Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.
manifesto

Re: Vad är en så kallad ’false flag’ för något?

Inlägg av manifesto » fre 25 jan 2019, 00:38

Cytokrom C skrev:
fre 25 jan 2019, 00:03
manifesto skrev:
tor 24 jan 2019, 15:24
Har du något bra begrepp på alla de metoder, operationer, händelser som kan tänkas användas för att genom fabricerade eller falska förevändningar lägga skulden på någon aktör för att få opinionen med sig i en konflikt?
Kanske ”tjyv- och rackarspel” om du är ute efter ett mindre specifikt begrepp än ”false flag” (som jag också uppfattar på samma sätt som Anundi och Mäkinen så förtjänstfullt försökt att förklara för dig)?. Syftet är väl ändå att bli förstådd och i så fall är det bäst att anpassa språket efter hur det förstås. Jag förstår verkligen inte syftet med att tjafsa om vad man tycker att det borde betyda. Som vanligt med språkfrågor är det bruket som styr...
Jag för diskussionen på två plan:

1. Utgör, i det här fallet, sprängningen av USS Maine och den påföljande hemliga operationen att skylla ’olyckan’ (i bästa fall) på Spanien för att på så sätt vinna opinionens gillande av en amerikansk militär intervention på spanskt teorritorium och det successiva amerikanska övertagandet av ett antal spanska kolonier, en false flag?

2. Varför är det viktigt för vissa deltagare i diskussionen att bli så analt semantiska när det handlar om hur ett lands eliter bevisligen använder sig av en olyckshändelse för att få legitimitet att inför en vilseledd hemmaopinion och omvärlden, inleda ett anfallskrig för att ta över dess mycket vinstgivande kolonier?

Tycker du verkligen att ”tjyv och rackarspel” är ett bra begrepp i ett sammanhang som i förlängningen leder till hundratusentals slaktade människor?
War is peace.

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » fre 25 jan 2019, 08:28

manifesto skrev:
tor 24 jan 2019, 15:31
Du postade artikeln för att visa att HADD kan förklara varför människor tror på diverse ”konspirationsteorier”. Att människor gör det, inte för att de grundar sig på fakta och rationellt tänkande, utan för att vi människor har en evolutionärt gynnsam överaktiv agency detector.
Korrekt uppfattat.
manifesto skrev:
Är det så, menar du? Stämmer den officiella förklaringen av respektive händelse med verkligheten?
Det menar jag förvisso, men det var inte det jag ville påvisa. Det finns andra trådar för att diskutera JFK och 9/11.

Återigen så ville jag lyfta fram ett fenomen som jag tror kan förklara din tilltro till diverse konspirationsteorier. Eftersom du menar dig vara väl bekant med fenomenet borde inte exemplen som lyfts fram i den aktuella artikeln spela roll. Om du känner till fenomenet och tror att det faktiskt existerar som en förklaring till en benägenhet att sätta tilltro till konspirationsteorier så behövs inte länken öht, så bortse då från den. Fenomenet HADD står och faller inte med Novellas artikel eller de exempel han väljer att lyfta fram. Alternativt kan du ersätta de exempel som Novella använder med andra exempel på konspirationsteorier som du inte anser överensstämmer med verkligheten, om det nu finns några sådana.
If someone is able to show me that what I think is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed. It is the person who continues in his self-deception and ignorance who is harmed. -Marcus Aurelius

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 25 jan 2019, 10:39

manifesto skrev:
tor 24 jan 2019, 13:11
Har du något bra begrepp på alla de metoder, operationer, händelser som kan tänkas användas för att genom fabricerade eller falska förevändningar lägga skulden på någon aktör för att få opinionen med sig i en konflikt?
Krigspropaganda (eller -hets) byggd på falsk anklagelse/war propaganda (or mongering) based on a false allegation.

False flag = A utför X på ett sätt så att det framstår som att det är B.
False allegation = A falskt anklagar B för X fast att det beror på något annat.
Med det förra lär följa det senare men inte tvärtom.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 25 jan 2019, 11:15

manifesto skrev:
fre 25 jan 2019, 00:38
2. Varför är det viktigt för vissa deltagare i diskussionen att bli så analt semantiska
Det var du som startade tråden med en semantisk fråga. När alla andra har en viss uppfattning om semantiken blir du sur?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 25 jan 2019, 13:46

manifesto skrev:
fre 25 jan 2019, 00:30
Dûrion Annûndil skrev:
tor 24 jan 2019, 23:52
manifesto" skrev:
Det är tydligt att du fortfarande inte förstår vad "covert operation" faktiskt är för något. Du verkar vilja översätta det till att vara någonting generellt, som ett slags projekt?
Nej, jag går på den definition du citerade, Wikipedias:
  • A covert operation is a military operation that's intended to conceal the identity of or allow plausible denial by the sponsor.[1] It is intended to create a political effect which can have implications in the military, intelligence or law enforcement arenas affecting either the internal population of a country or individuals outside it.
Gäller inte den längre?
Varför struntar du i den?

Alla här är väl överens om att du har fel. Varför inte acceptera det och gå vidare i frågan huruvida 9/11 alltså var en False flag, snarare än att du kräver att 9/11 var en False flag oavsett vad som skedde?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 25 jan 2019, 15:58

Johannes skrev:
fre 25 jan 2019, 11:15
manifesto skrev:
fre 25 jan 2019, 00:38
2. Varför är det viktigt för vissa deltagare i diskussionen att bli så analt semantiska
Det var du som startade tråden med en semantisk fråga. När alla andra har en viss uppfattning om semantiken blir du sur?
Jag startade tråden eftersom frågan kapade 9/11-tråden. Jag är inte sur. Jag vill visa läsaren vad som händer när identifikationen med en grupp blir viktigare än sanningen.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 25 jan 2019, 16:33

Guybrush Threepwood skrev:
fre 25 jan 2019, 08:28
manifesto skrev:
Du postade artikeln för att visa att HADD kan förklara varför människor tror på diverse ”konspirationsteorier”. Att människor gör det, inte för att de grundar sig på fakta och rationellt tänkande, utan för att vi människor har en evolutionärt gynnsam överaktiv agency detector.
Korrekt uppfattat.
manifesto skrev:
Är det så, menar du? Stämmer den officiella förklaringen av respektive händelse med verkligheten?
Det menar jag förvisso, men det var inte det jag ville påvisa. Det finns andra trådar för att diskutera JFK och 9/11.

Återigen så ville jag lyfta fram ett fenomen som jag tror kan förklara din tilltro till diverse konspirationsteorier. Eftersom du menar dig vara väl bekant med fenomenet
Jag är väl bekant med begreppet, ja.

borde inte exemplen som lyfts fram i den aktuella artikeln spela roll.
Om exemplen som används för att belysa ett begrepps förklaringsvärde mer generellt så är det väl lämpligt att dessa faktiskt utgör just goda exempel på begreppets giltighet, ja.

Eller?

Om du känner till fenomenet och tror att det faktiskt existerar som en förklaring till en benägenhet att sätta tilltro till konspirationsteorier så behövs inte länken öht, så bortse då från den. Fenomenet HADD står och faller inte med Novellas artikel eller de exempel han väljer att lyfta fram. Alternativt kan du ersätta de exempel som Novella använder med andra exempel på konspirationsteorier som du inte anser överensstämmer med verkligheten, om det nu finns några sådana.
Det är du som med artikeln som stöd vill hävda att min tilltro till ”konspirationsteorier” grundar sig i min överaktiva agency detector. Är det inte lämpligt att du i anslutning till det förklarar varför och det mot bakgrund av vad du uppfattar är bevis för att så verkligen är fallet, i respektive enskilt fall?

1. Nämn någon ”konspirationsteori” jag ”tror på” och som du enkelt kan härleda till HADD. Var specifik.

2. Glöm inte att förklara varför respektive händelse egentligen saknar ”agency” som bakomliggande förklaring.

På mig verkar det lite som att du försöker vända ut och in på verkligheten, där det är DU som är den som helt utan faktaunderlag och rationellt tänkande, helt utan att fördjupa dig i materialet, svepande avfärdar alla misstankar om konspirationer som tecken på en allmänmänsklig egenhet.

Att du utgår ifrån teorin och därpå härleder respektive material som för stunden inte passar din världsbild, teleologiskt tillbaka till denna. Magiskt. Omnipotent, rentav.

Har aldrig tanken slagit dig att om inte annat än för formens skull, själv fördjupa dig i det material du så svepande och arrogant avfärdar med vetenskaplighetsifierat svammel?

Se på Steven Novella hur det kan gå.
War is peace.

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » fre 25 jan 2019, 19:44

manifesto skrev:
fre 25 jan 2019, 15:58
Jag vill visa läsaren vad som händer när identifikationen med en grupp blir viktigare än sanningen.
Du medger alltså att du identifierar dig med gruppen konspirationsteoretiker så till den grad att du är beredd att köpa deras omdefiniering av begreppet false flag.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 25 jan 2019, 21:19

Johannes skrev:
fre 25 jan 2019, 19:44
manifesto skrev:
fre 25 jan 2019, 15:58
Jag vill visa läsaren vad som händer när identifikationen med en grupp blir viktigare än sanningen.
Du medger alltså att du identifierar dig med gruppen konspirationsteoretiker så till den grad att du är beredd att köpa deras omdefiniering av begreppet false flag.
Vi tar definitionen igen:

- A false flag is a covert operation designed to deceive; the deception creates the appearance of a particular party, group, or nation being responsible for some activity, disguising the actual source of responsibility.

Och lite längre ner:

- Operations carried out during peacetime by civilian organizations, as well as covert government agencies, can (by extension) also be called false flag operations if they seek to hide the real organization behind an operation.

Vad är då en covert operation? Wikipedia igen:

- A covert operation is a military operation that's intended to conceal the identity of or allow plausible denial by the sponsor.[1] It is intended to create a political effect which can have implications in the military, intelligence or law enforcement arenas affecting either the internal population of a country or individuals outside it. Covert operations aim to secretly fulfill their mission objectives without anyone knowing who sponsored or carried out the operation, or in some cases, without anyone knowing that the operation has even occurred.

Och lite längre ner:

- The CIA's authority to conduct covert action comes from the National Security Act of 1947.[3] President Ronald Reagan issued Executive Order 12333 titled United States Intelligence Activities in 1984. This order defined covert action as "special activities", both political and military, that the US Government could legally deny.

Med det här återvänder vi till false flag-definitionen här ovan, applicerad på sprängningen och förlisningen av USS Maine och, den historiska kontexten och vad som hände som ’svar’ på den. Vi förutsätter här att det var en ”olycka”.

- A false flag is a covert operation- Att i hemlighet använda en ’olyckshändelse’ genom att skylla den på det land man behöver ett legitimt skäl till att invadera är per definition en PsyOp = covert operation.

- designed to deceive - Utformad för att vilseleda.

- the deception creates the appearance of a particular party, group, or nation being responsible for some activity, - Vilseldeningen skapar illusionen av att en specifik part, grupp, eller nation som ansvarig för en handling/aktivitet. Olycka sänker ett amerikanskt örlogsfartyg ——> landet som man vill miltärt angripa, i det här fallet, Spanien, ligger nu bakom det som istället är en medveten fientlig handling.

- disguising the actual source of responsibility. - Som döljer den/de verkligt ansvariga ——-> US Navy är ansvarigt för ’olyckor’ på dess fartyg.

Dvs, det är inte orsaken bakom själva explosionen som nödvändigtvis behöver utgöra en false flag (även om jag är ser den som alltför ’läglig’, givet omständigheterna), det är hela förloppet, dess syfte och dess genomförande, som är en false flag.

Förstår du/ni?

Och nej, jag identifierar mig inte med någon grupp ”konspirationsteoretiker”. Jag identifierar mig med demokrati, rättvisa och humanism.

Slitna och solkiga ord, jag vet. Men det är allt vi har mellan oss och avgrunden.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 25 jan 2019, 21:27

Dûrion Annûndil skrev:
fre 25 jan 2019, 13:46
manifesto skrev:
fre 25 jan 2019, 00:30
Dûrion Annûndil skrev:
tor 24 jan 2019, 23:52
Det är tydligt att du fortfarande inte förstår vad "covert operation" faktiskt är för något. Du verkar vilja översätta det till att vara någonting generellt, som ett slags projekt?
Nej, jag går på den definition du citerade, Wikipedias:
  • A covert operation is a military operation that's intended to conceal the identity of or allow plausible denial by the sponsor.[1] It is intended to create a political effect which can have implications in the military, intelligence or law enforcement arenas affecting either the internal population of a country or individuals outside it.
Gäller inte den längre?
Varför struntar du i den?

Alla här är väl överens om att du har fel. Varför inte acceptera det och gå vidare i frågan huruvida 9/11 alltså var en False flag, snarare än att du kräver att 9/11 var en False flag oavsett vad som skedde?
Om attacken inte i en eller annan form var en false flag, så är det en snudd på historiskt unik händelse, ja.

Du menar att begreppet false flagg INTE har fått en utvidgad betydelse från att först ha inkluderat endast det bokstavliga hissandet av en falsk flagga för att lura ett skepp att sänka garden inför ett stundande anfall i lönndom.

Hur förenar du det med den av dig citerade definitionen och den betydelseförändring begreppet genomgått de senaste seklen?
War is peace.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 25 jan 2019, 22:06

manifesto skrev:
fre 25 jan 2019, 21:19
- A false flag is a covert operation- Att i hemlighet använda en ’olyckshändelse’ genom att skylla den på det land man behöver ett legitimt skäl till att invadera är per definition en PsyOp = covert operation.
Inte för att du lär ändra dig, men det du beskriver är propaganda inte någon "covert operation". Det finns inte ens något som en säger att USA vid tidpunkten visste hur USS Maine sjönk och att det fanns några dolska planer bekom den utredning man tillsatte som kom fram till att Maine sprängts av en mina. En lagom dos inkompetens och ovilja att erkänna att flottan slarvat räcker så väl. Så sent som 1998 ansåg en undersökning gjord av National Geographics fram till att det skulle kunnat vara en minsprängning, även om en olycka sågs som mer trolig.

Däremot anser man på Cuba att det verkligen var en 'false flag':
It has been suggested by some that the sinking was a false flag operation conducted by the U.S. This is the official view in Cuba. Cuban officials argue that the U.S. may have deliberately sunk the ship to create a pretext for military action against Spain. The wording on the Maine monument in Havana describes Maine's sailors as "victims sacrificed to the imperialist greed in its fervor to seize control of Cuba",[77] which alludes to the theory that U.S. agents deliberately blew up their own ship.
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Maine ... as_inquiry

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 25 jan 2019, 22:20

Thomas P skrev:
fre 25 jan 2019, 22:06
manifesto skrev:
fre 25 jan 2019, 21:19
Inte för att du lär ändra dig, men det du beskriver är propaganda inte någon "covert operation". Det finns inte ens något som en säger att USA vid tidpunkten visste hur USS Maine sjönk och att det fanns några dolska planer bekom den utredning man tillsatte som kom fram till att Maine sprängts av en mina. En lagom dos inkompetens och ovilja att erkänna att flottan slarvat räcker så väl. Så sent som 1998 ansåg en undersökning gjord av National Geographics fram till att det skulle kunnat vara en minsprängning, även om en olycka sågs som mer trolig.

Däremot anser man på Cuba att det verkligen var en 'false flag':
It has been suggested by some that the sinking was a false flag operation conducted by the U.S. This is the official view in Cuba. Cuban officials argue that the U.S. may have deliberately sunk the ship to create a pretext for military action against Spain. The wording on the Maine monument in Havana describes Maine's sailors as "victims sacrificed to the imperialist greed in its fervor to seize control of Cuba",[77] which alludes to the theory that U.S. agents deliberately blew up their own ship.
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Maine ... as_inquiry
Frågan är om händelsen användes som en falsk förevändning till att anklaga Spanien för sprängningen för att därpå få legitimtet till invasionen av spanskt territorium.

Svaret på den frågan är ett tveklöst, ja, det gjorde man.

Man klistrade en spanska flagga på en olyckshändelse (i bästa fall) för att på så sett få mandat att invadera landet.

Det krävs inte av defintionen att ’olyckan’ var en medveten sprängning av ett eget fartyg.

Läs den igen.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 25 jan 2019, 22:42

1. USS Maine: Användandet av en ’olycka’ (i bästa fall) genom att falskeligen lägga skulden på Spanien och det i akt och mening för att få opinionens mandat för en militär invasion av spanskt territorium = false flag.

2. Pearl Harbor: En attack utförd av Japan, MEN som enligt en väl planerad hemlig plan i åtta punkter i själva verket var resultatet av att USA ställde Japan inför ett ultimatum att antingen kapitulera utan strid eller gå till anfall. Ett anfall som dessutom var allt annat än en överaskning för USA’s politiska ledning och dess blivande allierade i WWII. Ett anfall som definitivt var en total överaskning för befälet på plats, vilka inte fick den nödvändiga informationen samt fick information som var direkt vilseledande. Ett anfall där man positionerade endast utdaterade slagskepp och andra fartyg från WWI och där hangarfartygen och andra moderna fartyg omsorgsfullt omdirigerades inför attacken. Ett anfall som föregåtts av placeringen av Stilla havs-flottan på Hawaii i en ytterst utsatt position för en japansk överrumplande attack från deras hangarfartyg. Ett anfall som måste vara tillräckligt förödande för USA för att Hitler skulle våga förklara krig mot landet och därmed erbjuda en bakväg in i WWII på de allierades sida. Men också för att galvanisera det amerikanska folket inför vad som komma skulle = false flag.

3. Lusitania: Fullastat med krigsmateriel till GB sänds passagerarfartyget in i farvatten utan packade med patrullerande tyska U-båtar, utan gängse skydd av eskort och det med syftet att provocera fram en sänkning och massdöd av oskyldiga civila för att därmed utmåla Tyskland som ensamt ansvarigt för tragedin. Trots att Lusitania enligt internationell lagstiftning bokstavligen flaggade falskt och provocerade fram sänkningen = false flag.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 25 jan 2019, 23:01

manifesto skrev: Du menar att begreppet false flagg INTE har fått en utvidgad betydelse från att först ha inkluderat endast det bokstavliga hissandet av en falsk flagga för att lura ett skepp att sänka garden inför ett stundande anfall i lönndom.

Hur förenar du det med den av dig citerade definitionen och den betydelseförändring begreppet genomgått de senaste seklen?
Jag kan endast tolka dina formuleringar som att du faktiskt inte förstår den engelska definitionen.

Må så vara. För att komma någonvart i den tidigare diskussionen där det här blev en fråga, vore det inte enklare om du helt enkelt accepterade att använda den gängse definitionen från och med nu (så att det inte behöver råda förvirring)? Annars är ju din ursprungliga fråga "Vad är en så kallad 'false flag' för något" helt poänglös. Det är som att använda en livlina i Vem vill bli miljonär och sedan strunta i att alla säger alternativ B...
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 26 jan 2019, 00:13

Dûrion Annûndil skrev:
fre 25 jan 2019, 23:01
manifesto skrev: Du menar att begreppet false flagg INTE har fått en utvidgad betydelse från att först ha inkluderat endast det bokstavliga hissandet av en falsk flagga för att lura ett skepp att sänka garden inför ett stundande anfall i lönndom.

Jag kan endast tolka dina formuleringar som att du faktiskt inte förstår den engelska definitionen.

Må så vara. För att komma någonvart i den tidigare diskussionen där det här blev en fråga, vore det inte enklare om du helt enkelt accepterade att använda den gängse definitionen från och med nu (så att det inte behöver råda förvirring)? Annars är ju din ursprungliga fråga "Vad är en så kallad 'false flag' för något" helt poänglös. Det är som att använda en livlina i Vem vill bli miljonär och sedan strunta i att alla säger alternativ B...
Här är den gängse definitionen igen:

- A false flag is a covert operation designed to deceive; the deception creates the appearance of a particular party, group, or nation being responsible for some activity, disguising the actual source of responsibility.

Och lite längre ner:

- Operations carried out during peacetime by civilian organizations, as well as covert government agencies, can (by extension) also be called false flag operations if they seek to hide the real organization behind an operation.

Vad är då en covert operation? Wikipedia igen:

- A covert operation is a military operation that's intended to conceal the identity of or allow plausible denial by the sponsor.[1] It is intended to create a political effect which can have implications in the military, intelligence or law enforcement arenas affecting either the internal population of a country or individuals outside it. Covert operations aim to secretly fulfill their mission objectives without anyone knowing who sponsored or carried out the operation, or in some cases, without anyone knowing that the operation has even occurred.

Och lite längre ner:

- The CIA's authority to conduct covert action comes from the National Security Act of 1947.[3] President Ronald Reagan issued Executive Order 12333 titled United States Intelligence Activities in 1984. This order defined covert action as "special activities", both political and military, that the US Government could legally deny.

Med det här återvänder vi till false flag-definitionen här ovan, applicerad på sprängningen och förlisningen av USS Maine och, den historiska kontexten och vad som hände som ’svar’ på den. Vi förutsätter här att det var en ”olycka”.

(1) - ”A false flag is a covert operation” - Att i hemlighet använda en ’olyckshändelse’ genom att skylla den på det land man behöver ett legitimt skäl till att invadera är per definition en PsyOp = covert operation.

(2) - ”designed to deceive” - Utformad för att vilseleda.

(3) - ”the deception creates the appearance of a particular party, group, or nation being responsible for some activity,” - Vilseldeningen skapar illusionen av att en specifik part, grupp, eller nation som ansvarig för en handling/aktivitet. Olycka sänker ett amerikanskt örlogsfartyg ——> landet som man vill miltärt angripa, i det här fallet, Spanien, ligger nu enligt de medsvurna bakom det som istället blir till en medveten fientlig handling.

(4) - ”disguising the actual source of responsibility.” - Som döljer den/de verkligt ansvariga ——-> US Navy är ansvarigt för ’olyckor’ på dess fartyg.

Dvs, aktörerna klistrar s.a.s den spanska flaggan på en olyckshändelse (i bästa fall) i syfte att få omvärldens mandat att miltärt invadera spanskt territorium som ett legitimt ’svar’ på det som nu torgförs som spansk aggression.

Vad är det nu som jag inte förstår av den engelska texten, menar Du?
Senast redigerad av 1 manifesto, redigerad totalt 0 gånger.
War is peace.

Låst