Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vem mördade president John F Kennedy

Lee Harvey Oswald ensam
54
67%
Lee Harvey Oswald + konspiratörer
8
10%
Inrikes konspiratörer
5
6%
Utrikes konspiratörer
0
Inga röster
Annat alternativ
1
1%
Har ingen uppfattning
13
16%

Antal röster: 81

DK

Re: Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Inlägg av DK » sön 30 jun 2019, 16:07

But in this case a directional expulsion of mass is observed in the Zapruder Film. It is this escape of the explosion from one end of the cavity, but not the other, that creates a directional component to the mass expulsion, and thus a “jet.”
Han beskriver var jeten, som syns i figur 5, kommer ifrån. Inte hålets allmänna placering.

Förvanskar du allt du läser?

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 30 jun 2019, 19:54

DK skrev:
sön 30 jun 2019, 16:07
But in this case a directional expulsion of mass is observed in the Zapruder Film. It is this escape of the explosion from one end of the cavity, but not the other, that creates a directional component to the mass expulsion, and thus a “jet.”
Han beskriver var jeten, som syns i figur 5, kommer ifrån. Inte hålets allmänna placering.

Igen:
  • Although the explosion emanates over a range of angles within a roughly conical cloud, the explosion of mass nevertheless is observed to escape from the single large wound on the right front of the President’s head (described in the Autopsy Report [3, p. 540] and in Lattimer et al. [12])
Skadan inkluderar parietal (blå)- temporal (brun) och occipital (grön) bone:

Bild

Front of the head?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 01 jul 2019, 22:48

DK skrev:
sön 30 jun 2019, 16:07

Halmgubbe. Mitt citat handlar om var Nalli menar att obduktionsrapporten på sidan 540 i WCR placerar den stora huvudskadan samt dess dimensioner - ...the right front of the President’s head.

Det stämmer inte. Tvärtom så är merparten av skadan förlagd till the right back of the head och inkluderar delar av nackbenet.

Har du någon idé om varför Nalli skriver så här?
War is peace.

DK

Inlägg av DK » tis 02 jul 2019, 05:12

the explosion of mass nevertheless is observed to escape from the single large wound, on the right front of the President’s head
It is this escape of the explosion from one end of the cavity
Ja. Jag satte in ett kommatecken i första citatet. Tillsammans med det andra citatet så kanske det då klarnar för dig.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 02 jul 2019, 05:54

DK skrev:
tis 02 jul 2019, 05:12
the explosion of mass nevertheless is observed to escape from the single large wound, on the right front of the President’s head
It is this escape of the explosion from one end of the cavity
Ja. Jag satte in ett kommatecken i första citatet. Tillsammans med det andra citatet så kanske det då klarnar för dig.
Du pratar om något annat. Jag citerar Nalli som menar att den stora huvudskadan enligt obduktionsrapporten är belägen ”in the right front of the President’s head”, och refererar med sidhänvisning, page 540 i WC’s rapport.

Om man då läser vad som står på samma sida i samma rapport så står det tvärtom att den är belägen i den bakre delen av höger sida av huvudet (occipital/temporal/parietal).

Hur kan det komma sig, menar du?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 02 jul 2019, 05:57

• Another bullet then struck President Kennedy in the rear portion of his head, causing a massive and fatal wound. The President fell to the left into Mrs. Kennedy's lap.

- WCR sid 3.
Inte ett ord om det våldsamma huvudkastet snett bakåt.

War is peace.

DK

Inlägg av DK » tis 02 jul 2019, 15:28

manifesto skrev:
tis 02 jul 2019, 05:54

Du pratar om något annat. Jag citerar Nalli som menar att den stora huvudskadan enligt obduktionsrapporten är belägen ”in the right front of the President’s head”, och refererar med sidhänvisning, page 540 i WC’s rapport.

Om man då läser vad som står på samma sida i samma rapport så står det tvärtom att den är belägen i den bakre delen av höger sida av huvudet (occipital/temporal/parietal).

Nej han menar som sagt att jeten kommer från ett område som är "in the right front" och är vid ena änden av den stora skadan. Innan övertrycket spräckte skallen där fanns förstås ingen stor skada, bara ett ingångshål bak. Denna position på huvudet syns i figur 5.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 02 jul 2019, 20:17

DK skrev:
tis 02 jul 2019, 15:28
manifesto skrev:
tis 02 jul 2019, 05:54

Nej han menar som sagt att jeten kommer från ett område som är "in the right front" och är vid ena änden av den stora skadan. Innan övertrycket spräckte skallen där fanns förstås ingen stor skada, bara ett ingångshål bak. Denna position på huvudet syns i figur 5.
Jag pratar fortfarande inte om exakt varifrån jeten kom. Jag pratar om var Nalli placerar den stora huvudskadan och dess dimensioner. Han går explicit på informationen som finns i obduktionsrapporten som är publicerad i WCR, sidan 540.

Stämmer hans placering av den stora huvudskadan med den information han refererar till på sidan 540, menar du?

Igen:
  • Although the explosion emanates over a range of angles within a roughly conical cloud, the explosion of mass nevertheless is observed to escape from the single large wound on the right front of the President’s head (described in the Autopsy Report [3, p. 540] and in Lattimer et al. [12])
... från den stora huvudskadan i JFK’s huvuds höger framsida.

Enligt samma rapport så finns det inga skador i JFK’s huvuds höger framsida/främre del. Tvärtom så är den stora huvudskadan förlagd till occipital/temporal/parietal bone vilket ger en placering i JFK’s huvuds höger bakre del:
  • MISSILE WOUNDS: 1. There is a large irregular defect of the scalp and skull on the right involving
    chiefly the parietal bone but extending somewhat into the temporal and occipital regions. In this region there is an actual absence of scalp and bone producing a defect which measures approximately 13 cm. in greatest diameter.
    From the irregular margins of the above scalp defect tears extend in stellate fashion into the more or less intact scalp as follows:
    a. From the right inferior temporo-parietal margin anterior to the right ear to a point slightly above the tragus.
    b. From the anterior parietal margin anteriorly on the forehead to approximately 4 cm, above the right orbital ridge,
    c. From the left margin of the main defect across the midline antero-laterally for a distance of approximately 8 cm,
    d. From the same starting pcsdnt as c, 10 cm, postero-laterally.
Var han sedan placerar den del av skadan som han tror är mest? inbegripen i vad han tror är en jet-effekt är en annan frågeställning, men klart är att den inte kan ha varit placerad i huvudets framsida om han förlägger huvudskadan där obduktionsrapporten förlägger den.

Jag frågar igen:

- Varför skriver Nalli att obduktionsrapporten förlägger den stora huvudskadan i huvudets framsida/främre del när den istället förlägger den i huvudets bakre del?
War is peace.

DK

Inlägg av DK » ons 03 jul 2019, 01:19

Det verkar inte nå fram till dig vad jag säger. Han borde förstås uttryckt sig noggrannare för dem som inte klarar av att läsa hans ord i kontexten av vad han pratar om.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 03 jul 2019, 05:16

DK skrev:
ons 03 jul 2019, 01:19
Det verkar inte nå fram till dig vad jag säger.
Jag förstår precis vad du säger. Istället för att bemöta det jag skriver på ett hederligt sätt så bemöter du något helt annat som jag INTE skriver.

Varför gör du det?

Han borde förstås uttryckt sig noggrannare
Du menar att han istället för att påstå att obduktionsrapporten förlägger den stora huvudskadan ”to the right front of the President’s head”, skulle angett den placering som samma rapport FAKTISKT uppger? Höger occiptal/temporal/parietal bone = bakre delen av höger bakhuvud?

Upp blir ner och ner blir upp (ingångshålet). Bak blir fram och fram blir bak (den stora huvudskadan).

Noggrann?

för dem som inte klarar av att läsa hans ord i kontexten av vad han pratar om.
Ah, det är kontexten som jag har missat?

Förklara.
War is peace.

DK

Inlägg av DK » ons 03 jul 2019, 16:50

Nej vad jag säger har uppenbarligen inte nått fram. Försök igen.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 03 jul 2019, 20:18

DK skrev:
ons 03 jul 2019, 16:50
Nej vad jag säger har uppenbarligen inte nått fram.
Det kommer heller aldrig att nå fram. Den här tråden är bara en anslagstavla för konspirationsteoretikern, så låt saken bero. :wink:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 03 jul 2019, 20:34

DK skrev:
Nej vad jag säger har uppenbarligen inte nått fram. Försök igen.
Då har vi oraklet i farten igen. Säg till när dimmorna har lättat.

Frisk luft är underskattat.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 03 jul 2019, 20:38

Dûrion Annûndil skrev:
ons 03 jul 2019, 20:18
DK skrev:
Det kommer heller aldrig att nå fram. Den här tråden är bara en anslagstavla för konspirationsteoretikern, så låt saken bero. :wink:
Säger skribenten som sida upp och sida ner propagerar för en ”typisk muskelryckning” orsakad av ”motorik” utan ens en ansats till att presentera något som helst underlag som stöd.

När det här till slut blev uppenbart även för skribenten själv så bytte hen taktik och började nu istället yra om att JFK medvetet kastade huvudet bakåt från en kula som träffade ... bakifrån.

Med endast två tredjedelar av hjärnan kvar ...

:P
War is peace.

DK

Inlägg av DK » ons 03 jul 2019, 20:51

Dûrion Annûndil skrev:
ons 03 jul 2019, 20:18
DK skrev:
Du har så klart rätt, ibland behöver man någon annan som säger till när det är dags att ge upp, så tack :)

Skriv svar