Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 22 mar 2019, 23:20

manifesto skrev:Hur kan en militär attack vara ”halv”?
Ordet "halvsanning" refererar snarare till det att det är sanningen som är halv, dvs den refererade sanningen innehåller även lögner.
manifesto skrev:Vad skulle du säga är skillnaden mellan följande?

1) Örlogsfartyg kränker medvetet främmande territorium för att skydda ilandsättande av allierade soldater för sabotage och terrorattacker och blir därpå attackerat i självsförsvar varpå man ljuger och säger att det var en helt oprovocerad attack på internationellt vatten, för att på så sätt få mandat till ett illegalt anfallskrig.

2) Örlogsfartyg utsätts för ett skenanfall av egna/allierade styrkor på internationellt vatten varpå man ljuger och säger att det var främmande makt som helt oprovocerat attackerade på Internationellt vatten, för att på så sätt få mandat till ett illegalt anfallskrig.

3) Örlogsfartyg ljuger om att man utsätts för en helt oprovocerad attack av främmande makt på internationellt vatten, för att på så sätt få mandat till ett illegalt anfallskrig.
1) En väpnad sammanstötning i en konflikt används som förevändning för krig.
2) En False flag-operation används som förevändning för krig.
3) En lögn om ett påstått anfall används som förevändning för krig.

manifesto skrev:
manifesto skrev:1. Johnson ljög för Kongressen om Tonkin för att få en chart blanche att göra vad han ville i Vietnam. Att ljuga inför Kongressen är väl ett lagbrott även om man är president?
Nja, jag tror faktiskt inte det. Det ljugs ju hela tiden när omröstningsförslag ska presenteras i Kongressen. Det är bara under kongressförhör, när vederbörande är under ed, som det blir ett mened att ljuga.
Men jag kan ha fel.
Även om lögnen är grund till ett illegalt anfallskrig som leder till miljontals döda, varav ca 60 000 unga män i den egna befolkningen och över tusen miljarder skattedollar bokstavligen sprängda i luften?
Jag tror inte det, nej.
manifesto skrev:
manifesto skrev:2. Att bomba sönder ett land (Roaring Thunder) med en fabricerad pretext är väl brott mot krigslagarna, folkrätten och mänskliga rättigheter?
Ja, det skulle nog kunna bedömas som oprovocerat anfallskrig, och brott mot FN-stadgan.
Folkmord?
Nej, syftet med kriget var ju inte att utrota vietnameserna, utan att stödja Sydvietnam och besegra Nordvietnam. Däremot förekom rader med krigsbrott.
manifesto skrev:Är det inte bra om det finns ett samlande begrepp för ”fabricerande av falsk förevändning för att starta illegalt krig och/eller illegala terrorattacker”?
I vilket syfte? Bra för vadå?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 23 mar 2019, 02:28

Dûrion Annûndil skrev:
fre 22 mar 2019, 23:20
manifesto skrev:Hur kan en militär attack vara ”halv”?
Ordet "halvsanning" refererar snarare till det att det är sanningen som är halv, dvs den refererade sanningen innehåller även lögner.
Nja, menar du att det både var en attack och inte en attack på samma gång av samma aktörer?

manifesto skrev:Vad skulle du säga är skillnaden mellan följande?

1) Örlogsfartyg kränker medvetet främmande territorium för att skydda ilandsättande av allierade soldater för sabotage och terrorattacker och blir därpå attackerat i självsförsvar varpå man ljuger och säger att det var en helt oprovocerad attack på internationellt vatten, för att på så sätt få mandat till ett illegalt anfallskrig.

2) Örlogsfartyg utsätts för ett skenanfall av egna/allierade styrkor på internationellt vatten varpå man ljuger och säger att det var främmande makt som helt oprovocerat attackerade på Internationellt vatten, för att på så sätt få mandat till ett illegalt anfallskrig.

3) Örlogsfartyg ljuger om att man utsätts för en helt oprovocerad attack av främmande makt på internationellt vatten, för att på så sätt få mandat till ett illegalt anfallskrig.
Har du något bra samlande begrepp här?

2) En False flag-operation används som förevändning för krig.
Här är vi överens.

manifesto skrev:
Nja, jag tror faktiskt inte det. Det ljugs ju hela tiden när omröstningsförslag ska presenteras i Kongressen. Det är bara under kongressförhör, när vederbörande är under ed, som det blir ett mened att ljuga.
Men jag kan ha fel.
Även om lögnen är grund till ett illegalt anfallskrig som leder till miljontals döda, varav ca 60 000 unga män i den egna befolkningen och över tusen miljarder skattedollar bokstavligen sprängda i luften?
Jag tror inte det, nej.
Ponera nu att det stämmer, är det i så fall önskvärt att den typen av aktiviteter lagstiftas emot och i så fall, har du något bra samlande begrepp för sådana?

manifesto skrev:
Ja, det skulle nog kunna bedömas som oprovocerat anfallskrig, och brott mot FN-stadgan.
Folkmord?
Nej, syftet med kriget var ju inte att utrota vietnameserna, utan att stödja Sydvietnam och besegra Nordvietnam. Däremot förekom rader med krigsbrott.
Måste det vara det uttalade syftet om folkmord ska kunna anses äga rum? Lite som att en bankrånare måste säga att hen vill råna banken samtidigt som hen gör det om det ska kunna sägas utgöra ett bankrån?

manifesto skrev:Är det inte bra om det finns ett samlande begrepp för ”fabricerande av falsk förevändning för att starta illegalt krig och/eller illegala terrorattacker”?
I vilket syfte?
Med syftet att vinna falsk legitimitet till samma illegala krig och terrorattacker. Inte bra med ett samlande begrepp?

Bra för vadå?
För att allmänheten ska kunna identifiera det och därmed kunna beivra det och ställa ansvariga till svars.

I USA kan du få livstids fängelse för ”tredje gången gillt” även om brottet är att snatta välling till ditt svältande barn. Du vill inte ens ha ett ord för vad som är de facto folkmord på miljontals oskyldiga vietnameser, kambodjaner och laotier, mord på nästan 60 000 tvångsrekryterade unga amerikanska pojkar och över tusen miljarder dollar stulna av de amerikanska skattebetalarna?

Har du någon metod i vansinnet här?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 23 mar 2019, 15:39

manifesto skrev:Nja, menar du att det både var en attack och inte en attack på samma gång av samma aktörer?
Va? Hur skulle det kunna vara det samtidigt?
manifesto skrev:
En dålig förevändning? Eller har du något eget förslag?
manifesto skrev:
En falsk förevändning? Eller har du något annat förslag?
manifesto skrev:
manifesto skrev: Även om lögnen är grund till ett illegalt anfallskrig som leder till miljontals döda, varav ca 60 000 unga män i den egna befolkningen och över tusen miljarder skattedollar bokstavligen sprängda i luften?
Jag tror inte det, nej.
Ponera nu att det stämmer, är det i så fall önskvärt att den typen av aktiviteter lagstiftas emot och i så fall, har du något bra samlande begrepp för sådana?
Dessa frågor tas upp i FN-stadgan, kapitel 7. Problemet är att medlemsländerna och säkerhetsrådet i praktiken hindrar att den här typen av brott beivras. ICC lider av samma problem, USA är ju inte ens med där, vilket är skamligt.
manifesto skrev:
manifesto skrev: Folkmord?
Måste det vara det uttalade syftet om folkmord ska kunna anses äga rum?
Nej, det räcker med att det visas i gärning. Där är åter problemet att stormakterna sitter och skyddar sig själva och sina klienter från anklagelser i FN.
manifesto skrev:
I vilket syfte?
Med syftet att vinna falsk legitimitet till samma illegala krig och terrorattacker. Inte bra med ett samlande begrepp?
Är det inte bättre med utförliga förklaringar, så vi vet vad vi menar, och inte hamnar i en situation där folk har olika förståelse av ett ord?..
manifesto skrev:
Bra för vadå?
För att allmänheten ska kunna identifiera det och därmed kunna beivra det och ställa ansvariga till svars.
Vi har de verktygen vi behöver. Det är inte lagtexterna som är problemet, problemet är att det inte finns någon "Världsdomstol".
manifesto skrev:I USA kan du få livstids fängelse för ”tredje gången gillt” även om brottet är att snatta välling till ditt svältande barn. Du vill inte ens ha ett ord för vad som är de facto folkmord på miljontals oskyldiga vietnameser, kambodjaner och laotier, mord på nästan 60 000 tvångsrekryterade unga amerikanska pojkar och över tusen miljarder dollar stulna av de amerikanska skattebetalarna?

Varken du eller jag har väl möjlighet att bestämma vilka ord vi ska använda i svenska språket..? Eller? :?

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » sön 24 mar 2019, 02:38

manifesto skrev:
ons 20 mar 2019, 02:16
Artikelförfattaren kallar det för en false flag och jag instämmer.

Det gör inte du?
Som tidigare sagt tolkar jag "false flag"-termen som att man utför en operation och försöker få det att se ut som den utfördes av någon annan part (under "falsk flagg" så att säga...). Jag skulle inte inkludera att skylla på en annan part för "false flag".

Det som är sjukt i diskussionen är att du (och även andra debattörer) behandlar en språkfråga som vore det fysik och hade ett exakt svar. Men språk är ingalunda en exakt vetenskap utan vad som är "rätt" och "fel" styrs av bruket. Hittills är det väl ingen annan än du i den här tråden som tolkat begreppet i den vidare betydelsen du förespråkar (medger att jag inte har läst alla inlägg, så jag kan ha fel här...)? På detta forum verkar det alltså tydligt vara "fel" att använda begreppet i den vidare betydelsen. Det står dig naturligtvis ändå fritt att använda begreppet som du vill såvida du inte är mån om att göra dig förstådd...

Frågan om huruvida man borde utvidga betydelsen av begreppet tycker jag är ointressant. Det är ju inget som vi kan bestämma ändå. Om tillräckligt många börjar använda och förstå begreppet i den utvidgade betydelsen kommer den per definition att ha ändrat betydelse. Om jag ändå skulle ge mig på att gissa tror jag att det är osannolikt att betydelsen kommer att ändras i den riktning du önskar, eftersom allegorin med falsk flagga då går förlorad och begreppet inte längre blir intuitivt begripligt.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 24 mar 2019, 06:39

Cytokrom C skrev:
sön 24 mar 2019, 02:38
manifesto skrev:
ons 20 mar 2019, 02:16
Artikelförfattaren kallar det för en false flag och jag instämmer.

Det gör inte du?
Som tidigare sagt tolkar jag "false flag"-termen som att man utför en operation och försöker få det att se ut som den utfördes av någon annan part (under "falsk flagg" så att säga...).
Instämmer.

Jag skulle inte inkludera att skylla på en annan part för "false flag".
Om ”skyllningen” ingår i en hemlig operation vars syfte är att få det att se ut som att den utfördes någon annan för att därmed vinna falsk legitimitet till illegalt anfallskrig och terrordåd, så jo, då betraktar jag det som en false flag.

Dvs, en false flag kan se ut på en mängd olika sätt, om syftet och resultatet är detsamma.

Det som är sjukt i diskussionen är att du (och även andra debattörer) behandlar en språkfråga som vore det fysik och hade ett exakt svar.
Ja, det som är sjukt i diskussionen är att vissa skribenter hemfaller till anala hårklyverier i sin iver att INTE ha ett samlande belysande begrepp för, ’hemliga operationer som går ut på vilseleda den egna befolkningen och omvärlden till att tro att det är den tilltänkta fienden som inleder en våldsam konflikt när det tvärtom är man själv, för att på så sätt få mandat till vad som egentligen är ett illegalt anfallskrig.’

Med tanke på att just USA’s ledning sedan kriget mot Mexico 1846 och samtliga därpå följande krig har givit prov på den här aktiviteten så vore det väl ändå bra om det fanns ett ord/begrepp för den ... eller?

Men språk är ingalunda en exakt vetenskap utan vad som är "rätt" och "fel" styrs av bruket. Hittills är det väl ingen annan än du i den här tråden som tolkat begreppet i den vidare betydelsen du förespråkar (medger att jag inte har läst alla inlägg, så jag kan ha fel här...)? På detta forum verkar det alltså tydligt vara "fel" att använda begreppet i den vidare betydelsen. Det står dig naturligtvis ändå fritt att använda begreppet som du vill såvida du inte är mån om att göra dig förstådd...
Jag hade inte fortsatt diskussionen så här länge om den inte på ett utmärkt sätt belyser just det jag vill visa.

Frågan om huruvida man borde utvidga betydelsen av begreppet tycker jag är ointressant. Det är ju inget som vi kan bestämma ändå. Om tillräckligt många börjar använda och förstå begreppet i den utvidgade betydelsen kommer den per definition att ha ändrat betydelse. Om jag ändå skulle ge mig på att gissa tror jag att det är osannolikt att betydelsen kommer att ändras i den riktning du önskar, eftersom allegorin med falsk flagga då går förlorad och begreppet inte längre blir intuitivt begripligt.
Presentera gärna din minsta gemensamma nämnare för vad som kan kallas en false flag. Vad måste ingå?
War is peace.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » sön 24 mar 2019, 09:52

manifesto skrev:
sön 24 mar 2019, 06:39
Presentera gärna din minsta gemensamma nämnare för vad som kan kallas en false flag. Vad måste ingå?
Cytokrom C skrev:
Som tidigare sagt tolkar jag "false flag"-termen som att man utför en operation och försöker få det att se ut som den utfördes av någon annan part (under "falsk flagg" så att säga...). Jag skulle inte inkludera att skylla på en annan part i begreppet "false flag".
Läs åtminstone den post du besvarar...

Jag har bidragit med vad jag har att säga i tråden och känner inget behov av att ytterligare låta mig trollas till en lönlös diskussion om en fråga jag egentligen inte bryr mig om. Flera av forumets medlemmar har försökt hjälpa dig. Att harva på utan att varken ta till dig av vad som skrivits eller komma med något nytt är bara respektlöst mot dem som lagt sin tid för att försöka hjälpa dig.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 24 mar 2019, 19:13

Cytokrom C skrev:
sön 24 mar 2019, 09:52
manifesto skrev:
sön 24 mar 2019, 06:39
Cytokrom C skrev:
Som tidigare sagt tolkar jag "false flag"-termen som att man utför en operation och försöker få det att se ut som den utfördes av någon annan part (under "falsk flagg" så att säga...). Jag skulle inte inkludera att skylla på en annan part i begreppet "false flag".
Läs åtminstone den post du besvarar...

Jag har bidragit med vad jag har att säga i tråden och känner inget behov av att ytterligare låta mig trollas till en lönlös diskussion om en fråga jag egentligen inte bryr mig om. Flera av forumets medlemmar har försökt hjälpa dig. Att harva på utan att varken ta till dig av vad som skrivits eller komma med något nytt är bara respektlöst mot dem som lagt sin tid för att försöka hjälpa dig.
Vad måste din ”operation” innehålla för att utgöra en false flag? Jag försöker verkligen hjälpa dig här och förväntar mig lite uppskattning.

Att i hemlighet beordra in amerikanska örlogsfartyg på nordvietnamesiskt vatten för att ilandsätta/skydda ilandsättning av allierade sabotörer och terrorister och därpå ljuga för det amerikanska folket och dess valda ombud i Kongressen om att man helt oprovocerat attackerades av nordvietnamesiska torpedbåtar på internationellt vatten innebär ju förvisso: ”att man utför en operation och försöker få det att se ut som den utfördes av någon annan part (under "falsk flagg" så att säga...).” och det i syfte att få mandat till ett illegalt anfallskrig.

Vad är det som den här hemliga operationen saknar för att den enligt dig ska kunna sortera under begreppet false flag?

Det ska kanske tilläggas att ytterligare två hemliga operationer genomfördes med samma syfte innan Lyndon Johnson drog igång sitt illegala anfallskrig:

1. CIA tryckte upp en massa ”nordvietnamesiska” frimärken innehållande en gravyr av en vietcong-soldat som skjuter ner en amerikansk helikopter och skickade därpå ut en stor mängd brev frankerade med frimärket varpå dess propaganda-outlet LIFE Magazine ståtade med en förstoring av det på sin förstasida i en utgåva.

2. CIA planterade en stor ”nordvietnamesisk” vapensändning på en strandad båt på den sydvietnamesiska sidan av gränsen.

Tre false flags med samma syfte och samma resultat, att vilseleda det amerikanska folket, Kongressen, de egna väpnade styrkorna, allierade och neutrala länder att tro att det var Nordvietnam (flag) som helt oprovocerat attackerade USA (flag) när det tvärtom istället var USA (flag) som helt oprovocerat attackerade Nordvietnam (flag).

Förstår du nu, eller behöver du mer hjälp?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 24 mar 2019, 20:49

manifesto skrev: Förstår du nu, eller behöver du mer hjälp?
Manifesto räknar upp tre felaktiga exempel, varefter han spelar arrogant. XD

Nä, låt trollet självdö.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 24 mar 2019, 22:09

Dûrion Annûndil skrev:
sön 24 mar 2019, 20:49
manifesto skrev: Förstår du nu, eller behöver du mer hjälp?
Manifesto räknar upp tre felaktiga exempel, varefter han spelar arrogant. XD

Nä, låt trollet självdö.
Snacka om troll. Dina smileys blir mer och mer skitnödiga.

1. Att CIA i en COVERT OPERATION lastar en ”nordvietnamesisk” båt (flag) full med ”nordvietnamesiska” vapen (flag) vilket istället är en amerikansk båt (flag) med amerikanska vapen (flag) och därpå som ”svar” (flag) inleda ett amerikanskt (flag) illegalt anfallskrig mot Nordvietnam (flag), är inte en false flag?

2. Att samma CIA i en COVERT OPERATION trycker upp ”nordvietnamesiska” frimärken (flag) med motiv av vietnameser (flag) som skjuter ner en amerikansk helikopter (flag) och låta sitt propagandaorgan LIFE Magazine (flag) smälla upp en jätteförstoring av samma frimärke på sin förstasida (flag) dagarna innan USA (flag) med detta som stöd inleder ett illegalt anfallskrig mot samma Nordvietnam (flag), är inte en false flag?

3. Att beordra amerikanska örlogsfartyg in på nordvietnamesiskt vatten för att sätta iland/skydda ilandsättning av allierade soldater och därpå ljuga ihop en historia om att örlogsfartyget blev helt oprovocerat angripet av Nordvietnamesiska torpedbåtar på INTERNATIONELLT vatten, är inte en false flag?

Jag menar att samtliga av dessa tre COVERT OPERATIONS var för sig uppfyller gängse kriterier för att vara false flag-operationer och i synnerhet sammantagna som delar i en övergripande false flag-operation med syftet att vilseleda det amerikanska folket, dess förtroendevalda representanter i den lagstiftande församlingen (Kongressen), USA’s väpnade styrkor och säkerhetstjänster, MSM och allierade och neutrala länder i omvärlden, till att tro att det var Nordvietnam (flag) som attackerade USA (flag) när det istället var precis tvärtom USA (flag) som attackerade Nordvietnam (flag).

Du ser ingen false (flag) här, Dan? Eller vill du ha en tatuering?

På tal om troll och XD ?

Dvs, skilj på bokstavliga false flags och metaforiska diton. Om syfte och resultat är detsamma så är den exakta metoden i varje enskilt fall underordnad.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 24 mar 2019, 22:49

Dûrion Annûndil skrev:
lör 23 mar 2019, 15:39
manifesto skrev:Nja, menar du att det både var en attack och inte en attack på samma gång av samma aktörer?
Va? Hur skulle det kunna vara det samtidigt?
Exakt. Så, vad menar du mer precist med ”halvsanning” här? Attackerade nordvietnamesiska torpedbåtar helt oprovocerat Maddox på internationellt vatten, eller inte?

manifesto skrev:
En dålig förevändning? Eller har du något eget förslag?
En ”dålig förevändning”-operation? Är du säker?

Mitt förslag är givetvis att det är en false flag. Självklart.

manifesto skrev:
En falsk förevändning? Eller har du något annat förslag?
En false flag är en ”falsk förevändning”. Om nu inte en false flag, vilken typ av ”falsk förevändning-operation” är det då, menar Du?

manifesto skrev:
Jag tror inte det, nej.
Dessa frågor tas upp i FN-stadgan, kapitel 7. Problemet är att medlemsländerna och säkerhetsrådet i praktiken hindrar att den här typen av brott beivras. ICC lider av samma problem, USA är ju inte ens med där, vilket är skamligt.
Bra, då verkar vi vara överens om att den typen av COVERT OPERATIONS borde vara illegala, men är det då inte bra om det också fanns ett namn för dem?

manifesto skrev:
Måste det vara det uttalade syftet om folkmord ska kunna anses äga rum?
Nej, det räcker med att det visas i gärning. Där är åter problemet att stormakterna sitter och skyddar sig själva och sina klienter från anklagelser i FN.
Du svarade inte på min fråga. Menar du att det måste vara det uttalade syftet om något ska kunna benämnas folkmord?

manifesto skrev:
I vilket syfte?
Är det inte bättre med utförliga förklaringar, så vi vet vad vi menar, och inte hamnar i en situation där folk har olika förståelse av ett ord?..
Om en företeelse alls ska gå att diskutera så krävs det att den i dess olika skepnader och enskildheter går att benämna med ett samlande begrepp.

Du håller inte med?

manifesto skrev:
Bra för vadå?
Vi har de verktygen vi behöver. Det är inte lagtexterna som är problemet, problemet är att det inte finns någon "Världsdomstol".
Jag talar både om nationell- såväl som internationell lagstiftning och ja, det behövs ord och begrepp för det som ska beivras om det ska gå att beivra.

Att aktörer bryter mot lagen är knappast ett argument mot lagstiftningen, det är ett argument för en förstärkning av de institutioner som ska se till att lagen efterlevs.

manifesto skrev:I USA kan du få livstids fängelse för ”tredje gången gillt” även om brottet är att snatta välling till ditt svältande barn. Du vill inte ens ha ett ord för vad som är de facto folkmord på miljontals oskyldiga vietnameser, kambodjaner och laotier, mord på nästan 60 000 tvångsrekryterade unga amerikanska pojkar och över tusen miljarder dollar stulna av de amerikanska skattebetalarna?

Varken du eller jag har väl möjlighet att bestämma vilka ord vi ska använda i svenska språket..? Eller? :?
Jag menar att begreppet används metaforiskt även av dig. Det som skiljer din och min tolkning är att du tycks ha vissa ej klarlagda kriterier för var gränsen går.

Jag misstänker att den gränsen är ideologiskt betingad.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 25 mar 2019, 00:39

Dictionary.com
  • A false flag is intentional misrepresentation, especially a covert political or military operation carried out to appear as if it was undertaken by another party.

The term false flag first appeared in the 16th century as a metaphor for an intentional misrepresentation of one’s motives. The idea draws on military flags flown to signal one’s allegiances, with a false flag thus misdirecting an opponent.

In the 1800s, actual false flags were flown in naval operations. Officers or pirates would fly the flag of their enemy to approach them slowly without trouble, only to switch back to their true colors in an attack. It wasn’t long before the cannons fired.

In the late 20th century, despite the flagging popularity of flags, false flags persisted as a metaphor for when perpetrators make it look another group initiated the attack. In contemporary contexts, it’s more likely to be terrorists, militants, political operatives, or governments engaging in false flagging, or carrying out false flag operations. Notable false flag operations in history include the Gleiwitz Incident during World War II and the Gulf of Tonkin Incident during the Vietnam War.
Redan på 1700-talet användes befreppet således som generell metafor för medveten maskering av egentliga motiv. Även här tar man upp just Tonkin-incidenten som exempel på historiska false flags. Jag har således även stöd i bruket av begreppet såväl som semantiskt i dess definition.

Du/ni biter dig/er fast i att ”klä ut sig och spränga bomber” som minsta gemensamma nämnare?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 25 mar 2019, 08:10

Du citerar och citerar, och förstår ändå inte vad som står. Du citerar till och med svar där det uttryckligen står svaret på din fråga, och sen skriver du "Du svarade inte på min fråga!" Är det okunnighet, eller ovilja?

Den här tråden är helt enkelt inte seriös. Mannifesto kommer aldrig anse sin fråga besvarad. Kan ingen låsa tråden, så alla slipper irritera sig på den?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 25 mar 2019, 08:26

Anders G skrev:
sön 20 jan 2019, 20:26
Det är allmänt känt. Finn dig i det.
They don't like it up'em, you know!

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 25 mar 2019, 09:03

Dûrion Annûndil skrev:
mån 25 mar 2019, 08:10
Du citerar och citerar, och förstår ändå inte vad som står. Du citerar till och med svar där det uttryckligen står svaret på din fråga, och sen skriver du "Du svarade inte på min fråga!" Är det okunnighet, eller ovilja?

Den här tråden är helt enkelt inte seriös. Mannifesto kommer aldrig anse sin fråga besvarad. Kan ingen låsa tråden, så alla slipper irritera sig på den?
Vi har nu två definitioner där man exemplifierar med Tonkin-incidenten. Trots det insisterar du på att den inte var en false flag med syfte att vilseleda det amerikanska folket och dess valda representanter i Kongressen för att få mandat till ett illegalt anfallskrig som skördade miljontals döda i vad som de facto utgjorde rena folkmord.

Det var bara en liten ”halvsanning” i form av en liten ”dålig förevändning-operation”.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 25 mar 2019, 09:14

Anders G skrev:
mån 25 mar 2019, 08:26
Anders G skrev:
sön 20 jan 2019, 20:26
Det är allmänt känt. Finn dig i det.
Jag instämmer till fullo med Anders G.

Låst