Lawyers’ Committee for 9/11 Inquiry

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
manifesto

Re: Lawyers’ Committee for 9/11 Inquiry

Inlägg av manifesto » mån 08 apr 2019, 11:14

Dûrion Annûndil skrev:
mån 08 apr 2019, 10:26
manifesto skrev: Nej.
Mjo, jag tolkar det nog som att en sådan petition måste läggas fram för bedömning av Grand Jury:
Any such attorney receiving information concerning such an alleged offense from any other person shall, if requested by such other person, inform the grand jury of such alleged offense, the identity of such other person, and such attorney’s action or recommendation.
Så om petitionen hade listat ”smurfarna” som huvudmisstänkta så hade US Attorney varit tvungen att även i det läget sammankalla en Special Grand Jury för att syna de eventuella ’bevisen’, menar Du?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 08 apr 2019, 12:21

manifesto skrev: Så om petitionen hade listat ”smurfarna” som huvudmisstänkta så hade US Attorney varit tvungen att även i det läget sammankalla en Special Grand Jury för att syna de eventuella ’bevisen’, menar Du?
Nja, då tror jag US Attorney hade kunnat avfärda petitionen på en gång, som varandes icke seriös.

Men som det står nu verkar det krävas att petitionen går fram till den här..."nämnden"?.. för bedömning, varefter US Attorney har följt reglerna, och de kan avslå saken till handlingarna. Så ha inte för stor förväntan på saken.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 08 apr 2019, 13:43

Dûrion Annûndil skrev:
mån 08 apr 2019, 12:21
manifesto skrev: Så om petitionen hade listat ”smurfarna” som huvudmisstänkta så hade US Attorney varit tvungen att även i det läget sammankalla en Special Grand Jury för att syna de eventuella ’bevisen’, menar Du?
Nja, då tror jag US Attorney hade kunnat avfärda petitionen på en gång, som varandes icke seriös.
Exakt. En petition måste inte läggas fram för en bedömning av en sammankallad Special Grand Jury. Det beror på dennas innehåll.

Men som det står nu verkar det krävas att petitionen går fram till den här..."nämnden"?..
Special Grand Jury: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Grand_j ... grand_jury

för bedömning, varefter US Attorney har följt reglerna och de kan avslå saken till handlingarna. Så ha inte för stor förväntan på saken.
Jag har vid flera tillfällen sagt att jag knappast när någon förhoppning om att det här ska leda till rättegång med discovery och korsförhör, än mindre några fällande domar. 9/11 = Too big to fail. Det som jag däremot är lite nyfiken på är hur mörkläggningen kommer att gestalta sig den här gången.

Det återstå att se.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 09 apr 2019, 08:24

manifesto skrev:
Exakt. En petition måste inte läggas fram för en bedömning av en sammankallad Special Grand Jury. Det beror på dennas innehåll.
Nja, då misstolkar du mig nog. En sådan petition måste läggas fram. Men som med allting annat så kan man naturligtvis strunta i sådant som uppenbart inte är seriöst menat, exempelvis påståenden om att tecknade seriefigurer skulle begått brott - Tecknade seriefigurer är dessutom inte åtalbara för brott, då de inte räknas som personer, så det faller lite på eget grepp.

Att petitionen måste presenteras för en jury för bedömning verkar även vara lite av poängen bland vissa 9/11-truthers, då de framställer det som att motsträviga myndigheter här alltså tvingas följa lagen:
Sept. 11th Legal Breakthrough: U.S. Attorney For The Southern District Of New York Agrees To Comply With Federal Law Requiring That He Submit Evidence Of Still-Unprosecuted Federal Crimes At Ground Zero On 9/11 To A Special Criminal Grand Jury

18 U.S.C. § 3332 is clear on the steps that must be taken: "[a]ny such [U.S.] attorney receiving information concerning such an alleged offense from any other person shall … inform the [special] grand jury of such alleged offense, [and] the identity of such other person …."

*(mina fetningar)
https://www.prnewswire.com/news-release ... 56486.html

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 09 apr 2019, 10:21

Dûrion Annûndil skrev:
tis 09 apr 2019, 08:24
manifesto skrev:
Nja, då misstolkar du mig nog. En sådan petition måste läggas fram. Men som med allting annat så kan man naturligtvis strunta i sådant som uppenbart inte är seriöst menat, exempelvis påståenden om att tecknade seriefigurer skulle begått brott - Tecknade seriefigurer är dessutom inte åtalbara för brott, då de inte räknas som personer, så det faller lite på eget grepp.
Nej, en US Attorney måste inte kalla samman en Special Grand Jury varje gång någon får för sig att skicka in en petition. Det beror helt på hur samme US Attorney bedömer petitionens innehåll och därmed i vilken mån den kan anses omfattas av lagtexten.

Att petitionen måste presenteras för en jury för bedömning verkar även vara lite av poängen bland vissa 9/11-truthers, då de framställer det som att motsträviga myndigheter här alltså tvingas följa lagen:
Sept. 11th Legal Breakthrough: U.S. Attorney For The Southern District Of New York Agrees To Comply With Federal Law Requiring That He Submit Evidence Of Still-Unprosecuted Federal Crimes At Ground Zero On 9/11 To A Special Criminal Grand Jury

18 U.S.C. § 3332 is clear on the steps that must be taken: "[a]ny such [U.S.] attorney receiving information concerning such an alleged offense from any other person shall … inform the [special] grand jury of such alleged offense, [and] the identity of such other person …."

*(mina fetningar)
https://www.prnewswire.com/news-release ... 56486.html
Självklart menar petitionens författare att deras petition omfattas av den relevanta lagtexten, ja. Det vore väl konstigt annars.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 09 apr 2019, 14:11

manifesto skrev:Nej, en US Attorney måste inte kalla samman en Special Grand Jury varje gång någon får för sig att skicka in en petition.
Så tolkar inte jag det heller. Petitionerna ges till en redan existerande Special Grand Jury, vilken ersätts var 18:e månad.
§3331. Summoning and term

(a) In addition to such other grand juries as shall be called from time to time, each district court which is located in a judicial district containing more than four million inhabitants or in which the Attorney General, the Deputy Attorney General, the Associate Attorney General, or any designated Assistant Attorney General, certifies in writing to the chief judge of the district that in his judgment a special grand jury is necessary because of criminal activity in the district shall order a special grand jury to be summoned at least once in each period of eighteen months unless another special grand jury is then serving.
https://www.govinfo.gov/content/pkg/USC ... partII.htm
manifesto skrev:Det beror helt på hur samme US Attorney bedömer petitionens innehåll och därmed i vilken mån den kan anses omfattas av lagtexten.
Det här är naturligtvis ett främmande lagsystem, men jag tolkar det som att bedömningen är upp till juryn. Han lämnar bara över petitionen, och sina egna eventuella synpunkter på den.
Any such attorney receiving information concerning such an alleged offense from any other person shall, if requested by such other person, inform the grand jury of such alleged offense, the identity of such other person, and such attorney's action or recommendation.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 09 apr 2019, 14:58

Dûrion Annûndil skrev:
tis 09 apr 2019, 14:11
manifesto skrev:Nej, en US Attorney måste inte kalla samman en Special Grand Jury varje gång någon får för sig att skicka in en petition.
Så tolkar inte jag det heller. Petitionerna ges till en redan existerande Special Grand Jury, vilken ersätts var 18:e månad.

(a) In addition to such other grand juries as shall be called from time to time, each district court which is located in a judicial district containing more than four million inhabitants or in which the Attorney General, the Deputy Attorney General, the Associate Attorney General, or any designated Assistant Attorney General, certifies in writing to the chief judge of the district that in his judgment a special grand jury is necessary because of criminal activity in the district shall order a special grand jury to be summoned at least once in each period of eighteen months unless another special grand jury is then serving.
https://www.govinfo.gov/content/pkg/USC ... partII.htm
manifesto skrev:Det beror helt på hur samme US Attorney bedömer petitionens innehåll och därmed i vilken mån den kan anses omfattas av lagtexten.
Det här är naturligtvis ett främmande lagsystem, men jag tolkar det som att bedömningen är upp till juryn. Han lämnar bara över petitionen, och sina egna eventuella synpunkter på den.
Any such attorney receiving information concerning such an alleged offense from any other person shall, if requested by such other person, inform the grand jury of such alleged offense, the identity of such other person, and such attorney's action or recommendation.
Det av mig fetade (och common sense).
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 09 apr 2019, 18:00

manifesto skrev:Det av mig fetade (och common sense).
Nja,din "common sense" i all ära, Special Grand Jury är en stående instans:
As provided in 18 U.S.C. § 3331(a), the district court in every judicial district having more than four million inhabitants must impanel a special grand jury at least once every eighteen months (unless a special grand jury is then sitting);
https://www.justice.gov/jm/criminal-res ... and-juries
Many people do not understand the role that grand juries play in the criminal justice system in New York. In an effort to explain just how grand juries work, and where they fit into the system, we have provided the answers to some frequently asked questions about the grand jury process.
https://www.orangecountygov.com/335/Und ... ury-System

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 09 apr 2019, 19:34

Dûrion Annûndil skrev:
tis 09 apr 2019, 18:00
manifesto skrev:Det av mig fetade (och common sense).
Nja,din "common sense" i all ära, Special Grand Jury är en stående instans:
As provided in 18 U.S.C. § 3331(a), the district court in every judicial district having more than four million inhabitants must impanel a special grand jury at least once every eighteen months (unless a special grand jury is then sitting);
https://www.justice.gov/jm/criminal-res ... and-juries
Many people do not understand the role that grand juries play in the criminal justice system in New York. In an effort to explain just how grand juries work, and where they fit into the system, we have provided the answers to some frequently asked questions about the grand jury process.
https://www.orangecountygov.com/335/Und ... ury-System
Det är US Attorney som avgör om en petition ska gå till en Special Grand Jury för en evidentiary hearing. Det sker ingalunda ’automatiskt’. I 98% av fallen så tar sedan Juryn beslutet att en rättegång ska inledas. Statistiskt.

Vad av det fetade och understrykna är det som du inte fattar?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 10 apr 2019, 07:49

manifesto skrev:Det är US Attorney som avgör om en petition ska gå till en Special Grand Jury för en evidentiary hearing. Det sker ingalunda ’automatiskt’. I 98% av fallen så tar sedan Juryn beslutet att en rättegång ska inledas. Statistiskt.
Eftersom det här inte verkar överensstämma med vad som står hos amerikanska justitiedepartementet och den andra källan jag nämnde, så får jag nog be dig hänvisa till någon slags källa.
manifesto skrev:

Eftersom hela stycket förklaras hos amerikanska justitiedepartementet på ett avvikande sätt från din "common sense"-tolkning, så ställer jag mig lite frågande till huruvida ditt... förnuft... alltså ska ha förklaringsföreträde i den här juridiska frågan? Du kanske lite mer utförligt kan redogöra för hur du... resonerar?

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 10 apr 2019, 13:19

Dûrion Annûndil skrev:
ons 10 apr 2019, 07:49
manifesto skrev:Det är US Attorney som avgör om en petition ska gå till en Special Grand Jury för en evidentiary hearing. Det sker ingalunda ’automatiskt’. I 98% av fallen så tar sedan Juryn beslutet att en rättegång ska inledas. Statistiskt.
Eftersom det här inte verkar överensstämma med vad som står hos amerikanska justitiedepartementet och den andra källan jag nämnde, så får jag nog be dig hänvisa till någon slags källa.
manifesto skrev:

Eftersom hela stycket förklaras hos amerikanska justitiedepartementet på ett avvikande sätt från din "common sense"-tolkning, så ställer jag mig lite frågande till huruvida ditt... förnuft... alltså ska ha förklaringsföreträde i den här juridiska frågan? Du kanske lite mer utförligt kan redogöra för hur du... resonerar?
Så, du menar att en US Attorney måste lägga fram en petition med innehåll inför en Special Grand Jury helt oavsett petitionens innehåll? Du nämnde något om att den måste vara ”seriös” tidigare, kan du utveckla?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 10 apr 2019, 16:58

manifesto skrev: Så, du menar att en US Attorney måste lägga fram en petition med innehåll inför en Special Grand Jury helt oavsett petitionens innehåll? Du nämnde något om att den måste vara ”seriös” tidigare, kan du utveckla?
Om du besvarar mitt inlägg först, så kan vi ta det sen.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 10 apr 2019, 18:01

Dûrion Annûndil skrev:
ons 10 apr 2019, 16:58
manifesto skrev: Så, du menar att en US Attorney måste lägga fram en petition med innehåll inför en Special Grand Jury helt oavsett petitionens innehåll? Du nämnde något om att den måste vara ”seriös” tidigare, kan du utveckla?
Om du besvarar mitt inlägg först, så kan vi ta det sen.
Jag är fortfarande osäker på vad det är som du vill hävda. Diskussionen började med det här:
Dûrion Annûndil skrev:
sön 07 apr 2019, 22:03
manifesto skrev: ...US Attorney General i District of Southern New York som ju menar att bevisen för motsatsen är tillräckligt pregnanta för att kvalicera sig för en Grand Jury Hearing
Gör de? Är de inte bara skyldiga att ställa saken inför ett sådant hearing?
Menar du att en sådan här petition inte kan få avslag från US Attorney och därmed inte föranleda att dess bevisning inte läggs fram av samma US Attorney inför en av denne sammankallad (ja jag vet att samma individer sitter i 1,5 år) Special Grand Jury?

Dvs, att det kvittar hur US Attorney bedömer substansen i petitionen och de som undertecknar den?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 10 apr 2019, 21:02

Jag tror du först får läsa Amerikanska justitiedepartementets tolkning, och den förklarande länken från Orange County, New York, innan du formulerar invändningar mot dem. Annars blir det ju bara rappakalja.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 10 apr 2019, 21:44

Dûrion Annûndil skrev:
ons 10 apr 2019, 21:02
Jag tror du först får läsa Amerikanska justitiedepartementets tolkning, och den förklarande länken från Orange County, New York, innan du formulerar invändningar mot dem. Annars blir det ju bara rappakalja.
Nja, det är nog Du som ska citera avgörande stycke och därpå förklara hur Du tolkar det.

Annars blir det bara rappakalja, helt riktigt.
War is peace.

Skriv svar