Konflikten i Syrien - sunni och shia

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Skriv svar
nakkonox

Konflikten i Syrien - sunni och shia

Inlägg av nakkonox » tis 26 nov 2013, 10:17

Ofta förs det fram att det är en konflikt mellan regimen och rebellerna, men sällan kommer det fram att konflikten har en annan dimension, nämligen att regimen får militärt understöd från shiamuslimer från andra stater, och rebellerna får stöd från sunni. Frågan jag söker svar på, är om det är så enkelt att konflikten dem emellan fortfarande har att göra med vem som är Muhammeds rättmätige efterträdare: Muhammeds mest kompetente lärjunge (sunni) eller hans närmaste manliga släkting (shia). Finns det fler stötestenar än denna grundskillnad?

Sensemaker

Re: Konflikten i Syrien - sunni och shia

Inlägg av Sensemaker » tis 26 nov 2013, 12:04

nakkonox skrev:Ofta förs det fram att det är en konflikt mellan regimen och rebellerna, men sällan kommer det fram att konflikten har en annan dimension, nämligen att regimen får militärt understöd från shiamuslimer från andra stater, och rebellerna får stöd från sunni. Frågan jag söker svar på, är om det är så enkelt att konflikten dem emellan fortfarande har att göra med vem som är Muhammeds rättmätige efterträdare: Muhammeds mest kompetente lärjunge (sunni) eller hans närmaste manliga släkting (shia). Finns det fler stötestenar än denna grundskillnad?
Shiiterna tror även på mahdin (en messias-gestalt), har delvis andra hadither (traditioner) om följeslagarnas och profetens föredöme. Historiskt har de varit starkare anhängare av martyrskapet och även mer kritiska mot makten. Traditionell shiitisk uppfattning är att varje stat som inte kommer ur profeten och hans omedelbara ättlingar är i princip moraliskt fel -även om det kan vara acceptablet att samarbeta med makten. Khomeinis försök att skapa en stat styrda av de shiitiska lärde är mig veterligen en rätt ny tanke. I just Iran är även tillfälliga, tidsbegränsade äktenskap tillåtna, mig veterligen förekommer detta inte i sunnitisk islam.

Sensemaker

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » tis 26 nov 2013, 12:25

Sunniterna brukar väl också anklaga shiiterna för polyteism. Men jag tvivlar på att det är de religiösa motsättningarna som är viktiga i inbördeskriget, och vilka som lierar sig med respektive part. Det är ofta så, att i konflikter om profana tillgångar följer ändå lojaliteterna med religiös grupptillhörighet.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 26 nov 2013, 16:13

Värt att tänka på är att man inte ska köpa de troendes historieskrivning rakt av. Vad jag har förstått det så finns det en hel del historiker som ifrågasätter om man kan tala om shia som separat religiös tradition förrän i mitten på 700-talet. Snarare så växte traditionen fram ur en mer heterogen subkultur av ifrågasättande av kalifernas styre.

Även om Alis ättlingar och shiiterna i allmänhet utsattes för en hel del skit från olika kalifer och andra sunnitiska makthavare så får jag också känslan av att man från shiitiskt håll varit förtjusta i att uppfinna ytterligare historiska oförrätter.

Gällande Syrien så handlar nog konflikten om Muhammeds sanna ställföreträdare i ungefär samma utsträckning som Nordirlandskonflikten handlar om frågan huruvida biskopen i Rom är Kristi ställföreträdare på jorden. Just existensen av en sekteristisk uppdelning är i mina ögon viktigare än det teologiska innehållet i den sekteristiska skillnaden. Dessutom är det värt att tänka på att de Syriska Alawiterna, som Assad tillhör, fram tills åtminstone 1970-talet inte sågs som riktiga shiiter av många.

Alawiterna är en av otaliga, åtminstone formellt utåt, monoteistiska sekter som i Syrien och Mesopotamien överlevt i skuggan av sunnitiska härskares acceptans av "bokens folk". Jezider, mandéer, druser och samarier är andra exempel. Alawiterna må ha kopplingar till shia-islam men firar även en del kristna högtider. Likt andra sekter i liknande omständigheter är deras egentliga lära svår att definiera eftersom de håller sig med en inre lära som inte är till för utomstående.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

JackBlack

Inlägg av JackBlack » ons 27 nov 2013, 08:51

Värt att notera är att rebellerna inte är någon homogen grupp utan det antagligen även råder konflikter mellan dem och deras grad av religiositet varierar.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 09 dec 2013, 23:11

Konflikten mellan Sunni och Shia är väl lika logisk som konflikten mellan protestanter och katoliker. Fråga vem som helst i Nordirland...
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 10 dec 2013, 15:49

Anders skrev:Konflikten mellan Sunni och Shia är väl lika logisk som konflikten mellan protestanter och katoliker. Fråga vem som helst i Nordirland...
Svaret du kommer att få är förmodligen att det hela är mycket "logiskt". Både i Syrien och Nordirland handlar det i grunden om långsiktig social organisering för trygghet, för existentiell tillfredsställelse och för makt över samhället.

Men kan sitta på bekvämt avstånd och prata om att konflikter är "oförståeliga" och "ologiska" men i slutändan så är de ofta rätt oundvikliga eftersom historiska skeenden har placerat olika grupper i en situation där fred och försoning är mycket svårt. Alawiterna har mycket goda skäl att fortsätta stödja Assad och fortsätta kämpa. Att böja sig, att visa svaghet, kan mycket möjligt leda till att man utsätts för ett regelrätt folkmord. Det är åtminstone inte orimligt att oroa sig för det.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 15 dec 2013, 18:50

Som andra sagt så handlar konflikten inte om religion, men fraktionerna är uppdelade enligt religiösa skiljelinjer. Iaf delvis, kurderna bryr sig väl egentligen inte om vilka som styr Syrien utan vill bryta sig loss.

Gällande skillnader mellan sunni och shia så får jag intrycket av att shiiterna är mer mysticistiskt och andligt inriktade än sunniterna, som i sin tur verkar fokusera på regler. Den sunnitiska teokratin Saudiarabien framstår som torrare och hårdare än den shiitiska teokratin Iran, fast det kan ju bero på andra saker än religionsskillnaden.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 16 dec 2013, 23:09

Nemesis skrev:Gällande skillnader mellan sunni och shia så får jag intrycket av att shiiterna är mer mysticistiskt och andligt inriktade än sunniterna, som i sin tur verkar fokusera på regler. Den sunnitiska teokratin Saudiarabien framstår som torrare och hårdare än den shiitiska teokratin Iran, fast det kan ju bero på andra saker än religionsskillnaden.
Nja, jag tror inte riktigt att man kan göra den generella åtskillnaden mellan sunni och shia. Vi måste tänka på de stora skillnaderna mellan hur de rådande teokratiska styrena i Iran och Saudiarabien fungerar och hur de uppkommit.

Den iranska islamska republiken är just en republik. Den är strukturerad för att skapa en stabil balans och ett samspel mellan olika maktgrupper Dessutom är den konstruerad i en geografi som i årtusenden utgjort hjärtat i stora imperier. Man kan säga att iranierna har tradition och erfarenhet av storskaligt, avancerat statsbygge. Det prästerskap som kommer att utgöra kärnan i republiken var också relativt heterogent. Det finns

Kungariket Saudiarabien är just ett kungarike bestående av den del av arabien som tillhör familjen Saud. Burna av en tradition av att vara doktrinära galningar i öknen lyckades de gripa makten i början av 1900-talet. Från detta har de, med hjälp av den gudasända oljan, byggt en sorts modern statsmakt runt sig själva. Mer eller mindre från scratch.

Den iranska islamska republiken är en kompromiss byggd av ett etablerat hyfsat heterogent prästerskap med hänsyn till ett redan existerande avancerat statsbygge. Saudiarabien är en doktrinär lekstuga byggd från grunden av en familj/väckelserörelse med alldeles för mycket pengar.

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Inlägg av Ripper » tis 17 dec 2013, 14:51

nakkonox skrev:Ofta förs det fram att det är en konflikt mellan regimen och rebellerna, men sällan kommer det fram att konflikten har en annan dimension, nämligen att regimen får militärt understöd från shiamuslimer från andra stater, och rebellerna får stöd från sunni. Frågan jag söker svar på, är om det är så enkelt att konflikten dem emellan fortfarande har att göra med vem som är Muhammeds rättmätige efterträdare: Muhammeds mest kompetente lärjunge (sunni) eller hans närmaste manliga släkting (shia). Finns det fler stötestenar än denna grundskillnad?
Jag tror inte att sekterismen får sin näring så mycket i teologiska dispyter som i reella politiska motsättningar i regionen mellan länder som Saudiarabien och de andra gulfstaterna, oftast monarkier, som förser USA med billig olja i utbyte mot beskydd, och å andra sidan republiken Iran och dess allierade (ex. Hezbollah) som är mer motvalls och inte rättar sig i ledet, och även upplevs som ett hot mot Israel. Finns såklart massa dimensioner i det här och jag kan inte påstå att jag är vidare insatt.

Det tycks som att mycket av det ökade sekteristiska våldet, tillväxten av jihadistiska grupper osv. har sin grund i Saudiarabien och gulfstaterna. Det är där de får sina resurser ifrån. Så var det från början med Al Qaida. USA finner sig i en väldigt prekär situation, för även om det är positivt att ha en hotbild och något som får krigsindustrins hjul att snurra så får man ändå säga att Al Qaida och jihadismen är en fiende de helst vill slippa (bra då att de upptagna i Syrien). Samtidigt, vad finns det för alternativ till att stötta gulfmonarkierna om man vill säkra en fördelaktig oljeimport? Till synes inga för närvarande, och det är oljeschejkerna medvetna om.
Vid ingången till vetenskapen, liksom vid ingången till helvetet måste emellertid det kravet ställas:

Qui si convien lasciare ogni sospetto
Ogni viltà convien che qui sia morta.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 22 dec 2013, 13:53

Vidugavia skrev:
Nemesis skrev:Gällande skillnader mellan sunni och shia så får jag intrycket av att shiiterna är mer mysticistiskt och andligt inriktade än sunniterna, som i sin tur verkar fokusera på regler. Den sunnitiska teokratin Saudiarabien framstår som torrare och hårdare än den shiitiska teokratin Iran, fast det kan ju bero på andra saker än religionsskillnaden.
Nja, jag tror inte riktigt att man kan göra den generella åtskillnaden mellan sunni och shia. Vi måste tänka på de stora skillnaderna mellan hur de rådande teokratiska styrena i Iran och Saudiarabien fungerar och hur de uppkommit.

Den iranska islamska republiken är just en republik. Den är strukturerad för att skapa en stabil balans och ett samspel mellan olika maktgrupper Dessutom är den konstruerad i en geografi som i årtusenden utgjort hjärtat i stora imperier. Man kan säga att iranierna har tradition och erfarenhet av storskaligt, avancerat statsbygge. Det prästerskap som kommer att utgöra kärnan i republiken var också relativt heterogent. Det finns

Kungariket Saudiarabien är just ett kungarike bestående av den del av arabien som tillhör familjen Saud. Burna av en tradition av att vara doktrinära galningar i öknen lyckades de gripa makten i början av 1900-talet. Från detta har de, med hjälp av den gudasända oljan, byggt en sorts modern statsmakt runt sig själva. Mer eller mindre från scratch.

Den iranska islamska republiken är en kompromiss byggd av ett etablerat hyfsat heterogent prästerskap med hänsyn till ett redan existerande avancerat statsbygge. Saudiarabien är en doktrinär lekstuga byggd från grunden av en familj/väckelserörelse med alldeles för mycket pengar.
Jag håller med dig om att det finns skillnader i staternas uppbyggnad och historia. Saudiarabien är resultatet av att en militärt framgångsrik stam som följde en viss version av sunniislam (den salafistiska/wahhabitiska) lyckades kuva de närliggande stammarna.

Däremot är den islamiska republiken Iran inte riktigt uppbyggt som en kompromiss mellan olika grupper. Shiamuslimer, perser (och i mindre grad azerer) är de religiösa och etniska grupper som är gynnade i dagens Iran. Låt vara att etniska minoriteter inte förtrycks lika hårt som i vissa av grannländerna.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 22 dec 2013, 17:39

Nemesis skrev:Däremot är den islamiska republiken Iran inte riktigt uppbyggt som en kompromiss mellan olika grupper. Shiamuslimer, perser (och i mindre grad azerer) är de religiösa och etniska grupper som är gynnade i dagens Iran. Låt vara att etniska minoriteter inte förtrycks lika hårt som i vissa av grannländerna.
Jo men det var inte religiösa och etniska grupper jag menade med "maktgrupper". Det jag talar om är grupper som bazarköpmännen, militären, oljearbetare, småbönder, godsägare, statsbyråkrater och olika kotterier av shiitiska präster. Man ska tänka på att det vid revolutionen fanns en rad olika synsätt på vad som borde göras även inom prästerskapet. Något som Khomeini och Co var tvugna att förhålla sig till.

Iran 1979 var ett mycket mer avancerat samhälle ekonomiskt, socialt och institutionellt än vad Saudiarabien var 1932. Något som gjorde det svårare för Khomeini att bygga en stat i sin egen avbild.

- Conan Cimmeriern

Skriv svar