Hur påverkar studier i statsvetenskap ens politiska åsikt?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Spito

Re: Hur påverkar studier i statsvetenskap ens politiska åsik

Inlägg av Spito » mån 11 nov 2013, 19:29

Vidugavia skrev:
Spito skrev:1) Man fick större tilltro till det demokratiska systemet.
Det demokratiska systemet. Bestämd form, singularis. Var det läraren sade? Menade han det då som en abstraktion för alla system av folkstyre eller var det en mer begränsad hänvisning till det nu praktiskt existerande systemet i Sverige?
Lärarna (plural) sa lite olika saker. När jag talar om det det demokratiska systemet så talar jag om det rådande systemet med fri opinionsbildning, organisationsfrihet och faktiskt reell konkurrens i de politiska valen. Jag är mer än medveten om olika demokratiska diskurser, om proceduriell och substantiella demokratidefinitioner, om avgränsningsproblematik och det ena och det andra. Men någonstans måste man sätta ner foten och kalla en anka för en anka och en demokrati för en demokrati. Vi kan tänka oss andra varianter av folkstyre, i realiteten har dock inget kunnat mäta sig med det som vi har, det är den reella demokratin.
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 11 nov 2013, 19:37

Spito skrev:När jag talar om det det demokratiska systemet så talar jag om det rådande systemet med fri opinionsbildning, organisationsfrihet och faktiskt reell konkurrens i de politiska valen.
Här skulle jag vilja lägga till insyn. Offentlighetsprincipen betyder oerhört mycket för demokratin. Tyvärr verkar den inskränkas i allt högre grad.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 11 nov 2013, 19:48

Nemesis skrev:
Vidugavia skrev:Vet inte hur det egentligen ser ut med statsvetare och deras politiska åsikter men utifrån jag jag hört i diskussioner med folk som läst statsvetenskap och min egen halva termin så verkar väldigt mycket fokus ligga på att studera och de facto berättiga status quo. Något som är föga underligt då statsvetenskapen i stort är rätt inriktat på att fostra statliga byråkrater. Det hela blir nog ofta en slags högskoleversion av samhällskunskapen, som i undervisning och läroboksupplägg ofta i praktiken siktar på att framställa det rådande den goda balansen mellan oönskade extremer.
Fast kan det inte vara så att i ett samhälle som Sverige där saker och ting för det mesta fungerar väl för de flesta så blir folk mindre lockade av olika revolutionära program som syftar till att radikalt förändra samhället?
Mycket möjligt även om jag själv tror att upplevelsen av tillgängliga rimliga alternativ för förbättring nog är viktigare än samhällstillståndet. Men nu gäller väl diskussionen, som du initierat, statsvetenskapens påverkan på politisk åsikt och inte det allmänna samhällsklimatets påverkan på politisk åsikt?
Nemesis skrev:
Vidugavia skrev:Utifrån mina erfarenheter från studier i historia, filosofi och religionsvetenskap så verkar det där finnas en större bredd på åsikter och perspektiv på världen.
Var en gång i tiden aktiv på ett svenskt filosofiforum. Många politiska crackpots höll till där kan jag säga...
Och din poäng är?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 11 nov 2013, 20:10

Spito skrev: Men någonstans måste man sätta ner foten och kalla en anka för en anka och en demokrati för en demokrati. Vi kan tänka oss andra varianter av folkstyre, i realiteten har dock inget kunnat mäta sig med det som vi har, det är den reella demokratin.
Anledningen till att jag frågade är att jag i diskussioner med folk som läser statsvetenskap, men inte i det lilla jag själv läst, fått intrycket att saker som påtaglig maktdelning, enmansvalkretsar och svårförändrade starka grundlagar varit rätt poppis på kurserna. Detta är, en åtminstone i mina egna kriterier, mer liberal demokratisyn än den som utgör stommen i det nuvarande svenska systemet.

Jag har också fått känslan av en inom statsvetenskapen starkare ovilja till "majoritetsvälde" än vad som är brukligt i Sverige i allmänhet. Detta är väldigt viktigt att fundera på gällande vilken sorts demokratiskt system man har förtroende för.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » mån 11 nov 2013, 20:15

Vidugavia skrev:Anledningen till att jag frågade är att jag i diskussioner med folk som läser statsvetenskap, men inte i det lilla jag själv läst, fått intrycket att saker som påtaglig maktdelning, enmansvalkretsar och svårförändrade starka grundlagar varit rätt poppis på kurserna. Detta är, en åtminstone i mina egna kriterier, mer liberal demokratisyn än den som utgör stommen i det nuvarande svenska systemet.
Kan rent anekdotiskt säga att det är inget som jag känner igen från Göteborgs universitet. Allt detta diskuterades naturligtvis, men när det handlar om argumenten t.ex för enmansvalkretsar om att man får tydligare mandatgivande, ansvarsutkrävande, effektivt osv så fick vi också en del litteratur tillhanda som empiriskt försvarande de proportionella valsystemet utifrån dessa aspekter.

Statsvetenskapen vid GU upplever jag som teoretiskt bred. Kan dock tänka mig att det finns andra statsvetenskapliga institutioner i landet som har mer tydliga kulturer och att det påverkar rent normativt studenterna. Statsvetenskapen som den samhällsvetenskap den är navigerar ju trots allt i en normativ terräng.
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 11 nov 2013, 20:28

Spito skrev:
Vidugavia skrev:Anledningen till att jag frågade är att jag i diskussioner med folk som läser statsvetenskap, men inte i det lilla jag själv läst, fått intrycket att saker som påtaglig maktdelning, enmansvalkretsar och svårförändrade starka grundlagar varit rätt poppis på kurserna. Detta är, en åtminstone i mina egna kriterier, mer liberal demokratisyn än den som utgör stommen i det nuvarande svenska systemet.
Kan rent anekdotiskt säga att det är inget som jag känner igen från Göteborgs universitet. Allt detta diskuterades naturligtvis, men när det handlar om argumenten t.ex för enmansvalkretsar om att man får tydligare mandatgivande, ansvarsutkrävande, effektivt osv så fick vi också en del litteratur tillhanda som empiriskt försvarande de proportionella valsystemet utifrån dessa aspekter.

Statsvetenskapen vid GU upplever jag som teoretiskt bred. Kan dock tänka mig att det finns andra statsvetenskapliga institutioner i landet som har mer tydliga kulturer och att det påverkar rent normativt studenterna. Statsvetenskapen som den samhällsvetenskap den är navigerar ju trots allt i en normativ terräng.
Jo, vi har inte så mycket mer än anekdoter att gå på. Om jag ska gå på mina egna erfarenheter från Högskolan i Dalarna så verkar statsvetenskapen handla mycket mer om Rousseau och Habermas än det jag hört berättas om statsvetenskapen i Umeå.

Man måste också tänka på att bredden på institutionen inte nödvändigtvis avspeglar sig i en bredd på grundutbildningen.

- Conan Cimmeriern

Nemesis

Inlägg av Nemesis » ons 13 nov 2013, 19:05

Vidugavia skrev:
Nemesis skrev:
Vidugavia skrev:Vet inte hur det egentligen ser ut med statsvetare och deras politiska åsikter men utifrån jag jag hört i diskussioner med folk som läst statsvetenskap och min egen halva termin så verkar väldigt mycket fokus ligga på att studera och de facto berättiga status quo. Något som är föga underligt då statsvetenskapen i stort är rätt inriktat på att fostra statliga byråkrater. Det hela blir nog ofta en slags högskoleversion av samhällskunskapen, som i undervisning och läroboksupplägg ofta i praktiken siktar på att framställa det rådande den goda balansen mellan oönskade extremer.
Fast kan det inte vara så att i ett samhälle som Sverige där saker och ting för det mesta fungerar väl för de flesta så blir folk mindre lockade av olika revolutionära program som syftar till att radikalt förändra samhället?
Mycket möjligt även om jag själv tror att upplevelsen av tillgängliga rimliga alternativ för förbättring nog är viktigare än samhällstillståndet. Men nu gäller väl diskussionen, som du initierat, statsvetenskapens påverkan på politisk åsikt och inte det allmänna samhällsklimatets påverkan på politisk åsikt?
Statsvetenskapen kanske förstärker tendensen?
Vidugavia skrev:
Nemesis skrev:
Vidugavia skrev:Utifrån mina erfarenheter från studier i historia, filosofi och religionsvetenskap så verkar det där finnas en större bredd på åsikter och perspektiv på världen.
Var en gång i tiden aktiv på ett svenskt filosofiforum. Många politiska crackpots höll till där kan jag säga...
Och din poäng är?
Att (politiska) filosofer kanske lätt svävar iväg från verkligheten? Saknas ju knappast exempel på det...
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Skriv svar