet av eller kunskap om hur studier i statsvetenskap påverkar ens politiska uppfattning, i den mån de gör det?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Hur påverkar studier i statsvetenskap ens politiska åsik

Inlägg av Vidugavia » sön 10 nov 2013, 22:53

Vet inte hur det egentligen ser ut med statsvetare och deras politiska åsikter men utifrån jag jag hört i diskussioner med folk som läst statsvetenskap och min egen halva termin så verkar väldigt mycket fokus ligga på att studera och de facto berättiga status quo. Något som är föga underligt då statsvetenskapen i stort är rätt inriktat på att fostra statliga byråkrater. Det hela blir nog ofta en slags högskoleversion av samhällskunskapen, som i undervisning och läroboksupplägg ofta i praktiken siktar på att framställa det rådande den goda balansen mellan oönskade extremer.

Utifrån mina erfarenheter från studier i historia, filosofi och religionsvetenskap så verkar det där finnas en större bredd på åsikter och perspektiv på världen.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inlägg av SolitaryMan » mån 11 nov 2013, 08:05

Jag minns vagt att under en av kurserna i statsvetenskap jag läste så genomförde några av studenterna en enkätundersökning kring politiska ställningstaganden, med resultatet att över hälften av kursdeltagarna var folkpartister.
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 11 nov 2013, 11:42

Nemesis skrev:Enligt honom så var det fler än han själv som i föreläsningssalarna blev delvis politiskt desillusionerade då man gick igenom alla politiska ideologier, deras ursprung, historiska kontext osv, och såg att alla ideologier, även de man själv stod längst ifrån (i hans fall konservatism och fascism), hade giltiga poänger.
Det mest intressanta är hur man utifrån detta drar slutsatsen att det är den rådande ordningen är det bästa av de tillgängliga alternativen. Hur kommer man till slutsatsen att det som nu är på något sätt är i den goda avvägningen av synsätt med "giltiga poänger"? Har vi verkligen nått slutet av historien?

Den statsvetenskapliga kurslitteratur på grundnivå jag läst gällande olika politiska ideologier har ofta framstått som rätt onyanserad och ahistorisk. Särskilt när man beskriver sådant som står en bit ifrån samtida slentrianliberalism.
Nemesis skrev:Han skrev också att det finns ytterst få statsvetare i ytterlighetspartier, däremot kan man ibland hitta dem i pragmatiska mittenpartier.
Fundera gärna över vad det är du menar utgör "pragmatismen" i dessa mittenpartier, utöver det faktum att de existerar i ett sammanhang där de på det stora hela är nöjda med den rådande ordningen. Kan det existera pragmatiska "ytterlighetspartier"?

Vänsterpartiet har ägnat de senaste 60-70 åren åt att sitta och gå med på saker som sossarna hittat på eftersom det ändå är bättre än alternativen. Är det pragmatiskt? Gör det vänsterpartiet till ett pragmatiskt ytterlighetsparti?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 11 nov 2013, 12:58

Vidugavia skrev:Vänsterpartiet har ägnat de senaste 60-70 åren åt att sitta och gå med på saker som sossarna hittat på eftersom det ändå är bättre än alternativen. Är det pragmatiskt? Gör det vänsterpartiet till ett pragmatiskt ytterlighetsparti?
Det har bara hetat Vänsterpartiet sedan 1990, då de flesta kommunisterna i dåvarande VPK (vänsterpartiet kommunisterna) insåg att det kanske inte var så gångbart att kalla sig just kommunist. Så av pragmatiska skäl bytte man namn.

Nils D

Inlägg av Nils D » mån 11 nov 2013, 13:41

Vidugavia skrev: Det mest intressanta är hur man utifrån detta drar slutsatsen att det är den rådande ordningen är det bästa av de tillgängliga alternativen. Hur kommer man till slutsatsen att det som nu är på något sätt är i den goda avvägningen av synsätt med "giltiga poänger"? Har vi verkligen nått slutet av historien?
Ja, för tillfället.
Man vet vad man har, men inte vad man får.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 11 nov 2013, 16:22

Nils D skrev:
Vidugavia skrev: Det mest intressanta är hur man utifrån detta drar slutsatsen att det är den rådande ordningen är det bästa av de tillgängliga alternativen. Hur kommer man till slutsatsen att det som nu är på något sätt är i den goda avvägningen av synsätt med "giltiga poänger"? Har vi verkligen nått slutet av historien?
Ja, för tillfället.
Man vet vad man har, men inte vad man får.
Men den slutsatsen gäller ju i varje tid och på varje plats. Antagandet om att det rådande nog är det bästa möjliga. Är det rimligt att tänka så och, då tråden gäller statsvetenskap, är det så statsvetenskapen i stort fungerar?

- Conan Cimmeriern

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » mån 11 nov 2013, 16:46

Kan något annat än pragmatism vara bättre? Att ta hänsyn till vad för verkan ett beslut skulle få i praktiken, och ta hänsyn till så mycket kunskap som möjligt, för att göra det så bra som möjligt för invånarna. Kan det finnas något bättre sätt att styra en stat?
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » mån 11 nov 2013, 18:05

Vidugavia skrev:Vänsterpartiet har ägnat de senaste 60-70 åren åt att sitta och gå med på saker som sossarna hittat på eftersom det ändå är bättre än alternativen. Är det pragmatiskt? Gör det vänsterpartiet till ett pragmatiskt ytterlighetsparti?
Rätt många av de sakerna hittade kommunisterna på ett decennium eller så innan socialdemokraterna hittade på dem.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » mån 11 nov 2013, 18:26

Har själv en magisterexamen med statsvetenskap från Göteborgs universitet som huvudämne. På första lektionen under a-kursen så "varnades" vi av en av professorerna att undersökningar man gjort bland tidigare studenter visat att statsvetenskapliga studier vid institutionen ledde till att:

1) Man fick större tilltro till det demokratiska systemet.
2) Man blir mindre benägen att engagera sig själv politiskt.

Rent anekdotiskt kan jag informera att båda dessa saker inträffade för just mig. Är dock inte helt säker på hur kausala mekanismerna bakom denna förändring såg ut. Kanske var det så att jag fick möjlighet att tänka igenom demokrati som styrelseskick och vad det faktiskt innebär och vad det inte innebär och från en mer realistisk demokratisyn kunde konstatera att det politiska i samhället hänger ihop rätt bra. Den minskade benägenheten att engagera kommer kanske ifrån att man hela tiden närmare sig det politiska ifrån ett hur-perspektiv istället för ett bör-perspektiv, man analyserar frågor snarare än att man tar ställning till dem.

Bör dock nämna att jag hade gott om såväl lärare som handledare som var aktiv i olika politiska partier eller åtminstone hade en tydlig position i det politiska landskapet. Så man blir inte nödvändigtvis en själlös politisk analytiker av att studera statsvetenskap.
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 11 nov 2013, 18:43

Om man vandrar runt på nätet och läser hur folk resonerar runt politik så blir det uppenbart att många har en väldigt naiv inställning till hur maktutövning fungerar, dess logik och begränsningar. Folk tror uppenbarligen fortfarande på drömmen om den store vise allseende, allvetande och perfekt altruistiske ledaren / ledningen som enkelt ställer allt tillrätta och fixar alla problem utan en massa tjafs, gnäll, bråk och tvivelaktiga särintressen.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 11 nov 2013, 18:58

Ergo Sum skrev:Kan något annat än pragmatism vara bättre? Att ta hänsyn till vad för verkan ett beslut skulle få i praktiken, och ta hänsyn till så mycket kunskap som möjligt, för att göra det så bra som möjligt för invånarna. Kan det finnas något bättre sätt att styra en stat?
Men hur många finns det som, utifrån denna definion av "pragmatism", som inte betraktar sig som "pragmatiker"? Var hittar du människorna som inte vill "ta hänsyn till vad för verkan ett beslut skulle få i praktiken, och ta hänsyn till så mycket kunskap som möjligt, för att göra det så bra som möjligt för invånarna"?

Är det förresten någon här i tråden som påstått att det inte är bra att vara pragmatisk?

För övrigt vill jag försöka hålla denna diskussion rätt vetenskapligt fokuserad. Låt oss inte spåra ur i ett gräl gällande vad vi menar är det goda samhället.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 11 nov 2013, 19:10

Spito skrev:1) Man fick större tilltro till det demokratiska systemet.
Det demokratiska systemet. Bestämd form, singularis. Var det läraren sade? Menade han det då som en abstraktion för alla system av folkstyre eller var det en mer begränsad hänvisning till det nu praktiskt existerande systemet i Sverige?

- Conan Cimmeriern

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 11 nov 2013, 19:21

Vidugavia skrev:Vet inte hur det egentligen ser ut med statsvetare och deras politiska åsikter men utifrån jag jag hört i diskussioner med folk som läst statsvetenskap och min egen halva termin så verkar väldigt mycket fokus ligga på att studera och de facto berättiga status quo. Något som är föga underligt då statsvetenskapen i stort är rätt inriktat på att fostra statliga byråkrater. Det hela blir nog ofta en slags högskoleversion av samhällskunskapen, som i undervisning och läroboksupplägg ofta i praktiken siktar på att framställa det rådande den goda balansen mellan oönskade extremer.
Fast kan det inte vara så att i ett samhälle som Sverige där saker och ting för det mesta fungerar väl för de flesta så blir folk mindre lockade av olika revolutionära program som syftar till att radikalt förändra samhället?
Vidugavia skrev:Utifrån mina erfarenheter från studier i historia, filosofi och religionsvetenskap så verkar det där finnas en större bredd på åsikter och perspektiv på världen.
Var en gång i tiden aktiv på ett svenskt filosofiforum. Många politiska crackpots höll till där kan jag säga...
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » mån 11 nov 2013, 19:23

Vidugavia skrev:
Ergo Sum skrev:Kan något annat än pragmatism vara bättre? Att ta hänsyn till vad för verkan ett beslut skulle få i praktiken, och ta hänsyn till så mycket kunskap som möjligt, för att göra det så bra som möjligt för invånarna. Kan det finnas något bättre sätt att styra en stat?
Men hur många finns det som, utifrån denna definion av "pragmatism", som inte betraktar sig som "pragmatiker"? Var hittar du människorna som inte vill "ta hänsyn till vad för verkan ett beslut skulle få i praktiken, och ta hänsyn till så mycket kunskap som möjligt, för att göra det så bra som möjligt för invånarna"?
Det här är väl ena ändpunkten på en skala, vars andra ändpunkt kan uttryckas med: "Huvudsaken är att man säger vad man tycker!"
Vidugavia skrev:Är det förresten någon här i tråden som påstått att det inte är bra att vara pragmatisk?
Är det förresten någon här i tråden som känner sig träffad?
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Skriv svar