Pär C skrev:Open source är i grunden ”bara” en annan affärsmodell än proprietär kod, det är inte välgörenhet. Det låter i mina öron märkligt att skolan eller det offentliga i allmänhet skulle ha en principiell uppfattning att det ena är bättre än det andra.
Nej, open source är inte en affärsmodell, open source är något som kan rymma godtyckligt antal affärsmodeller. Det finns alltså godtyckligt många sätt att tjäna pengar på öppen kod.
Pär C skrev:Däremot är det rimligt att hård- och mjukvara köps upp utifrån ”best bang for the buck” utifrån vad det är för uppgift som man vill ha löst.
Ja, men dåså. Då blir det ju öppen kod allena, eftersom det är något man vill undervisa om och metriken ("bang for the buck") då får bli en skattning inom pedagogik.
Pär C skrev:Jag misstänker att open source har svårt att ta sig fram där av just de skäl som Johannes är inne på – det skulle krävas större intern kompetens att ratta en open source lösning, vilket är både dyrt och sårbart.
Det låter som att ni båda talar om helt andra saker än vad jag talar om. Förutom, förstås, att ni har fel. Windows och OSX är enklare än öppen kod på samma sätt som svenska är enklare en ryska, i skolan. Dvs, folk är
vana vid specifika plattformar. En generisk lärare kanske inte ens är medveten om att öppen källkod finns, vet vad det är osv, utan känner bara Windows eller Mac. Ni gör poänger helt i luften, för ingenting av vad jag säger beror av dylika ting. Jag har inte påstått att man ska välja öppen kod för att det är enklare, billigare, mer kostnadseffektivt, enklare att underhålla, lättare att integrera, har bättre program, osv. Det råkar vara så att många av dessa parametrar
är samstämmigt med öppen kod, men det är inte alls poängen. Poängen är helt och hållet att skolan inte bör undervisa/medföra att Windows, etc, är "självklara" plattformar. Det är främst stängd kod som är en så dålig idé, inte öppen som är en så jäkla bra idé.
Pär C skrev:En reflektion är annars att varje skola i kommunen tycks besluta själv, i alla fall i min kommun. En högstadieskola tillhandahåller ut PC-datorer, en annan Apple-datorer osv. En decentralisering som känns oväntad i en organisation där man bestämmer matsedel ett halvår i förväg gemensam för alla skolor i kommunen.
Ja, så är det. Jag vet inte alls vem det är som bestämmer, men jag tror det kan gå ner till enskild skolnivå (eller ännu snävare, kanske bild- och estetikläraren föredrar Apple, precis som t.ex. musikläraren en gång i tiden föredrog Atari, osv). Vilket ju har fördelar, men har samma problem som friskolor. Det bör finnas regler högre upp som ser till att eleverna får lära sig att kod är dokumentation, datorer är universellt programmerbara och systemprogrammeringsvara är något som ska och bör följa med, att datorer kan modifieras för eget tycke, osv. Elever, som när de blir äldre, kan föra med sig sina nya insikter till yrkeslivet. FOSS är inte en affärsmodell, det är en samling av licenser som borgar för förnuftig syn på mjukvara. Det finns företag som går fint på sina affärsmodeller för öppen kod (det är ju lite ironiskt, vanligtvis är ju argumentet det motsatta "men det går ju inte att tjäna pengar på öppen mjukvara" som om det skulle vara ett argument för något, mot något), men de har då egna affärsmodeller som på ett eller annat sätt nyttjar öppen kod.