Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vem mördade president John F Kennedy

Lee Harvey Oswald ensam
54
67%
Lee Harvey Oswald + konspiratörer
8
10%
Inrikes konspiratörer
5
6%
Utrikes konspiratörer
0
Inga röster
Annat alternativ
1
1%
Har ingen uppfattning
13
16%

Antal röster: 81

manifesto

Re: Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Inlägg av manifesto » fre 04 okt 2019, 21:20

Erland skrev:
tor 03 okt 2019, 14:42
Det allra konstigaste i historien om Kennedymordet tycker jag är Jack Rubys agerande. Varken Warrenkommissionen eller olika alternativa spanare har kommit med någon tillfredsställande förklaring på det som jag känner till.
Den seriösa delen av kollektivet ”alternativa spanarare” är nog hyfsat överens om att Ruby mördade Oswald på order från Organized Crime, som han definitivt var en del av sedan han som grabb i Chicagos undre värld jobbade som ’runner’ åt en viss herr Capone.

Ruby verkar ju minst av allt ha varit en person som ville offra sig för andra eller som sörjde särskilt djupt att Kennedy mördats. Varför skulle han han då skjuta Oswald inför hur många vittnen som helst och med 100 % säkerhet att åka fast på fläcken?
Därför att han var go between mellan Dallas organiserade brottslighet och DPD och kom och gick som han ville i lokalerna?

Kan han ha tvingats att göra det? Men hur kan man tvinga någon att begå ett brott som är belagd med dödsstraff?
Att alternativet var än värre. Maffian hade mycket kreativa metoder att döda någon på ett mycket utstuderat och långdraget sätt. Hot mot hans familj. Löfte om att ’fixa’ rättegången och därpå ’straffet” så att han inom en klädsam tid var ute igen.

Den polis som berättade för Ruby att Oswald hade avlidit från skadorna beskrev hur han gick från kallsvett och extremt uppriven till lättnad och solskensblick på bråkdelen av en sekund när han fick beskedet.

Det är märkligt att Jack Rubys agerande rönt såpass lite uppmärksamhet i alla konspirationsteorier om mordet och annat.
Har det? Jag vet ett antal ”alternativa spanare” vars ”alternativa spaning” initierades just av att Ruby sköt Oswald i direktsändning två dagar efter mordet på JFK. Att det var då de förstod att Oswald tystades för att han visste för mycket, alternativt var just det han hävdade att han var inför den församlade världspressen.

”... just a patsy!”

Här, en god introduktion till Jack Ruby: https://archive.org/details/whowasjackruby00kant
War is peace.

Användarvisningsbild
Erland

Re: Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Inlägg av Erland » mån 14 okt 2019, 09:26

Tycker ändå den mesta uppmärksamheten som jag sett från privatspanare har gällt om det fanns ytterligare en skytt som stod i buskage och sköt framifrån, om kulbanan var omöjlig eller inte och sånt. Men jag medger att jag inte har läst särskilt mycket om detta.

Finns något annat känt fall där en lejd mördare som inte är självmordsbenägen dödar sitt offer inför ett stort antal vittnen 100% säkerhet att åka dit?

Skriv svar