Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vem mördade president John F Kennedy

Lee Harvey Oswald ensam
55
67%
Lee Harvey Oswald + konspiratörer
8
10%
Inrikes konspiratörer
5
6%
Utrikes konspiratörer
0
Inga röster
Annat alternativ
1
1%
Har ingen uppfattning
13
16%

Antal röster: 82

Thomas P

Re: Vem mördade president John F Kennedy?

Inlägg av Thomas P » fre 22 nov 2013, 20:09

manifesto skrev:Spännande. Men vad har det med den här tråden att göra, menar du?
Jag gissade att det var samma personer som var intresserade, men om någon efter programmet vill dra igång en diskussion är det lämpligt att starta en egen tråd i ämnet.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 22 nov 2013, 21:46

Ergo Sum skrev:
Sensemaker skrev:Borde väl kunna finnas mer än en skytt utan att det är en konspiration. Två personer i liktänkande kretsar kommer överens om att göra attentatet utan att meddela någon annan.
Varför skulle inte detta vara en konspiration?
När man talar om en "konspiration" tänker man sig vanligtvis mer än två inblandade. Vanligtvis föreställer man sig även att någon på "insidan" är involverad.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 22 nov 2013, 22:02

Vad finns det för belägg för en andra skytt som inte kan förklaras med muskelspasmer, myter om kulors rörelsemängd, bilens hastighetsändringar osv.?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 22 nov 2013, 22:39

Det är väl inte klarlagt och det enda rimliga att Oswald och Ruby agerade på egna bevåg. Men möjligheten att fler var involverade blir inte intressant förrän man utpekar någon viss person, vid en viss tid och plats görandes något visst.

Lika med Palmemordet. Det finns en massa som haft motiv, möjlighet, resurser och uppträtt mysko men ett utpekande av en dessa måste vara så starkt att det utesluter övriga. PKK, CIA, KGB, nazistiska poliser, Sydafrikansk säkerhetstjänst, Hans Holmér och någon som är förväxlingsbar med Ted Gärdestad kan ju inte gärna ha slagit sina påsar ihop.
Senast redigerad av 1 Pär C, redigerad totalt 0 gånger.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » fre 22 nov 2013, 22:49

manifesto skrev:Alla konspirationsteoriers moder 'firar' 50-årsjubileum. Motivera gärna era svar.
Enligt den "officiella" historiebeskrivningen har i stort sett samtliga avrättningar av politiker i USA och Västeuropa varit enstaka "freak incidents" alltid utförda av ensamma galningar/knarkare/alkoholister etc, och extremt sällan skulle det kunna finnas NÅGRA politiska motiv bakom mord av politiker, alls. Ehmm. Jaha. Rent sannolikhetsmässigt skulle det ju kunna vara precis så, att faktiska politiska mord inte existerar i vår värld, men nja, jag tror att det finns många hundar begravna här. Varför har två socialdemokrater* mördats sedan 1986 men ingen högerpolitiker, t.ex. Jag är 99% säker på att 99% av av mord på politiker är mycket planerade politiska avrättningar. Politiskt strategiska mord och/eller rena hatbrott.

*) edit: och JFK var väl en slags socialdemokrat med amerikanska mått mätt - väldigt hatad och avskydd som "Left wing" av den amerikanska, konservativa, corporative högern i USA. Precis som alla demokrater i USA alltid har varit och komme att vara.
Senast redigerad av 1 Zoltan, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » fre 22 nov 2013, 22:52

manifesto skrev:
Blafsen skrev:Om Elvis lever så varför inte JFK? Han sitter tillsammans med Palme i Illuminatus högsta råd.
Du jämställer alltså uppfattningen att mordet på JFK var en konspiration, med uppfattningen att Elvis lever?

Har du helt tappat omdömet?
Kanske.

Letar du fortfarande efter ironifiltret?
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » fre 22 nov 2013, 23:06

Blafsen skrev:Letar du fortfarande efter ironifiltret?
Inom VoF/skeptiker communityn är det extremt tabu att erkänna/misstänka NÅGON form av konspiration (då du riskerar att sammankopplas med de lägsta av de lägsta: konspirationsteoretikerna).
Det finns dock en stor nackdel men denna skeptiska (och säkert allra oftast en godhjärtad) kultur.
Ni erbjuder ju en helt fri spelplan för alla politiker och gangsters som vill konspirera!
Är det vetenskapligt korrekt?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 22 nov 2013, 23:07

Zoltan skrev:... hatad och avskydd som "Left wing" av den amerikanska, konservativa, corporative högern i USA. Precis som alla demokrater i USA alltid har varit och komme att vara.
Det där stämmer inte, utan är ett modernt fenomen. Nu är första gången någonsin som de mest liberala konservativa (i senaten och representanthuset) står till höger om de mest konservativa demokraterna; tea-party rörelsen har tvingat fram detta. Tidigare har det alltid funnits ett överlapp mellan de två partierna och det har gått att få till uppgörelser även i frågor där man varit oense. Tittar du tillräckligt långt tillbaka kommer du också att finna att demokraterna mestadels befann sig till höger om de konservativa.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » fre 22 nov 2013, 23:13

Zoltan skrev:
Blafsen skrev:Letar du fortfarande efter ironifiltret?
Inom VoF/skeptiker communityn är det extremt tabu att erkänna/misstänka NÅGON form av konspiration (då du riskerar att sammankopplas med de lägsta av de lägsta: konspirationsteoretikerna).
Det finns dock en stor nackdel men denna skeptiska (och säkert allra oftast en godhjärtad) kultur.
Ni erbjuder ju en helt fri spelplan för alla politiker och gangsters som vill konspirera!
Är det vetenskapligt korrekt?
Fattar öht inte vad du menar och vill komma till. Jag skojade lite om konspirationsteorier. Du får väl googla vad "skojar" betyder.

Ifall nån undrar så tror jag varken att Elvis eller JFK lever.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » fre 22 nov 2013, 23:21

Blafsen skrev: Fattar öht inte vad du menar och vill komma till. Jag skojade lite om konspirationsteorier. Du får väl googla vad "skojar" betyder.
Jag spann vidare på det och det var mer menat som en allmän kommentar. Inte meningen att anklaga dig för att vara en dålig skämtare :)
Dock kan jag tycka att det här skämtandet i tid och otid kan understryka min poäng om konspirationer och "teorier" om desamma: Att i stället för att ta i tu med det så ska det skämtas och skojas, vilket också skulle fungera som en sköld för de som kanske konspirerar (men som vi alla vet så existerar inte konspirationer inom EU och Sverige och därför kan detta inlägg avfärdas som Wooo-trams).

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » fre 22 nov 2013, 23:55

Zoltan skrev:
Blafsen skrev: Fattar öht inte vad du menar och vill komma till. Jag skojade lite om konspirationsteorier. Du får väl googla vad "skojar" betyder.
Jag spann vidare på det och det var mer menat som en allmän kommentar. Inte meningen att anklaga dig för att vara en dålig skämtare :)
Dock kan jag tycka att det här skämtandet i tid och otid kan understryka min poäng om konspirationer och "teorier" om desamma: Att i stället för att ta i tu med det så ska det skämtas och skojas, vilket också skulle fungera som en sköld för de som kanske konspirerar (men som vi alla vet så existerar inte konspirationer inom EU och Sverige och därför kan detta inlägg avfärdas som Wooo-trams).
Det jag skämtade om var sanslösa konspirationsteorier. Det finns ju alla nivåer på sådana. Visst finns det sådana med en del intressant stoff till, medan andra är så galna att man inte kan ta dem på allvar. Det handlar väl helt enkelt om hur intressanta källor man kan lägga fram. Finns det sådana är det ju lika fel att bara avfärda dem, som att ta såna som bara grips ur luften som bevisade sanningar.

Angående topic om JFK-mordet finns det så klart gott om anledningar till att anta att det kan ha legat en konspiration bakom, liksom att möjligheten att det bara var en ensam galnings verk inte heller är uteslutet. Men precis som i många andra olösta fall av denna dignitet, så lär det hagla helt galna teorier också.

Det var det jag bara ville skoja om i mitt första inlägg. I övrigt är diskussionen i denna tråd fullt relevant och inte ett dugg tramsig. Detta var ett mord med många möjliga motiv.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 23 nov 2013, 00:00

Blafsen skrev:
manifesto skrev:Har du helt tappat omdömet?
Kanske.

Letar du fortfarande efter ironifiltret?
Då är vi överens om att ämnet kan diskuteras på ett seriöst sätt. Bra.
War is peace.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » lör 23 nov 2013, 00:05

Blafsen skrev:Angående topic om JFK-mordet finns det så klart gott om anledningar till att anta att det kan ha legat en konspiration bakom, liksom att möjligheten att det bara var en ensam galnings verk inte heller är uteslutet. Men precis som i många andra olösta fall av denna dignitet, så lär det hagla helt galna teorier också.
Det var det jag bara ville skoja om i mitt första inlägg. I övrigt är diskussionen i denna tråd fullt relevant och inte ett dugg tramsig. Detta var ett mord med många möjliga motiv.
Jag är inte vidare insatt i hur man klassificerar graden av galenskap när det gäller "konspirationsteorier om JFK-mordet". Är det t.ex. galenskap att tro att det var ett politiskt mord?!
I så fall menar jag att galenskapen snarare är propagandamaskinen som ens antyder att denna misstanke skulle kunna vara en galenskap, då det i min värld är det mest troliga scenariot. Enligt Ockhams rakkniv.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » lör 23 nov 2013, 00:25

Zoltan skrev:
Blafsen skrev:Angående topic om JFK-mordet finns det så klart gott om anledningar till att anta att det kan ha legat en konspiration bakom, liksom att möjligheten att det bara var en ensam galnings verk inte heller är uteslutet. Men precis som i många andra olösta fall av denna dignitet, så lär det hagla helt galna teorier också.
Jag är inte vidare insatt i hur man klassificerar graden av galenskap när det gäller "konspirationsteorier om JFK-mordet". Är det t.ex. galenskap att tro att det var ett politiskt mord?!
I så fall menar jag att galenskapen snarare är propagandamaskinen som ens antyder att denna misstanke skulle kunna vara en galenskap, då det i min värld är det mest troliga scenariot. Enligt Ockhams rakkniv.
Nu hänger jag inte alls med i dina svängar. Vem har antytt att det skulle vara galenskap att tro att det var ett politiskt mord? Inte jag i alla fall. Det finns väl snarare goda grunder att misstänka att det var det. Vilket det var kan man däremot diskutera, liksom att möjligheten att det var en ensam galning inte heller är utesluten.

Däremot anser jag att teorin att han överlevde och smugglades till Cuba för att han var agent åt Castro, kan hänvisas till galenskaper. Hoppas du fattar vad jag menar.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 23 nov 2013, 00:29

Moridin skrev:Vad finns det för belägg för en andra skytt som inte kan förklaras med muskelspasmer, myter om kulors rörelsemängd, bilens hastighetsändringar osv.
Jag håller med om att det inte är omöjligt att Oswald ensam kan ha gjort det, men mycket talar emot. Både LBJ och Hoover var från dag ett mycket angelägna om att all efterforskning skulle ske på ett sätt som uteslöt tanken på att någon annan än Oswald ensam ska ha legat bakom.

Det här memorandumet från The Justice Department morgonen efter mordet visar hur myndigheter utan någon utredning, direkt ville ha endast en mördare, Oswald.
The public must be satisfied that Oswald was the assassin; that he did not have confederates who are still at large; & that the evidence was such that he would have been convicted.
Ett annat exempel är ett telefonsamtal mellan Hoover och LBJ där de konfererar om hur en kommission (Warren) ska se ut, och att dess syfte enkom var att konfirmera FBI:s slutsats om en lone assasin. Med andra ord, en cover up.
to tell the House end the Senate not to go ahead with an investigation
Det finns en massa annat, men vi kan börja där.
Senast redigerad av 1 manifesto, redigerad totalt 0 gånger.
War is peace.

Skriv svar