Förskolepedagogiken "I ur och skur"

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Knurd

Förskolepedagogiken "I ur och skur"

Inlägg av Knurd » ons 11 dec 2013, 13:45

Det finns många pedagogiska inriktningar, grundade på olika idéer och rörelser.

Friluftsfrämjandet rekommenderar I ur och skur-pedagogiken. http://www.friluftsframjandet.se/iurochskur/38

Två av de argumenterande länkarna hänvisar till akademiska avhandlingar; den ena handlar om högstadieelever, medan den andra betonar nyttan av "odefinierade miljöer", inte specifikt utomhusvistelse. Resten av länkarna går till opinionsbildade artiklar. En studie vid Karolinska Institutet visar tvärtom att förskolebarns stresshormon ökar vid utevistelse.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svt ... r-och-skur

Och vad menar man med hållbar livsstil? Att föräldrarna ska köra SUV:en ut i skogen två gånger om dagen för att lämna och hämta, i stället för promenad eller kollektivtrafik till en förskola i tät bebyggelse? Det låter som "greenwashing"; att det som har någon subjektiv anknytning till natur och miljö, kan presenteras som ekologiskt fördelaktigt. Den svenska naturkulten kan i värsta fall vara ett hot mot klimatet och biosfären, se detta kåseri: http://www.yimby.se/2013/03/naturguden_1412.html

Finns det några vetenskapliga sanningar om pedagogik? Eller är det viktigaste att de pedagogiska metoderna "känns rätt"?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Förskolepedagogiken "I ur och skur"

Inlägg av kaxiga Z » ons 11 dec 2013, 13:53

Utomhusaktivitet/utomhusvistelse ska enligt någon statistik ge färre depressioner i vuxen ålder, och mindre närsynthet, än inomhusliv.
Men utomhusdagis låter lite väl stressigt och mycket.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 11 dec 2013, 14:13

Om hela Sveriges befolkning deporterades till Spanien eller något annat land med mer behagligt klimat, så skulle nog utomhuspedagogik vara en no-brainer.
Adrumdrum.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 11 dec 2013, 14:22

Judarnreservatet i Bromma är populärt bland dagisklasser och det ligger både lättåtkomligt och verksamheten tycks fungera bra efter vad jag sett. Att vara ute behöver inte betyda att man ger sig långt ut i urskogen, små grönytor som finns lite här och var även i städer duger bra.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 11 dec 2013, 22:54

Knurd skrev:Om hela Sveriges befolkning deporterades till Spanien eller något annat land med mer behagligt klimat, så skulle nog utomhuspedagogik vara en no-brainer.
Under siestan skulle jag rekommendera inomhuspedagogik. Eller sömn.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

HJ

Inlägg av HJ » tor 12 dec 2013, 07:45

Friluftsfrämjandet lägger ut texten i denna broschyr, som i alla fall har fotnötter och referenslista (sid 8)
http://www.friluftsframjandet.se/c/docu ... upId=27679
(Finns under rubriken "Argument baserat på fakta" i den länk Knurd angav.)

Jag har inte tid eller kompetens att avgöra styrkan i respektive hänvisning, men jag tycker det förefaller att man har mer på fötterna vad gäller "nytta för barnen av att vara i naturen" än vad Knurds inlägg ger sken av (resonemanget tycks vara: Lär barnen att vara ute i tidig ålder, så kommer de under resten av livet röra sig mer, vilket är nyttigt).

Sedan hållbarhetsaspekten, åka SUV långt till skogen, kan jag hålla med om, eftersom ur och skur-förskolorna typiskt väljs av föräldrar som är villiga att åka en bit för att få just den förskolan. Vilket typiskt leder till ökade bilåkning.

/Håkan

Användarvisningsbild
pery

Inlägg av pery » tor 12 dec 2013, 08:55

Som f.d. aktiv i Friluftsfrämjandet (dock ej barnverksamheten) så är mitt intryck att Ur och skur-dagisen sällan ligger "i skogen", snarast intill någon stadsnära dunge. Att alla föräldrar kör SUV känns också som en förenkling i brist på ordentliga argument.

Hur som helst så länkade jag till denna tråd på Friluftsfrämjandets Facebooksida så får vi se om någon insatt tar tag i det.

Gambleputti

Inlägg av Gambleputti » tor 12 dec 2013, 13:36

"Ur och skur" är inte en pedagogisk inriktning som Friluftsfrämjandet rekommenderar.
Det är en koncept de tagit fram som de säljer in till förskolor och för att få kalla sig "ur och skur" krävs det bland annat att personalen genomgått deras utbildningar.

http://www.friluftsframjandet.se/iuroch ... r-och-skur

Själv jobbar jag i en vanlig skola men eftersom jag själv har ett stort naturintresse förlägger jag mycket av min tid med min förskoleklass i den intilliggande skogen. Jag skulle inte lägga några pengar på att få använda "Ur och skur" utan kommer att fortsätta att vara ute i naturen på mina egna och mina elevers villkor.

Jag kan tycka att det finns ett problem med att förskolan och skolan gärna hänvisar till "forskning" för att motivera utevistelse, men att de sällan redovisar vilken forskning det rör sig om.
Jag är inget undantag, men jag har i alla fall hittat ett dokument "Den nyttiga utevistelsen?" från Naturvårdsverket som jag bara ögnat i lite, men som jag ska läsa mer noggrant inför nästa läsår.

http://www.naturvardsverket.se/Document ... 6407-5.pdf

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 12 dec 2013, 14:40

Socialstyrelsen skriver i rapporten: Smitta i förskolan
Socialstyrelsen gjorde år 1990 en riksomfattande undersökning i Sverige
av sjukfrånvaron bland daghemsbarn, bland annat i relation till den tid bar-
nen var utomhus. De barn som var utomhus mellan sex och nio timmar per
vecka hade lägre sjukfrånvaro än de barn som var utomhus högst fem tim-
mar. Exakt hur länge barn ska vistas utomhus för att det ska minska antalet
infektioner finns det inga siffror på.

Förutom att utevistelse kan minska antalet infektioner har det även andra
effekter som positivt påverkar hälsan, t.ex. genom ljusexponering (särskilt
under den mörkare årstiden) och ökad fysisk aktivitet. Alla hälsoråd som
har skrivits för barnomsorgen framhåller daglig utomhusvistelse som en
viktig del av verksamheten i syfte att minska smittspridningen mellan bar-
nen. I dag finns det därför redan en medvetenhet inom barnomsorgen hur
viktigt det är att vara utomhus.
Å andra sidan har vi en forskare på KI:

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=39772&a=140906&l=sv
Många föräldrar upplever att barn som går på så kallade ur och skur-förskolor drabbas av färre infektioner, men det har inte kunnat bevisas vetenskapligt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar