Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 04 apr 2019, 10:36

manifesto skrev: Att påpeka att en skribent systematiskt använder sig av fega hit and run’s = personangrepp utan ens en ansats till substans och därpå dra slutsatsen att denne givet sammanhanget (forum för vetenskaplig skeptisism) helt uppenbart har en inverterad värdegrund och därmed är ömkansvärd (stackare), är ingalunda ett personangrepp. Tvärtom så är det en väl dokumenterad iakttagelse.
Nja, de här personangreppen du gör är snarare personligt tyckande om Anders G.
manifesto skrev:Vill du att jag listar Anders G’s systematiska ”fega hit and run’s utan ens en ansats till substans”?
Då tror jag du måste motivera varför du kallar hans inlägg för "fega". Och på vilket sätt majoriteten av hans inlägg saknar substans. Och vad som föranleder dig att utbrista att Anders G är värd ditt hån.
Sen så måste du dessutom motivera varför ditt personliga hån av Anders G skulle vara försvarligt, oavsett omständigheterna.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Migi

Inlägg av Migi » fre 05 apr 2019, 19:47

manifesto skrev:
ons 03 apr 2019, 12:49
Menar du att antalet döda som ett resultat av USA’s illegala terror och krigföring i Vietnam, Kambodja och Laos inte översteg en miljon människor?
Kan vi för diskussionens skull bara sluta med olika former av signalering. Det går att anse att folkmord är något bra. (Det är därför nazister som förnekar är sådana fjantar.) Och om man anser att en viss sorts folkmord är bra så lär man knappast bry sig om legalitet.

Och vad har "en miljon" med saken att göra? Är det den magiska gränsen för vad som är folkmord, eller? :| För då är ju Haximumassakern inget folkmord. Bara 16 döda? Dör fler i badkarsolyckor varje år. Har jag hört.

Och när upphör USAs ansvar? Är de även ansvariga för det Pol Pot gjorde?
manifesto skrev:
Så, det systematiska mördandet av miljontals medlemmar av ett folk är är inte folkmord om samma folks medlemmar har en ”teoretisk möjlighet att inte bli dödade”?

Hm ... kan du ge ett belysande exempel?
Nej, för det du skrev är en självmotsägelse. Det förekom ingen genocid under Vietnamkriget. En genocid är det per definition något som är omöjligt att undslippa annat än genom flykt eller väpnat motstånd.

Det förekom inget systematiskt dödande av civila i egenskap av civila i Vietnam.
manifesto skrev:
Menar du att det uttalade syftet måste vara folkmord om något ska kunna utgöra ett folkmord?
Ja, och det behövs ingen skriven order etc. Det räcker med empiriska observationer.

Nazityskland avancerar in på Sovjetiskt territorium -> ofantligt höga civila dödssiffror.
Sovjetunionen slår tillbaka -> inte så höga civila dödssiffror.

Alltså begick Nazityskland utrotningskrig på Sovjetunionen, men Sovjetunionen begick inte utrotningskrig på Nazityskland.
manifesto skrev:
Va? Har du några siffror på antalet döda som ett resultat av USA’s illegala krigföring i Vietnam, Kambodja och Laos från WWll och framåt?
Börja med att klart och tydligt avgränsa det område och den tidsrymd jag skall studera.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 06 apr 2019, 09:01

Jag har inte varit inne i den här tråden på ett väldigt bra tag, men en titt i den nu verkar visa att den för flera sidor sedan övergick i personangrepp och politik. Återgå till att diskutera vad som är en false flag och skippa politiken. Fortsätter det i samma stil så kommer tråden att låsas. Det kan även utdelas varningar i så fall, speciellt som folk verkar fortsätta med personangrepp snarare än att anmäla dem.

Tråden kanske borde rensas, men det är ett jobb som jag för min del inte har tid med nu. Kommer ev att göras i mån av tid, men jag lovar inget.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 07 apr 2019, 11:25

Migi skrev:
fre 05 apr 2019, 19:47
manifesto skrev:
Menar du att antalet döda som ett resultat av USA’s illegala terror och krigföring i Vietnam, Kambodja och Laos inte översteg en miljon människor?
Kan vi för diskussionens skull bara sluta med olika former av signalering. Det går att anse att folkmord är något bra. (Det är därför nazister som förnekar är sådana fjantar.) Och om man anser att en viss sorts folkmord är bra så lär man knappast bry sig om legalitet.
Osäker på vad du menar här. Jag menar att USA’s terror och krigföring i Sydostasien från WWII och framåt var illegal både i relation till internationell rätt och i relation till USA’s lagar.

Och vad har "en miljon" med saken att göra? Är det den magiska gränsen för vad som är folkmord, eller? :| För då är ju Haximumassakern inget folkmord. Bara 16 döda? Dör fler i badkarsolyckor varje år. Har jag hört.

Och när upphör USAs ansvar? Är de även ansvariga för det Pol Pot gjorde?
Ja, USA är den direkta orsaken till Pol Pot’s folkmord på sina landsmän. På samma sätt som USA var den direkta orsaken till t.ex. ”the Guatemalan killing fields”. Same same. Vissa menar att det var USA som begick folkmord ”by proxy”, men jag menar att det var mer än så.

manifesto skrev:
Så, det systematiska mördandet av miljontals medlemmar av ett folk är är inte folkmord om samma folks medlemmar har en ”teoretisk möjlighet att inte bli dödade”?

Hm ... kan du ge ett belysande exempel?
Nej, för det du skrev är en självmotsägelse. Det förekom ingen genocid under Vietnamkriget. En genocid är det per definition något som är omöjligt att undslippa annat än genom flykt eller väpnat motstånd.

Det förekom inget systematiskt dödande av civila i egenskap av civila i Vietnam.
Så, det måste alltså vara det uttalade syftet om något ska kallas folkmord?

Korrekt?

manifesto skrev:
Menar du att det uttalade syftet måste vara folkmord om något ska kunna utgöra ett folkmord?
Ja, och det behövs ingen skriven order etc. Det räcker med empiriska observationer.
Som i ”killing gooks”?

Nazityskland avancerar in på Sovjetiskt territorium -> ofantligt höga civila dödssiffror.
Sovjetunionen slår tillbaka -> inte så höga civila dödssiffror.

Alltså begick Nazityskland utrotningskrig på Sovjetunionen, men Sovjetunionen begick inte utrotningskrig på Nazityskland.
Der är väl fråga om grader här? I så fall var väl britternas bombningar av t.ex. Hamburg och Dresden, amerikanernas bombningar av Tokyo, Hiroshima och Nagasaki, också folkmord?

Jag håller däremot med om att det var Nazityskland som var boven eftersom att man drog igång ett illegalt anfallskrig och mot en allierad, till på köpet.

manifesto skrev:
Va? Har du några siffror på antalet döda som ett resultat av USA’s illegala krigföring i Vietnam, Kambodja och Laos från WWll och framåt?
Börja med att klart och tydligt avgränsa det område och den tidsrymd jag skall studera.
Från 1946 och framåt.
War is peace.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » sön 07 apr 2019, 11:34

Eftersom det fortsätts med politik trots uppmaning att sluta med det så låser jag tråden.

Låst