Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Cytokrom C

Re: Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Inlägg av Cytokrom C » ons 20 mar 2019, 02:06

Men va f*n. Håller ni fortfarande på?! Orkar inte läsa hela tråden, men vill minnas att den för länge sedan kom fram till ett hyfsat entydigt och klart svar på trådfrågan. Förstår jag det rätt att ni ägnat de senaste ~200 inläggen till att diskutera vad manifesto tycker att begreppet borde betyda? Hoppas att iaf någon fått ut något meningsfullt av det...

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 20 mar 2019, 02:16

Cytokrom C skrev:
ons 20 mar 2019, 02:06
Men va f*n. Håller ni fortfarande på?! Orkar inte läsa hela tråden, men vill minnas att den för länge sedan kom fram till ett hyfsat entydigt och klart svar på trådfrågan. Förstår jag det rätt att ni ägnat de senaste ~200 inläggen till att diskutera vad manifesto tycker att begreppet borde betyda? Hoppas att iaf någon fått ut något meningsfullt av det...
Vad skulle du kalla den här typen av brott/operation.
  • ”(17) The NSA admits that it lied about what really happened in the Gulf of Tonkin incident in 1964 ... manipulating data to make it look like North Vietnamese boats fired on a U.S. ship so as to create a false justification for the Vietnam war.

Read more: 42 FALSE-FLAG ATTACKS OFFICIALY ADMITTED TO | WHAT REALLY HAPPENED http://www.whatreallyhappened.com/WRHAR ... z5idgEVKeF
Artikelförfattaren kallar det för en false flag och jag instämmer.

Det gör inte du?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 20 mar 2019, 08:01

manifesto skrev: Artikelförfattaren kallar det för en false flag och jag instämmer.
Så i slutändan är det här bara ett försök att bekräfta artikelförfattarens felaktiga användning av begreppet?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 20 mar 2019, 15:06

Dûrion Annûndil skrev:
ons 20 mar 2019, 08:01
manifesto skrev: Artikelförfattaren kallar det för en false flag och jag instämmer.
Så i slutändan är det här bara ett försök att bekräfta artikelförfattarens felaktiga användning av begreppet?
Varför felaktig användning?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 20 mar 2019, 15:16

Är det hans användning du vill bekräfta?

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 20 mar 2019, 15:48

Dûrion Annûndil skrev:
ons 20 mar 2019, 15:16
Varför är hans benämning av ”Tonkin-incidenten” som en false flag felaktig, menar Du?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 20 mar 2019, 15:50

Dûrion Annûndil skrev:
tis 19 mar 2019, 19:18
manifesto skrev:
Exempelvis. En operation där man falskeligen utger sig för att vara något man inte är, även om det så är att utge sig för att vara ett läkarteam från Röda Korset.
Så om man attacker någon/något i påstått självförsvar när det i själva verket är tvärtom så utger man sig inte för att vara någon (försvarare-flag) man inte är (aggressor-flag)?
Om du ärligt försöker förstå vad vi menar, varför formulerar du såna här absurda missförstånd bara för att ifrågasätta? Hur skulle man kunna förklä sig som försvarare/aggressor? På vilket sätt är "försvarare" en falsk identitet som utomstående skulle kunna bli lurade av vid exempelvis bildbevis?
Du svarade inte på min fråga:

- Har du något bra samlande begrepp för covert operations som går ut på att lura den egna befolkningen och folk i andra länder/regioner att tro att det är den tilltänkta fienden (flag) som är aggressorn när det istället är man själv (flag) och det för att vinna legitimitet till något som egentligen är illegal krigföring eller terrorattacker?

Har du något svar här?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 20 mar 2019, 19:23

manifesto skrev:
ons 20 mar 2019, 15:48
Dûrion Annûndil skrev:
Varför är hans benämning av ”Tonkin-incidenten” som en false flag felaktig, menar Du?
Eftersom vi har gått igenom det, och även specifikt den incidenten, och du många gånger fått förklarat för dig varför den är felaktig, så tänker jag inte idiotförklara dig genom att försöka förklara de ännu en gång.*

Vad som är viktigare är att du alltså återigen försöker deflektera den frågan som ställdes genom hårklyverier, och därmed kan jag bara tolka det som att du alltså inte vill svara på den frågan. Så jag betraktar frågan som besvarad genom tyst medhåll.

Så då är det väl dags att vi återvänder till den ursprungliga tråden. Om vi kan minnas vilken det var... :smile2:

*Jag förutspår dock att du kommer försöka tramsa till det med ännu ett "Vart förklarade du det? Citat tack." eller mer hårklyverier.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 20 mar 2019, 20:50

Dûrion Annûndil skrev:
ons 20 mar 2019, 19:23
manifesto skrev:
ons 20 mar 2019, 15:48
Dûrion Annûndil skrev:
Eftersom vi har gått igenom det, och även specifikt den incidenten, och du många gånger fått förklarat för dig varför den är felaktig, så tänker jag inte idiotförklara dig genom att försöka förklara de ännu en gång.*

Vad som är viktigare är att du alltså återigen försöker deflektera den frågan som ställdes genom hårklyverier, och därmed kan jag bara tolka det som att du alltså inte vill svara på den frågan. Så jag betraktar frågan som besvarad genom tyst medhåll.

Så då är det väl dags att vi återvänder till den ursprungliga tråden. Om vi kan minnas vilken det var... :smile2:

*Jag förutspår dock att du kommer försöka tramsa till det med ännu ett "Vart förklarade du det? Citat tack." eller mer hårklyverier.
Det är du som står för hårklyverierna. Nej, du har inte förklarat varför Tonkin inte var en false flag.

Om jag frågar så här? Håller du med om att händelserna/icke händelserna med USS Maddox i Tonkinbukten användes som en falsk ihopljugen förevändning till att intervernera militärt i Vietnam?

Och du svarade inte på frågan den här gången heller:

- Har du något bra samlande begrepp för covert operations som går ut på att lura den egna befolkningen och folk i andra länder/regioner att tro att det är den tilltänkta fienden (flag) som är aggressorn när det istället är man själv (flag) och det för att vinna legitimitet till något som egentligen är illegal krigföring eller terrorattacker?

Har du något svar här?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 20 mar 2019, 21:36

manifesto skrev:
Eftersom vi har gått igenom det, och även specifikt den incidenten, och du många gånger fått förklarat för dig varför den är felaktig, så tänker jag inte idiotförklara dig genom att försöka förklara de ännu en gång.
Nej, du har inte förklarat varför Tonkin inte var en false flag.
Tydligen förhastade jag mig. :roll:

manifesto skrev:Om jag fråga så här? Håller du med om att händelserna/icke händelserna med USS Maddox i Tonkinbukten användes som en falsk ihopljugen förevändning till att intervernera militärt i Vietnam?
Ja, det råder det inget tvivel om.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 20 mar 2019, 21:43

Dûrion Annûndil skrev:
ons 20 mar 2019, 21:36
manifesto skrev:
Eftersom vi har gått igenom det, och även specifikt den incidenten, och du många gånger fått förklarat för dig varför den är felaktig, så tänker jag inte idiotförklara dig genom att försöka förklara de ännu en gång.
Nej, du har inte förklarat varför Tonkin inte var en false flag.
Tydligen förhastade jag mig. :roll:

manifesto skrev:Om jag fråga så här? Håller du med om att händelserna/icke händelserna med USS Maddox i Tonkinbukten användes som en falsk ihopljugen förevändning till att intervernera militärt i Vietnam?
Och vad skulle du kalla den typen av kriminell aktivitet?

Och du svarade inte på frågan den här gången heller:

Har du något svar här?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 21 mar 2019, 08:21

manifesto skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
En falsk förevändning? På engelska skulle man säga "pretext".

Sen så undrar jag vad du menar med att det skulle vara kriminellt; Menar du att det skulle bryta mot krigslagarna?
manifesto skrev:Och du svarade inte på frågan den här gången heller:
Att du ignorerar svaret får stå för dig.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 21 mar 2019, 21:50

Dûrion Annûndil skrev:
tor 21 mar 2019, 08:21
manifesto skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Ja, det råder det inget tvivel om.
Som i fabricated pretext?

Sen så undrar jag vad du menar med att det skulle vara kriminellt; Menar du att det skulle bryta mot krigslagarna?
Jag menar att:

1. Johnson ljög för Kongressen om Tonkin för att få en chart blanche att göra vad han ville i Vietnam. Att ljuga inför Kongressen är väl ett lagbrott även om man är president?

2. Att bomba sönder ett land (Roaring Thunder) med en fabricerad pretext är väl brott mot krigslagarna, folkrätten och mänskliga rättigheter?

Om nu Tonkin-incidenten var en ren fabricering för att få mandat till ett illegalt anfallskrig vad skulle du kalla den typen av operation?

Då ber jag dig i vanlig ordning att citera det svar du avser.

Vill du göra det?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 22 mar 2019, 10:57

manifesto skrev:
tor 21 mar 2019, 21:50
Dûrion Annûndil skrev:
manifesto skrev: Och vad skulle du kalla den typen av kriminell aktivitet?
Jag antar det, även en konstruerad lögn kan naturligtvis användas som en falsk förevändning. "Pretexts may be based on a half-truth or developed in the context of a misleading fabrication." Men i fallet med Tonkin-incidenten så var det nog snarare först en halvsanning (det första anfallet) och sedan en lögn (det andra anfallet) som i efterhand användes som förevändning.
manifesto skrev:1. Johnson ljög för Kongressen om Tonkin för att få en chart blanche att göra vad han ville i Vietnam. Att ljuga inför Kongressen är väl ett lagbrott även om man är president?
Nja, jag tror faktiskt inte det. Det ljugs ju hela tiden när omröstningsförslag ska presenteras i Kongressen. Det är bara under kongressförhör, när vederbörande är under ed, som det blir ett mened att ljuga.
Men jag kan ha fel.
manifesto skrev:2. Att bomba sönder ett land (Roaring Thunder) med en fabricerad pretext är väl brott mot krigslagarna, folkrätten och mänskliga rättigheter?
Ja, det skulle nog kunna bedömas som oprovocerat anfallskrig, och brott mot FN-stadgan.
manifesto skrev:Om nu Tonkin-incidenten var en ren fabricering för att få mandat till ett illegalt anfallskrig vad skulle du kalla den typen av operation?
Det beror ju på vilken sorts fabricering man använt sig av. Om man sen använde sig av denna falska förevändning för att få mandat till krig så skulle jag nog säga att man använde denna fabricering som falsk förevändning för att starta krig.

manifesto skrev:

Vill du göra det?
Jag har varit vänlig nog att göra detta förut, många gånger. Om du väljer att ignorera tidigare svar så får det stå för dig.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 22 mar 2019, 18:54

Dûrion Annûndil skrev:
fre 22 mar 2019, 10:57
manifesto skrev:
tor 21 mar 2019, 21:50
Dûrion Annûndil skrev:
Jag antar det, även en konstruerad lögn kan naturligtvis användas som en falsk förevändning. "Pretexts may be based on a half-truth or developed in the context of a misleading fabrication." Men i fallet med Tonkin-incidenten så var det nog snarare först en halvsanning (det första anfallet) och sedan en lögn (det andra anfallet) som i efterhand användes som förevändning.
Hur kan en militär attack vara ”halv”?

Vad skulle du säga är skillnaden mellan följande?

1) Örlogsfartyg kränker medvetet främmande territorium för att skydda ilandsättande av allierade soldater för sabotage och terrorattacker och blir därpå attackerat i självsförsvar varpå man ljuger och säger att det var en helt oprovocerad attack på internationellt vatten, för att på så sätt få mandat till ett illegalt anfallskrig.

2) Örlogsfartyg utsätts för ett skenanfall av egna/allierade styrkor på internationellt vatten varpå man ljuger och säger att det var främmande makt som helt oprovocerat attackerade på Internationellt vatten, för att på så sätt få mandat till ett illegalt anfallskrig.

3) Örlogsfartyg ljuger om att man utsätts för en helt oprovocerad attack av främmande makt på internationellt vatten, för att på så sätt få mandat till ett illegalt anfallskrig.

manifesto skrev:1. Johnson ljög för Kongressen om Tonkin för att få en chart blanche att göra vad han ville i Vietnam. Att ljuga inför Kongressen är väl ett lagbrott även om man är president?
Nja, jag tror faktiskt inte det. Det ljugs ju hela tiden när omröstningsförslag ska presenteras i Kongressen. Det är bara under kongressförhör, när vederbörande är under ed, som det blir ett mened att ljuga.
Men jag kan ha fel.
Även om lögnen är grund till ett illegalt anfallskrig som leder till miljontals döda, varav ca 60 000 unga män i den egna befolkningen och över tusen miljarder skattedollar bokstavligen sprängda i luften?

manifesto skrev:2. Att bomba sönder ett land (Roaring Thunder) med en fabricerad pretext är väl brott mot krigslagarna, folkrätten och mänskliga rättigheter?
Ja, det skulle nog kunna bedömas som oprovocerat anfallskrig, och brott mot FN-stadgan.
Folkmord?

manifesto skrev:Om nu Tonkin-incidenten var en ren fabricering för att få mandat till ett illegalt anfallskrig vad skulle du kalla den typen av operation?
Det beror ju på vilken sorts fabricering man använt sig av. Om man sen använde sig av denna falska förevändning för att få mandat till krig så skulle jag nog säga att man använde denna fabricering som falsk förevändning för att starta krig.
Är det inte bra om det finns ett samlande begrepp för ”fabricerande av falsk förevändning för att starta illegalt krig och/eller illegala terrorattacker”?

manifesto skrev:

Vill du göra det?
Jag har varit vänlig nog att göra detta förut, många gånger. Om du väljer att ignorera tidigare svar så får det stå för dig.
Citera.
War is peace.

Låst