Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Vem mördade president John F Kennedy

Lee Harvey Oswald ensam
55
67%
Lee Harvey Oswald + konspiratörer
8
10%
Inrikes konspiratörer
5
6%
Utrikes konspiratörer
0
Inga röster
Annat alternativ
1
1%
Har ingen uppfattning
13
16%

Antal röster: 82

manifesto

Re: Mordet på president John F Kennedy den 22 november 1963

Inlägg av manifesto » fre 11 dec 2015, 08:53

matsw skrev:Om du läser det inlägg du la ner så mycket möda på så hade kankse sett att jag inte säger någom om huruvida du har rätt eller fel. Jag säger att du inte kan hantera en diskussion.
Ah, du försöker nyansera dig? Tidigare har det mest handlat om korthuggna klagomål på att jag har fel i sak utan skymten till ansats att ens hinta om vad det sakfelet består i.

På vad/vilka sätt menar du att jag till skillnad från dig inte kan hantera en diskussion? Var tydlig. Var specifik. Citera med forumets citeringsfunktion. Länka.
War is peace.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 11 dec 2015, 09:31

manifesto skrev:
matsw skrev:Om du läser det inlägg du la ner så mycket möda på så hade kankse sett att jag inte säger någom om huruvida du har rätt eller fel. Jag säger att du inte kan hantera en diskussion.
Ah, du försöker nyansera dig? Tidigare har det mest handlat om korthuggna klagomål på att jag har fel i sak utan skymten till ansats att ens hinta om vad det sakfelet består i.

På vad/vilka sätt menar du att jag till skillnad från dig inte kan hantera en diskussion? Var tydlig. Var specifik. Citera med forumets citeringsfunktion. Länka.
Hur ska jag kunna länka alla dina inlägg?

Men dun metod är tydlig: svara inte på invändningar utan vräk på med nya "fakta".
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 11 dec 2015, 09:42

matsw skrev:
manifesto skrev:

Men dun metod är tydlig: svara inte på invändningar utan vräk på med nya "fakta".
Inte alla inlägg, matsw, ett inlägg. Inte ett enda jävla inlägg har du länkat trots att det är så ofantligt många där jag har fel i sak. Är de så man för en diskussion, menar du?

Då är vi nog många som hellre avstår.
War is peace.

DK

Inlägg av DK » fre 11 dec 2015, 09:43

Jag vill inte diskutera med DIG nej, i övrigt är det ett ganska roligt ämne att studera konspirationsteoretiker och era logiska kullerbyttor.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 11 dec 2015, 10:00

Kritiken mot HSCA's studier består i stort sätt av två olika delar:

1. Motorcykeln med mikrofonen kan inte ha befunnit sig där den måste för att kunna ha registrerat fem gevärsskott på Dealey Plaza runt 12:30, 22 nov 1963.

2. De fem påstådda eko-impulserna är inte gevärsskott utan något annat, exempelvis radioknaster eller mänskligt tal.

Jag kommer att summera argumenten för dessa två kritiker, ett i taget och därpå visa på motargumenten, vilka jag menar enkelt och mycket övertygande tillbakavisar kritiken och att det ofta istället blir en bekräftelse och förstärkning av HSCA's ursprungliga fynd.

Återkommer inom kort.
War is peace.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 11 dec 2015, 10:28

manifesto skrev:
matsw skrev:
manifesto skrev: Ah, du försöker nyansera dig? Tidigare har det mest handlat om korthuggna klagomål på att jag har fel i sak utan skymten till ansats att ens hinta om vad det sakfelet består i.

Inte alla inlägg, matsw, ett inlägg. Inte ett enda jävla inlägg har du länkat trots att det är så ofantligt många där jag har fel i sak. Är de så man för en diskussion, menar du?

Då är vi nog många som hellre avstår.
Så där. Här har vi ett exempel till som visar hur du avsiktligt misstolkar. (Jag har inte alls sagt att du har fel i sak).

Case closed.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 13 dec 2015, 11:04

manifesto skrev:Kritiken mot HSCA's studier består i stort sätt av två olika delar:

1. Motorcykeln med mikrofonen kan inte ha befunnit sig där den måste för att kunna ha registrerat fem gevärsskott på Dealey Plaza runt 12:30, 22 nov 1963.

2. De fem påstådda eko-impulserna är inte gevärsskott utan något annat, exempelvis radioknaster eller mänskligt tal.

Jag kommer att summera argumenten för dessa två kritiker, ett i taget och därpå visa på motargumenten, vilka jag menar enkelt och mycket övertygande tillbakavisar kritiken och att det ofta istället blir en bekräftelse och förstärkning av HSCA's ursprungliga fynd.

Återkommer inom kort.

Innan BB&N beslöt sig för att genomföra tester på plats vid Dealey Plaza ställde man upp följande fem a priori kriterier för impuls-mönster som möjliga gevärs-skott (Donald B. Thomas, 2010):
1. Firstly, the echo pattern of a gunshot in Dealey Plaza would be expected to have around ten prominent echoes.
Fem stora byggnader x två = ca 10 ekon.
2. Secondly, because of the dimensions of Dealey Plaza, about 500 ft wide, and the speed of sound, around 1100 ft/ sec, any echo pattern emanating from the set of buildings in the immediate vicinity would have an expected duration of around one-quarter to one-half second, again with the exact duration depending on the position of the microphone relative to the buildings.
Ca 0,25 - 0,5 millisekunder mellan varje möjlig eko-impuls givet Dealey Plazas storlek till ytan.
3. Thirdly, there would have to be at least three separate suspect patterns, representing at least three gunshots.
Minst tre på varandra följande impuls-sekvenser eftersom minst tre skott ska ha avlossats givet det gällande bevisläget.
4. Fourthly, the suspect patterns would have to fall in a sequence of no less than four-and-a-half seconds (the minimum time that the Oswald rifle could be fired, cycled and refired three times) and no more than 15 seconds (the total time that the presidential limousine was on Elm Street).
De misstänkta impulsmönstren måste befinna sig inom tidsperioden 4,5 sekunder (tiden för laddning av geväret) - 15 sekunder vilket utgör tiden som limousinen befann sig på Elm Street.
5. Fifthly, any such sequence of suspect patterns would have to occur within one minute either side of 12: 30 p.m. by the dispatcher's clock, as that was how close the clocks were supposed to be synchronized.
Den centrala radio-operatören angav tiden vi varje sändning avrundat i hela minuter vilket ger att misstänkta eko-impulser måste befinna sig inom tidsspannet ca 12:29 - 12:31, det eftersom den verkliga skottsekvensen fastslagits äga rum runt ca 12:30.

Dvs, varje misstänkt eko-impuls måste uppfylla samtliga dessa fem kriterier för att adderas till mängden misstänkta gevärsskott som om de överstiger tre till antalet ger att man fortsätter utredningen med testskjutningar på Dealey Plaza. Antalet kandidater kunde till slut fastställas till fem, vilket leder till att man beslutar att genomföra teskjutningarna.

Vad jag vet har ingen lyckats visa på några tveksamheter med dessa urvalskriterier utan att enkelt tillbakavisas. Fortsättning följer.
War is peace.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 23 okt 2017, 15:49

Det ska tydligen släppas fler dokument kring mordet. Det har tydligen Trump twittrat om, i alla fall. Möjligen handlar det om alla resterande dokument (enligt rubriken), men det förefaller oklart om så verkligen är fallet när man läser artikeln.

https://www.nytimes.com/2017/10/21/us/p ... ified.html

Trump Says He Will Release Final Set of Documents on Kennedy Assassination

WASHINGTON — President Trump has decided to release a final batch of thousands of classified government documents related to the 1963 assassination of President John F. Kennedy, Mr. Trump announced in a tweet on Saturday morning.

“Subject to the receipt of further information, I will be allowing, as President, the long blocked and classified JFK FILES to be opened,” Mr. Trump said on Twitter.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 26 okt 2017, 23:25

Clas Svahn om detta att dokument ska släppas. Tydligen är 30 dokument fortfarande hemliga.

Intervju med Erik Åsard.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/profe ... edymordet/

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 05 nov 2017, 21:22

Dan Hardway, f.d. utredare i HSCA, är inte nådig i sin tentativa bedömning av dokumentsläppet så här långt. Både Trump och CIA nonchalerar helt eller delvis JFK Records Act i sina ageranden och Hardway uppmanar i ett brev sin delstats senator Joe Manchin (D) att ta upp frågan i Senaten.

Jag håller inte andan.

https://kennedysandking.com/john-f-kenn ... ff-america
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 05 nov 2017, 21:27

Tryggve skrev:Clas Svahn om detta att dokument ska släppas. Tydligen är 30 dokument fortfarande hemliga.

Intervju med Erik Åsard.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/profe ... edymordet/
För oss som inte vill stödja DN ekonomiskt eller på annat sätt, har du en summering av Erik (Mockingbird) Åsard säger den här gången? Gör han som CIA säger och drar den om att Oswald jobbade för KGB (lol)?
War is peace.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 06 nov 2017, 09:31

Åsard säger ingenting som han inte sagt tidigare. Mordet utfördes snabbt och löstes också snabbt.

Vad han underlåter att säga i intervjun är att den gripne också tystades snabbt.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 06 nov 2017, 11:45

manifesto skrev:För oss som inte vill stödja DN ekonomiskt eller på annat sätt, har du en summering av Erik (Mockingbird) Åsard säger den här gången? Gör han som CIA säger och drar den om att Oswald jobbade för KGB (lol)?
Det han säger är väl i princip att vare sig de som tror på en konspiration, eller de som anser att Oswald ensam begick mordet, kommer att ändra åsikt pga av dessa dokument.
Erik Åsard är professor i Nordamerikastudier och författare till böckerna ”Det dunkelt tänkta: konspirationsteorier om morden på John F. Kennedy och Olof Palme” samt ”Konspirationsteorierna och verkligheten”, tror inte att de nya dokumenten kommer att förändra synen på vad som egentligen hände:

– Dels kommer dokumenten sannolikt att vara svåra att tolka av den som inte är expert på säkerhetspolitik och dels är det knappast troligt att den som redan tror på en konspiration kommer att ändra sig. Lika lite som den som är övertygad om motsatsen kommer att göra det. De båda lägren befinner sig på var sin sida av vallgraven och för knappast någon dialog med varandra, säger han.
När det gäller hans syn på skuldfrågan så menar han att det var Oswald. Att Oswald skulle ha jobbat för KGB påstår han inte i denna text vad jag ser.

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 06 nov 2017, 14:48

Matte skrev:Åsard säger ingenting som han inte sagt tidigare. Mordet utfördes snabbt och löstes också snabbt.

Vad han underlåter att säga i intervjun är att den gripne också tystades snabbt.
Ok, tack. Att patsyn (Oswald) mördades är mycket riktigt en av de viktigare aspekterna av århundradets mörkläggning, ja. Men, känner jag Åsard rätt så är det här långt ifrån det enda han undanhåller.

Frågan är varför. Nyttig idiot? Eller t.o.m. ett lönekuvert?

Svårt att säga.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 06 nov 2017, 15:02

Tryggve skrev:
manifesto skrev:För oss som inte vill stödja DN ekonomiskt eller på annat sätt, har du en summering av Erik (Mockingbird) Åsard säger den här gången? Gör han som CIA säger och drar den om att Oswald jobbade för KGB (lol)?
Det han säger är väl i princip att vare sig de som tror på en konspiration, eller de som anser att Oswald ensam begick mordet, kommer att ändra åsikt pga av dessa dokument.
Självklart är det så. På sin höjd kan man bygga på redan mycket starka indiciekedjor med lite fler pusselbitar. Men, att US National Security State frivilligt skulle släppa ifrån sin en smoking gun är givetvis helt uteslutet.
Erik Åsard är professor i Nordamerikastudier och författare till böckerna ”Det dunkelt tänkta: konspirationsteorier om morden på John F. Kennedy och Olof Palme” samt ”Konspirationsteorierna och verkligheten”, tror inte att de nya dokumenten kommer att förändra synen på vad som egentligen hände:

– Dels kommer dokumenten sannolikt att vara svåra att tolka av den som inte är expert på säkerhetspolitik och dels är det knappast troligt att den som redan tror på en konspiration kommer att ändra sig. Lika lite som den som är övertygad om motsatsen kommer att göra det. De båda lägren befinner sig på var sin sida av vallgraven och för knappast någon dialog med varandra, säger han.
Tryggve skrev:När det gäller hans syn på skuldfrågan så menar han att det var Oswald. Att Oswald skulle ha jobbat för KGB påstår han inte i denna text vad jag ser.
Skälet till min fråga är att det är det spin som för närvarande krängs av CIA och deras horor i Main Stream Media. Att man deltog i mörkläggningen av mordet för att den amerikanska opinionen skulle kräva vedergällning = kärnvapenkrig = hundratals miljoner döda, om det kom ut att Oswald mördade JFK på uppdrag av Kuba/Sovjetunionen.

Det här är givetvis en ren lögn.

Säger Åsard äntligen vilka bevis han grundar sin uppfattning om en skyldig Oswald på?

EDIT: Jag fixade citeringen så att det framgår vad jag skrev och vad som jag citerade från DN. :smile2: /Tryggve
War is peace.

Skriv svar